Hopp til innhold

- - - - -

Sjøørret

823 svar i denne tråden

#781 Jiggy

• Medlem
  • 70 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 08. Jan 2012 - 22:45

Så klart. Nærme svenskegrensa vettu. Mye billig flesk:)
Ingenting slår følelsen å se en forholdsvis stor sjøørret en halv meter over vannet med reka i kjeften.
Synd den glapp. Problemet var vel at den ikke gikk på med flua med all kraft som dem pleier, da blir det vanskeligere å kroke den ordentlig.
Men håper den sitter neste helg:)
I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have a loaf of bread with me:)

#782 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig

Skrevet 08. Jan 2012 - 23:16

hehe...ja...er ikke noe så vakkert som en prikkete fleskegris som danser høyt over vannet.Det har liksom en "lei" tendens til å brenne seg fast på netthinna :blush:

#783 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:

Skrevet 10. Jan 2012 - 20:37

kjap tur i salte sjøen i dag også...nydelig vintervær og temp. ikke den store aktivitet...men en sjøørret rundt 1,5 kg lot seg friste av en av mine støgge hybrid-rekefluer. ganske pen fisk ...nære på at den ble med hjem i ovnen... :blush:

#784 Brage

• Medlem
  • 113 Innlegg:

Skrevet 10. Jan 2012 - 21:08

Vis innleggThormill, 10. Jan 2012 - 20:37, skrev:

kjap tur i salte sjøen i dag også...nydelig vintervær og temp. ikke den store aktivitet...men en sjøørret rundt 1,5 kg lot seg friste av en av mine støgge hybrid-rekefluer. ganske pen fisk ...nære på at den ble med hjem i ovnen... :blush:

Fin fangst det! Det er herlige forhold om dagen. Det blir nesten ikke bedre.

Nå avventer jeg ny hov i posten. Jeg fant ingen igjen jeg likte, så jeg laget min egen. Sølvkroken teleskop hov med brodin xl ghost replacement net. Selvsagt i et hjemmelaget futral med skulder hempe. Dermed blir hoven liggende på ryggen uten muligheter for å hekte seg fast. Har stooor tro på dette.

Kommer tilbake med noen flere rapporter senere.

:) :)

#785 Jiggy

• Medlem
  • 70 Innlegg:

Skrevet 11. Jan 2012 - 10:52

Fenwick har en kjempefin håv til rundt 200-300 kr. Kjøpt min for 199.- i Sverige.
Ikke for stor men har et dypt knuteløst nett. Korkhåndtak med dobbelsnor å magnet.
Passer perfekt på ryggen festet i fiskevesten.

Jiggy

Dette innlegget har blitt endret av Jiggy: 11. Jan 2012 - 11:02

I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have a loaf of bread with me:)

#786 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:

Skrevet 11. Jan 2012 - 17:24

Vis innleggBrage, 10. Jan 2012 - 21:08, skrev:

Nå avventer jeg ny hov i posten. Jeg fant ingen igjen jeg likte, så jeg laget min egen. Sølvkroken teleskop hov med brodin xl ghost replacement net. Selvsagt i et hjemmelaget futral med skulder hempe. Dermed blir hoven liggende på ryggen uten muligheter for å hekte seg fast. Har stooor tro på dette.
liker det "usynlige Brodin-nettet" jeg også :thumbup: ...har vel ike et tips om hvor du får tak i det litt rimelig ?? :blush: ...er så drittlei hov med vanlig netting.

Fikk meg en tur med stanga i dag også , men ble desverre rundfiska av Robin O. Prøver å skylde på at int.lina duppa i vannskorpa og ikke fikk lina til å synke.Noen ganger er det liksom ikke ideelt å fiske flua høyt i vannet ut over mollabakken.....fiska etter solnedgang og prøvde også en annen hotspot...men neida..ikke så mye som et napp.. :blink:

Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 11. Jan 2012 - 17:25

#787 Brage

• Medlem
  • 113 Innlegg:

Skrevet 11. Jan 2012 - 18:59

Vis innleggThormill, 11. Jan 2012 - 17:24, skrev:

liker det "usynlige Brodin-nettet" jeg også :thumbup: ...har vel ike et tips om hvor du får tak i det litt rimelig ?? :blush: ...

Du kan studere de forskjellige replacement nettene her. Du kan også kjøpe de på denne siden, men de sender dem ikke til Norge (bare til USA). På denne siden sendes de imidlertid også til Norge. Jeg betalt 200 kr for nettet levert i postkassa. Håven var en gammel Sølvkroken håv jeg hadde liggende og futuralet er en utslitt drysack, som er sydd inn.

#788 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:

Skrevet 11. Jan 2012 - 21:44

kult!! :thumbup: .takker så mye!!....prøver meg på et i XL først :blush:

#789 Brage

• Medlem
  • 113 Innlegg:

Skrevet 12. Jan 2012 - 20:55

Rakk en tur i forrige dagen. Mye vind og mye snø! Videre er det begynt å bli farga vann ganske langt ut i Oslofjorden. Jeg begynte med å liste meg ut på et skjær, med fin grunne og mårbakke rundt. Hadde holdt på ca en halvtime da klumpen på Stilwater snøret bestemte seg for å ta en tur uten skytedelen... :shock: Litt pussig at dette skjer på et helt WF snøre, men det var slitt. Etter litt roting rundt på grunna fant jeg restene av snøret. Det ble knytt på med kirurgknuten, men både kastinga og inntrekket ble prega av knuten.

Alt i alt en fin tur, men det ble hverken torsk eller ørret.

#790 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:

Skrevet 13. Jan 2012 - 00:28

opplevde noe lignende med en "glassline" fra Rio. Røyk tvert mitt på klumpen uten noe belastning. :blink: ...men den type liner er nok heller ikke kjent for å vare lenge.

#791 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:

Skrevet 24. Jan 2012 - 01:44

Da kom "brodin-nettet" i posten og den gamle laksehåven min ble ribbet for gammelt ubrukelig "fiskegarn" 8) ....hadde egentlig ikke store trua på at jeg greide å få sydd på det nye "ghost-nettet" så det passa bra, men det gikk faktisk ganske greit.

Nå gjenstår det bare å teste det. :blush:

Liten filmsnutt fra tidligere fangst i januar.

#792 Brage

• Medlem
  • 113 Innlegg:

Skrevet 24. Jan 2012 - 22:31

Vis innleggThormill, 24. Jan 2012 - 01:44, skrev:

Da kom "brodin-nettet" i posten og den gamle laksehåven min ble ribbet for gammelt ubrukelig "fiskegarn" 8) ....hadde egentlig ikke store trua på at jeg greide å få sydd på det nye "ghost-nettet" så det passa bra, men det gikk faktisk ganske greit.

Nå gjenstår det bare å teste det. :blush:

Fin ørret det der :) Passe tjukk og blank.

Det er nesten umulig å filme og samtidig lande en fisk, men jaggu gikk det ganske greit for deg. Artig å se.

Brodin håven min er i boks. Nettet var litt mer klebrig enn anntatt, men det passet perfekt i størrelse. Klarer å åpne hoven med en hånd, og den fungerer. Jeg landet 2 stk for noen dager siden og nettet fungerte fint i praksis. Det blir ikke usynlig, men er nok mindre skremmende enn de svarte nylontau nettet som var på hoven opprinnlig. ørretene tok forøvrig rekeimitasjoner på sakte inntrekk, men ingen av dem var av noe størrelse eller kondisjon som lar seg høre.Men det er deilige forhold i fjorden så det blir nok tatt noen fine øretter i ukene som kommer.

#793 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:

Skrevet 25. Jan 2012 - 21:15

Vis innleggBrage, 24. Jan 2012 - 22:31, skrev:

Det er nesten umulig å filme og samtidig lande en fisk, men jaggu gikk det ganske greit for deg. Artig å se.

hehe..joa :wink: blir noe rot av og til , men begynner vel å få litt bedre kontroll på det etter å ha gått med kamera på meg på hver eneste tur i gjennom 3-4 år . Har oppgradert med undevannskamera i tillegg til vanlige HD-kamera så det begynner å bli mye å holde styr på. :blink:
Derfor tenkte jeg at Brodinhåven kanskje kunne bidra med litt mer kontrollert C&R....når man står der å knoter...har så dårlig erfaring med sprellville sjøørret i "garn-håvene". Er utrolig hvor hardt de kan tvinne seg inn i den dritten.

Fikk 6 småfeit sjøørret i dag og mista like mange...1 stk. var stor nok til brødskiva , men ramla selvfølgelig av da jeg skulle ta den i den "nye" Brodinhåven så da fikk jeg ikke testa den.

Fisken var uhørvelig treg til å ta. Bare sugde på "pattegrisen" . :biggrin: ..skifta til små reke/loppe-fluer og selv da måtte jeg trekke svææært saaakte og bare se på lina om noe var bort på ...kjente det knapt nok med fingrene...men når de først satt og kjente motstand var det reine turbofisken 8)
Artig at det kan være så forskjellig å fiske sjøørret fra dag til dag..

#794 buddy

• Støttemedlem
  • 157 Innlegg:
  • Skype-ID:buddy
  • Favorittfiske:laks,ørret

Skrevet 10. Feb 2012 - 18:57

Hei ,ute en tur i ettermiddag,veldig lavt vann og ganske så stille ,så noen fine torsk som svømte helt inne ved land som ikke ville ha noen ting.Prøvde wollybugger,reke ,lopper men nei og ikkeno.Lurer på hva de spiser?Fin tur da

#795 Brage

• Medlem
  • 113 Innlegg:

Skrevet 10. Feb 2012 - 22:16

Vis innleggbuddy, 10. Feb 2012 - 18:57, skrev:

Hei ,ute en tur i ettermiddag,veldig lavt vann og ganske så stille ,så noen fine torsk som svømte helt inne ved land som ikke ville ha noen ting.Prøvde wollybugger,reke ,lopper men nei og ikkeno.Lurer på hva de spiser?Fin tur da

Lavvann er ofte fint om vinteren. Siden endel byttedyr fryser ihjel i fjære om de ikke blir med vannet ned på lavvann, så blir de presset sammen i den delen av tangbeltet som er under vann. Det er fint for torsk og sjøørret.

Torsk som står med hode ned i tanga spiser ofte neris. Nerisen er den største børstemarken og den er aktiv i tanga lenge før den svømmer til overfalten for å parre seg i mars/april/mai. Tosken og ørreten beiter da på den ved bunnen. Det er litt vanskelig for oss fluefiskere for vi vil gjerne at fisken har oppmerksomheten opp mot overflaten slik at fluesiluetten kommer frem.

En taktikk er å la fisken som beiter i tang være i fred og heller konsentrere seg om fisk litt lengre ut og litt dypere. Bruk gjerne en svart neris med grønt flash. Neris har faktisk elementer av grønt metalic falsh i seg. Helt naturlig.

En annen taktikk er reker. Rosa reker er etterhvert velkjent, men hvite fingerer også fint. Gjerne hvite med litt blått i. Du får flach matriale (ice dub som ser hvit ut, men som er blått når du ser det mot lyset). Disse rekene er fine å fiske dypt og sakte, fordi blått synes godt på 1 - 2 meters dyp (den siste fargen som forsvinner) og fordi sjøøretten også spiser mye mysis (hvit/blank reke) om vinteren.

Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette. Men i allefall så gjelder det å ha snøret i vannet. For noen år siden hadde jeg 12 bomturer på rad. Men så etterhvert begynte jeg å skjønne vinterfisket og da løsnet det. Det er fremdeles mange bomturer men av og til treffer man en tjukkas og da er egentlig sesongen reddet.

Så prøv igjen. Den sitter til slutt. Her har du en tjukkas til motivasjon: (Den tok en hvit reke med blå kontrast på 2 metersdyp, utenfor tangbeltet. Det var neris, sild og mysis i magen)

Vedlagt(e) fil(er)

#796 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:

Skrevet 11. Feb 2012 - 13:38

Trodde ikke jeg det fantes sånne hengebuksvin i sjøen jeg...blåst den opp med trykkluft ?? :P

Jeg og Robin O fikk 9 stk til sammen i går...på oransje reke og liten chartreuse jiggy . De begynner å få de rette fargene og andre tegn på at de har fått godt med mat. ene var stappa med børstisser...det går rette veien :wink:
Brodin-nettet var utrolig kjekt å bruke... :thumbup:

Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 11. Feb 2012 - 13:41

#797 Fokus

• Medlem
  • 103 Innlegg:
  • Interesser:Fiskeguide på Vestkysten av Sverige.

www.tomgustavsen.se
  • Favorittfiske:Brun og sjö- örretfiske

Skrevet 11. Feb 2012 - 20:01

En liiiiiiiten rapport fra en tur til Tönsberg.....

På svensk men det klarer dere vel?
http://www.tomgustavsen.se/?p=914

Fiskehilsen Tom Gustavsen
www.tomgustavsen.se

#798 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:

Skrevet 11. Feb 2012 - 21:18

kult Tom! :wink:

Slenger ut en liten videosnurt fra i går ..

Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 11. Feb 2012 - 21:23

#799 Fokus

• Medlem
  • 103 Innlegg:
  • Interesser:Fiskeguide på Vestkysten av Sverige.

www.tomgustavsen.se
  • Favorittfiske:Brun og sjö- örretfiske

Skrevet 11. Feb 2012 - 21:29

Fin håv :-)
Robin O fra Tönsberg?
\\Tom
www.tomgustavsen.se

#800 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:

Skrevet 11. Feb 2012 - 23:44

Jepp...som regel bli jeg alltid rundfiska av ham med fangstforhold på 1:3 (noe rundt der)...så det er det tar hardt på selvtiliten å fiske sjøørret i nærheten av ham....men det har heldigvis begynt å jevne seg ut.... :biggrin:

Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 11. Feb 2012 - 23:47

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere