Har et (hemmelig) vann som har vært tømt av garnfiskere, og ligget brakk i flere år. Vannet var tidligere kjent for å huse fin ørret. Har selv fått på 1 kg for mange år siden. Vannet ligger på en av øyene i Troms.
Har i løpet et par år fisket opp rundt 20 småørret fra elva lengre ned i vassdraget, og satt ut i vannet. I vannet observerte jeg marflo i mengder, og mengder av et svart lite innsekt, 1 - 1,5 cm langt, rund i formen sett ovenfra, og som svømmer relativt hurtig under vann. Det kunne (fra land) ligne på en liten bille.
Hva slags insekt kan det dreie seg om? Spiser ørreten disse? Finnes det mønster for å binde imitasjon av dette?
Hva slags vanninsekt?
Startet av Asbj.R., Feb 03 2010 19:25
5 svar i denne tråden
Skrevet 03. Feb 2010 - 19:25
Johannes evangelium, 21. kapittel, 3. vers.
Simon Peter sier til dem: Jeg går avsted for å fiske. De sier til ham: Vi går også med deg. De gikk avsted og steg i båten; men den natt fikk de intet.
Etter inspirasjon av Izaak Walton, The Compleat Angler.
Asbj.R.
Simon Peter sier til dem: Jeg går avsted for å fiske. De sier til ham: Vi går også med deg. De gikk avsted og steg i båten; men den natt fikk de intet.
Asbj.R.
Skrevet 03. Feb 2010 - 23:37
Asbj.R., 03. Feb 2010 - 19:25, skrev:
Har et (hemmelig) vann som har vært tømt av garnfiskere, og ligget brakk i flere år. Vannet var tidligere kjent for å huse fin ørret. Har selv fått på 1 kg for mange år siden. Vannet ligger på en av øyene i Troms.
Har i løpet et par år fisket opp rundt 20 småørret fra elva lengre ned i vassdraget, og satt ut i vannet. I vannet observerte jeg marflo i mengder, og mengder av et svart lite innsekt, 1 - 1,5 cm langt, rund i formen sett ovenfra, og som svømmer relativt hurtig under vann. Det kunne (fra land) ligne på en liten bille.
Hva slags insekt kan det dreie seg om? Spiser ørreten disse? Finnes det mønster for å binde imitasjon av dette?
Hvis fargen er svart er det sannsynligvis en vannkalv. Er fargen brun er det en Tege. Begge disse to er rovinsekter og spiser små fisk. Har enda ikke sett mange av disse i maven på ørreten , så jeg tror ikke den står veldig høyt i kurs som føde hvis det er annet som er lettere tilgjenglig. Om den finnes som fluemønster vet jeg ikke.
Håper det var til hjelp.
Skrevet 04. Feb 2010 - 16:41
den er grei, takk for tipset
Johannes evangelium, 21. kapittel, 3. vers.
Asbj.R.
Asbj.R.
Skrevet 04. Jun 2010 - 21:54
Her e en vannkalv 2-50 mm
260px-Ilybius.quadriguttatus.jpg 13.88K
9 Antall nedlasninger
http://no.wikipedia....wiki/Vannkalver
260px-Ilybius.quadriguttatus.jpg 13.88K
9 Antall nedlasningerhttp://no.wikipedia....wiki/Vannkalver
Let the nature guide you!
Skrevet 22. Jun 2011 - 01:44
Sitat
Hvis fargen er svart er det sannsynligvis en vannkalv. Er fargen brun er det en Tege. Begge disse to er rovinsekter og spiser små fisk. Har enda ikke sett mange av disse i maven på ørreten , så jeg tror ikke den står veldig høyt i kurs som føde hvis det er annet som er lettere tilgjenglig. Om den finnes som fluemønster vet jeg ikke.
En kamerat av meg fikk en ørret på over 3kg for noen år siden og den hadde utelukkende bare massevis av store vannkalver i magen. Om det var grunnet liten annen føde vet jeg ikke..
Skrevet 22. Jun 2011 - 04:26
I Duck Lake i Montana er vannkalv ofte et essensielt mønster. Søk på "water boatman" sa finner du kanskje noen mønstre som funker i Norge også.
Google "water boatman fly" for en god del resultater.
Skitt fiske,
T
Google "water boatman fly" for en god del resultater.
Skitt fiske,
T
Dette innlegget har blitt endret av SFTor: 22. Jun 2011 - 04:28
Forget the foolish belief that you and your fellow human beings were born evil.
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere