Hopp til innhold

- - - - -

Tips & triks for instruktører

32 svar i denne tråden

#21 Henning Lund

• Medlem
  • 719 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 10. Jul 2009 - 08:47

Jeg er jo ikke noen instruktør, og skal la være å belemre klienter med mine middelmådige kasteferdigheter, men her er et par løse tanker rundt det med instruksjon og læring:

Generelt tror jeg at mange som driver med en eller annen form for instruksjon eller opplæring, det være seg "profesjonelt" som jeg gjør som lektor i vgs eller i forbindelse med mer hobbypregede ting, er for opptatt av sin egen instruksjon og undervisning! Det virker kanskje litt merkelig å si det, men det handler om å dreie fokus vekk fra spørsmålet "hvordan skal jeg undervise/forklare/formidle dette?" til "hva skal jeg gjøre for å få eleven/klienten/kunden til å forstå dette?" Det kan virke som en subtil nyanse, men noen ganger gjør den et hav av forskjell. I jobben min tenker jeg at den første kategorien er de som driver nokså tradisjonell formidling fra tavla - som kan være god eller mindre god - mens de andre er de (som regel flinkere) lærerne som klarer å komme ned til eleven på det nivået eleven er og klarer å se hvordan akkurat denne eleven skal hjelpes videre. Det krever både stor fagkunnskap, pedagogisk erfaring og evne til å "håndtere" forskjellige typer mennesker.

Jeg har vært borti begge kategoriene som kasteinstruktører også. Du har de som har en litt "mekanistisk" instruerende stil - "gjør etter meg", som jeg har en følelse av er nokså typisk for en del "tilfeldige" kurs rundt om? Siden Erlend nevner Steven M over her, kan han brukes som eksempel på den andre kategorien. Jeg hadde også, for noen år siden, noen timer med instruksjon hos ham og opplevde det som veldig bra. (Jeg har sett Steven instruere noen ganger senere, også.) Etterpå har jeg fundert litt på hvorfor disse timene var så gode, for det slo meg da vi var ferdige at jeg egentlig hadde blitt veldig lite "instruert". Det som skjedde, tror jeg, var at han så hvor problemene lå og hva jeg ikke hadde fått tak på, og at han fikk meg til å tenke og oppdage selv vha spørsmål og små kommentarer som gjorde at jeg kom videre fra det nivået jeg var på da. Det hele var også veldig avslappet og lite påtrengende. Jeg håper Steven tilgir meg for å skryte av ham i full offentlighet, men jeg synes som sagt denne formen for instruksjon er forbilledlig. For en annen klient ville det fungere bedre å bruke et annet opplegg, men det som kjennetegner en god instruktør er i mine øyne evnen til å tilpasse seg klienten både faglig og menneskelig, og da krever det at man kan veldig mye om det man skal drive opplæring i. (Og så må man være fri for dogmatiske oppfatninger av hva som er riktige kastestiler og riktig utstyr... :unsure: )
Henning Lund

"I believe that the solution to any problem - work, love, money, whatever - is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." (John Gierach, selvsagt)

#22 toma81

• Medlem
  • 78 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks,Sjørret

Skrevet 10. Jul 2009 - 23:09

Ett annet tips til nye kastenisser/fluefiskere vil jo være å holde seg til ett stangmerke,eller en stang..det er store variasjoner på type aksjon og stivhet i stenger av forskjellige merker. Eksempelvis fikk jeg prøve den nye Zpey Instinct en ettermiddags stund i beiarn,og for all del det er en fabelaktig stang å kaste med..MEN jeg følte meg mye mer komfertabel med min gode,gamle HMSvII (3 år) og følte jeg hadde bedre kontroll og ''feeling'' på kastet ettersom dette er stangen jeg har hatt en stund og er vant med.
Har denne nå i 11.9, 13 og 14.3 fot kl 7-10 og er rustet for de fleste elver med ett stangmerke som jeg kjenner inn og ut og kan utvikle meg vidre på...

Helt feil,eller...?

#23 nielsen

• Medlem
  • 257 Innlegg:
  • Skype-ID:terjenielsen2
  • Interesser:Uten mat og drikke....

Skrevet 22. Jul 2009 - 17:05

Hei torese

Det er du som kaster hele tia(skal du ha ei stang som kaster sjæl så er den ikke til salgs ennå) :nono: jo lettere snøre jo mindre bøying (oppspenning) av stanga.Greit å trene med stive stenger og lette snører. :msn-wink:
Skal du ha med deg bånn av stanga mest mulig bør du starte "kl"3 skal du bruke toppen mest mulig starter du "kl"12

Og hvordan i allverden får man kastet uten å bøye(spenne opp) stanga ???
Og stanga har en minimal "fjæreffekt"-(pil og bue effekt) :blink:

#24 torese

• Medlem
  • 95 Innlegg:

Skrevet 06. Apr 2010 - 16:46

Hei,

På tide å vekke opp en gammel tråde da jeg desverre aldri fikk med meg siste innlegg.

I denne sammenhengen tenkte jeg nok mest på noe sånt som at du kan oppnå "tilnærmet" likt spenn i stanga med enten ved å bruke lang kastebevegelse (fra kl 3 til 9) eller kortere kastebevegelse (fra kl 1 til 11) med høyere hastighet. Kort kastebevegelse med høy hastighet og masse kraft ser for meg svært masete ut. For meg kan det se ut som at kastere som benytter denne stilen produserer mye entropi (varme).

mvh
tore

#25 Myhre Fluefiske

Myhre Fluefiske

• Medlem
  • 211 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret, ørret

Skrevet 06. Apr 2010 - 17:33

Vis innleggtorese, 06. Apr 2010 - 16:46, skrev:

Hei,

På tide å vekke opp en gammel tråde da jeg desverre aldri fikk med meg siste innlegg.

I denne sammenhengen tenkte jeg nok mest på noe sånt som at du kan oppnå "tilnærmet" likt spenn i stanga med enten ved å bruke lang kastebevegelse (fra kl 3 til 9) eller kortere kastebevegelse (fra kl 1 til 11) med høyere hastighet. Kort kastebevegelse med høy hastighet og masse kraft ser for meg svært masete ut. For meg kan det se ut som at kastere som benytter denne stilen produserer mye entropi (varme).

mvh
tore

Bare fint å vekke opp gamle tråder, Tore.

Liten kommentar; kort kastebevegelse med høy hastighet er heldigvis ikke synonymt med masse kraft... ja, i hvert fall ikke kraftBRUK.

Mvh. Jan.
Instruktør og veileder
MYHRE fluefiske kasteakademiet - Vestby, Akershus

#26 Tom Larsen

• Medlem
  • 1352 Innlegg:
  • Interesser:Team Loop Norge

Skrevet 07. Apr 2010 - 11:22

Vis innleggtorese, 06. Apr 2010 - 16:46, skrev:

Hei,

mvh
tore

Entropi = graden av uorden i et system.
Du mener vel entalpi, når du snakker om varme? :msn-wink:

Ellers er jeg ganske enig, men det er bare min subjektive mening. Stilmessig så synes jeg det ser riktig tøft ut med en kort presis kastebevegelse, men følelsesmessig så kjennes det mer avslappende (for meg) med en lengre kastebevegelse under praktisk fiske. Med en lengre kastebevegelse akselererer jeg stangtoppen over en lengre vei og trenger ikke like hurtig akselerasjon for å nå samme hastighet.

Man kan dra denne diskusjonen så langt man bare vil. Men igjen, svaret på dette spørsmålet avhenger av utstyrssammensetning, kastestil, teknikk, hva man synes er pent o.sv. Det vil variere fra person til person. Kastebevegelsen vil også øke med mykere stenger og med lengre kast.

#27 Asbj.R.

• Medlem
  • 323 Innlegg:
  • Interesser:Gitarer og studio i tillegg til fluefiske
  • Favorittfiske:Sjørøye, sjøørret, laks

Skrevet 12. Apr 2010 - 18:34

Hvem er det man skal ha opplæring for? Er det nybegynnere som skal kunne legge ut flua til en fiskbar distanse, eller er det noe viderekommende som skal strekke enda noen meter ut? Jeg er selvlært fluefisker/kaster fra over 35 år siden og har sikkert utviklet både vaner og uvaner som ikke er helt etter boka. Under et treff i Orkla/Galula for noen år siden ba jeg Jan E. Granbo om å kommentere kastinga mi. Han sa da at det var tydelig å se at jeg var selvlært, men at han så ingen grunn til å korrigere noe siden snørebuktene var trange og fine, og at jeg la ut hele skytelina på #8 GLX Distancestanga hans (altså totalt noen og førti meter). Teknikken min er nok preget av lengre armbevegelser enn hos de fleste.
Når jeg instruerer venner for å omvende de til fluefisket legger jeg størst vekt på venstrehanda (for høyrehendte). Det er etter min mening den viktigste faktoren som sikrer tidlig spennet i stanga og god effekt av kastst. Dobbeltrekket er viktigst, og snørebuktene er en god indikator på hvor du gjør stoppene dine.
I tillegg oppfordrer jeg til å se etter bakslengen også. Framslengen ser man jo etter uansett. På denne måten ser de, og kan korrigere selv dersom bakslengen går for langt bak. Hvis de i tillegg kan studere et bra kast hos andre, kan de se idealet og sammenligne.
Så for meg er et viktig perspektiv at de så snart som mulig skal kunne begynne fisket, og selvsagt allerhelst å få fisk også. Da trigges lysten, og gjennom lysten kommer iveren etter å kaste mer. Jo mer man kaster, jo bedre blir man.
Johannes evangelium, 21. kapittel, 3. vers.
Simon Peter sier til dem: Jeg går avsted for å fiske. De sier til ham: Vi går også med deg. De gikk avsted og steg i båten; men den natt fikk de intet.
Etter inspirasjon av Izaak Walton, The Compleat Angler.

Asbj.R.

#28 SFTor

• Medlem
  • 597 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret, laks, steelhead, bass

Skrevet 12. Apr 2010 - 19:27

Et tips jeg ofte syns hjelper er å lære folk å dra imot motstanden i snøret. Det hjelper folk å vente på å få strukket snøret, og fremmer rettlinjet føring av stangtuppen.

Dette innlegget har blitt endret av SFTor: 12. Apr 2010 - 19:28

Forget the foolish belief that you and your fellow human beings were born evil.

#29 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 24. Apr 2010 - 18:49

Hallå.
Mener du at timingen er avgjørende for hvor rett vi kan føre stangtuppen?

Tom.
You can never solve a problem on the level on which it was created.
Albert Einstein.

#30 SFTor

• Medlem
  • 597 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret, laks, steelhead, bass

Skrevet 25. Apr 2010 - 01:53

Vis innleggTom Syversen, 24. Apr 2010 - 18:49, skrev:

Hallå.
Mener du at timingen er avgjørende for hvor rett vi kan føre stangtuppen?

Tom.

Det jeg mener jeg mener er at ved å legge vekt på å kaste mot motstanden i snøret er det mange andre ting som faller på plass: nok pause til å få fullt strekk på snøret, skikkelig stopp av stanga, rettlinjet føring av stangtuppen, for å nevne de viktigste. Det blir et slags sentralt prinsipp som andre faktorer underordner seg.
Forget the foolish belief that you and your fellow human beings were born evil.

#31 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 25. Apr 2010 - 13:28

Vis innleggSFTor, 25. Apr 2010 - 01:53, skrev:

Det jeg mener jeg mener er at ved å legge vekt på å kaste mot motstanden i snøret er det mange andre ting som faller på plass: nok pause til å få fullt strekk på snøret, skikkelig stopp av stanga, rettlinjet føring av stangtuppen, for å nevne de viktigste. Det blir et slags sentralt prinsipp som andre faktorer underordner seg.
Hei SFTor.
Hvis jeg har forstått deg riktig,så synes ikke jeg for min del at det er fullt så enkelt. :biggrin:
Jeg er enig med deg i at det er vesentlig at snøret strekker seg.
Det jeg ikke er enig med deg i,er at det skulle ha noen nevneverdig betydning for hvordan du
stopper stanga,eller hvor rett du er i stand til å føre stangtuppen din.

Tom.
Albert Einstein.

#32 Asbj.R.

• Medlem
  • 323 Innlegg:
  • Interesser:Gitarer og studio i tillegg til fluefiske
  • Favorittfiske:Sjørøye, sjøørret, laks

Skrevet 02. Jun 2010 - 21:31

Vis innleggTom Syversen, 25. Apr 2010 - 13:28, skrev:

Hei SFTor.
Hvis jeg har forstått deg riktig,så synes ikke jeg for min del at det er fullt så enkelt. :biggrin:
Jeg er enig med deg i at det er vesentlig at snøret strekker seg.
Det jeg ikke er enig med deg i,er at det skulle ha noen nevneverdig betydning for hvordan du
stopper stanga,eller hvor rett du er i stand til å føre stangtuppen din.

Tom.
Egentlig ikke et innspill til debatten i tråden, men jeg må bare spørre Tom: Hva er det slags rigg du har satt opp stanga i på bildet i avataren din?
Johannes evangelium, 21. kapittel, 3. vers.
Simon Peter sier til dem: Jeg går avsted for å fiske. De sier til ham: Vi går også med deg. De gikk avsted og steg i båten; men den natt fikk de intet.
Etter inspirasjon av Izaak Walton, The Compleat Angler.

Asbj.R.

#33 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 03. Jun 2010 - 16:38

Vis innleggAsbj.R., 02. Jun 2010 - 21:31, skrev:

Egentlig ikke et innspill til debatten i tråden, men jeg må bare spørre Tom: Hva er det slags rigg du har satt opp stanga i på bildet i avataren din?
Det er en feste anordning/test-rigg som brukes når jeg måler stenger.

Tom.
Albert Einstein.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere