Hopp til innhold

- - - - -

Fisketur Finnmark 2010

8 svar i denne tråden

#1 mink1

• Medlem
  • 3 Innlegg:

Skrevet 19. Jan 2010 - 19:04

Hei

Ser at det er flere tråder om dette emnet, men siden mye går på PM så starter jeg en ny tråd. En skikkelig fisketur til Finnmark er i planleggingsfasen og datoen er satt til månedsskiftet Juli/August. Planen er å være borte i rundt 2 uker. Det vil forhåpentligvis gå mest i fluefiske, men slukstanga skal også med. Det optimale hadde vært en blanding av små elver og vann. Det er ørret og røye som står på ønskelista og vi går gjerne langt for å finne fisken og få en fin tur. Har sett på området Ifjordfjellet og Laksefjordvidda. Disse områdene virker spennende, men vi er litt bekymret for at det er mye folk, garnfiske og ATV-trafikk der. Har også sett på Sørøya som et alternativ. Er det noen som kan komme med noen tips eller erfaringer om disse områdene og hvilke steder man kan holde seg unna for å slippe den værste trafikken? Er det noen andre områder som kan anbefalles?

Jeg forventer ingen koordinater eller navn på favorittvannene, men noen tips om områder som vi kan undersøke nærmere :-) Send gjerne PM

#2 Asbj.R.

• Medlem
  • 324 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Gitarer og studio i tillegg til fluefiske
  • Favorittfiske:Sjørøye, sjøørret, laks

Skrevet 19. Jan 2010 - 22:15

Inn anleggsveien ved Adamsfossen kan gi et bra utgangspunkt, men sist jeg var der var det en god del andre folk også. Bommen på anleggsveien åpnes vel rundt 20 juli, og der kan du kjøre flere mil innover, men som sagt rundt de store vannene ved veien ligger de med båter og garn i massevis. Hvis du vil gå litt kan du likevel finne fine vann uten for mye folk.

Et annet område som jeg fant spennende var Nordkyn halvøya. Der har du vann i massevis, og relativt lite folk. Her kan du stort sett bare sette fingeren på kartet, og så drar du til det nærmeste vannet. Det gjorde vi for noen år siden, og vi traff bra, med røyer fra 1 - 2,5 kg og en ørret på 3,5 kg. Det er lite ved til brensel, så ha med primus. I tillegg er det utrolig mye stein og ur, og et stykke mellom teltplassene, men de finnes. Den dominerende fargen i landskapet er grå.

Før Nordkyn, altså mellom Bekkarfjord og Hopseidet finner du Store Reinoksevann (tror jeg det het). I dette og omkringliggende vann er det fin fisk. Ta gjerne bryet med å gå et stykke fra veien, så er du/dere mer for dere selv. Ørret og røye på opptil 2 kg ++ er godt mulig. Området kan være noe utsatt for vær og spesielt vind. Herfra er ikke veien lang til Laggo også. Ei god lakseelv som du kan nå ved å gå fra fjellet overfor Bekkarfjord, eller ta lokalbåt fra Sjånes (eller Skjånes) helt sørøst på Nordkyn halvøya.

Vel, dette var generelle tips, uten helt å avsløre nøyaktig mine egne gode plasser. Litt av sjarmen med et nytt område er jo å oppdage noe selv, ikke sant. Skitt fiske.
Johannes evangelium, 21. kapittel, 3. vers.
Simon Peter sier til dem: Jeg går avsted for å fiske. De sier til ham: Vi går også med deg. De gikk avsted og steg i båten; men den natt fikk de intet.
Etter inspirasjon av Izaak Walton, The Compleat Angler.

Asbj.R.

#3 FlyAlf

• Medlem
  • 3129 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluebinding
  • Favorittfiske:Sjørøye, til nød ørret og sjøørret

Skrevet 21. Jan 2010 - 15:15

Hei,

Bra tips ovenfor. Pass på været. Utover Nordkjynn er det greit å ha back-up plan i tilfelle nordlig.Ellers tror jeg kanskje dere ville får flere svar dersom dere sa litt mer om dere selv ut over å være flue og slukfiskere (siden du tydeligvis er ny her)?

Uansett skitt fiske!
"Hils menneskene og si at det ikke var ondt ment" - Zapffe

#4 mink1

• Medlem
  • 3 Innlegg:

Skrevet 24. Jan 2010 - 21:13

Takk for tips :-)

Litt mer om oss selv: Vi er begge 22 år, studenter og ivrige fiskere. Vi har fisket mye med flue, men er ikke eksperter. Dette er første gang vi ska nordover og på en såpass lang fisketur. Vi er glad i friluftsliv og i relativt god fysisk form...

#5 SCI

• Medlem
  • 20 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluebinding, stangbygging, foto
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret og ørret

Skrevet 05. Feb 2010 - 15:58

Finnmark i månedsskiftet juli/august bør ikke bli dårlig, men min erfaring er at det kan lønne seg å være fleksibel og mobil ift vær og føreforhold. Dere kan få alt fra 5 grader, kuling og regn - til russevarme, dvs tropedøgn...

Mitt fremste tips er kanskje å unngå de områder som "alle" skal til når de skal til Finnmark, dvs øverst i Stabbursdalen, nordvest av Kautokeino eller Laksefjordvidda.

Mitt neste tips er Porsanger. Dere flyr enkelt til Banak flyplass, her er det flere muligheter for leiebil. I Porsanger er det svært mange muligheter, fra Lakselva som huser en fin stamme av brunørret, hvor det er mulig å kjøpe "tørrfluekort", til "1000" større og mindre vann som stort sett alle har fin størrelse på ørreten. Det er trolig bedre muligheter innen 0,5-2 timers gange fra E-6 enn en del av de mye omtalte områder...

Ta evt kontakt på email eller PM når dere har bestemt dere...
If the problem persists, apply more power...

#6 Asbj.R.

• Medlem
  • 324 Innlegg:
  • Interesser:Gitarer og studio i tillegg til fluefiske
  • Favorittfiske:Sjørøye, sjøørret, laks

Skrevet 24. Feb 2010 - 22:33

mink1. Uansett hvor dere drar, god tur og lykke til. Husk å rapportere tilbake siden dere har fått så gode tips her. :biggrin:
Johannes evangelium, 21. kapittel, 3. vers.
Simon Peter sier til dem: Jeg går avsted for å fiske. De sier til ham: Vi går også med deg. De gikk avsted og steg i båten; men den natt fikk de intet.
Etter inspirasjon av Izaak Walton, The Compleat Angler.

Asbj.R.

#7 tørrmygga

• Medlem
  • 169 Innlegg:
  • Favorittfiske:Sjø-ørret

Skrevet 07. Mar 2010 - 18:35

tror det er en gammel myte fra 80-90 tallet at laksefjord vidda er så overbefolket av fiskerer. De gangene jeg har vært der har jeg knapt sett et menneske.

#8 Hoaas

• Medlem
  • 1241 Innlegg:
  • Interesser:Fiske og jakt med hund.
  • Favorittfiske:Ørret, sjøørret, røye, laks - i den rekkefølgen.

Skrevet 08. Mar 2010 - 14:02

Vis innleggtørrmygga, 07. Mar 2010 - 18:35, skrev:

tror det er en gammel myte fra 80-90 tallet at laksefjord vidda er så overbefolket av fiskerer. De gangene jeg har vært der har jeg knapt sett et menneske.

Vidda er svær, det er de områdene nærmest veien som er "overbefolket"..nå er jo vi fluefiskere noen sære skapninger, så om man ser 2-3 stk er det gjerne 2 for mange :P
Går man et stykke innover skal det godt gjøres å treffe folk..

#9 Greger

• Medlem
  • 833 Innlegg:
  • Interesser:Fiske, friluftsliv, mat
  • Favorittfiske:Truttisar!

Skrevet 28. Mar 2010 - 17:19

Kør på L-vidda! Den e stor...!
Sørøya en fantastisk, men dær kan væder o vind stælla till de! Men dær finner du ikke folk, fantastiska vann o stor fisk! Men før att ikke gå sig vill eller fiska på felplass e lokalkunnskap nødvændig!
L-vidda en tjock av vann, små elver, fin fisk o lættare landskap å komma sig långt in!
Har du kano e de enklare o komma sig øver de størsta vannen!

Skit fiske!

G
Let the nature guide you!

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere