Ørretbestand - grunn til bekymring?
Skrevet 07. Sep 2009 - 12:07
Etter å ha vært noen turer i elva denne og foregående somre mener jeg det kan vær grunne til bekymring. For meg ser det ut til at det har blitt færre ørreter, spesiellt oppover i elva. jeg tror det kakkes allt for mye ørret, og skulle gjerne sett min og maksmål på ørret, og rene C&R soner oppover.
Hva tror dere?
Skrevet 07. Sep 2009 - 14:13
FlyAlf, 7. Sep 2009, 13:07, skrev:
Etter å ha vært noen turer i elva denne og foregående somre mener jeg det kan vær grunne til bekymring. For meg ser det ut til at det har blitt færre ørreter, spesiellt oppover i elva. jeg tror det kakkes allt for mye ørret, og skulle gjerne sett min og maksmål på ørret, og rene C&R soner oppover.
Hva tror dere?
Det kan godt hende du har rett i det. Du er jo bedre kjent enn de fleste i denne elva, så det stemmer sikkert.
Selv har jeg bare to-tre turer i året til elva i gjennomsnitt, og har egentlig hatt ganske bra uttelling de gangene jeg har vært der, inkludert årets sesong. Men jeg holder til i Narvik på somrene, og med 1 times kjøring kan man jo ta turen når man hører fra de lokale at det er sjangs for gode forhold. Jeg så ganske mye småørret i øvre deler i år, men lite storfisk. På den annen side var det brukbart med større fisk lengre ned. Men jeg er alt for lite i elva til å kunne uttale meg om hvordan tilstanden egentlig er. Det er så mange feilkilder - bl.a gjør jo reguleringa at fisken flytter mye mer på seg en tilfellet er i en normal elv, det er ihvertfall mitt inntrykk.
Er vel ikke usannsynlig at "jukkekjøringa" + økt beskatning tynner litt vel mye i ørretbestanden, spesielt litt lengre opp, der reguleringa virkelig ødelegger. Selv har jeg tatt en og annen pen fisk fra elva til mat, uten å miste nattesøvnen av den grunn. Tror det er få fluefiskere som tar ut mye fisk fra elva. Men det er kanskje tid for baglimit/maksmål - eller til og med C&R-soner? Virker jo litt vanskelig å få til rene C&R-soner samtidig som det fiskes en del med garn i elva (og folk langs elva fisker ganske mye fra båt med sluk/wobbler og amerikaner, for ikke å snakke om det meget populære isfisket), men kanskje lar det seg gjøre i elvas øvre deler? Hvis denne typen forvaltning skal være mulig, må det en holdningsendring til, og mange er vel fornøyd med tingenes tilstand.
Første bud må vel uansett være å få en anstendig minstevannføring i elva...
Dette innlegget har blitt endret av Håvard Stubø: 07. Sep 2009 - 14:14
Skrevet 07. Sep 2009 - 17:36
Personlig tror jeg en eventuell nedgang i bestanden kan oppsummeres med to ord:
Effekt og kjøring
Mindre næring, mer stress, dårligere skjul osv. for fisken.
Du skal kakke mye før turbinen faller av, som de sier i kraftkommunene.
Skrevet 07. Sep 2009 - 17:59
Dette blir muligens det første året på kanskje 2-3 år som jeg ikke lander ørret på over 2kg.
Den største i år er på 1,8kg.
Forandring i fiskebestanden er også noe som har blitt lagt merke til rent faglig.
Ikke så mye når det gjelder fiskebestand, og da ørret i de øvre partiene, men at ørret har tatt over tidligere gode røye biotoper i de nedre partiene.
Når det gjelder fiskefaglige undersøkelser i Barduelva, anbefaler jeg dere og lese rapporten om "Fiskebiologiske undersøkelser i Barduelva". Den finner dere på denne linken.
Vi har også en insekt undersøkelse fra 2008, som ikke er særlig oppløftende.
Denne ligger på vår nettside her,
Det er i år blitt gjennomført en ny bunndyrundersøkelse, men kun på en lokasjon, 4 ganger i år.
Vi har i våres høringsdokument til revisjonen, samt i våres høringsdokument i forbindelse med vanndirektivet krevd at det gjennomføres undersøkelser på 10 lokasjoner, 4 ganger ila året.
Dette er en av de undersøkelsene som vi kommer til og kjempe for, da dette er en indikator på tilstanden i vassdraget.
Vi tror at fremtidige forsterkede undersøkelser vil gi oss svar på eventuelle behov for maks mål & baglimit.
Rene fluefiskesoner tror jeg ikke det er behov for, ca 98 % av de jeg treffer i elva fisker med flue, og noe av det som kjennetegner det gode i Barduelva, er vel også at det er en folkeelv med sjel.
Hva vi jobber med å få til er fangsregistrering. Vi kjenner ikke det totale uttaket i vassdraget i dag.
Men og få med grunneierne med på dette, det er jaggu itte lett
Men når det er sagt, alle innspill, tankespinn og lignede er bra. Så vi ikke blir sittende i en boble her oppe i nord. Derfor er det så flott at vi har medlemmer fra hele Kongeriket Norge
Skrevet 07. Sep 2009 - 18:08
ESL, 7. Sep 2009, 18:36, skrev:
Personlig tror jeg en eventuell nedgang i bestanden kan oppsummeres med to ord:
Effekt og kjøring
Mindre næring, mer stress, dårligere skjul osv. for fisken.
Du skal kakke mye før turbinen faller av, som de sier i kraftkommunene.
Word!
Garnfiske har jeg bare sett i de nedre delene ved Sundlia, men der har jeg inntrykk av at det foregår jevnt og trutt. Står jo permanent garnstokker i vannet der, og mine kilder i området hevder at de fisker endel. Fisket i området engang da de trakk garnene, og de fikk bra med fin fisk, så det ut som, både ørret og røye. Mesteparten av uttaket av fisk foregår vel nedenfor Setermoen, men det er vel i stor grad samme bestand som i de øvre delene (Alf? Thomas? anyone?)
Har generelt inntrykk av at fisken vandrer veldig mye i forbindelse med jukkinga. Men jeg har for lite empiri her til å si noe smart om hvor mye av bestanden som er stedegen i de øvre delene. Det som er sikkert, er at det tas en del fisk på våren, hovedsaklig under isfisket, men også under maifisket med nymfer fra iskanten. Da kan det også være en del folk på de mest populære plassene. Ellers i året er det jo forbløffende lite folk å se. Hvor stor del av bestanden som tas ut hvert år har jeg ingen anelse om, men elva er jo svær, så det er det kanskje ingen som har? De vitenskapelige undersøkelsene som ble gjort for 10(?) år siden er kanskje ikke så interessante lenger - de hadde vel ikke begynt med jukkekjøring på det tidspunktet?
Så dette blir mye synsing fra min side - vassdraget er såpass stort og komplisert at jeg ikke føler meg skikket til å påstå så veldig mye om hva som er feil med elva med bakgrunn i mine to-tre turer per år (riktignok en del år). En ting kan jeg dog driste meg til å påstå: Jeg tror ikke det er bra for fiskebestanden at de øvre deler av elva mer eller mindre tørrlegges hver natt...
Edit: Thomas´ fine innlegg ble lagt til mens jeg satt og rørte med mitt, og han svarer jo på flere av mine spørsmål. Bra at BV finns!
Dette innlegget har blitt endret av Håvard Stubø: 07. Sep 2009 - 18:55
Skrevet 13. Sep 2009 - 13:19
Først så må jeg si at det er ganske mange som er mye bedre kjent i elva enn jeg. Men jeg kjenner noen få områder sånn passe. Og i noen av disse områdene har jeg sett at mange av de ørretene jeg kjenner (de store kjenner man jo igjen etter en stund) har blitt borte. Det kan være fordi de har flyttet på seg pga kjøring slik noen foreslår. Da må det være nærmest permanent flytting?
Hva man legger i mye og lite folk er jo forskjellig. Selv synes jeg det til tider er svært mye folk i deler av elva dersom alle skal ta ut like mye av de større ørretene
Skrevet 14. Sep 2009 - 10:00
Fisket mye i de øvre delene av elva i våres. Det gikk knapt en tur uten at minst en ørret på 2+ ble spottet (få dem er jo en helt annen sak). Dette varte i grunn helt frem til jeg dro på ferie i juli. Etter å ha kommet i gang med fisket igjen er det nå bare masse småfisk i de samme områdene. Det store spørsmålet er naturlig nok, hvor er de store blitt av? Vet av erfaring at dette er fisk som har beveget seg lite i elva. De har stått på samme plassen hver gang (ja, vi kjenner dem igjen). Noen av dem står på akkurat samme plassen som de gjorde i hele fjor.
Sånn jeg ser det er det tre muligheter.
1. Fisken har fått nok av minstevannføring og flyttet på seg
2. Fisken er dratt på land og kakket
3. Kombinasjon av de to over
Det jeg finner mest skremmende her er alternativ 2. Etter alt arbeidet Thomas og andre legger ned for å få kraftverket til å kjøre en mer fiskevennelig politikk er det faktisk en mulighet for at vi som fiskere har greid å ødelegge storfiskbestanden i et ganske langt strekke elv på en eneste sommer. Det er ikke akkurat noe som gjør Thomas sin jobb lettere... Jeg ser det heller ikke som helt usannsynlig etter å ha sett tettheten av fiskere i området i sommmer.
Om frykten er ubegrunnet eller ikke vil neppe vise seg før neste vår når vannstanden er litt saklig igjen. I mellomtiden vil jeg gjerne oppfordre alle som fisker i Bardu til å sette ut igjen stor ørret. Den er ikke en uuttømmelig ressurs, og det er mange om beinet. For at det skal være noe stort poeng å få gjennom alle krav osv mot kraftverket er vi i alle fall nødt til å klare å bevare storfiskbestanden frem til den får bedre villkår.
Skrevet 14. Sep 2009 - 11:52
FlyAlf, 13. Sep 2009, 14:19, skrev:
Først så må jeg si at det er ganske mange som er mye bedre kjent i elva enn jeg. Men jeg kjenner noen få områder sånn passe. Og i noen av disse områdene har jeg sett at mange av de ørretene jeg kjenner (de store kjenner man jo igjen etter en stund) har blitt borte. Det kan være fordi de har flyttet på seg pga kjøring slik noen foreslår. Da må det være nærmest permanent flytting?
Hva man legger i mye og lite folk er jo forskjellig. Selv synes jeg det til tider er svært mye folk i deler av elva dersom alle skal ta ut like mye av de større ørretene
Litt synsing av middels kvalitet fra en som egentlig ikke har grunnlag til å uttale seg om forvaltning av denne elva (men ikke klarer å la være
Ja, det kan jo være en god del folk på de mest populære stedene på visse tidspunkt. Og det er vel ingen tvil om at det tas opp en del større ørret hvert år. Hvor mye aner jeg som sagt ikke, men det kan vel godt tenkes at bestanden av større ørret nå er såpass redusert at den ikke tåler det (økende?) fiskepresset. Og det er i så fall veldig, veldig kjipt, både for oss som fisker i elva av og til, og ikke minst for befolkninga i Bardudalen.
Så lenge det ikke finns noen pålitelig fangststatiskikk blir det vel vanskelig å si noe sikkert om hva som gjør at fisket i de øvre delene har vært så mye dårligere i år. Men hvis det er slik at uttaket av storfisk øker samtidig med at habitatene ødelegges, er det jo ikke spesielt mystisk at det blir få storinger igjen...
Når det gjelder antallet fiskere: Sammenligner man elva med de mest populære elvene på Østlandet, er det etter min mening fortsatt relativt få fiskere i elva.
Som eksempel kan jeg nevne at jeg var to døgn i elvas øvre deler midt i kremsesongen, og traff 1 fisker - en lokal guttunge med slukstang. Dette var riktignok to hverdager, og det var sikkert flere andre fiskere i området som jeg ikke traff på, men veldig mye folk er det ikke i elva. Den ligger (heldigvis) litt for langt fra de sentrale strøk av landet til det. Men hva vet jeg - kanskje var det masse folk der neste helg...
Dette innlegget har blitt endret av Håvard Stubø: 14. Sep 2009 - 12:03
Skrevet 14. Sep 2009 - 16:19
Jeg deler dine bekymringer fullt ut.
Vi har jobbet, jobber med og kommer til og fortsette å jobbe med å få grunneierne til å starte med fangstregistrering igjen.
Når det gjelder dine 3 alternativer så håper jeg på nr 1, men frykter nr 3.
Forhåpentligvis så vil Statkraft få en rekke krav på seg av NVE til og sette i gang en rekke undersøkelser.
Flere av disse er skissert i våres høringsdokument, og noen fler vil bli krevd i tilegg til høring som har frist 1. okt 2009.
Skrevet 14. Sep 2009 - 16:30
Greia er vel at mange har tendens til og stimle til noen utvalgte plasser, av god grunn da det er noen plasser som utmerker seg som meget gode.
Nå er jeg selv en "loner" når det gjelder Barduelva, så jeg går heller på ørretjakt hvor 1-1,5kgs ørretene er hvis det er mye folk ute, fremfor å jage på 2 kgs + puddinger hvor det kryr av folk. Men dette er vel noe av fordelen av å bo her oppe. Man kan velge å vrake, og leite etter nye plasser og gå elvelangs en hel dag uten i det hele tatt og ha kastet en flue på vannet
Jeg er redd for at uttaket kan være for stort. Men dette kan vi jo ikke dokumentere på noen måte.
Men dette jobber vi med.
Skrevet 14. Sep 2009 - 19:42
Skrevet 14. Sep 2009 - 23:43
Da var øvre del av elva sammenlignbar med området rundt hengebrua i Rena. Ved utløpet av Sørdalselva lå det en leir med seks (6) telt! Uvisst hvor mange fiskere. På motsatt bredd lå det et partytelt med tre mann. Oppstrøms var det camper ved hver tilgjengelige leirplass, t.o.m jernbrua som går over Østerdalselva. I det hele tatt var det bare noen drøye fluekast med firerstang mellom hver fisker. Rimelig sjokkerende, mtp hvor forvent man har vært.
Denne dagen holdt statkraft vannstanden relativt stabil, kun et par 20cm endringer i løpet av dagen, og det klekket vårfluer sporadisk. Et magert spinnerfall fikk også fisken opp. Dette var første gang jeg ikke så en eneste fisk som med sikkerhet var over kiloen på dette strekket. Det var også første gang jeg så så mye 1-3hg fisk stå og vake på attraktive standplasser!?! Den hellige treenigheten Mye folk, Lite storfisk og Mye småfisk. Da er det lett å konkludere, til tross for manglende datagrunnlag. Utløpshølen ved Straumsmo har vært godt besøkt i sommer, og mange har fristet lykken med wobbler og mark. Osv osv.
Jeg skal ikke spekulere videre. Poenget er at om man tar ut 10-15 store fisker på to kilometer elv, selv om det er Barduelva, så er det ikke mange store igjen.. Det er åpenbart på tide med en innstramming på regelverket i Barduelva, i takt med det økte fiskepresset. Det trengs baglimit og maksmål. Og en oppsynsmann!
Skrevet 14. Sep 2009 - 23:56
Hver gang det skrives om at elva går til helvete, er det noen som tenker "hmm, dit må jeg ta meg en tur.."
Nå hjelper det ikke akkurat at det dukker opp journalister, som etter ei uke med elendig fiske og knapt en røye i håven, dikter opp røverhistorier om uante mengder fisk, stimer av 3-kilosrøyer, ørret med silikon, og presenterer dette over 4 glossy sider i et av skandinavias største fiskemagasin. Men de skal jo ha betalt. Jeg har aldri sett ei røye på 3kg i Bardu, etter 7 år med hyppige besøk. Og jeg ville vært flau over å selge en artikkel basert på diktning, "dokumentert" med mange bilder av turens eneste fisk.
Skrevet 21. Sep 2009 - 23:18
Erlendw, 15. Sep 2009, 00:56, skrev:
Hver gang det skrives om at elva går til helvete, er det noen som tenker "hmm, dit må jeg ta meg en tur.."
Nå hjelper det ikke akkurat at det dukker opp journalister, som etter ei uke med elendig fiske og knapt en røye i håven, dikter opp røverhistorier om uante mengder fisk, stimer av 3-kilosrøyer, ørret med silikon, og presenterer dette over 4 glossy sider i et av skandinavias største fiskemagasin. Men de skal jo ha betalt. Jeg har aldri sett ei røye på 3kg i Bardu, etter 7 år med hyppige besøk. Og jeg ville vært flau over å selge en artikkel basert på diktning, "dokumentert" med mange bilder av turens eneste fisk.
Erlend, her er du inne på noe som jeg har tenkt på et par ganger i forbindelse med bl.a. dette forumet. Er det ikke noe som heter at all PR er god PR?
Det er vel muligens en uunngåelig bieffekt av å sette fokus på raseringa av elva at det dukker opp flere fiskere. Uansett, trist å høre at det var så mye folk og så dårlig fiske der oppe da du var der. Jeg må ha hatt flaks med at det var så lite folk der på den turen jeg snakket om. (5-7 juli). Kan jo også tilføye at fisket ikke var spesielt bra da jeg var der heller, men det var til dels kraftig nordavind da, så jeg tenkte ikke så mye over det. Fisket var imidlertid ganske bra litt lengre ned. Har selvsagt opplevd at det har vært brukbart med fiskere i elva, men det har da vært i de E6-nære delene av elva. Mye slump ute og går her, naturlig nok - jeg er jo som nevnt ikke mange turene i elva i løpet av en gjennomsnittlig sesong.
Den artikkelen i Allt om Flugfiske var rimelig ellevill, ja. Satt faktisk sammen med mine svenske og finske venner og leste den, og de trodde jo selvfølgelig på mesteparten, og mente jeg var litt smålig som ikke unte folk godt fiske...
Jeg har aldri sett røye i nærheten av 3 kg i elva, uten at det sier så mye. Men man kan sikkert fortsatt støte på sånne fisker hvis man bruker en eller annen flytende farkost og roter litt rundt i de nedre delene av elva?
Skjønte forøvrig at de øvre delene av elva var blitt populære da en over middels forfrisket og under middels fiskeinteressert Narvikgutt sa til meg i sommer: "Æ ska gje dåkker et tips te den dær filminga, men de må du ikke førtælle te nån - da slit æ hauet a dæ: øverst i Barduelva, attme utløpe dær oppe, dær e det siiiinsykt mye stor ørret"
Dette innlegget har blitt endret av Håvard Stubø: 21. Sep 2009 - 23:33
Skrevet 22. Sep 2009 - 15:53
Det er et faktum. Vi vet dessverre for lite når det gjelder hva elva klarer av høsting.
Vi kjenner heller ikke til hvor mye som høstes, da grunneierne ikke har fangstregistrering.
Det sistnevnte er noe vi vil jobbe med.
Problemet er å omvende "the old school" til å gjennomføre dette.
Det finnes mange gode elektroniske nettbaserte løsninger som kan benyttes.
Men når det ikke tilbakeføres midler fra fiskekortsalg til god forvaltning, da har vi det gående.
Dette er synd, da så mange står på for et nytt regime i form av bedre konsesjonbetingelser, mens på forvaltningssiden så går det i sirup.
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere