Hopp til innhold

- - - - -

Reinheimen

8 svar i denne tråden

#1 Tarjei

• Medlem
  • 87 Innlegg:

Skrevet 14. Jul 2005 - 18:59

Hei
Er det noe her som har hatt med seg fluestang på tur i Reinheimen? altså i områdene mellom Lesja og Otta. hvor høyt fant dere fisk?

T

Dette innlegget har blitt endret av Tarjei: 14. Jul 2005 - 19:01

#2 Henning Lund

• Medlem
  • 719 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 15. Jul 2005 - 09:01

Jeg slet vel ut noen "barnefjellsko" i Reinheimen, med utgangspunkt i Skjåk; slekta har alltid hatt det området som "spiskammers". Dessverre var det ikke fluestenger i oppakningen den gangen, og jeg husker at det var sett på som noe av en utfordring i det hele tatt å få noe på stang i vannene og tjernene innover der. Fisken har flust å fråtse i på bunnen. Det er en ambisjon å ta med seg innover moderne flueutstyr og mer kunnskap enn jeg hadde for 30 år siden, for om man treffer på fisk der, er den av helt utrolig kvalitet og jeg husker noen varme kvelder med vakfester nedenfor hytta. En vanlig høstingsmetode har vært å fiske med oter, så jeg ser ellers for meg en Streaking Caddis om natta, eller marfloimitasjoner langs bunnen.

Du vil nok finne fisk i de aller fleste vannene - almenningene og JFF setter ut. Tidlgiere var det et problem fra sportsfiskesynspunkt at så snart det gikk rykter om bra fisk i et tjern, var folk på plass med gummibåt og garn og skulle høste. Ut fra det jeg hører, er det mye mindre av den slags nå, det er vel ikke så mange som gidder det strevet nå når behovet for ekstra tilskudd til husholdningsbudsjettet er mindre. Jeg tror det kan være et spennende område å fiske i nå.
Henning Lund

"I believe that the solution to any problem - work, love, money, whatever - is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." (John Gierach, selvsagt)

#3 yardbird

• Medlem
  • 349 Innlegg:

Skrevet 15. Jul 2005 - 11:14

Det har alltid gått rykter om usedvanlig grov fisk i høytliggende vatn i området,
særlig i grenseområdene mellom Skjåk og Lesja. Et stykke å gå, og mange vann av ulik størrelse som, etter det jeg har inntrykk av, ikke akkurat rennes ned av fiskere. Jeg gikk der selv for ti/femten år siden, men ble overfalt av et uhorvelig uvær med haglstorm slik at vi putla oss ned dagen etter vi hadde ankommet og etablert basecamp og fikk dermed ikke utforsket (deler av) området slik hensikten var. Det lå imidlertid en pram i det Skjåkvatnet som ligger lengst fra bygda mot Lesja grense, og den lå neppe der for å sette garn etter små-ørret.

Bortsett fra det, hvilke vann som er best og øvrige detaljer vet jeg lite eller ingen ting om - fint om noen vil utforske området nærmere og gi rapport.

#4 Tarjei

• Medlem
  • 87 Innlegg:

Skrevet 15. Jul 2005 - 13:38

Takk for svar, kjekt å få bekreftet at det er fisk der oppe. Men klart det kan være et sjansespill å treffe fisk som er i bett. På denne tiden ligger det vel fremdeles is på mange vann og alle bruene er heller ikke lagt ut enda. Så noen tur blir det ikke før i midten av august, kommer tilbake med rapport.

#5 superted

• Medlem
  • 2 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 27. Apr 2011 - 18:21

Vis innleggTarjei, 15. Jul 2005 - 13:38, skrev:

Takk for svar, kjekt å få bekreftet at det er fisk der oppe. Men klart det kan være et sjansespill å treffe fisk som er i bett. På denne tiden ligger det vel fremdeles is på mange vann og alle bruene er heller ikke lagt ut enda. Så noen tur blir det ikke før i midten av august, kommer tilbake med rapport.

