Hopp til innhold

- - - - -

Ørret med utvendig parasitter

• Du kan ikke svare på denne tråden
7 svar i denne tråden

#1 FlyAlf

• Medlem
  • 3129 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluebinding
  • Favorittfiske:Sjørøye, til nød ørret og sjøørret

Skrevet 13. Sep 2009 - 13:27

Har fått noen ørreter i det siste under bra døgnflue klekkinger :thumbup: i begrensede områder nede i elva. Omtrent alle av de jeg fikk hadde utvendige parasitter. Er det andre som har opplevd det samme og kan si om dette er et problem for fisken?

Se bilder:
Vedlagt fil  hode_ALF_7599.jpg   164.07K   97 Antall nedlasninger
Vedlagt fil  Spor_ALF_7600.jpg   145.07K   92 Antall nedlasninger
Vedlagt fil  ALF_7599.jpg   267.92K   82 Antall nedlasninger
"Hils menneskene og si at det ikke var ondt ment" - Zapffe

#2 btholvik

• Medlem
  • 560 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Ørret,sjøørret,røye,sjørøye,laks osv... :)

Skrevet 13. Sep 2009 - 20:28

Hvilke døgnfluer er det nå?

Jeg har vært borti en del ørret og røye i nedre deler som har disse på seg. om de er plagsom vet jeg ikke, hørte et rykte fra en som fisker en del i elva både sommer og vinter og han mente disse parasittene faller av på vintern og kommer tilbake når tempen i elva stiger igjen.
Gi en mann en fisk å han er mett resten av dagen, lær en mann å fiske å han er mett resten av livet...

#3 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske
  • Favorittfiske:Tørrfluefiske etter ørret

Skrevet 13. Sep 2009 - 21:16

Vi er kjent med disse parasittene.
Fikk tatt opp disse under befaringen, og ferskvannsbiologen sjekket disse opp mot en som har disse som spesialfelt. Husker ikke navnet på denne, men den er mer utbredt hos røya pga forskjellene på habitatene til røye og hva den spiser vs. ørret.

Den fiskebiologiske rapporten til Hanssen forteller om skifte av habitater hos ørret, og at den er på fremmars i de nedre partiene som tidligere var gode røye områder. Røya er nå på tilbakemarsj.

Det er vår mening at lav vannstand generelt, som igjen reduserer vanndekt areal skaper en større fisketetthet, og ergo så får vi smitte over på ørret.

NVE har åpnet for tilegg til høring. Vi kommer til å ta opp krav om undersøkelser når det gjelder denne parasitten, og krav om fremtidig overvåking.

Men dette er du jo godt kjent med fra før FlyAlf, altså undersøkelsen til Hanssen :lol:

Kan vi benytte disse bildene?

#4 FlyAlf

• Medlem
  • 3129 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluebinding
  • Favorittfiske:Sjørøye, til nød ørret og sjøørret

Skrevet 13. Sep 2009 - 22:31

Vis innleggthomashalv, 13. Sep 2009, 22:16, skrev:

Kan vi benytte disse bildene?

Selvfølgelig. Send en mail om du skal ha de i større oppløsning.

Som du kanskje ser av bildet var skinnet på ørreten tydlieg merket av parasitter, og ved bukfinner var det blodige partier. Parasittene satt ganske hardt - det virket som den hadde noe slag "kroker/tenner" som den låste seg fas med, litt som en niøye.

Alf

P.S. Det klekket store døgnfluer omtrent krok 10-12 i ganske brunaktig farge. Skal finne fram noen bilder av de.
"Hils menneskene og si at det ikke var ondt ment" - Zapffe

#5 Håvard Stubø

• Medlem
  • 125 Innlegg:
  • Favorittfiske:Røye og ørret

Skrevet 03. Oct 2009 - 14:04

Disse parasittene har jeg sett en rekke ganger i andre vassdrag, på både ørret og røye, så den kan ikke være så veldig skjelden. Leita litt på nettet, og det eneste jeg finner som ligner er den nevnte fiskeigla (Piscicola geometra), men får ikke bildene jeg finner på nettet av denne til å stemme helt, hverken med Alfs bilder eller de jeg har sett selv. Fiskeigla virker å være mer langstrakt enn den aktuelle parasitten. Kanskje er det en eller annen slektning, eller bare en lokal variasjon i utseendet? Uansett: så vidt jeg har registrert blomstrer disse opp på sensommeren.
For noen år siden var så og si all fisken (mest ørret, men også røye) i et vassdrag hardt angrepet av denne parasitten. Siden kan jeg ikke huske å ha sett en eneste av disse der. Virker som parasitten blomstrer opp i stort antall, for så å forsvinne igjen - litt som bjørkemåleren, men dette er bare ville lekmannsspekulasjoner fra min side;)

I et avsidesliggende fjellvann fikk jeg en gang en ørret som hadde utrolig mange sånne på kroppen. Har ingen anelse om hvilke konsekvenser dette har for fisken, men den fisken så ut til å ligge tynt an. Jeg prøvde å plukke bort noen av iglene, men det var såpass mange at det virket håpløst.

Jeg har aldri hørt om at folk har sett disse under på isfiske på vinteren, så kanskje er de mindre aktive i veldig kaldt vann?
Følg bloggen på www.jazzandflyfishing.com

Koz og klemz fra Håvard Stubø

www.myspace.com/havardstubo

#6 rigor mortis

• Medlem
  • 65 Innlegg:
  • Interesser:Sportsfiske, Ferskvannsøkologi, Bunndyrtaksonomi og Snus
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret og røye

Skrevet 03. Oct 2009 - 20:25

Utfra bildene ser det ut som det dreier seg om børsteigla Acanthobdella pelledini.
Jeg kjenner den fra Nidelva i Trondheim, der den også har en tendens til å blomstre opp i perioder.
Den stresser nok fisken litt, men noe skumlere enn det tviler jeg på at den bringer med seg.
TEAM RENNA, NIDELVA

#7 Håvard Stubø

• Medlem
  • 125 Innlegg:
  • Favorittfiske:Røye og ørret

Skrevet 03. Oct 2009 - 21:39

Det virker definitivt som det er den børsteigla, ja. Passer jo fint med beskrivelsen jeg fant: "Acanthobdella peledina (...) An ectoparasite on cold-water fish found in the north of Scandinavia, Russia and Alaska". Ser heldigvis ikke ut til at den er spesielt farlig for fisken.

Spesielt interesserte kan alltids klikke her:
http://tinyurl.com/ycdjfwk

Følg bloggen på www.jazzandflyfishing.com

Koz og klemz fra Håvard Stubø

www.myspace.com/havardstubo

#8 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske
  • Favorittfiske:Tørrfluefiske etter ørret

Skrevet 03. Oct 2009 - 22:49

Vi har viet deler av våres tilleggsdokument til høringen av revisjonen til denne parasitten.
Det som bekymrer er overføringen til ørret, fra primært å ha vært påvist på røye i Barduelva.
Litt info om denne står det og lese i dokumentet.

Dette innlegget har blitt endret av thomashalv: 03. Oct 2009 - 22:50

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere