Hopp til innhold

- - - - -

Ut i kveld?

• Du kan ikke svare på denne tråden
11 svar i denne tråden

#1 tert

• Medlem
  • 14 Innlegg:
  • Favorittfiske:ørret, sjøørret, laks

Skrevet 29. Aug 2009 - 16:58

Det skal jeg.
Etter ørret denne gang, for nå er det mildt, og når det begynner å bli mørkt, skjer det saker og ting i overflata. Storørreten gresser på et eller annet insekt og setter spor etter seg noen sekunder, store ringer og med et vift med halefinnen som avslører hvor den befinner seg.
Bildet jeg vedlegger er fra noen uker siden. Jeg kom borti en stim røye som ikke likte det varme vannet. De stilte seg derfor nedenfor ei kald bielv. Med en liten marflo-imitasjon ble det fisk på hvert kast. Da bagen var full etter en time, stoppet jeg. Den veide 10 kg. Den største røya var på 1,5. Kanskje det er slik å komme til himmelen? Fisk på hvert kast. Må bli kjedelig i lengden. Nei, da foretrekker jeg helvete. For de fiskene du ser, men ikke får, eller de store du mister, husker du best og drømmer om. Men jeg skal ikke klage, for nå har jeg fiskemiddager fram til jul. Og hvis sesongen i Barduelva fortsetter slik, blir det middager nok fram til påske.

Vedlagt fil  Fullbag.jpg   91.84K   224 Antall nedlasninger

#2 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske
  • Favorittfiske:Tørrfluefiske etter ørret

Skrevet 29. Aug 2009 - 23:58

Konge bra :)

Jeg skal selv en tur ut i morgen (eller rettere sagt, senere i dag).
Var en tur ute på fredagskvelden, men det blåste noe helt utrolig med skiftende vindretning hele tiden.
Så heller ingen aktivitet.

#3 WiggoG

• Medlem
  • 7 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret og røye

Skrevet 10. Sep 2009 - 18:01

Vis innleggtert, 29. Aug 2009, 17:58, skrev:

Det skal jeg.
Etter ørret denne gang, for nå er det mildt, og når det begynner å bli mørkt, skjer det saker og ting i overflata. Storørreten gresser på et eller annet insekt og setter spor etter seg noen sekunder, store ringer og med et vift med halefinnen som avslører hvor den befinner seg.
Bildet jeg vedlegger er fra noen uker siden. Jeg kom borti en stim røye som ikke likte det varme vannet. De stilte seg derfor nedenfor ei kald bielv. Med en liten marflo-imitasjon ble det fisk på hvert kast. Da bagen var full etter en time, stoppet jeg. Den veide 10 kg. Den største røya var på 1,5. Kanskje det er slik å komme til himmelen? Fisk på hvert kast. Må bli kjedelig i lengden. Nei, da foretrekker jeg helvete. For de fiskene du ser, men ikke får, eller de store du mister, husker du best og drømmer om. Men jeg skal ikke klage, for nå har jeg fiskemiddager fram til jul. Og hvis sesongen i Barduelva fortsetter slik, blir det middager nok fram til påske.

Vedlegg Fullbag.jpg

Javisst!! Og hvis alle tenker som deg, og kakker ukritisk, blir det nok stas i åra som kommer...

#4 Spenolsen

• Medlem
  • 83 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 10. Sep 2009 - 20:15

Vis innleggWiggoG, 10. Sep 2009, 18:01, skrev:

Javisst!! Og hvis alle tenker som deg, og kakker ukritisk, blir det nok stas i åra som kommer...

Tenkte akkurat det samme! Flott fangst for all del, men går da an å vise et snev av måtehold selv om fisken biter og en er nordmann :unsure:

#5 Sam

• Medlem
  • 261 Innlegg:
  • Favorittfiske:Fluefiske

Skrevet 10. Sep 2009 - 22:31

Tok meg et par timer på ettermiddagen - og fikk en smålaks :thumbup: på 5`er stangen, og brukte samme tubefluen (ca. 3 cm lang med stort orange hode, og resten svart) som jeg fikk de fem andre på i forrige uke.

#6 tert

• Medlem
  • 14 Innlegg:
  • Favorittfiske:ørret, sjøørret, laks

Skrevet 20. Sep 2009 - 17:57

Jeg oppdaget først i dag at skrytebildet mitt har avstedkommet en diskusjon. Så flott!
Da jeg la det ut på nettet, tenkte jeg at bildet ville provosere i fluefiskekretser. For mens det i USA er kommet så langt at det er tabu å vise bilde av død fisk, i hvert fall i sportsfiskebladene, er det i Norge nesten blitt tabu å vise bilde av mer enn to døde fisker på en gang. Og hvorfor det?
Det er blitt mainstream å fiske for fornøyelsens skyld, ikke for å få et godt måltid. Det er ganske merkelig at det sjelden presenteres oppskrifter i fiskebladene, mens det er sider opp og sider ned om utstyr og teknikk.
Det er også blitt slik at gode fangster likestilles med rovfiske og bestandsutryddelse.
Men først og fremst skyldes reaksjonene på mitt bilde uvitenhet om forholdene i Barduelva. Hadde dere utenbygdsboende opplevd mengden røye i forhold til antall fiskere, ville reaksjonene vært en annen.
Eksempel en:
Når man glir med kano nedover elva og i det blanke vannet kan se fisken – røye er lett å se – forstår man hva jeg mener. Da jeg padlet fra Setermoen til Bardufoss i sommer (to mil), fikk jeg oppleve masseklekking av insekter og påfølgende vakeaktivitet da lufttemperaturen plutselig steg. Røya og ørreten avslørte seg, og jeg ble overrasket over alle plassene det sto fisk.
Eksempel to:
For noen år siden gikk jeg ned ei skråning til ei sideelv til Bardeelva, en annen enn den tidligere omtalte, mens det var varmt i vannet i hovedelva. Her sto det tett med røye i det kaldere vannet. I det "vinduet" jeg så som ikke hadde reflekser mot himmelen, telte jeg 80 røyer. Hvis jeg ganget antall vinduer med 10, som var realistisk i denne utosen, kan dere selv regne ut hvor mye røye som sto der. Og det var bare ved en av sideelvene!

Det er ingen problemer å høste av godene i Barduvassdraget, spesielt røye. Elva er over tre mil lang med ei vannføring på mellom 40 og 60 kubikk per sekund, og det står fisk mer eller mindre i hele vassdraget. Jeg fisker der mye, men ser sjelden andre fiskere, og føler meg privilegert som kan ha elva "for meg selv".

Som i dag. Jeg padlet tre kilometer oppstrøms og fisket nedover igjen. Fisken vaket jevnt på hele denne strekningen, men den var vanskelig å få til å ta. Da det stilnet etter ei regnskur, fant jeg ut at det hadde vært klekking av døgnflue. Spinnerne fløt nedover elva og ble en godbit for fisken som ville ha en søndagsdessert.
Og jeg var den eneste fiskeren!

Vedlagt fil  Fiske.jpg   263.84K   124 Antall nedlasninger

Her fisker jeg på vakende fisk. Bildet er tatt i dag.

#7 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:

Skrevet 20. Sep 2009 - 23:55

Vis innleggtert, 20. Sep 2009, 18:57, skrev:

Jeg oppdaget først i dag at skrytebildet mitt har avstedkommet en diskusjon. Så flott!
Da jeg la det ut på nettet, tenkte jeg at bildet ville provosere i fluefiskekretser. For mens det i USA er kommet så langt at det er tabu å vise bilde av død fisk, i hvert fall i sportsfiskebladene, er det i Norge nesten blitt tabu å vise bilde av mer enn to døde fisker på en gang. Og hvorfor det?
Det er blitt mainstream å fiske for fornøyelsens skyld, ikke for å få et godt måltid. Det er ganske merkelig at det sjelden presenteres oppskrifter i fiskebladene, mens det er sider opp og sider ned om utstyr og teknikk.
Det er også blitt slik at gode fangster likestilles med rovfiske og bestandsutryddelse.
Men først og fremst skyldes reaksjonene på mitt bilde uvitenhet om forholdene i Barduelva. Hadde dere utenbygdsboende opplevd mengden røye i forhold til antall fiskere, ville reaksjonene vært en annen.
Eksempel en:
Når man glir med kano nedover elva og i det blanke vannet kan se fisken – røye er lett å se – forstår man hva jeg mener. Da jeg padlet fra Setermoen til Bardufoss i sommer (to mil), fikk jeg oppleve masseklekking av insekter og påfølgende vakeaktivitet da lufttemperaturen plutselig steg. Røya og ørreten avslørte seg, og jeg ble overrasket over alle plassene det sto fisk.
Eksempel to:
For noen år siden gikk jeg ned ei skråning til ei sideelv til Bardeelva, en annen enn den tidligere omtalte, mens det var varmt i vannet i hovedelva. Her sto det tett med røye i det kaldere vannet. I det "vinduet" jeg så som ikke hadde reflekser mot himmelen, telte jeg 80 røyer. Hvis jeg ganget antall vinduer med 10, som var realistisk i denne utosen, kan dere selv regne ut hvor mye røye som sto der. Og det var bare ved en av sideelvene!

Det er ingen problemer å høste av godene i Barduvassdraget, spesielt røye. Elva er over tre mil lang med ei vannføring på mellom 40 og 60 kubikk per sekund, og det står fisk mer eller mindre i hele vassdraget. Jeg fisker der mye, men ser sjelden andre fiskere, og føler meg privilegert som kan ha elva "for meg selv".

Som i dag. Jeg padlet tre kilometer oppstrøms og fisket nedover igjen. Fisken vaket jevnt på hele denne strekningen, men den var vanskelig å få til å ta. Da det stilnet etter ei regnskur, fant jeg ut at det hadde vært klekking av døgnflue. Spinnerne fløt nedover elva og ble en godbit for fisken som ville ha en søndagsdessert.
Og jeg var den eneste fiskeren!

Vedlegg Fiske.jpg

Her fisker jeg på vakende fisk. Bildet er tatt i dag.

Jeg skal ikke begi meg ut på noen diskusjon angående høsting av fisk.
Man skal og må høste, hvor mye det er opp til ekspertene og komme med, vi vet enda ikke hvor mye vassdraget tåler.

Hva vi vet ut ifra den siste fiskebiologiske rapporten til Hanssen, er at røya er på tilbakemarsj og ørret dominerer i større grad i mange av de biotopene som tidligere ble ansett som gode røye biotoper.

Dette sammen med fjorårets bunndyr undersøkelse og de signalene vi har fått fra årets bunndyr undersøkelse viser klart og tydelig et vassdrag i ubalanse uten at de klarer og forklare det.

Når det gjelder ørret så ser vi tegn som begynner å bekymre oss. Økt fiskepress grunnet økt fokus på vassdraget har medført økt høsting. Mye av den større fisken som skal føre reproduksjonen er borte. Dette er foreløpig antagelser fra vår siden, men jeg har allerede hatt samtaler med fiskebiologen som driver undersøkelser i vassraget om dette.
Det prates allerede i flere kretser om bag-limit, maks mål osv. Dette er heller ikke noe som vi som forening har tatt stilling til.

Jeg var også ute i dag, uten å se en eneste fisker. Men i det området jeg var i nå, har det blitt fisket hardt i sommer, og til dels tidlig på høsten. Det var ikke en eneste pen fisk å se på plasser som tidligere huset flotte 1kg+ ørreter.

Så jeg er en tanke bekymret.
Men dette er en diskusjon vi må ta.

Så jeg håper på en saklig debatt rundt dette.
Signaler fra dere som bruker elva er særdeles viktig for oss.

Tert
Neste gang du er i Bardu, hvis anledning så kunne jeg tenke meg og treffes og ta en samtale rundt dine observasjoner?

Det gjelder for så vidt dere alle, som fisker mye/ofte i elva.

Thomas

#8 torese

• Medlem
  • 95 Innlegg:

Skrevet 25. Apr 2010 - 09:14

Hei,

Hvordan er forholdene i indre strøk på denne tiden av året. Er det råk??? Fiskefeberen har begynt å slite i en gammel kropp.

mvh
tore

#9 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:

Skrevet 25. Apr 2010 - 20:13

Vis innleggtorese, 25. Apr 2010 - 09:14, skrev:

Hei,

Hvordan er forholdene i indre strøk på denne tiden av året. Er det råk??? Fiskefeberen har begynt å slite i en gammel kropp.

mvh
tore

Isen har begynt og løsne, men fortsatt en del is langs land.
Har ikke sett hvordan det er langs hele elva, kun de partiene jeg passerer på vei til jobben.
Men det er like før nå.

mvh
Thomas

#10 Terje E

• Medlem
  • 730 Innlegg:

Skrevet 04. May 2010 - 12:39

Hvor langt har isen gått nå? Noen som har oversikt?
The best fisherman I know try not to make the same mistakes over and over again; instead they strive to make new and interesting mistakes and to remember what they learned from them.

#11 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:

Skrevet 05. May 2010 - 00:53

Fortsatt en del is langs land, men stort sett åpen.
Har ikke sjekket de nedre bredere partiene.
Veldig ujevn vannføring, tidvis ekstremt lite faktisk.

#12 san miguel

• Medlem
  • 282 Innlegg:
  • Favorittfiske:Tørrfluefiske etter ørret.

Skrevet 05. May 2010 - 13:42

Fantastisk flott fangst Tert! På bambus og fine ting!
-Selv om det var i fjor.....
Håper på fine forhold i år.

Mat må man ha og fisk er best!

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere