Ser at enkelte allerede har observert klekkinger av E.vulgata. Er ikke dette veldig tidlig? Trodde disse normalt ikke dukket opp før i midten av juni. Men det avhenger kanskje litt av hvor høyt over havet en befinner seg?
Har ikke selv opplevd en skikkelig klekking av E.vulgata, men hvis fisken har valget mellom denne og flyvemaur, hva kommer først? Og hvis en i tillegg får en klekking av P.grandis?
Vulgata-hysteria...
Startet av , May 28 2002 15:00
12 svar i denne tråden
Skrevet 28. May 2002 - 15:00
Skrevet 28. May 2002 - 17:06
Det er ganske tidlig, ja.
Våren kommer tidlig i år!! Isen gikk f.eks. 2-3 uker før normalen i den delen av nordmarka jeg "herjer". ca 350moh.
Fisken velger nok Vulgataen foran det meste annet..
Og hvis du i tillegg, som du nevner, kommer borti en kombinert Ephemera Vulgata/Phryganea Grandis klekking...! Ja, da............
-Fluefiskerhilsen, Andreas Lium
Våren kommer tidlig i år!! Isen gikk f.eks. 2-3 uker før normalen i den delen av nordmarka jeg "herjer". ca 350moh.
Fisken velger nok Vulgataen foran det meste annet..
Og hvis du i tillegg, som du nevner, kommer borti en kombinert Ephemera Vulgata/Phryganea Grandis klekking...! Ja, da............
-Fluefiskerhilsen, Andreas Lium
Skrevet 28. May 2002 - 21:43
Hei!
Har opplevd at fisken kjapt har byttet til maur under vulgata klekkinger
hvis mauren har begynt å sverme. Virker som ett meget lett bytte.
Og hvis du får klekking av både Vulgata og P. Grandis, da skal du kose
deg!
SN
Har opplevd at fisken kjapt har byttet til maur under vulgata klekkinger
hvis mauren har begynt å sverme. Virker som ett meget lett bytte.
Og hvis du får klekking av både Vulgata og P. Grandis, da skal du kose
deg!
SN
Skrevet 29. May 2002 - 00:27
grandis? mild taco? haha, mye moro :D
Skrevet 29. May 2002 - 07:48
Opplevde en gang en P.grandis klekking hvor det begynte å falle ned flyvemaur på vannet. Da tok fisken helt av - sinnsykt!
Tror nok flyvemauren står øverst på lista, før vulgata og grandis.
Tror nok flyvemauren står øverst på lista, før vulgata og grandis.
Skrevet 29. May 2002 - 08:05
Vil bare minne om at det er stor forskjell på flyvemaur. Hvis vi her snakker om f.eks. stokkmaur (som er veldig stor og saftig) vil nok jeg også tro at ørreten gjerne foretrekker den framfor det meste annet. Men hvis vi derimot snakker om små "sandmaur" (vet ikke det korrekte navnet) kan kanskje saken stille seg ganske anderledes.
Nå er det jo sånn (i hvert fall i mange av vanna hvor jeg ofte fisker) at stokkmauren gjerne begynner å fly omtrent i den samme perioden som P.grandis. Det vil si slutten av juni/begynnelsen av juli. De gangene jeg har vært ute for at begge disse artene ligger på vannet har jeg dog sett (både på vak og mageinnhold) at ørreten har valgt en "både/og" holdning. Tror ikke man kan si at det ene byttet er enklere for fisken å få tak i enn det andre, fordi både stokkmaur og P.grandis ligger dønn stille på vannet (så lenge vi snakker om _klekkende_ P.grandis). Det samme gjelder vel også for E.vulgata, men her er jeg på litt tynn is fordi jeg har lite eller ingen erfaring med E.vulgata selv. Intill for et par år siden har den ikke forekommet i "vannet mitt", men fiskekompisene mine og jeg har store forventninger siden vannkvaliteten har blitt bedre og ting tyder på at E.vulgata er i ferd med å etablere seg "der". Tenk om vi fikk E.vulgata, P.grandis og stokkmaur på vannet _samtidig_!?
Mvh
Leif-Erik Larsen
Nå er det jo sånn (i hvert fall i mange av vanna hvor jeg ofte fisker) at stokkmauren gjerne begynner å fly omtrent i den samme perioden som P.grandis. Det vil si slutten av juni/begynnelsen av juli. De gangene jeg har vært ute for at begge disse artene ligger på vannet har jeg dog sett (både på vak og mageinnhold) at ørreten har valgt en "både/og" holdning. Tror ikke man kan si at det ene byttet er enklere for fisken å få tak i enn det andre, fordi både stokkmaur og P.grandis ligger dønn stille på vannet (så lenge vi snakker om _klekkende_ P.grandis). Det samme gjelder vel også for E.vulgata, men her er jeg på litt tynn is fordi jeg har lite eller ingen erfaring med E.vulgata selv. Intill for et par år siden har den ikke forekommet i "vannet mitt", men fiskekompisene mine og jeg har store forventninger siden vannkvaliteten har blitt bedre og ting tyder på at E.vulgata er i ferd med å etablere seg "der". Tenk om vi fikk E.vulgata, P.grandis og stokkmaur på vannet _samtidig_!?
Mvh
Leif-Erik Larsen
Skrevet 29. May 2002 - 09:30
Tror dette handler om litt mere enn hva som er lett å tak i. Mauren er en "energi-bombe", og dette "vet" ørreten - akkurat som kuer ikke spiser giftig sopp. ("Gud" har fortalt dem det). Tipper prioriteringen av maur, vulgata og grandis er etter næringsinnholdet og da kommer maur først.
Skrevet 29. May 2002 - 09:56
Hallo!
Fisken slipper å velge mellom vulgata og grandis fordi grandisen klekker senere. Stokkmauren svermer ofte midt i vulgata klekkingen, da går ørrten over til å ta maur framfor vulgata. Det er kun stokkmaur som er aktuell i vulgata perioden. Kanskje skogsmaur sværmer men det er aldri mye av den.
Fisken slipper å velge mellom vulgata og grandis fordi grandisen klekker senere. Stokkmauren svermer ofte midt i vulgata klekkingen, da går ørrten over til å ta maur framfor vulgata. Det er kun stokkmaur som er aktuell i vulgata perioden. Kanskje skogsmaur sværmer men det er aldri mye av den.
Skrevet 29. May 2002 - 10:58
Nja....ikke helt enig med Rune i at grandis kommer senere enn stokkmaur. Hadde som tidligere sagt en grandis klekking på gang når stokkmauren begynte å sværme. Dette var rundt St.Hans-tider. Da tok det av!
P.S. Imponerende arbeid du har gjordt på internett-sidene dine Rune. Anbefaler alle som er interessert i fiske på stille vann å kikke på www.runesfluefiske.com. Har du en grandis-klekker å komme med?
P.S. Imponerende arbeid du har gjordt på internett-sidene dine Rune. Anbefaler alle som er interessert i fiske på stille vann å kikke på www.runesfluefiske.com. Har du en grandis-klekker å komme med?
Skrevet 29. May 2002 - 12:01
Det varierer sikkert litt, stokkmaur svermer hos meg mellom 10 og 20 juni. Høyde over havet spiller alltid en stor rolle når vi snakker om insektsliv.
Skrevet 31. May 2002 - 14:39
Hvilket vær er best klekkevær for vulgataen. Er det noe vits å dra ut i kveld med forhåpninger om vulgata i trærne.
Skrevet 03. Jun 2002 - 10:00
Var en tur i Øyungen i går - sammen med 10-15 andre fiskere. populært vann?. Vulgatasverming på myra ved dammen, men et par-tre slukfiskere ødela mye av den gode stemnginen. Men klekkingen er definitivt i gang. fikk forøvrig ingen ting :-(
Skrevet 04. Jun 2002 - 22:00
hei og hå. apropos sverming. var på hyttetur og fiska litt i noen vann ovenfor Dalen, i telemark. Og når vi kjørte oppåver så vaka det overallt, oppå hverandre, inni busker og bortetter på tvers. vi trodde nesten ikke det var sannt. uheldigvis var vi så seine at vi ikke fikk fiska noe særlig den dagen. men når vi sjekka hva ørreten hadde spist... hva annet enn flyvemaur... rundt 600 moh, ellernoget.
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere