Jeg oppdaget først i dag at skrytebildet mitt har avstedkommet en diskusjon. Så flott!
Da jeg la det ut på nettet, tenkte jeg at bildet ville provosere i fluefiskekretser. For mens det i USA er kommet så langt at det er tabu å vise bilde av død fisk, i hvert fall i sportsfiskebladene, er det i Norge nesten blitt tabu å vise bilde av mer enn to døde fisker på en gang. Og hvorfor det?
Det er blitt mainstream å fiske for fornøyelsens skyld, ikke for å få et godt måltid. Det er ganske merkelig at det sjelden presenteres oppskrifter i fiskebladene, mens det er sider opp og sider ned om utstyr og teknikk.
Det er også blitt slik at gode fangster likestilles med rovfiske og bestandsutryddelse.
Men først og fremst skyldes reaksjonene på mitt bilde uvitenhet om forholdene i Barduelva. Hadde dere utenbygdsboende opplevd mengden røye i forhold til antall fiskere, ville reaksjonene vært en annen.
Eksempel en:
Når man glir med kano nedover elva og i det blanke vannet kan se fisken – røye er lett å se – forstår man hva jeg mener. Da jeg padlet fra Setermoen til Bardufoss i sommer (to mil), fikk jeg oppleve masseklekking av insekter og påfølgende vakeaktivitet da lufttemperaturen plutselig steg. Røya og ørreten avslørte seg, og jeg ble overrasket over alle plassene det sto fisk.
Eksempel to:
For noen år siden gikk jeg ned ei skråning til ei sideelv til Bardeelva, en annen enn den tidligere omtalte, mens det var varmt i vannet i hovedelva. Her sto det tett med røye i det kaldere vannet. I det "vinduet" jeg så som ikke hadde reflekser mot himmelen, telte jeg 80 røyer. Hvis jeg ganget antall vinduer med 10, som var realistisk i denne utosen, kan dere selv regne ut hvor mye røye som sto der. Og det var bare ved en av sideelvene!
Det er ingen problemer å høste av godene i Barduvassdraget, spesielt røye. Elva er over tre mil lang med ei vannføring på mellom 40 og 60 kubikk per sekund, og det står fisk mer eller mindre i hele vassdraget. Jeg fisker der mye, men ser sjelden andre fiskere, og føler meg privilegert som kan ha elva "for meg selv".
Som i dag. Jeg padlet tre kilometer oppstrøms og fisket nedover igjen. Fisken vaket jevnt på hele denne strekningen, men den var vanskelig å få til å ta. Da det stilnet etter ei regnskur, fant jeg ut at det hadde vært klekking av døgnflue. Spinnerne fløt nedover elva og ble en godbit for fisken som ville ha en søndagsdessert.
Og jeg var den eneste fiskeren!
Fiske.jpg 263.84K
124 Antall nedlasninger
Her fisker jeg på vakende fisk. Bildet er tatt i dag.