Hopp til innhold

Foto
- - - - -

Norges beste lakseelv

• Logg inn for å svare
31 svar i denne tråden

#1 Stenfloen

Stenfloen
  • Medlem
  • 44 innlegg

Skrevet 27. Nov 2006 - 23:40

Det snakkes mye om de store lakse elvene, der tas det store mengder med laks, men det er jammen mange fiskere der også. Tror mange reiser til de store lakseelvene fordi de tror sjansene er større der (meg inkludert) en i de mindre elvene ....men er sjansene større????

Er det noen som har formening om hvilken elv som det tas mest laks pr fisker?

#2 baurhunden

baurhunden
  • Medlem
  • 2163 innlegg

Skrevet 27. Nov 2006 - 23:56

Det snakkes mye om de store lakse elvene, der tas det store mengder med laks, men det er jammen mange fiskere der også. Tror mange reiser til de store lakseelvene fordi de tror sjansene er større der (meg inkludert) en i de mindre elvene ....men er sjansene større????

Er det noen som har formening om hvilken elv som det tas mest laks pr fisker?

Tja... Vikja vart vel kåret til beste lakseelv i fjor utfra antall oppfisket kvantum/toatlvekt delt på antall lakseførende km. Men når du spør hvilken elv det taes mest fisk pr. fisker, vil jeg tippe Årøyelva av den grunn at det kun fisker 6-7 mann der..... Da blir det fort noen kg. pr fisker... :wink:
Stao no pao!

#3 Stenfloen

Stenfloen
  • Medlem
  • 44 innlegg

Skrevet 28. Nov 2006 - 08:32

Det at Vikja ble kåret til beste lakseelv sier jo egentlig ingen ting om hvor bra fiske er der.
Synes fangststatisikkene også bør innholde hvor mange som fisker der.....ellers sier det ingenting!!

Andre elver som kommer høyt på listen med mest fisk pr.fisker???? Hvordan ville f.eks Gaula havnet på slik liste?

Tja... Vikja vart vel kåret til beste lakseelv i fjor utfra antall oppfisket kvantum/toatlvekt delt på antall lakseførende km. Men når du spør hvilken elv det taes mest fisk pr. fisker, vil jeg tippe Årøyelva av den grunn at det kun fisker 6-7 mann der..... Da blir det fort noen kg. pr fisker... :wink:

#4 torbl

torbl
  • Medlem
  • 711 innlegg
  • Favorittfiske:laks

Skrevet 28. Nov 2006 - 09:06

Ganske elendig tror jeg. Av de tusenvis som fisker på kortvaldene gjennom hele sesongen er det ikke en kjeft som får en fisk :biggrin:

#5 ford prefect

ford prefect
  • Medlem
  • 1605 innlegg

Skrevet 28. Nov 2006 - 09:15

Noen som vet hvor nøyaktig f.eks Orklaguide sine vald er på å legge ut korrekte fangstrapporter på nettsidene hvert år??

Jeg spør fordi når jeg klikket meg inn på enkelte valds statistikker var det flere der det stod 0-10 laks :blink: og ukespriser på 1500-2000kr...

Dette innlegget har blitt endret av ford prefect: 28. Nov 2006 - 09:16

" Å kaste sluk i ei nydelig elv er som å kaste stein på den fineste dama i klassen !"

#6 moby

moby
  • Medlem
  • 2048 innlegg

Skrevet 28. Nov 2006 - 09:16

Ganske elendig tror jeg. Av de tusenvis som fisker på kortvaldene gjennom hele sesongen er det ikke en kjeft som får en fisk :biggrin:

Tipper Altaelva kommer høyt opp! Spesielt for 2006. Nærmere 30 tonn laks. Store mengder smålaks og begrenset antall fiskere.
"The mind is like a parachute. It doesn't work unless it's open"

Når jeg har fått det jeg skal ha, og vel så det,
og du har fått det du skal ha, og knapt nok det,
da er jeg fornøyd.

Her slutter internett

#7 Tres Bien

Tres Bien
  • Medlem
  • 3839 innlegg
  • Skype-ID:Koreasamen
  • Favorittfiske:Monkey Fishing

Skrevet 28. Nov 2006 - 09:17

Norges beste elv?
Ikke de store i alle fall.
Var i ei lita elv i 2003, der er det 4-5 fiskere i sesongen, aldri besøkende.
I år har han som er ivrigst fått over 300 laks på flue :blink:
Også de andre har dratt langt over det en gjenomsnitts laksefisker klarer, selv med non stop fiske 3 mnd på sommeren.

#8 FlyAlf

FlyAlf
  • Medlem
  • 3139 innlegg
  • Favorittfiske:Sjørøye, til nød ørret og sjøørret

Skrevet 28. Nov 2006 - 12:10

Kun 2 grunner for å reise til de store elvene; En mikroskopisk sjanse for å få stoOOOor laks, og den enorme statusen dette fisket gir :P .
"Hils menneskene og si at det ikke var ondt ment" - Zapffe

#9 Stenfloen

Stenfloen
  • Medlem
  • 44 innlegg

Skrevet 28. Nov 2006 - 12:59

Hvis vi da skulle lage en Top 10 liste over elver som gir mest laks pr. fisker....hvilke elver tror/synes dere må være med??

#10 tarrator

tarrator
  • Medlem
  • 338 innlegg

Skrevet 28. Nov 2006 - 13:01

Tidligere har man vel anslått at ca 1 av 4 som kjøper kort i elvene rundt trondheimsfjorden får laks. Usikker på hvordan dette regnes. Var noe jeg snappet opp i forbindelse med notoppkjøpet.

#11 lars p

lars p
  • Medlem
  • 1306 innlegg
  • Favorittfiske:Oppstrøms nymfe eller tørrflue på stor ørret/røye

Skrevet 28. Nov 2006 - 13:21

Hvis vi da skulle lage en Top 10 liste over elver som gir mest laks pr. fisker....hvilke elver tror/synes dere må være med??

Tror de som fisker i disse elvene ikke er spesielt interesserte i å nevne dem her på nett.
Lars P

Only an extraordinary person would risk being outsmarted by a creature often less than twelve inches long, over and over again

#12 talon

talon
  • Medlem
  • 995 innlegg
  • Favorittfiske:LAKS

Skrevet 28. Nov 2006 - 13:32

Helt enig Lars P...... :biggrin:

HYSJ!
Work is for people who don`t know how to fish!

#13 Tom Larsen

Tom Larsen
  • Medlem
  • 1359 innlegg

Skrevet 28. Nov 2006 - 13:37

Tror de som fisker i disse elvene ikke er spesielt interesserte i å nevne dem her på nett.

Legg bare merke til hvor behendig Tres Bien unnlot å nevne navnet på elven der ivrigste mann fikk 300 laks på en sesong. :)

Mvh
Tom

#14 Stenfloen

Stenfloen
  • Medlem
  • 44 innlegg

Skrevet 28. Nov 2006 - 13:39

Jeg har forstålse for at mange ikke vil reklamere alt for mye om sin favorittelv :P
Men det finnes da sikkert mange andre elver som hører til Top 10 som man ikke fisker i selv :huh:

#15 flygefisk

flygefisk
  • Medlem
  • 544 innlegg

Skrevet 28. Nov 2006 - 13:49

Norges beste lakseelv er elva du kjenner best... Der du kjenner standplassane slepp du å stressa kvilelaust ikring på leit etter fisk. Der kan du også føle på kroppen når man må koma seg i elva. Man slepp bomturar og fiskar meir effektivt når ein veit at man gjer det rette... Hjelper lite å fiske i ei god elv når man fisker elva feil! Hald deg gjerne til ei sone i elva eller nokre få når du har funne dei du liker best.

Hald deg til ei lokal elv, ei som ligg litt lengre unna og ei drømmeelv for helge- eller- veketurar...

Dette innlegget har blitt endret av flygefisk: 28. Nov 2006 - 13:51

#16 rovfisk

rovfisk
  • Medlem
  • 1343 innlegg
  • Favorittfiske:Backstabber fiske

Skrevet 28. Nov 2006 - 13:58

Kun 2 grunner for å reise til de store elvene; En mikroskopisk sjanse for å få stoOOOor laks, og den enorme statusen dette fisket gir :P .

KUN!!! :shock: :shock: :shock: Nei!, nei!, nei! :biggrin: :biggrin: Det er drømmen som kan bli realitet. Drømmen om storlaksen som tar i en stor og tung elv med "fri ferdsel". Stikker avgårde og nærmest drar deg på elva...

For min egen del kunne jeg overhode ikke tenkt meg å rangere norges beste elv etter antall fisk pr. person. Etter min mening er norges beste lakseelv den som kan by på suverene naturbilder, godt innslag av storlaks, miljøet i og rundt elva, varierte elvestrekk, høre slitne hi-tech østlandsgutter diskutere snarlig hjemtur pga lite fangst, og samtidig gi en laksefisker en solid utfordring. Jeg tror jeg har funnet min......og den er stor :biggrin:

Dette innlegget har blitt endret av rovfisk: 28. Nov 2006 - 14:03

#17 Ole

Ole
  • Medlem
  • 340 innlegg

Skrevet 28. Nov 2006 - 14:11

Norges beste lakseelv er elva du kjenner best... Der du kjenner standplassane slepp du å stressa kvilelaust ikring på leit etter fisk. Der kan du også føle på kroppen når man må koma seg i elva. Man slepp bomturar og fiskar meir effektivt når ein veit at man gjer det rette... Hjelper lite å fiske i ei god elv når man fisker elva feil! Hald deg gjerne til ei sone i elva eller nokre få når du har funne dei du liker best.

Hald deg til ei lokal elv, ei som ligg litt lengre unna og ei drømmeelv for helge- eller- veketurar...

Helt enig :biggrin: jeg har det slik, har ei lita lokal elv som jeg kan ta noen småturer i løpet av sommeren.
Denne kjenner jeg ut og inn og tar endel laks på "dårlige" forhold og mange fler de få dagene i årat da det er vann.
Har et par rimlig bra elver innen 1times kjøring som jeg tar noen dagsturer i, og drømmelvene orkla/gaula og sulldalslågen for de litt lengre turer.

Mvh

Ole

#18 lars p

lars p
  • Medlem
  • 1306 innlegg
  • Favorittfiske:Oppstrøms nymfe eller tørrflue på stor ørret/røye

Skrevet 28. Nov 2006 - 15:19

Legg bare merke til hvor behendig Tres Bien unnlot å nevne navnet på elven der ivrigste mann fikk 300 laks på en sesong. :)
Mvh
Tom

La selvsagt merke til det :biggrin:

Men det finnes da sikkert mange andre elver som hører til Top 10 som man ikke fisker i selv :huh:

Tvilsomt da man må fiske i elvene for og virkelig forstå hvor mye som blir fanget der. Tipper han som Tres Bien nevner skriver opp maks 20 fisk på fangstoppgaven sin.
Lars P

Only an extraordinary person would risk being outsmarted by a creature often less than twelve inches long, over and over again

#19 Tres Bien

Tres Bien
  • Medlem
  • 3839 innlegg
  • Skype-ID:Koreasamen
  • Favorittfiske:Monkey Fishing

Skrevet 28. Nov 2006 - 15:39

La selvsagt merke til det :biggrin:
Tvilsomt da man må fiske i elvene for og virkelig forstå hvor mye som blir fanget der. Tipper han som Tres Bien nevner skriver opp maks 20 fisk på fangstoppgaven sin.

Det påpekes at i år var ett ekstrem år, han pleier bare få 140-200 pr sesong. :)
Når det skal sies betyr ikke antallet alt.
Hygge, fine vald/natur, gode kastemuligheter, gjennomgående stor laks osv. osv. betyr mer for meg enn å hale 300 laks i året. Hva skal man med alt det? Makrellfiske?!

Dette innlegget har blitt endret av Tres Bien: 28. Nov 2006 - 15:39

#20 PeterRoss

PeterRoss

Fluefiskesynser

• Medlem
  • 1444 innlegg
  • Favorittfiske:Laks og Bonefish

Skrevet 28. Nov 2006 - 18:17

Vet ikke helt hva dere mener med store elver... OK, Alta i denne sammenhengen skjønner jeg, men Tana er stor, Drammenselva er stor, etc. Er det kjempestatus å få fisket der?
Nei, nei.. jeg drar GJERNE dit hvor storlaksen går. Kan ikke tenke meg f.eks. å dra (som en del gjør) på smålaksslaktetur til Kola. "Joda, fikk 40 laks jeg.. største 5kg!! HAHAHA..
I år fikk jeg få lakser .. men mistet 3 storlakser og tro meg, det var en knalltur!

Peter Ross
Hilsen
Peter Ross

0 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere