Skrevet 15. Jul 2005 - 09:01
Jeg slet vel ut noen "barnefjellsko" i Reinheimen, med utgangspunkt i Skjåk; slekta har alltid hatt det området som "spiskammers". Dessverre var det ikke fluestenger i oppakningen den gangen, og jeg husker at det var sett på som noe av en utfordring i det hele tatt å få noe på stang i vannene og tjernene innover der. Fisken har flust å fråtse i på bunnen. Det er en ambisjon å ta med seg innover moderne flueutstyr og mer kunnskap enn jeg hadde for 30 år siden, for om man treffer på fisk der, er den av helt utrolig kvalitet og jeg husker noen varme kvelder med vakfester nedenfor hytta. En vanlig høstingsmetode har vært å fiske med oter, så jeg ser ellers for meg en Streaking Caddis om natta, eller marfloimitasjoner langs bunnen.
Du vil nok finne fisk i de aller fleste vannene - almenningene og JFF setter ut. Tidlgiere var det et problem fra sportsfiskesynspunkt at så snart det gikk rykter om bra fisk i et tjern, var folk på plass med gummibåt og garn og skulle høste. Ut fra det jeg hører, er det mye mindre av den slags nå, det er vel ikke så mange som gidder det strevet nå når behovet for ekstra tilskudd til husholdningsbudsjettet er mindre. Jeg tror det kan være et spennende område å fiske i nå.
Henning Lund
"I believe that the solution to any problem - work, love, money, whatever - is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." (John Gierach, selvsagt)