Hopp til innhold

- - - - -

Kapping av klumper til enhånds

60 svar i denne tråden

#41 silver and grey

• Medlem
  • 430 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske, fluebinding, fiske generelt

Skrevet 16. Nov 2009 - 08:46

Vis innleggosasv1, 15. Nov 2009, 18:15, skrev:

Kjøpte en demobrukt G.Loomis Crosscurrent 9,9 #9(ikke glx) mtp laksefiske, og fisket litt i fjor høst med helline(GL.tricast #9) da jeg ikke ville bruke tid midt i sesongen til å finne/tilpasse klump. Litt pga manglende erfaring med klump og litt pga at jeg vil bruke god tid til å finne riktige klumper og tilpasse disse.

Har i utgangspunktet tenkt på F/S1 og F/S3. Ca klumpvekt regner jeg med at ligger på 23/24 gram? Hr vært innom en del sjapper som ikke helt har kunnet gi meg noen gode svar/anbefalinger derfor spør jeg her.

Skal bruke dette til enhånds spey. Har kastet en del med GL Lpxe RS med en 17 grams F/S1 og det sitter som et skudd! Ønsker gjerne å finne en ca like lang(9,5m) klump som fungerer likt som denne klumpen men da må jeg vel over på tohåndsklumper og kappe grovt eller?

Har en Tohånds F/S3 10/11 klump(40,5 gram) som jeg har tilpasset tohåndsstanga, kan jeg ta utgangspunkt i en sånn en og kappe i vei eller ødelegger jeg da egenskapene til klumpen?
Må jeg kappe i front også når jeg tar utgangspunkt i en tohånds klump?

Har gått til innkjøp av ei glimrende lita digital 0,1 gramvekt fra hongkong(40 kr på ebay fritt tilsendt) så nå står jeg klar til å kappe og tilpasse til den stor gullmedaljen hehe, men trenger litt veiledning først:)

På forhånd takk for svar!

Hei,

Jeg har selv en NativeRun GLX i 10' #9 og som du sier passer det fint med 23-24 gram på denne stanga. ( Vil tro at disse klarer samme vekt ). Ellers så tar jeg utgangspunkt i tohånds klasse 8/9 ( Power Taper ) når jeg tilpasser klumper til denne . Du trenger ikke kappe noe i fronten på klumpen. Lengden blir da ca. 9,5 -10 meter, noe jeg synes er passe. Funker fint til både spey og overhodekast.

Ellers så kan du ta en titt på sia til Granbo Flyfishing. Han er expert på dette.

#42 osasv1

• Medlem
  • 76 Innlegg:

Skrevet 16. Nov 2009 - 14:53

Vis innleggsilver and grey, 16. Nov 2009, 08:46, skrev:

Hei,

Jeg har selv en NativeRun GLX i 10' #9 og som du sier passer det fint med 23-24 gram på denne stanga. ( Vil tro at disse klarer samme vekt ). Ellers så tar jeg utgangspunkt i tohånds klasse 8/9 ( Power Taper ) når jeg tilpasser klumper til denne . Du trenger ikke kappe noe i fronten på klumpen. Lengden blir da ca. 9,5 -10 meter, noe jeg synes er passe. Funker fint til både spey og overhodekast.

Ellers så kan du ta en titt på sia til Granbo Flyfishing. Han er expert på dette.

Suverent, takk for utfyllende svar :thumbup:

#43 Rottweiler

• Medlem
  • 52 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluebinding, stangbygging, naturen, venner, familien
  • Favorittfiske:de som tar flua

Skrevet 18. Mar 2010 - 08:46

Vis innleggGullaksen, 19. Jun 2009 - 14:19, skrev:

Har gått til innkjøp av en Sage Z-Axis 10` 8#

Lurer litt på hvilken kumpvekt, lengde som passer til denne..

På forhånd takk for alle svar

-Trygve-

RIO Outbound
Geir Pettersen

Sekretær Norges FlueFiskeForening

...just fly fishing around..

#44 fluehue71

• Medlem
  • 1 Innlegg:

Skrevet 05. Apr 2010 - 01:30

Har en Vision 3zone 9,6`#8 som jeg har tenkt å tilpasse ett Powertaper F/synk3 #7/8 til.
Ukappet virker snøret endel for tungt til stanga(ca.21 gram).
Har noen tips om ei gramvekt som kan passe denne stanga?

På forhånd takk!

#45 Erlendw

• Medlem
  • 1459 Innlegg:

Skrevet 05. Apr 2010 - 22:47

Vis innleggfluehue71, 05. Apr 2010 - 01:30, skrev:

Har en Vision 3zone 9,6`#8 som jeg har tenkt å tilpasse ett Powertaper F/synk3 #7/8 til.
Ukappet virker snøret endel for tungt til stanga(ca.21 gram).
Har noen tips om ei gramvekt som kan passe denne stanga?

På forhånd takk!
Har ikke kastet med stanga, men tipper at alt fra 17 til 20 gram kan fungere. Husk at klumpens lengde også har mye å si for kasteopplevelsen. Har du målt hvor lang den er? En upresis tommelfingerregel sier at det går ca 3 gram pr meter klump.

Jeg har vært borti gamle PTer for enhånds som har vært 11,5m ukappet. Da kan den bli i letteste laget for en #8 stang, om man kapper til en fornuftig lengde til fisking.
www.utras.net

#46 Oddgeir

• Medlem
  • 121 Innlegg:
  • Skype-ID:ToadZoR
  • Favorittfiske:Ørret, Sjøørret, Laks

Skrevet 07. May 2010 - 18:03

Noen som har tips til LPXe 10fot #8?

#47 silver and grey

• Medlem
  • 430 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluebinding, fiske generelt

Skrevet 07. May 2010 - 22:47

Vis innleggOddgeir, 07. May 2010 - 18:03, skrev:

Noen som har tips til LPXe 10fot #8?

Granbo flyfishing

:thumbup: :clapping:

#48 Jon-E

• Medlem
  • 670 Innlegg:
  • Interesser:Fiske
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 15. Nov 2010 - 18:18

Kjekk kalkulator for kapping
Tight Lines
MVH
Jon Erik Grøset

#49 bondalspesial

• Medlem
  • 89 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks og sjøørret

Skrevet 09. Nov 2011 - 15:14

Er det nokon som har godt forslag til klump-lengde og vekt på Scott S4 9,6 fot, aftm 8? Eg reknar med at eg må opp i ca. 22 gram fordelt over 9 - 10 meter. Stemmer dette, eller bør eg meir opp i vekt (powertaper 7/8 eller powertaper 8/9)?

#50 Obbs

• Medlem
  • 488 Innlegg:
  • Skype-ID:obbs
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret

Skrevet 09. Nov 2011 - 19:20

Vis innleggbondalspesial, 09. Nov 2011 - 15:14, skrev:

Er det nokon som har godt forslag til klump-lengde og vekt på Scott S4 9,6 fot, aftm 8? Eg reknar med at eg må opp i ca. 22 gram fordelt over 9 - 10 meter. Stemmer dette, eller bør eg meir opp i vekt (powertaper 7/8 eller powertaper 8/9)?
Har ikke testet klasse 8, men har 7ern selv, bruker 19 gr på den, så tror du er i rute med 21-22 gr.
I feel that two handed rods are best choosen "from the heart", and lines are best choosen to give that rod "soul".

Meiz.

#51 bondalspesial

• Medlem
  • 89 Innlegg:

Skrevet 09. Nov 2011 - 19:45

Vis innleggObbs, 09. Nov 2011 - 19:20, skrev:

Har ikke testet klasse 8, men har 7ern selv, bruker 19 gr på den, så tror du er i rute med 21-22 gr.
Tusen takk for kjapt svar :clapping:
Kva klumpar nyttar du? Fabrikat og lengde på aftm 7?

#52 Salaren

• Medlem
  • 636 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 10. Nov 2011 - 09:54

Hei
Du bør vite at ved klumpberegninger for enhåndstenger så er det lurt og ta høyde for om du kaster overhånds eller underhånds. Fordi til enhåndsstenger så synes jeg det er vanskelig å beregne å lage en klump som tilfredstiller begge kastemetoder på en god måte. Kaster du overhånds med en typisk 8 stang så bør vekten ligge på 20gram og da ved lengdeeksempel 11,5 meter.
Men en slik klump blir da for lett for underhåndskasting. Til underhåndskasting så erfarer jeg at men gjerne kan ha 25 grams klump. Da får man oppspenning av stangen som gir tilfredstillende effekt og gode kast med fin lengde og overrulling. Men det blir jo slitsom kasting med ei slik stang synes jeg. Derfor foretrekker jeg ikke #8 stenger som underhåndstang.

Jeg har kappet endel DT snører og laget overhåndsklumper til en HM+ 9'6" #8 som sikkert ikke er ulik din stang. Har laget både Intermediate og flytklumper for denne stanga som nå er blitt yndlingstanga for saltvannsfluefiske. En #8 stang satt opp med en overhåndsklump på 20 gram er en super kastemaskin skal du vite og takler vind godt.

Men har og funnet ut at stenger til underhåndskast helst ikke bør ha snøreklasse høyere en#7 helst #6 og gjerne 10 fots lengde. Da blir klumpene lettere og man bruker mindre kraft når man underhåndskaster sammenlignet med #8. På lange dager i elv så betyr dette mye.

Så en liten påstand som sikkert gir grunnlag for videre diskusjon(oppfordring). Det virker for meg som at f.eks en #6 stang med typisk 10 fots lengde er lettere å få til med klump som tilfredstiller både underhånd og overhåndskast. Klumpen kan da gjerne veie 17-18 gram og ligger på 11,5 meter.
Noen som er enig(eller uenig) :msn-wink: ...........kom igjen nå la oss få litt god gammel diskusjon før elvene går i innfrysningsmodus og strømmprisene jages opp.....

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 10. Nov 2011 - 15:03

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#53 Obbs

• Medlem
  • 488 Innlegg:
  • Skype-ID:obbs
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret

Skrevet 10. Nov 2011 - 17:13

Vis innleggbondalspesial, 09. Nov 2011 - 19:45, skrev:

Tusen takk for kjapt svar :clapping:
Kva klumpar nyttar du? Fabrikat og lengde på aftm 7?
Bruker div klumper på ca 10-10,5 meter på 19 gr. "Super alround" lengde og vekt synes jeg.

http://buy.scientifi...oting-head.html

Link til en line jeg liker godt.

Dette innlegget har blitt endret av Obbs: 10. Nov 2011 - 17:17

I feel that two handed rods are best choosen "from the heart", and lines are best choosen to give that rod "soul".

Meiz.

#54 buddy

• Støttemedlem
  • 157 Innlegg:
  • Skype-ID:buddy
  • Favorittfiske:laks,ørret

Skrevet 10. Nov 2011 - 22:07

Hei, jeg bruker 19-21g klumper på 10f kl8 og 17-18g -kl 7 til kombinasjonskast på normale vadekast og det synes jeg går fint

#55 bondalspesial

• Medlem
  • 89 Innlegg:

Skrevet 12. Nov 2011 - 20:08

Eg kastar nok mest over hovudet og lite vannkast (spey/kiss and go etc). Eg prøver å la vere å speye så langt det er mogeleg når eg har einhandsstengene mine. Eg har så langt nytta klumpar rundt ca. 20 gr. og det fungerer relativt bra på ca. 10 - 11 meter. Blir klumpen lenger enn dette blir den masete å kaste med. Eg føler likevel at eg kanskje kan gå opp i 22 gr, men då blir det kritisk med lengda. Då bør nok klumpen vere minst 10 meter på Scott stanga mi. Kjekt å få bekrefta mistankane mine om snørevekt. Er det nokon som har tips om god flyt -intermediate eller flyt-synk klump som er klare, men med dacron-kjerne? Eg syr løkker sjølv og stolar ikkje på strømpemodellen... .

#56 ford prefect

• Medlem
  • 1435 Innlegg:
  • Interesser:alt som tar fluer

Skrevet 14. Nov 2011 - 15:35

Bruker Rio Aqualux clear int. på 19g (9.7m) til min Scott S3 #7. Denne har monokjerne og ferdig løkke bak, mens jeg lager løkke fremme selv. Funker like fint sommer som vinter :)

Dette innlegget har blitt endret av ford prefect: 14. Nov 2011 - 15:37

" Å kaste sluk i ei nydelig elv er som å kaste stein på den fineste dama i klassen !"

#57 Jiggy

• Medlem
  • 68 Innlegg:

Skrevet 07. Feb 2012 - 13:57

Hei. Spør uten å lese hele tråden. Sitter tross alt på jobb;)
Jeg har kjøpt en synkeline fra royal wulff. Triangel ettellerannet i klasse 7.. Denne synker ned til kina før jeg får summet meg. Så liker den ikke. 15cm pr sek.
Så har jeg et flytesnøre som jeg tipper blir for lett for mine klasse 6 stenger. Er et cortland snøre i klasse 6.
Så har jeg sett at feks guideline coastal har flytende runningline å synkende skytedel. Men da i en hel line. WF.
Kan jeg kappe feks skytedelen av synkelinen og skjøte denne med runningline delen på flytesnøret eller er jeg helt på bærtur?
Hvis ikke.
Hvem vil kjøpe 2 stk helt ny liner til godpris?
Flytesnøret er nytt i eske.
Synkesnøret har jeg laget løkke på å brukt 3 ganger.

Dette innlegget har blitt endret av Jiggy: 07. Feb 2012 - 14:01

I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have a loaf of bread with me:)

#58 svensvik

• Støttemedlem
  • 852 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 07. Feb 2012 - 19:00

Skal vel være forsiktig med å mene noe som helst om slike en-håndsgreier, men jeg vil tro at selv med en flytende "skytedel" så vil fortsatt denne lina synke til Kina.
Derimot er jeg godt kjent med f/s skyteklumper, her er det meste av lina flytende med 3-4-5 m spiss som synker mer eller mindre. Når jeg bruker synk skyteklumper merker jeg aldri forskjell på synkeevnen om jeg bruker flyt eller noe synkende skyteline.
Så, min antagelse er fortsatt Kina.

Dette innlegget har blitt endret av svensvik: 07. Feb 2012 - 19:00

#59 Jiggy

• Medlem
  • 68 Innlegg:

Skrevet 07. Feb 2012 - 21:37

Ok, takk for tips.
Men den vil kanskje bli enklere å håndtere. Få lettere opp av vannet?
I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have a loaf of bread with me:)

#60 buddy

• Støttemedlem
  • 157 Innlegg:
  • Skype-ID:buddy
  • Favorittfiske:laks,ørret

Skrevet 10. Feb 2012 - 20:15

Hei.er skytlina også synkende?

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere