Hei folkens!
Jeg har endelig funnet ut at det er enklere å bruke klump i sjøen ved dyp vading og bruk av enn flyt. Derfor har jeg anskaffa flyte coata skyteline og gått til anskaffelse av klumper.
Den jeg fikk i posten i dag var en vision extreme skyteklump.
Problemet er imidlertid (og det høres sikkert helt idiotisk ut) at lappen var falt av hvilken ende på klumpe som var bak og hva som er foran. :oops:
Klumpen har en forholdsvis tykk ende, den er sinsykt lang (14m) og jeg lurer på hva er bakkant.
Ut fra sunn fornuft regner jeg med at den tynne delen som er ca 3-4 m lang av klumpen er bakenden (der jeg ka kappe den ned) men er ikke sikker nok til at jeg starter å kappe :oops:
Ka noen bekrefte at den tynne delen av klumpen er der jeg skal feste backinga og den tykke fronten??
Uff dette er nesten flaut, men dere snakker med en som i alle år kun har vært WF/DT fan :oops: Klimpfiske fik ny betydning da jeg merka forskjellen på plastline og coata line. Det ble som dag og natt for meg.
Ellers, andre erfaringer med extreme skyteklump mottas med takk og jeg er sikker på at en av dere har en eller i dt minste har en formening.
Trenger spesialisthjelp!!
Startet av Tres Bien, Nov 25 2003 20:31
6 svar i denne tråden
Skrevet 25. Nov 2003 - 21:29
Hei Tres Bien!
Nå håper jeg ikke du har brukt din sunne fornuft her, for da hadde du kappet lina i stykker.
Bare en liten spøk!
Front taperingen er altid mye lenger enn bak taperingen, dersom lina har en baktapering.
Du kan starte å kappe der hvor snøret er tykkest, dvs. bakkant av klumpen.
Nå har du allerede snøret i hus, så da er det ikke nødvendig å veie. Du kapper bare snøret bitvis (ca 5-10 cm av gangen) til stang/ snøret balanserer.
Front taperingen er altid mye lenger enn bak taperingen også for et WF snøre.
Har jeg uttrykt meg uforståelig, så gi meg tilbakemelding.
Lykke til!
Nå håper jeg ikke du har brukt din sunne fornuft her, for da hadde du kappet lina i stykker.
Bare en liten spøk!
Front taperingen er altid mye lenger enn bak taperingen, dersom lina har en baktapering.
Du kan starte å kappe der hvor snøret er tykkest, dvs. bakkant av klumpen.
Nå har du allerede snøret i hus, så da er det ikke nødvendig å veie. Du kapper bare snøret bitvis (ca 5-10 cm av gangen) til stang/ snøret balanserer.
Front taperingen er altid mye lenger enn bak taperingen også for et WF snøre.
Har jeg uttrykt meg uforståelig, så gi meg tilbakemelding.
Lykke til!
Per E. Knudsen
Skrevet 25. Nov 2003 - 21:30
Er ganske sikker på at den tynne taperte enden er fronten, altså motsatt av hva du mener. Du må jo ha tapering foran for å "bremse" litt krart før den kommer til flua..
Har selv en Visionklump (blå intermediate) er ikke sikker på betegnelsen. Men jeg liker den godt. Mener å huske den er i #8. Har kappet den ned til snaue 9 m og bruker den til 5er stanga.
gud løkk!
stig
Har selv en Visionklump (blå intermediate) er ikke sikker på betegnelsen. Men jeg liker den godt. Mener å huske den er i #8. Har kappet den ned til snaue 9 m og bruker den til 5er stanga.
gud løkk!
stig
Skrevet 26. Nov 2003 - 05:07
Tynne enden er fronten, som begge gutta her sier. Saa naa har du 3 som kan dele ansvaret hvis det gaar galt.
Tore
Tore
Tore M. Nilsen
Skrevet 26. Nov 2003 - 14:38
Ja sosyv, den er blå intermediate. Det som er rart er at den tynne delen er sinnsykt lang, vannvittig lang frontapering spør du meg, men det er vel derfor den heter extreme distance.
Glad min fornuft ikke har seiret, klumpen ligger urørt hjemme. Heldigvis
Glad min fornuft ikke har seiret, klumpen ligger urørt hjemme. Heldigvis
Skrevet 26. Nov 2003 - 17:35
Dette stod på Lura sine sider om klumpen:
"Klumpsnørene (SH) – eller shooting heads som amerikanerne kaller det – har en rask fronttapering som sørger for å få flua til å rulle skikkelig over også på de lange kastene.
Dette snøret er meget godt egnet til moderne speykasting med enhånds eller tohåndsstenger. SH snørene er i klassene 6–8 beregnet for enhånds fluestenger og i 9–12 for kasting med tohåndsstenger. "
Så en rask frontapering er altså 4 m med tynnline og deretter klump!?
Merkelige greier dette her, men skitt au, det funker sikkert som bare rakkern.
"Klumpsnørene (SH) – eller shooting heads som amerikanerne kaller det – har en rask fronttapering som sørger for å få flua til å rulle skikkelig over også på de lange kastene.
Dette snøret er meget godt egnet til moderne speykasting med enhånds eller tohåndsstenger. SH snørene er i klassene 6–8 beregnet for enhånds fluestenger og i 9–12 for kasting med tohåndsstenger. "
Så en rask frontapering er altså 4 m med tynnline og deretter klump!?
Merkelige greier dette her, men skitt au, det funker sikkert som bare rakkern.
Skrevet 31. Jan 2011 - 17:00
Dette var kjempemorsom lesing Tres
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere