osasv1, 15. Nov 2009, 18:15, skrev:
Har i utgangspunktet tenkt på F/S1 og F/S3. Ca klumpvekt regner jeg med at ligger på 23/24 gram? Hr vært innom en del sjapper som ikke helt har kunnet gi meg noen gode svar/anbefalinger derfor spør jeg her.
Skal bruke dette til enhånds spey. Har kastet en del med GL Lpxe RS med en 17 grams F/S1 og det sitter som et skudd! Ønsker gjerne å finne en ca like lang(9,5m) klump som fungerer likt som denne klumpen men da må jeg vel over på tohåndsklumper og kappe grovt eller?
Har en Tohånds F/S3 10/11 klump(40,5 gram) som jeg har tilpasset tohåndsstanga, kan jeg ta utgangspunkt i en sånn en og kappe i vei eller ødelegger jeg da egenskapene til klumpen?
Må jeg kappe i front også når jeg tar utgangspunkt i en tohånds klump?
Har gått til innkjøp av ei glimrende lita digital 0,1 gramvekt fra hongkong(40 kr på ebay fritt tilsendt) så nå står jeg klar til å kappe og tilpasse til den stor gullmedaljen hehe, men trenger litt veiledning først:)
På forhånd takk for svar!
Hei,
Jeg har selv en NativeRun GLX i 10' #9 og som du sier passer det fint med 23-24 gram på denne stanga. ( Vil tro at disse klarer samme vekt ). Ellers så tar jeg utgangspunkt i tohånds klasse 8/9 ( Power Taper ) når jeg tilpasser klumper til denne . Du trenger ikke kappe noe i fronten på klumpen. Lengden blir da ca. 9,5 -10 meter, noe jeg synes er passe. Funker fint til både spey og overhodekast.
Ellers så kan du ta en titt på sia til Granbo Flyfishing. Han er expert på dette.