Veldig håpefull når jeg spør om noen rapport etter så mange år, men har noen noe feedback på området eller ble fisker Tarjei spist av bjørn og ulv?

:)

#6 yardbird

• Medlem
  • 349 Innlegg:

Skrevet 02. May 2011 - 14:48

Vis innleggsuperted, 27. Apr 2011 - 18:21, skrev:

Veldig håpefull når jeg spør om noen rapport etter så mange år, men har noen noe feedback på området eller ble fisker Tarjei spist av bjørn og ulv?

:)

Enten har han delt skjebne med Rødhette - eller det er helt stille fra ham fordi de er jævli bra der oppe og han vil holde det for seg sjøl. Men en pm kan du vel spandere, Tarjei - i fall du ikke ble spist.

#7 superted

• Medlem
  • 2 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 16. May 2011 - 02:57

Vis innleggyardbird, 02. May 2011 - 14:48, skrev:

Enten har han delt skjebne med Rødhette - eller det er helt stille fra ham fordi de er jævli bra der oppe og han vil holde det for seg sjøl. Men en pm kan du vel spandere, Tarjei - i fall du ikke ble spist.

Absolutt ingen tilbakemeldinger på Reinheimen, men det fleste vannene der ligger mellom 1200-1500 meter. Regner med mark-klyse og dupp er veien å gå for å få seg noen kubber der oppe. Har bestemt meg for 1 uke med telt-loffing der i slutten av Juni.

Skulle gjerne hatt litt feedback på hvilken fluer som kan funke der oppe, ingen aning om hva som flyr rundt i området bortsett fra djevelsk store mygg.

Blir det ikke fisk så blir det ei uke på slankekur :)

#8 Ken Guru

• Medlem
  • 195 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Liv og leven, folk og fisk!
  • Favorittfiske:Natriumhypokloritt skrått medstrøms!!!

Skrevet 24. May 2011 - 09:53

Hei hei!

God tur til Reinheimen Superted! Så noen oppi her mente at isen ikke hadde gått i midten av Juli engang. Det er meget mulig det, men høres litt spesiellt ut. Har feriert litt i utkanten av norrdøstlige hardangervidda på den tiden. Da har såvidt isen gått oppe på 1400 m.o.h. Nedenfor har jeg opplevd gode perioder med vespertina i alle stadier, maur, mudderfluer, mygg, (muligens noe lokale Bibio pomonae tilfeller) og digre olivenbrune eller sorte små steinfluer. Mygg er selvsagt alltid tilstede, og en og annen vårflue samt nattsvermere finnes også. Juni/Juli er bittelitt tidlig. Fisken er ofte vintertynn, men likevel har jeg fått fine og fyldige fisk i noen vannmagasiner opp mot 1100-1200 m.o.h. på den tiden. Selv ville jeg helst belaget meg på å dra til fjells når lavlandet er altfor varmt og fjelfisken har fått fetet seg opp litt. Det kan ofte hjelpe stort med bare 2-3uker med tanke på kondisjonsfaktor.

-Når det gjelder prammer og joller i fjellheimen så er det jo ofte pga kultivering. I mange fjellvann vil det lett bli overbefolket i våre dager. Dette skyldes tildels at folk ikke tar ut nok "matfisk" og kanskje også den typiske ukulteren med å klubbe ihjel de største og kaste ut de minste... Overbefolkning kan rast føre til fremskyndet kjønnsmodning og da er balletten i full gang. Men det skal nevnes at arbeid med å tilpasse gytemuligheter etter vassdragets bonitet kan bidra godt til bedre fiskevann.

#9 yardbird

• Medlem
  • 349 Innlegg:

Skrevet 24. May 2011 - 14:15

Det er tidlig isløsning i fjellet i midtre deler av landet i år, så vatn på denne høyden i dette området går sannsynligvis opp i juni.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere