Hopp til innhold

- - - - -

Speykast med enhånds

• Du kan ikke svare på denne tråden
22 svar i denne tråden

#21 Ricky

• Medlem
  • 58 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 09. Aug 2009 - 01:56

Vis innleggSteven Mear, 5. Aug 2009, 09:04, skrev:

Hei, den heter "Rio's Modern SpeyCasting". 4 timer og 3 disk.
Det finnes noen kast som jeg har ikke sett brukt (Wombat Cast?) og kommer aldri til å bruke selv, men ellers kan Simon G sine saker når det gjelder instruksjon. (Jeg tror at han har nærmere 30 års erfaring i instruksjon.)
Han også ga ut en bok om speykasting, og det igjen var mye bedre enn noe som var ellers på markedet.
Ta kontakt dersom du trenger nærmere råd.

mvh
Steven

wombat cast er jo et nydelig kast kom deg ned å øv på det :thumbup:

#22 Ken Guru

• Medlem
  • 195 Innlegg:
  • Interesser:Liv og leven, folk og fisk!
  • Favorittfiske:Natriumhypokloritt skrått medstrøms!!!

Skrevet 16. Dec 2010 - 18:28

WOW! Jeg er vel klassisk typen som sier "prøv-og-lær-deg-selv", men etter å ha sett disse teaserne er jeg målløs!!!

http://www.rioproduc...1f8e1073c3b.wmv

Har sett de 4 filmene til Henrik Mortensen, men hans videoer sier så lite om teknisk kasting kontra fiske...

Uansett denne videosnutten og lesing på sexyloops-sidene har gjort meg klar over at jeg begynte med et slags switch-kast med enhånds. (Det var hovedsaklig et enkeltrukket spey/underhånds). Etterhvert har andre varianter satt seg bedre og bedre. Også over begge skuldre eller med venstrehånd om nødvendig. Dette er noe jeg selv har tilegnet meg, men kan sikkert lønne seg å lære dette ordentlig for økt effektivitet.
-Tipper kroppsbevegelser kan fintrimmes også.
Jeg er også at kastingen preges endel av vadedyp.

Bruker forøvrig helt vanlige markedsterke wf-flyt eller intermediate i klasse 3-6 og alt fra rimelige halvgamle RT-stenger til toppsjiktet hos Orvis.
Gleder meg til å prøve en tidlig åttitalls kullfiberstang fra Vangen som er 9'6"-10' (switch-type). Sliter med å velge snøre/snelle, men det blir nok noe billige saker.
Tanken min er uansett at man behersker det meste av utstyr så lenge man har en ok teknikk og forståelse av dynamikken i kastingen. (Noe utstyr er såklart lettere i bruk og kan trolig finjusteres ganske pent.)

Gleder meg til mildvær og åpent vann. Rakk ikke å utnytte denne formiddagens uvanlige temperatursving i oslofjorden -gikk jo fra 3-6 kalde til 1-5 varme på et knips, også kommer de kalde tilbake igjen nå. (Hjalp kanskje ikke med tøvær og flo i tolvtida når brisen stod i fra nord)

Dette innlegget har blitt endret av Ken Guru: 16. Dec 2010 - 18:32

#23 osasv1

• Medlem
  • 76 Innlegg:

Skrevet 27. Dec 2010 - 15:29

Så fort det blir litt åpent vann på badestrendene er det bare å hive seg i vadera og starte å trene :biggrin:
Har noen spots jeg bruker, avhengig av vindretning, er en fordel at det er relativt vindstille når man skal stå og tilpasse snører/trene.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere