Hopp til innhold

- - - - -

Skyteklump til Loop Blackline 12'4" AFTM #8

• Du kan ikke svare på denne tråden
9 svar i denne tråden

#1 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 12. Aug 2009 - 09:30

Noen her som har en slik stang...Loop Blackline 12'4" AFTMA#8 ?

Bruker en Kappet Cortland 333 DT9I som er kappet til 13,5 meter og veier tilsammen 23 gram Dette fungerer meget bra til overhånskast men ikke fullt så bra til Spey.

Brukte opprinnelig en orginal Loop 8/9 synk 2 skyteklump på 9 meter med vekt på 28-29 gram. Denne virket alfor tung og Speying ble bare kaos. Overhånskast ble og altfor rykkete sansynlighvis pga at denne klumpen ble for kort og tung.

Liker eller s stangen veldig godt og den er en drøm å kjøre smålaks og SØ på den. Hadde derfor vært supert å fått hjelp til å finne et spesifikt Int. snøre som man kan speye greit med.

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#2 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering

Skrevet 18. Aug 2010 - 22:48

Drar frem denne tråden igjen da jeg fremdeles sliter med å finne ut hva pokker denne stanga egentlig liker av klumper. Prøver nå Loop siner ferdige løkkeklumper i ren flyt og flyt/intermediate og de veier alle 30 gram og ligger på alt fra 10,3 til 11,7 meter. Men det funker fremdeles ikke. Stanga er jo merket klasse 8 og man skulle da anta at ei slik stang på 12'4" burde være makset med 30 grams klumper eller er jeg helt på jordet..?

Eller er bare Loop Blackline noe ubrukelig drit..?

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#3 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 19. Aug 2010 - 07:32

Blackline er ikke Greyline, men det lar seg fint gjøre å kaste med en Blackline. Problemet er mest trolig at du må finne trivselsvekten på klumpen et sted mellom 22-28 gr. 30 gr er mest sannsynlig i tyngste laget. Jeg ville startet med en klump som jeg kappet til ca 11,5 m eller litt mer og 28-29 gr. Så tok jeg av litt coating og satte på en enkel løkke. Derretter evt småkapping eller inntrekk på stanga fram til maksvekt mtp kasting var oppnådd. Vil ikke undre meg om du må kappe ned til 26 gr før du er fornøyd og kan sette på permanent løkke. Ellers er de ulike produsenters kappetabeller bra å slå opp i, og flyt er greiest under slik utprøving.

#4 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 19. Aug 2010 - 10:06

Takk så mye for info.
Men jeg har altså prøvd å kappet i stykker ikke mindre en 3 stk DT snører. Begynte med DT9 som jeg til slutt uansett fant for lett når jeg klippet meg nedimot 11-12 meter. Skafet et nytt DT snøre av samme fabrikat DT10 men har tabbet jeg meg ut og skulle nok gått rett på DT11 med engang for da disse og var kappet påsatt braidede looper i dusinvis og prøvd så fant jeg at kanskje DT11snøre såvidt kunne virke når det var kappet på 12 meter og veide da 26-27 gram. Men det virket fremdeles alt for lett og var i lengste laget såvel med 12 meter til ei 12'4" stang. Så jeg prøvde videre med Loop sine løkkeklumper i klasse 9-10 som egentlig hvar kjøpt for min Guideline LPXE 13 men var for lette for denne. Loop klumpene veier 30 gram men det virker fremdeles ikke som jeg klarer og lade Blacklinestanga med dette heller. Nå lurer jeg på om jeg skal prøve en klump som jeg nylig har fått til å fungere på min 13fots LPXE. Dette er en Airflo på 11 meter og veier 33 gram og er det mest vellykkede jeg noen gang har fått til i min 3 årige "veie, måle, klippe, loope, lime og teste karriere.Postet bilde.

Så jeg prøver sikkert i kveld med dette snører så merker man iverfall om man har overskridet en grense skulle man da tro eller..?
Men benekter heller ikke at jeg har begynt å betvile denne stangas kasteegenskaper i det siste spesielt etter å ha prøvd Loop klumpene. Bruker forresten gammeldags 30Ib HT skyteline og ikke slike glatte ovale på akkurat denne stanga men det burde vel ikke bety allverden..?

Salaren
Salaren

#5 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 19. Aug 2010 - 10:29

Da melder jeg pass.
Både 30 og 33 gram virker veldig mye som standard oppsett for en #8 stang. (Jeg bruker 32 og 33 gr på de korteste linelengdene på 9/(10) stenger). Ser du skriver DT. Hvis du faktisk - ikke bare skrivefeil i farten - bruker DT liner som utgangspunkt, burde du se nærmere på det.
Du må bare prøve deg fram slik du selv sier, det finnes et svar. Skytelina innvirker ikke på oppspenning, men trekk den i alle fall helt inn mens du prøver og forsker. Og stanga i seg selv tåler fint 33 gr. Lykke til.

#6 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 19. Aug 2010 - 11:21

Jo det er riktig, det var 30 yards DT snører som jeg kappet i 2 og dermed hadde jeg jo 2 liner på hver vektklasse og eksperimentere med. Nå som disse er kappet såpass ned og er blitt for lette for tåhands kommer jeg til å justere disse til enhånds speystang. En Loomis IMX 10' #8 og en Vangen Green Vision 11' #8. Dette blir høstprosjekt når sesongen etter blankfisk er over.

Men man kan ikke bare stole blindt på stangprodusentens anbefalinger heller. På min eldre Guideline LPX 14' #9-10 så skal denne fungere iflge Guideline med klumper rundtomkring 36-38 gram. Her havnet jeg til slutt på 41-42 gram og 12,5 meter på en Float/S2 Guidelineklump. Denne klumpen ladet endelig stanga slik som jeg følte det burde være og greiene fyker ut som bare rakkeren og strekker seg flott ut og legger tubene helt ut i kasteretningen.
På min NoLimits 14'6" #10-11 med påstemplet anbefalt snørevekt 38-42 gram så havnet jeg tilslutt på 12,5 meter og 40-41 gram med en litt nedkappet Cortland flyteklump. Her stemte anbefalingene meget bra men jeg skal forske videre da jeg vil lage et flytesnøre til NoLimits stanga som er designet slik at jeg kan bruke slike synkespisser med looper i div.synkegrader(9').
Til min siste investering en LPXE 13' #8-9 så er anbefalt snørevekt 28-32 gram iflge Guideline. Her fungerte jo ikke Loopløkkeklumpene på 30 gram som jeg allerede har beskrevet da stanga langtfra ble ladet tilstrekkelig. Kappet meg nedover på et i utgangspunktet 11,5 meters Airflo flytesnøre på 35 gram og havnet på 11 meter og 33 gram. Satte på looper i begge endene og bruker en regularsink 9' synkespiss med looper i begge endene. Ikke for å skryte men dette ble en "innertier" og kaster heller lengre og speyer bedre en den nevnte LPX 14 foteren uten å mellomkaste og med utrolig lite energi. Det er og denne klumpen jeg nå akter å utfordre Blacklinestanga med og det blir jo spennende.

Men jeg må jo og ha noen synkelumper tilgjengelig til disse stengene. Bør disse være tyngre eller lettere/lengre eller kortere sammenlignet med de lengdene jeg har oppgitt som fungerende over med flyteklumper eller F/S

Takker for innspill og kommentarer

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 19. Aug 2010 - 11:22

Salaren

#7 TorB

• Medlem
  • 81 Innlegg:

Skrevet 19. Aug 2010 - 12:09

Kan vel ikke hjelpe stort selv om jeg også har denne blacklinestanga. Jeg vurderer å montere snellefestet høyere og bruke den som sluk/markstang om den duger til det. Har ikke forsøkt så veldig mange klumper (3-4powertaper...flyt, f/s3, f/s1 og s2/s3), men har andre alternativ som er langt enklere å kaste med. Føler den mangler et eller annet...
Dersom du vil ha en reservestang så skal du få den billig.

#8 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 19. Aug 2010 - 13:46

Hei dere.
Da kom jeg akkurat inn døra fra elva og og jeg er meget meget positivt overasket. Jeg satte like godt hele snella fra LPXE'n over på Blacklinestanga. Dvs med synkespissen inkludert.

Og det var jo akkurat dette som skulle til. Tenk at jeg hadde løsningen rett forran nesa mi men ikke har skjønt dette før idag.
Stanga fikk endelig frem den kraften som virkelig har ligget godt skjult. 33 grams airfloklumpen skjøt ut lekende lett og og strekte seg fint ut uten plask og hard nedfall. Prøvde overhåndskast såvel og dette gikk og greit men var nok bra nærme det som den kunne klare her.
Men igjen, til å speye med eller underhåndskast gikk det lekende lett og de 33 grammene virket faktisk helt perfekt og den viste sine krefter sjokkerende overaskende bra. Stanga er muligens littegranne tregere i aksjon sammenlignet med LPX'en men alikevel gikk det helt enkelt og fint å legge ut lange flotte kast på sikkert 30 meter uten å sløse med energien.
Når det gjelder vinkling så ligger den ørlitegrann etter LPXE'en men så er stanga tross alt 20 cm kortere og snøre på 11 meter + 9 fots synkespiss + fortom blir kanskje litt i drøyeste laget til at bra vinkling fungerer på hvert kast. Tipper at ved bruk uten synkepiss så er den grei der og eller at jeg kanskje kapper av oppimot en halvmeter av klumpen. Alikevel nervøs for at klumpen da blir for lett men jeg har fått noe å tenke på nå så vi får se. 33 gram vet jeg nå endelig er det som skal til.

Dette var virkelig morro etter all den prøvingen og feilingen som jeg har gått igjennom med denne stanga. Man blir nok lurt av at den er merket snøreklasse 8 på klingen. Dermed tror man at den krever klumper på 25-30 gram men dette blir helt feil iverfall med Loop sine ferdige Loopklumper.

Så da har jeg 4 Loop løkkeklumper float, synk, Interm og F/Spå 30 gram liggende som jeg får se om kan brukes til enhåndsspeyyeprosjektet mitt.

Til deg som vil bruke Blacklinen til Markstang, gi den en sjans med de snøreanbefalinger beskrevet og du vil sikkert oppdage det samme som meg.

Salaren
Salaren

#9 TorB

• Medlem
  • 81 Innlegg:

Skrevet 19. Aug 2010 - 14:10

Får gi den en sjanse til da siden du har lykkes.

#10 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 20. Aug 2010 - 21:06

Riktig kost meg med Blacklinestanga idag og fått 2 smålakser på 1,5kg og en på over 2. Ville bare nevne at snøret la seg enda bedre med en 9' Loop fast sinking spiss. Virker som at snøret fikk ankret seg bedre og fremslengen gikk bare enda bedre. Men bare så det er sagt, kanskje det ville være en ide og kappe det ned til 10,5 meter men jeg frykter da at det kan bli for lett da man fort mister ettpar gram. Eller hva tror dere..?

Salaren
Salaren

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere