Speykast med enhånds
Skrevet 28. Jul 2009 - 10:52
Er en stund til neste så tenkte jeg skulle se om jeg fant en DVD som tok for seg det mest elementære. Noen tips?
Er det stor forskjell på enhåndspeying vs tohånds - altså kan jeg gå på et speykkurs for tohåndsstang og bruke det jeg lærer på enhånds?
Bør/MÅ man ha skyteklump for å "speye" med enhånds, og da hvilke snøre anbefaler dere for en 7-8 stang?
Takk for tips
Skitt fiske
Skrevet 28. Jul 2009 - 12:22
Prinsippene er akkurat de samme for som tohånds, men teknikken er dog litt annerledes. Kan du speye tohands, tar det ikke mange forsøkene før du klarer det bra med enhåndsen.....
Skrevet 28. Jul 2009 - 12:27
Prinsippet er det samme om det er en eller tohånds.
Lage D bukt som spenner stanga.
Forskjellen er måten man oppnår dette på og framkastet.
Innlegget er i stor grad likt, foruten at man holdet med en eller to hender. Eneste jeg gjør forskjellig for lange kast er ved enhånds, der jeg trekker litt i snøret for å øke farten på snøret som lager D bukta i innkastet. Innkastet er nøkkelen til ett godt vannkast.
Framkastet er forskjellig. Ved tohånds lærer man som regel å bevege stangen i en "saksebevegelse".
Ved enhånds pleier jeg å bruke lengre arbeidsvei, men det er ikke nødvendig, kommer an på kastestil.
I tillegg drar man dobbeltrekk ved enhånds for å øke farten på bukta i framkastet.
Hvis du er nybegynner vil jeg si det er ganske forskjellig, men samtidig sammt prinsipp for å oppnå det man vil nemlig å få snøret ut til fisken uten mulighet for baksleng.
"Rett stang" og korrekt vekt på klump/snøre er meget vesentlig.
Du trenger ikke bruke klump på enhånds, men du kan enklere tilpasse utstyret til din kastestil.
Prøv i første omgang med en kort klump gjerne ikke mer enn 8 meter og en 4-5 meter fortom, husk å ha nok vekt i klumpen.
Generelt kan du bruke vekter som følger:
#7 = 16-19 gram
#8 = 19-22 gram
"Rett stang" er ikke det enkleste, men finn deg noe som i det minste ikke er toppaksjonert, ei stang som jobber ned i stanga som kan hjelpe deg med å skape kraften du trenger. Jo mer hjelp av stanga jo enklere i begynnelsen.
Selv liker jeg best enhånds på min. 9.6`-11`.
Lykke til. Ta ett kurs eller bedre, finn en kompis som kan hjelpe deg, deretter øv,øv og atter øv
Skrevet 28. Jul 2009 - 13:59
Lurer likvel på et par ting.
Har jeg forstått det riktig at en fordel med skyteklump og Running line er at man lettere kan bytte til andre størrelser og bytte fra mellom flyte og synk?
Ulempen er at Runninglinen er litt tiltak å håndtere da den vikler seg fort til?
Jeg har alltid brukt WF på mine stenger, men selv om det er WF, kan jeg vel ikke klasifisere det som et snøre med skyteklump hvis ikke det har de riktige "målene". Har jeg forstått det riktig at et WF snøre som har samme egenskaper som runningline og skyteklump kalles for et Longbelly snøre?
Vil det være enkelt å få et Longbelly snøre som passer perfekt til stangen eller bør jeg gå for en skyteklump med runningline som jeg så "klipper til" til jeg er fornøyd. De trådene jeg leste var 4-5 år gamle så kanskje det er noe nytt på markedet som jeg bare MÅ kjøpe?
Jeg har prøvd å speye litt selv uten instruksjon, men kommer ikke ut overhode. Da er spørsmålet om det er bare teknikken som suger max eller om det er utstyret det står på og dermed trenger en større enhånds eller om jeg må gå for skyteklumper etc.. MAO hadde en speyekspert tatt opp utstyret mitt en Vangen ettellerannet 7-8# med WF flytesnøre, kunne han da kastet 30 meter? Er jo litt dumt å gå å kjøpe nye ting hvis jeg har alt jeg trenger :-)
Skrevet 28. Jul 2009 - 14:45
Tres Bien har også gode poenger, få deg en klump, tren og ikke tenk på at all fisken står på andre siden. (Bli god til og kaste kort). Lengdene kommer med teknikken....
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Den tid en mann fisker, blir lagt til hans liv.
Egyptiske ordtak
Skrevet 28. Jul 2009 - 17:02
Har funnet ut at det er på tide å lære seg speykast for å kunne fiske der jeg vil :-)
Er en stund til neste så tenkte jeg skulle se om jeg fant en DVD som tok for seg det mest elementære. Noen tips?
Er det stor forskjell på enhåndspeying vs tohånds - altså kan jeg gå på et speykkurs for tohåndsstang og bruke det jeg lærer på enhånds?
Bør/MÅ man ha skyteklump for å "speye" med enhånds, og da hvilke snøre anbefaler dere for en 7-8 stang?
Takk for tips
Skitt fiske
[/qu
Spey to Z er en DVD som tar for seg det meste av kastetenikker.
Gjelder både en hånds og to hånds stenger
Lykke til med kastingen.Kan bli mye frusterasjon og forbannelse i begynnelsen men går seg nok til etter hvert
Skrevet 30. Jul 2009 - 00:32
er ikke noe spesialist jeg, men dette hjalp meg litt
noe som kan være greit ang klumper osv, synes jeg det var greit med så liten klump som mulig,
jeg kjøpte skyteklump #7 billig en, og kutta av 2 meter på den. så Fire devil runingline, den koster 99 kr. søk på google... da hjalp+ meg få en fin D landing på bak kasta, og i tilegg bruk kroppen som på videoen som ligger over ! :=)
hanke
sorpet, 28. Jul 2009, 14:59, skrev:
Har jeg forstått det riktig at en fordel med skyteklump og Running line er at man lettere kan bytte til andre størrelser og bytte fra mellom flyte og synk?
Ulempen er at Runninglinen er litt tiltak å håndtere da den vikler seg fort til?
Jeg har alltid brukt WF på mine stenger, men selv om det er WF, kan jeg vel ikke klasifisere det som et snøre med skyteklump hvis ikke det har de riktige "målene". Har jeg forstått det riktig at et WF snøre som har samme egenskaper som runningline og skyteklump kalles for et Longbelly snøre?
Vil det være enkelt å få et Longbelly snøre som passer perfekt til stangen eller bør jeg gå for en skyteklump med runningline som jeg så "klipper til" til jeg er fornøyd. De trådene jeg leste var 4-5 år gamle så kanskje det er noe nytt på markedet som jeg bare MÅ kjøpe?
Jeg har prøvd å speye litt selv uten instruksjon, men kommer ikke ut overhode. Da er spørsmålet om det er bare teknikken som suger max eller om det er utstyret det står på og dermed trenger en større enhånds eller om jeg må gå for skyteklumper etc.. MAO hadde en speyekspert tatt opp utstyret mitt en Vangen ettellerannet 7-8# med WF flytesnøre, kunne han da kastet 30 meter? Er jo litt dumt å gå å kjøpe nye ting hvis jeg har alt jeg trenger :-)
:)
Skrevet 30. Jul 2009 - 01:27
hankFISK, 30. Jul 2009, 01:32, skrev:
er ikke noe spesialist jeg, men dette hjalp meg litt
noe som kan være greit ang klumper osv, synes jeg det var greit med så liten klump som mulig,
jeg kjøpte skyteklump #7 billig en, og kutta av 2 meter på den. så Fire devil runingline, den koster 99 kr. søk på google... da hjalp+ meg få en fin D landing på bak kasta, og i tilegg bruk kroppen som på videoen som ligger over ! :=)
hanke
Skrevet 30. Jul 2009 - 11:09
sorpet, 28. Jul 2009, 14:59, skrev:
Jeg er ingen spey-fantast med enhånds, men har forsøkt meg litt jevnt og trutt med varierende hell. I år har derimot behovet vært større enn normalt. I den forbindelse skiftet jeg også ut stang og snøre.
Etter en uke med nærdistansefiske, som direkte konsekvens av speyegenskapene mine, går det nå MYE bedre. Treninga har naturligvis mye med dette å gjøre, men det har stang og i enda større grad line også.
Selv har jeg liten erfaring med klumper til enhånds, men jeg har forsøkt det. Det var i midlertid ingen harmonisk kasteopplevelse. Til speycasting med enhånds er dobbeltstrekket uvurderlig hjelp, og med klump må man da nødvendigvis trekke skjøten mellom klump-skyteline gjennom toppringene eller ha klumpen så langt utenfor toppringen at man mister god kontakt med klumpen i kastinga.
Jeg gikk derfor for wf-line med kort klump, og det med suksess. Guideline har to gode liner til dette formålet: 4-cast = Flyt (som jeg selv har) og Coastal = Intermediate.
Nå som enhåndsspeyinga går bedre merker jeg også behovet for kunne suplere med flere synkegrader også videre. For meg virker da Rio Versitip som det beste alternativet jeg så langt har kunnet finne. Dette er wf-line med utskiftbare tupper. Om det er brukbart å kaste med gjenstår å se...
Stangvalget har også mye å si, desverre har jeg lite å tilføye her. Annet enn at det er viktig å ha stang med dybde og spenst nok. For egen del ble det Lecie, men Slate Lightweight er også en stang som har kommet godt ut i test til formålet.
Lykke til...
Skrevet 30. Jul 2009 - 11:50
Streamdip, 30. Jul 2009, 12:09, skrev:
Jeg gikk derfor for wf-line med kort klump, og det med suksess. Guideline har to gode liner til dette formålet: 4-cast = Flyt (som jeg selv har) og Coastal = Intermediate.
Nå som enhåndsspeyinga går bedre merker jeg også behovet for kunne suplere med flere synkegrader også videre. For meg virker da Rio Versitip som det beste alternativet jeg så langt har kunnet finne. Dette er wf-line med utskiftbare tupper. Om det er brukbart å kaste med gjenstår å se...
Jeg synes Versitip-snøret er utmerket både til speykasting og OH-kasting. Jeg var så dum at jeg kjøpte et annet snøre i fjor, til erstatning for et helt utslitt VT-snøre i klasse 7, men blir nok nødt til gå tilbake.
Jeg har brukt IM-spissen en helt del, men på enhånds synes jeg nok de tyngre spissene blir litt vel tøffe for min del. Du skal iaf. være temmelig kjapp i utkastet....
Til trådstarter: Jeg synes du burde gå på kurs eller enda bedre: finne en dyktig instruktør først, før du begynner å bruke penger på nytt utstyr. Når du har fått litt mer kontroll på teknikken er det lettere å finne fram til det utstyret som passer deg og ditt fiske. Begynner du i andre enden er det fort gjort at du drar på deg noen unødvendige utgifter
Dette innlegget har blitt endret av Henning Lund: 30. Jul 2009 - 11:51
"I believe that the solution to any problem - work, love, money, whatever - is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." (John Gierach, selvsagt)
Skrevet 31. Jul 2009 - 09:48
Her står du foran "billetkontor" til en interessant reise! Alt for ofte tenker vi 'i boks', og veldig ofte begynner man å tenke - avstand!
Hvis du skal på kurs er det viktig å skille mellom grunnprinsippene og stil. Når det gjelder speykasting, enten det er med tohånds eller enhånds gjelder det 3 grunnprinsipper: a) størrelse av D bukten b) Anker c) 180 grader mot målet.
I tillegg, har man andre grunnprinsipper som er felles til annet fluekasting, feks, unngåelse av slakkline.
Når de aller fleste tenker enhåndspeykasting går de i fellen av å tenke: minst 9'6" og klasse 7 eller 8. Speycasting prinsipper kan anvendes om stangen er 17' og klasse 11 eller 7' klasse 2. Men speyline, skyteklump, weight forward (varianter) og DT kan alle brukes med variasjon av teknikk. Lang snøre, lang slag og det vil, mener jeg, også ha en påvirkning - hvor det er mulig - på hvilken fot man har fram, men ikke alltid! Simon Gawesworth, som startet meg på instruktørbanen da han bodde i UK, og før han flyttet til USA og Rio, er den som har kanskje gjort mest for å gjør fluefiskeverden - utenfor Skandinavia selvfølgelig - klar over at det går an å speykaste med enhåndsstang. (Og innrømmer det eller ikke, det er mange en instruktør som har brukt hans forklaringer - i deres egne ord - siden han gjorde dette på en tilgjengelig måte.) Han fisket mye i Devon med en 9' stang og en DT5 snøre, og jeg vet at han fisker med det fremdeles. Det er også han, eller hans far - som var APGAI instruktør i sin tid (som Simon) - som gjorde folk i UK oppmerksom på 'Heineken casts' - såkalt etter reklamen - "
“Heineken Reaches the Parts Other Beers Cannot Reach." Tenk på det som Simon kaller for 'Dry Fly Spey'. Dette kalt de også for 'cast stringing' - tenk på vanlig overhode kastene som man kan bruke sammen med et av speykastene. Altså, mulighetene er mye større og utfordrende enn med tohånds stang.
Body weight transfer (kroppvektsoverføring) - greit - utfør et rullekast uten og et rullekast med, så vil du se fordelelen. Men, viktigst er at man adlyde de 3 grunnprinsippene. Som Way Yin viser så godt i Spey to Z, framover buktene kan være like de som man får med overhode kast: får man ikke de med overhodekast, så har man en annen utfordring.
Dobbeltrekk eller ikke. Jeg bruker både dobbeltrekk og enkelt trekk, og kanskje oftest enkelt trekk. Får man ikke en D eller V bukt som er dynamisk nok, så kan det oppstår problemer med den kjente fienden - Hr Slakkline.
Hva jeg bruker selv: ifjor fant jeg fram en gammel MWF tohåndsnøresett - klasse 7/8 og kappet den ned til 16 gram. Bruker polyleaders med de hodene og fortomm i variende lengder. Det er ikke alltid at jeg bruker dobbel eller enkelt trekk med dette og jeg bruker kast hvor det er vanskelig å gjøre det effektivt.
Avstander merker jeg på skytelinen. Dette er mitt vanlig enhånds laksefiske opplegg. Jeg bruker dette på en Thomas and Thomas SC 9'6" stang - 10 eller 11 år gammel tror jeg. (Trés Bien) har prøvd den stangen. (Forresten, jeg har nettopp kjøpt en ny sett med skyteklumper - bare for å prøve - og etter første inntrykk - synes jeg at kaster både penere og lengere med min egen oppskrift!)
På en av mine 6'er stenger, har jeg nettopp begynt å bruke et Snowbee XS snøre, med 60' hode. (Det krever mer om teknikken og har en annen følelse.) Jeg bruker også et SA XXD snøre. I tillegg, et snøre som jeg har alltid likt, og ble presentert til hos Simon G i 1995 - Triangle Taper.
Ellers, DT, WF snører på mine lettere stenger. (Jeg tror at det kommer et nytt DT snøre på markedet i 2010!)
Litt vekk fra tråden, men jeg fikk nettopp prøve en Zpey switch stang som var 10' og klasse 4. Den gikk som den suste, men switch butten fungerte ikke for meg. Den ville jeg har likt å prøve med en line med større hode enn den som på stangen.
Jeg håper at det var noe nyttig her.
mvh
Steven
En liten PS. Når det gjelder DVD-er, dersom du skal ha én ville jeg har anbefalt Rio sin: mye DVD for pengene.
Dette innlegget har blitt endret av Steven Mear: 02. Aug 2009 - 15:42
(In pursuit of the Holy Grail)
Skrevet 03. Aug 2009 - 14:49
hva heter den videoen fra RIO med Simon Gawesworth ??
Steven Mear, 31. Jul 2009, 10:48, skrev:
Her står du foran "billetkontor" til en interessant reise! Alt for ofte tenker vi 'i boks', og veldig ofte begynner man å tenke - avstand!
Hvis du skal på kurs er det viktig å skille mellom grunnprinsippene og stil. Når det gjelder speykasting, enten det er med tohånds eller enhånds gjelder det 3 grunnprinsipper: a) størrelse av D bukten b) Anker c) 180 grader mot målet.
I tillegg, har man andre grunnprinsipper som er felles til annet fluekasting, feks, unngåelse av slakkline.
Når de aller fleste tenker enhåndspeykasting går de i fellen av å tenke: minst 9'6" og klasse 7 eller 8. Speycasting prinsipper kan anvendes om stangen er 17' og klasse 11 eller 7' klasse 2. Men speyline, skyteklump, weight forward (varianter) og DT kan alle brukes med variasjon av teknikk. Lang snøre, lang slag og det vil, mener jeg, også ha en påvirkning - hvor det er mulig - på hvilken fot man har fram, men ikke alltid! Simon Gawesworth, som startet meg på instruktørbanen da han bodde i UK, og før han flyttet til USA og Rio, er den som har kanskje gjort mest for å gjør fluefiskeverden - utenfor Skandinavia selvfølgelig - klar over at det går an å speykaste med enhåndsstang. (Og innrømmer det eller ikke, det er mange en instruktør som har brukt hans forklaringer - i deres egne ord - siden han gjorde dette på en tilgjengelig måte.) Han fisket mye i Devon med en 9' stang og en DT5 snøre, og jeg vet at han fisker med det fremdeles. Det er også han, eller hans far - som var APGAI instruktør i sin tid (som Simon) - som gjorde folk i UK oppmerksom på 'Heineken casts' - såkalt etter reklamen - "
"Heineken Reaches the Parts Other Beers Cannot Reach." Tenk på det som Simon kaller for 'Dry Fly Spey'. Dette kalt de også for 'cast stringing' - tenk på vanlig overhode kastene som man kan bruke sammen med et av speykastene. Altså, mulighetene er mye større og utfordrende enn med tohånds stang.
Body weight transfer (kroppvektsoverføring) - greit - utfør et rullekast uten og et rullekast med, så vil du se fordelelen. Men, viktigst er at man adlyde de 3 grunnprinsippene. Som Way Yin viser så godt i Spey to Z, framover buktene kan være like de som man får med overhode kast: får man ikke de med overhodekast, så har man en annen utfordring.
Dobbeltrekk eller ikke. Jeg bruker både dobbeltrekk og enkelt trekk, og kanskje oftest enkelt trekk. Får man ikke en D eller V bukt som er dynamisk nok, så kan det oppstår problemer med den kjente fienden - Hr Slakkline.
Hva jeg bruker selv: ifjor fant jeg fram en gammel MWF tohåndsnøresett - klasse 7/8 og kappet den ned til 16 gram. Bruker polyleaders med de hodene og fortomm i variende lengder. Det er ikke alltid at jeg bruker dobbel eller enkelt trekk med dette og jeg bruker kast hvor det er vanskelig å gjøre det effektivt.
Avstander merker jeg på skytelinen. Dette er mitt vanlig enhånds laksefiske opplegg. Jeg bruker dette på en Thomas and Thomas SC 9'6" stang - 10 eller 11 år gammel tror jeg. (Trés Bien) har prøvd den stangen. (Forresten, jeg har nettopp kjøpt en ny sett med skyteklumper - bare for å prøve - og etter første inntrykk - synes jeg at kaster både penere og lengere med min egen oppskrift!)
På en av mine 6'er stenger, har jeg nettopp begynt å bruke et Snowbee XS snøre, med 60' hode. (Det krever mer om teknikken og har en annen følelse.) Jeg bruker også et SA XXD snøre. I tillegg, et snøre som jeg har alltid likt, og ble presentert til hos Simon G i 1995 - Triangle Taper.
Ellers, DT, WF snører på mine lettere stenger. (Jeg tror at det kommer et nytt DT snøre på markedet i 2010!)
Litt vekk fra tråden, men jeg fikk nettopp prøve en Zpey switch stang som var 10' og klasse 4. Den gikk som den suste, men switch butten fungerte ikke for meg. Den ville jeg har likt å prøve med en line med større hode enn den som på stangen.
Jeg håper at det var noe nyttig her.
mvh
Steven
En liten PS. Når det gjelder DVD-er, dersom du skal ha én ville jeg har anbefalt Rio sin: mye DVD for pengene.
Skrevet 05. Aug 2009 - 08:04
hankFISK, 3. Aug 2009, 15:49, skrev:
hva heter den videoen fra RIO med Simon Gawesworth ??
Hei, den heter "Rio's Modern SpeyCasting". 4 timer og 3 disk.
Det finnes noen kast som jeg har ikke sett brukt (Wombat Cast?) og kommer aldri til å bruke selv, men ellers kan Simon G sine saker når det gjelder instruksjon. (Jeg tror at han har nærmere 30 års erfaring i instruksjon.)
Han også ga ut en bok om speykasting, og det igjen var mye bedre enn noe som var ellers på markedet.
Ta kontakt dersom du trenger nærmere råd.
mvh
Steven
Skrevet 05. Aug 2009 - 08:43
han anbefalte meg denne filmen men lærte meg også snap T, snake roll og wombat.. og det er faktisk ganske bra og bruke for du tar bare stangtuppen ut igjen etter snap T og så tar man og setter ny bukt for og få mer snøre ut igjen.. synes det funka som f¤%&
men ty. skal bestille dvd nå
have a nice day
Steven Mear, 5. Aug 2009, 09:04, skrev:
Det finnes noen kast som jeg har ikke sett brukt (Wombat Cast?) og kommer aldri til å bruke selv, men ellers kan Simon G sine saker når det gjelder instruksjon. (Jeg tror at han har nærmere 30 års erfaring i instruksjon.)
Han også ga ut en bok om speykasting, og det igjen var mye bedre enn noe som var ellers på markedet.
Ta kontakt dersom du trenger nærmere råd.
mvh
Steven
Skrevet 06. Aug 2009 - 15:54
sorpet, 28. Jul 2009, 11:52, skrev:
Takk for tips
Skitt fiske
hei:)
Jeg fisker kunn med enhånds, i år kjøpte jeg meg ei ny zpey switch 1008, med rio skyteklump. husker ikke hele navnet. men den er sjokkgrønn:) også har jeg zpey sin skyteline.. den er bare helt fantastisk, når jeg prøvde den for første gang så krøllet den seg så vidt. men etter å ha kjørt noen fisk å noen 100 kast. så er d perfekt
d er en 8# klump. men syntes den var litt for tung, så en dyktig kaster sa jeg burde bare ha den slik. og etter mye trening på innkastet, før man svinger opp stanga til å få D eller V form på snøret. og den siste delen, når man tar inntrekk i kastet, så må d stemme perfekt med når man stopper stanga i d snøret er på vei ut. så snøret ikke er mere enn en halv meter ifra hverandre i det det går utover elva. er det som er den vanskligste, får man for store bukter så kaster man ikke like langt.
Men klumpen funker ikke til overhånds kast, da blir d for tungt. bruker enn ann klump da
åja d funker som bare faen
Dette innlegget har blitt endret av geir0: 06. Aug 2009 - 23:10
Skrevet 06. Aug 2009 - 22:35
hankFISK, 5. Aug 2009, 09:43, skrev:
han anbefalte meg denne filmen men lærte meg også snap T, snake roll og wombat.. og det er faktisk ganske bra og bruke for du tar bare stangtuppen ut igjen etter snap T og så tar man og setter ny bukt for og få mer snøre ut igjen.. synes det funka som f¤%&
men ty. skal bestille dvd nå
have a nice day
Dersom noen vil ha den DVD-en, har jeg 3 nye eksemplarer igjen.
mvh
Steven
Skrevet 06. Aug 2009 - 23:21
you tube " VIOLENT STORM, FORCE 11...smoking water" thats my trip....tripety trip....
Skrevet 07. Aug 2009 - 09:50
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere