Sjøørret
Skrevet 11. Dec 2007 - 08:01
Sportsfiskefjorden!!
Skrevet 11. Dec 2007 - 09:25
salar, 11. Dec 2007, 08:01, skrev:
Sportsfiskefjorden!!
Enig!
Hvis ikke du finner en godt opplyst brygge eller typer brakkvannsområder hvor det samler seg mye SØ på natta.
Har aldri opplevd noe stort SØ fiske i mørket vinterstid.
Mine små tips i forrige innlegg kan hvertfall gi litt håp til dem som får "spasmer" av å ikke få fisket på dagtid
Dette innlegget har blitt endret av Trøger: 11. Dec 2007 - 09:27
Skrevet 12. Dec 2007 - 02:55
Finn en mudderbunnet bukt\poll i nærheten av et strømfullt parti, der beiter sjøørreten grådig på kutlinger og ålekvabber hele vinteren. Svarte zonkere med grønn flashkropp er effektivt.
Virker bra den plassen der du fikk den 2,6kilosfisken !!!!!!!
Dette innlegget har blitt endret av velvet: 12. Dec 2007 - 02:58
Skrevet 12. Dec 2007 - 08:29
http://blogg.getaway.no
Skrevet 12. Dec 2007 - 11:01
mons1, 12. Dec 2007, 08:29, skrev:
Skrevet 12. Dec 2007 - 11:04
velvet, 12. Dec 2007, 02:55, skrev:
Finn en mudderbunnet bukt\poll i nærheten av et strømfullt parti, der beiter sjøørreten grådig på kutlinger og ålekvabber hele vinteren. Svarte zonkere med grønn flashkropp er effektivt.
Virker bra den plassen der du fikk den 2,6kilosfisken !!!!!!!
Hei
Ja, det er en veldig fin plass, virker som du har funnet noen god plasser selv
Den tiden du beskriver mons1 17-23 da er det jo helt mørkt. Da ville jeg gjort som velvet sier, lete etter mudder bunn, strømfylte steder eller mer brakk vann. Eller være litt "primitiv" som meg;)
Visuelt "døgnåpent" SØ fiske på opplyste brygger, det er faktisk ganske gøy til tider.
Husk å teste ut litt børstemark også gutter, sær SØ har i den senere tid tatt noen "børstis" knall hardt
Dette innlegget har blitt endret av Trøger: 12. Dec 2007 - 12:22
Skrevet 12. Dec 2007 - 13:46
Skrevet 12. Dec 2007 - 15:56
Thormill, 12. Dec 2007, 13:46, skrev:
Det virker ellers som om SØ vinterdtid er en sør - og østlandsgreie - - må gjøre no' med det, gitt.
Mvh
Skrevet 12. Dec 2007 - 17:17
Skrevet 13. Dec 2007 - 09:06
Skrevet 13. Dec 2007 - 18:10
Skrevet 14. Dec 2007 - 03:40
så smalt det på en 500 grammer. fin, feit, sølvblank og veldig sprek-røska fluesnøret ut av hendene mine og den ble drept. Noen kast til og der tar det i noe sinnsykt............fisken hopper og drar kraftig, hjertet banker vilt! På med hodelykta for å se den, ser min egen pust først og fremst..der er den og etter litt plasking er den i hoven. Kort og feit som en sjøørret kan bli, vekta er litt usikker og viser ca 1150 gram. Fornøyd er jeg og får en til rundt 5oo-600 gram, denne går ut igjen. Så tar jeg en til på drøye kiloen, et par kast etter den er avlivet hover jeg enda en fin fisk, tynnere og er kanskje 700-800 gram dog like lang som kilosene, uti med den. Får to en rundt 400 gram og en mindre, disse slapp jeg tilbake. Åtte fisk og storfornøyd, ville gjerne hatt ti men bettet dabbet av og mista de jeg var bort. Noen napp til men bare en jeg begynte å kjøre. Noen ganger føler man at man mister de og så gjør man akkurat det.
Ja vinteen er en god tid å fiske sjøørret på, selv om natta..................................................
Skrevet 14. Dec 2007 - 10:51
Får bare holde ut i noen timer til og så er det helg og maaange timer til fisking!
Skrevet 14. Dec 2007 - 12:40
Charlie, 12. Dec 2007, 15:56, skrev:
Det virker ellers som om SØ vinterdtid er en sør - og østlandsgreie - - må gjøre no' med det, gitt.
Mvh
Alle fluefiskere er barskinger
Ja.Sjørretfiske er vel kanskje en typisk sør/østlandsgreie.Ikke fordi jeg synes nå ikke det skal så lange kuldeperioden til før isen legger seg på de plassene jeg fisker her.Trodde det var litt mildere klima og mere isfritt på vestlandet....eller??
Trøndeflua, 14. Dec 2007, 10:51, skrev:
Får bare holde ut i noen timer til og så er det helg og maaange timer til fisking!
Hehe...det er hardt ved en fiskersjel.
Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 14. Dec 2007 - 12:45
Skrevet 14. Dec 2007 - 12:48
Hvordan løser dere "ising i ringene"??????
Skrevet 14. Dec 2007 - 13:09
topeti, 14. Dec 2007, 12:48, skrev:
Hvordan løser dere "ising i ringene"??????
Er det skikkelig kaldt så blir bettet litt redusert har jeg opplevd, men de er fullt mulig å fisk. Blir ekstremt nedkjølt etterhvert, en gang hovna hånda opp og det gikk nesten uke før jeg kunne se knokene når jeg knytta neven. Jeg syklet og med sjøørretslim på henda i -4 så skjer det fort en liten forfrysning.
Mitt favoritt vær om vinteren er sånn som i går her i sør: Lite vind, rundt null grader og litt skyer. Trekker en svart zonker sakte over mudderbunn, bruker litt flash, og intermediate. Det bør ikke synke altfor fort, mitt favoritt snøre er Ron thompson!!!!!!!!!! Kosta nesten ingenting, krakkelerer ikke og synker akkurat passe....Herregud hvor deilig det er når de suger i seg flua som nesten svever stille over bunnen.
Skrevet 14. Dec 2007 - 13:49
velvet, 14. Dec 2007, 13:09, skrev:
Er det skikkelig kaldt så blir bettet litt redusert har jeg opplevd, men de er fullt mulig å fisk. Blir ekstremt nedkjølt etterhvert, en gang hovna hånda opp og det gikk nesten uke før jeg kunne se knokene når jeg knytta neven. Jeg syklet og med sjøørretslim på henda i -4 så skjer det fort en liten forfrysning.
Mitt favoritt vær om vinteren er sånn som i går her i sør: Lite vind, rundt null grader og litt skyer. Trekker en svart zonker sakte over mudderbunn, bruker litt flash, og intermediate. Det bør ikke synke altfor fort, mitt favoritt snøre er Ron thompson!!!!!!!!!! Kosta nesten ingenting, krakkelerer ikke og synker akkurat passe....Herregud hvor deilig det er når de suger i seg flua som nesten svever stille over bunnen.
Fiske glede på høyt nivå, du verden jeg føler vi to har mye til felles og grattis med knall fangst
Hele livet mitt handler om fluefiske, er dessverre svært syk akkurat for tiden så jeg får komme med rapporter senere, men det er gøy å se noen som er like glade/"gale" for dette herlige fisket
SØ fiske er sterkt undervurdert, mange som kommer med meninger rundt dette har ikke peiling!
Mvh
Toggi
Skrevet 14. Dec 2007 - 14:03
Trøger, 14. Dec 2007, 13:49, skrev:
Hele livet mitt handler om fluefiske, er dessverre svært syk akkurat for tiden så jeg får komme med rapporter senere, men det er gøy å se noen som er like glade/"gale" for dette herlige fisket
SØ fiske er sterkt undervurdert, mange som kommer med meninger rundt dette har ikke peiling!
Mvh
Toggi
av noe noen har skrevet o.s.v. Gøy at du også er så sjøørret hekta!!!!
God bedring
Skrevet 14. Dec 2007 - 15:40
Da mener jeg mest dem som tror SØ fiske kun handler om en ting, stå og "dunke" streamere med 8er stang.
Det ligger vel en liten "myte" der, det virker som noen tror det er dette SØ fiske handler om.
Kan bare si med en gang at det er feil. Men la dem tro det, mindre kø fiske til våres fordel;)
I mine øyne lærer man noe nytt om SØ fiske på hver tur og jammen kan den bli super sær, har opplevd SØ som kun tar fjærmygg eller mini tanglopper. Den "koden" er vanskelig å knekke.
Sjøørret fiske er livet, sesongen varer jo nesten året rundt i tillegg:)
Mvh
Toggi
Dette innlegget har blitt endret av Trøger: 14. Dec 2007 - 16:15
Skrevet 14. Dec 2007 - 18:16
Trøger, 14. Dec 2007, 13:49, skrev:
Mvh
Toggi
tja...jeg ville vel kanskje heller si det slik:Det er ikke alle som har anledning til å fiske så mye , til ulike tider på døgnet , på så mange plasser , i store perioder av året i den grad at de får så mange inntrykk og erfaringer som gjør at man skjønner hvor spesielt dette fisket er.
Det krever en forholdsvis "hardnakket" innsats, tro og opptimisme å gå å kaste på så store flater med vann...
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere