Generelt tror jeg at mange som driver med en eller annen form for instruksjon eller opplæring, det være seg "profesjonelt" som jeg gjør som lektor i vgs eller i forbindelse med mer hobbypregede ting, er for opptatt av sin egen instruksjon og undervisning! Det virker kanskje litt merkelig å si det, men det handler om å dreie fokus vekk fra spørsmålet "hvordan skal jeg undervise/forklare/formidle dette?" til "hva skal jeg gjøre for å få eleven/klienten/kunden til å forstå dette?" Det kan virke som en subtil nyanse, men noen ganger gjør den et hav av forskjell. I jobben min tenker jeg at den første kategorien er de som driver nokså tradisjonell formidling fra tavla - som kan være god eller mindre god - mens de andre er de (som regel flinkere) lærerne som klarer å komme ned til eleven på det nivået eleven er og klarer å se hvordan akkurat denne eleven skal hjelpes videre. Det krever både stor fagkunnskap, pedagogisk erfaring og evne til å "håndtere" forskjellige typer mennesker.
Jeg har vært borti begge kategoriene som kasteinstruktører også. Du har de som har en litt "mekanistisk" instruerende stil - "gjør etter meg", som jeg har en følelse av er nokså typisk for en del "tilfeldige" kurs rundt om? Siden Erlend nevner Steven M over her, kan han brukes som eksempel på den andre kategorien. Jeg hadde også, for noen år siden, noen timer med instruksjon hos ham og opplevde det som veldig bra. (Jeg har sett Steven instruere noen ganger senere, også.) Etterpå har jeg fundert litt på hvorfor disse timene var så gode, for det slo meg da vi var ferdige at jeg egentlig hadde blitt veldig lite "instruert". Det som skjedde, tror jeg, var at han så hvor problemene lå og hva jeg ikke hadde fått tak på, og at han fikk meg til å tenke og oppdage selv vha spørsmål og små kommentarer som gjorde at jeg kom videre fra det nivået jeg var på da. Det hele var også veldig avslappet og lite påtrengende. Jeg håper Steven tilgir meg for å skryte av ham i full offentlighet, men jeg synes som sagt denne formen for instruksjon er forbilledlig. For en annen klient ville det fungere bedre å bruke et annet opplegg, men det som kjennetegner en god instruktør er i mine øyne evnen til å tilpasse seg klienten både faglig og menneskelig, og da krever det at man kan veldig mye om det man skal drive opplæring i. (Og så må man være fri for dogmatiske oppfatninger av hva som er riktige kastestiler og riktig utstyr...