Hopp til innhold

- - - - -

Numedalslågen

63 svar i denne tråden

#61 Deetuben

• Medlem
  • 324 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 19. Mar 2010 - 10:05

Lågens framtid er heller ikke videre fornøyd med utfallet, og bra er det. Personlig synes jeg at de hadde det aller mest fornuftige høringssvaret.

http://www.lagens-fr...nt01returnid=15
En akevitt skal skylles ned med øl...

#62 leifa

• Medlem
  • 111 Innlegg:
  • Favorittfiske:ørret på tørt i elv

Skrevet 19. Mar 2010 - 10:09

Jeg har fra øyenvitner at det også drives pilking med svenskepilk og store triangel kroker i noen fosser litt nedover i elva, hvilken fiske glede dette gir kan man jo lure på :nono:

#63 Nobody

• Medlem
  • 1405 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 19. Mar 2010 - 13:35

Vis innleggDeetuben, 19. Mar 2010 - 10:05, skrev:

Lågens framtid er heller ikke videre fornøyd med utfallet, og bra er det. Personlig synes jeg at de hadde det aller mest fornuftige høringssvaret.

http://www.lagens-fr...x.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=74&cntnt01returnid=15

Lågens Framtid kan umulig si seg fornøyd med et slikt resultat tatt i betraktning all dugnad og alt av penger som den har langt ned i arbeidet for Lågalaksen. Det mest riktige kan kanskje være å trekke seg helt ut fra dette arbeidet i Numedalslågen, og heller fokusere på et annet vassdrag hvor alt dugnadsarbeid og penger kommer mer til sin rett framfor å fylle flåta og teinefiskernes lommer. Har nevnt dette før; hvor er grunneiere / rettighetshavere som ikke tilhører gruppen av næringsfiskere? Disse har jo alt å tjene på at laksen blir forsvarlig forvaltet. Min entusiasme for Lågen er i alle fall borte.

#64 Pjakkur

• Medlem
  • 467 Innlegg:
  • Favorittfiske:Alt med fettfinne

Skrevet 19. Mar 2010 - 16:48

Dette er en interessekrig, og både Rieber Mohn og Granerud har interessante poeng.

En død laks er en død laks uansett om den blir tatt på dorg, oter, not, feller, dynamitt, reke eller flue. Ønsker elveeierne å ta opp fisken med garn og feller i stedet for å "selge" den dyrt til sportsfiskere(mener å ha lest at en kilo sportsfiskerfanget laks i snitt betyr 1500 kroner i inntekt til nærmiljøet) så har de vel rett til det, men å pakke det inn som kulturhistorisk fiske er helt bak mål.

Hvem skal definere og bestemme på hvilken måte det er etisk riktig å ta livet av en laks så lenge bestanden forvaltes på en forsvarlig måte? Er flåtefiske verre enn rekefiske? Er rekefiske verre enn markfiske og slukfiske? Er markfiske og slukfiske verre enn fluefiske? Er tubefluer verre enn enkeltkrokede fluer? Ganske interessant problemstilling. Skal en tenke på fisken og dyrevelferd så er det kanskje mer skånsomt å bli fanget på noen måter fremfor andre?

Slik jeg ser det taper NF store summer på å ikke heller overlate de 30 prosentene (ca 2,5 tonn)av uttaket som tas med "kulturredskap" til sportsfiskerne. Som Rieber-Mohn er inne på vil det kulturhistoriske fisket være mer legitimt om uttaket reduseres til et minimum eller laksen slippes ut etter demonstrasjon. Men det er jo ikke det det dreier seg om for rettighetshaverne.

Dette innlegget har blitt endret av Pjakkur: 19. Mar 2010 - 18:29

A bad day fishing beats the hell out of an excellent day at work

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere