Hopp til innhold

Selvvarmende turmat

19 svar i denne tråden

#1 Mattis!

• Medlem
  • 1517 Innlegg:

Skrevet 05. Feb 2010 - 00:05

Skal bruke resten av vinteren til noen overnattingsturer på skauen i gapahuk. Bålvarme selvfølgelig, men først og fremst for varme og kos. For enkelthets skyld kunne jeg tenke meg å forenkle matlaginga en del, og har lyst til å teste ut "Åpne spis" som varmer seg selv. Noen som har erfaringer? Smak? .. og holder det med en pose til f.eks middagen??
Mattis!

"90% av det jeg tjener bruker jeg på fluefiske, resten sløser jeg bort!"

#2 Anne

Ansvarlig redaktør | Fluefiske.net

• Fluefiske.net
  • 8279 Innlegg:
  • Skype-ID:fruluckyfly
  • Kjønn:Kvinne
  • Interesser:Fluefiske og fluebinding.
    Foto og lokalhistorie.
  • Favorittfiske:LAKS, sjøørret i elv og ørret

Skrevet 05. Feb 2010 - 00:14

Ja, glassplata på butikkdisken sprakk av varmen Postet bilde. Den blir varm nok.

Grei smak, det er tross alt høyforedlet mat. Ikke noe verre enn noen annen i den kategorien, heller ikke bedre. Nei, jeg synes ikke ei pakke var nok til middag alene, men med brød til, ja, den er grei. Men jeg er ingen storspiser, heller oftespiser.

Lettvint!
Anne J. Backsæther – Fluefiske.net
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly

Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet

'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet

Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg

Laksens Gang

#3 Joakim

• Medlem
  • 1874 Innlegg:
  • Skype-ID:joakimandreassen
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske, fotografering, terrengsykling, friluftsliv...
  • Favorittfiske:Ørret!

Skrevet 05. Feb 2010 - 00:49

Jeg synes det smaker høgg. Har ikke funnet en eneste smak jeg liker enda. Er ikke spesielt kresen, men digger ikke den plastaktige smaken. Og kjente ikke antydninger til å bli mett. Boksemat er ti ganger bedre. Real Turmat likedan. Selv den hollandske konkurrenten; Adventure Food foretrekkes framfor "Åpne Spis"...
Hatchhiker

www.joakimandreassen.com

A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end.
- Maynard James Keenan

#4 Erlendw

• Medlem
  • 1459 Innlegg:

Skrevet 05. Feb 2010 - 00:57

De to variantene jeg har testa smakte godt. Tror det var lam i rødvinsaus og viltgryte. Noe i den duren.. Mer middagsmat feel enn Real Turmat. Men er enig med Fruen. Porsjonene er knappe!

Joakim, la meg ALDRI mer se deg nevne Adventure Food med tilnærmet positive ordelag! Selv bikkja nekta å spise jævelskapen! :nono:
www.utras.net

#5 Perola

• Medlem
  • 7 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks,Tarpon

Skrevet 05. Feb 2010 - 09:26

Hei!

Det kan være verdt å tenke på miljøaspektene ved engangs pakkemat, høres ut som det blir mye avfall ....

Kjøp deg et "lår" Heng det i taket på gapahuken, skjer av et passende stykke å grill til middag. Billigere, bedre, renere, sunnere, osv

Lykke til med et bra prosjekt!

Yngve

#6 Tabaqui

Moderator og skribent | Fluefiske.net DA

• Moderator
  • 724 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, Gadgets, Telemark, Padling
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 05. Feb 2010 - 11:04

Smakt et par av dem og synes de var helt ok. Tullete små porsjoner. Ikke noe for dem som er ute etter å spare vekt ettersom maten er ferdig og bare skal varmes. Ligger til og med en liten pose vann inni pakka for å fyre igang magnesiumspulveret (eller hva nå det er for magi). Oppvarmingsdingsen blir varm som fy, men dersom du ikke har den stående på lettere isolert underlag forsvinner mye av varmen rett ned i bakken. Hadde med en på en sen høsttur der jeg plasserte boksen på en lettere frossen tue under oppvarming. Resultat, kald middag.

Helt ok dersom du er lei all den andre turmaten og ikke så veldig sulten. Ikke et alternativ til REAL hverken med tanke på vekt eller matmengde.
Magnus Haugen

#7 Flyfly

• Medlem
  • 79 Innlegg:
  • Favorittfiske:öring/harr/röding

Skrevet 06. Feb 2010 - 13:31

Jag måste säga att jag inte förstår sådan där prefab-mat.. Vill man att det ska vara enkelt går det ju lätt att tänka ut t.e.x. en basgryta (med färdigblandade torrvaror) och enbart ta med några tillbehör för att variera.. Blir både billigare och godare (Det är bara att prova hemma tills man får ett bra resultat). Det går ju att trimma vikten till frystork-nivå om man är selektiv vad gäller vad som ska utgöra basen. (Det finns t.e.x. super-snabb-ris från Uncle Bens - väger knappt något alls - inte det mest näringsrika, men snabb energi är det).
Men, men.. var och en prioriterar ju olika. :closedeyes:

#8 Anne

• Fluefiske.net
  • 8279 Innlegg:
    Foto og lokalhistorie.

Skrevet 06. Feb 2010 - 14:28

Enig med Flyfly, det er mye bedre mat, om man gidder å ordne litt hjemme på forhånd.
Men som en Skal vi ta en fisketur i ettermiddag-løsning synes jeg snabbmat og en termos varmt vann er ok nok. Enda bedre synes jeg derimot Rett i koppen og Rett i boksen er bedre, sammen med en pose nøtter, rosiner og en klase bananer.
Posematen inneholder mye kalorier (næring, vel...), men uten at jeg har lest vil jeg tro det er mye karbohydrater og kjapp energi, og blodsukkeret daler like fort som det kom. Dette er bare en følelse, mulig det er bortebom.
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly

Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg

Laksens Gang

#9 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig

Skrevet 06. Feb 2010 - 15:19

Nå er jeg i utgangspunktet inhabil her .men kan da legge til at når det gjelder varmeprosessen til Åpnespis så er det viktig at maten har god kontakt med varmeputa (riste maten/pakka så maten legger seg mot den siden som ligger på varmeputa). Det er stor forskjell på varmeprosessen i heholdsvis kaldt og varmt vær. jo kaldere maten er jo lengre må den varmes og som Tabaqui er inne på må man ta litt høyde for underlaget, vind og vær.
Tiden som er oppgitt på pakka blir noe snau i kaldere vær.

Vis innleggFru Lucky Fly, 06. Feb 2010 - 14:28, skrev:

Posematen inneholder mye kalorier (næring, vel...), men uten at jeg har lest vil jeg tro det er mye karbohydrater og kjapp energi, og blodsukkeret daler like fort som det kom. Dette er bare en følelse, mulig det er bortebom.

Bortebom i mine øyne :msn-wink: .Tror nok det meste av posemat inneholder nok så ulike ingredienser til at det blir feil å generalisere de som "tvilsom" mat.

Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 06. Feb 2010 - 15:21

#10 Anne

• Fluefiske.net
  • 8279 Innlegg:
    Foto og lokalhistorie.

Skrevet 06. Feb 2010 - 15:35

Vis innleggThormill, 06. Feb 2010 - 15:19, skrev:

Bortebom i mine øyne :msn-wink: .Tror nok det meste av posemat inneholder nok så ulike ingredienser til at det blir feil å generalisere de som "tvilsom" mat.
Ålreit da Postet bilde.
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly

Laksens Gang

#11 Joakim

• Medlem
  • 1874 Innlegg:
  • Skype-ID:joakimandreassen
  • Interesser:Fluefiske, fotografering, terrengsykling, friluftsliv...
  • Favorittfiske:Ørret!

Skrevet 06. Feb 2010 - 16:08

Vis innleggFru Lucky Fly, 06. Feb 2010 - 15:35, skrev:

Ålreit da Postet bilde.
Thormill har rett. Blandingsforholdet i for eksempel Real Turmat er veldig jevnt. Dvs. at karbohydrater, fett og proteiner er mest mulig balansert fordelt for en best mulig utnyttelse. Dette er for å ha energi over en lang periode...noe karbohydratholdig mat ikke gir.

Et tips for å øke "virkningen" av slike måltider er å ha med en eller ennen olje (utenom palmeolje som er ekstremt usunt), og bruke et par skjeer av dette oppi sammen med det kokende vannet.

Bon appetite:-)
Hatchhiker

www.joakimandreassen.com

A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end.
- Maynard James Keenan

#12 Vegard PS

• Medlem
  • 207 Innlegg:
  • Skype-ID:vegardps
  • Interesser:Fisking, fluebinding og musikk.
  • Favorittfiske:Fisk med fettfinne.

Skrevet 07. Feb 2010 - 02:24

Jess, føyer meg inn i rekken "Ålreit som variasjon, god smak, men intet overdimmensjonert måltid". Og håpløst tungt. Går nok mest i Real her også, så lenge jeg slipper torskegryta. (Sikkert grei den, men har noen traumer etter forsen og 3 ukers øvelse der gnomen som pakka mat ikke sørget for store variasjonen. Torskegryte 3 ganger om dagen i 20 døgn ble drøyt...) Om vekt ikke spiller noen rolle: Trondhjems Flesk og bønner på boks er en klar favoritt. Hiv hele boksen på bålet og la den ligge til innholdet er varmt, eller for de mer hardbarka aka Chuck Norris: Åpne boksen og spis kald :thumbup:
Tight Lines!

#13 Mattis!

• Medlem
  • 1517 Innlegg:

Skrevet 07. Feb 2010 - 16:43

Vis innleggVegard PS, 07. Feb 2010 - 02:24, skrev:

Jess, føyer meg inn i rekken "Ålreit som variasjon, god smak, men intet overdimmensjonert måltid". Og håpløst tungt. Går nok mest i Real her også, så lenge jeg slipper torskegryta. (Sikkert grei den, men har noen traumer etter forsen og 3 ukers øvelse der gnomen som pakka mat ikke sørget for store variasjonen. Torskegryte 3 ganger om dagen i 20 døgn ble drøyt...) Om vekt ikke spiller noen rolle: Trondhjems Flesk og bønner på boks er en klar favoritt. Hiv hele boksen på bålet og la den ligge til innholdet er varmt, eller for de mer hardbarka aka Chuck Norris: Åpne boksen og spis kald :thumbup:

Trondhjems preserving er topp!! Særlig lapskausen som i hvertfall i gamle dager inneholdt hvalkjøtt. Nedpå åttitallet jobba jeg en del for turistforeningen og hadde en sommer ansvaret for at et følge på sju amerikanere kom seg trygt gjennom Femundsmarka. På Marenvollen, ei selvbetjeningshytte 1 km opp for Femunden, serverte undetegnede trønderlapskausen på boks, og eneste grunn var at halve følget rusla rundt T-skjorter med flg. logo i store bokstaver: SAVE THE WHALES! :clapping:
Mattis!

#14 Ally's_shrimp

• Medlem
  • 308 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks

Skrevet 09. Feb 2010 - 08:25

At opnespis er tungt i forhold til tld real og at det ikkje er ein gigantporsjon er greit, det er eg einig i. Men at det i heiletatt kan ymtast i den retning at andre tørrfryste alternativer og boksmat smaker bedre?
Det som slo meg med åpnespis var at det smakte som ''ekte'' mat, store biter av kjøtt, grønnsaker osv. Ein kjente faktisk kva ein trykte i seg, i motsetning til diverse andre tørrfryste alternativer som både ser ut og smaker som hundemat Postet bilde

Eg syntes det fungerer optimalt for meg, til å være mann er eg truleg finspist, for eg har nok med ein porsjon. Vekta er eit minus samanlikna med andre alternativer, men for mitt bruk på dagsturer etter laksen eller kortare turer med 1 - 2 døgn i skauen er det ikkje noko problem.
Eg har brukt det som eit alternativ til tradisjonell niste, då ein får mykje meir energi og føler seg meir vell av og få varm mat i kroppen.
Og til personer som leser det som har blitt forfatta tidligare i tråden og ikkje har smakt åpnespis: ''prøv det''Postet bilde
Utalelser om smaken samanlikna med andre alternativer må være skildra når forfattarane har vert inne i ein periode med tung fiskefeberPostet bilde

#15 Håvard Stubø

• Medlem
  • 125 Innlegg:
  • Favorittfiske:Røye og ørret

Skrevet 09. Feb 2010 - 19:48

Vis innleggFlyfly, 06. Feb 2010 - 13:31, skrev:

Jag måste säga att jag inte förstår sådan där prefab-mat.. Vill man att det ska vara enkelt går det ju lätt att tänka ut t.e.x. en basgryta (med färdigblandade torrvaror) och enbart ta med några tillbehör för att variera.. Blir både billigare och godare (Det är bara att prova hemma tills man får ett bra resultat). Det går ju att trimma vikten till frystork-nivå om man är selektiv vad gäller vad som ska utgöra basen. (Det finns t.e.x. super-snabb-ris från Uncle Bens - väger knappt något alls - inte det mest näringsrika, men snabb energi är det).
Men, men.. var och en prioriterar ju olika. :closedeyes:

Enig med svensken. Real o.l. synes jeg er slett mat. Greit nok at sult er den beste kokk, men det får være grenser. Svindyrt er det også.
Å lage ordentlig mat er ikke vanskelig.
Følg bloggen på www.jazzandflyfishing.com

Koz og klemz fra Håvard Stubø

www.myspace.com/havardstubo

#16 AR

• Medlem
  • 863 Innlegg:
  • Interesser:Fluefisking, squash, fotball, ski, musikk, steiner. (høre)
  • Favorittfiske:Ørret (røye og harr?)

Skrevet 09. Feb 2010 - 21:53

Vis innleggHåvard Stubø, 09. Feb 2010 - 19:48, skrev:

Enig med svensken. Real o.l. synes jeg er slett mat. Greit nok at sult er den beste kokk, men det får være grenser. Svindyrt er det også.
Å lage ordentlig mat er ikke vanskelig.

Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg dratt med Grandiosa på fjellturene, for å variere litt mellom fiskemåltidene :).
Bessie Braddock: "Winston, you're drunk."

Winston Churchill: "Yes Mrs. Braddock, I am drunk. But you, Mrs. Braddock, are ugly and disgustingly fat. Tomorrow morning, I will be sober. But you, Mrs. Braddock, shall still be ugly."

Anders Rossland

#17 Mattis!

• Medlem
  • 1517 Innlegg:

Skrevet 05. Mar 2010 - 19:05

Det blir egenkomponert elggryte!!

400g elgkjøtt i skjæres i biter og brunes.

Hiv oppi en passe stor grovhakka løk pluss to . tre hakka hvitløksfedd og to små pakker rosiner

Salt og pepper etter behov.

Etter ei stønn en kremfløte, noen skiver brun ost og 3dl ferdigkokt ris!

La dette surre ei stønn.

Ha alt over i en liten Trangiakjele og sett på et tett plastlokk.

Sett hele greia i kjøleskapet natta over. Da stivner det.

Før pakking av pulken taper du fast lokket og hiver kjelen oppi en plastpose for sikkehets skyld.

Ta med trangiahåndtaket og litt ståltråd så du kan surre håndtaket fast til en lengre kjepp så det er lettere å varme maten over bålet

Drar innover mot Breliflaka i morra!!

Bånn appetitt!! :msn-wink:

Dette innlegget har blitt endret av Mattis!: 05. Mar 2010 - 19:21

Mattis!

#18 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig

Skrevet 05. Mar 2010 - 20:22

takker for oppskriften .skulle gjerne blitt med og smakt på originalvaren :biggrin:

God tur Mattis :msn-wink:

#19 Pjakkur

• Medlem
  • 467 Innlegg:
  • Favorittfiske:Alt med fettfinne

Skrevet 06. Mar 2010 - 12:38

Vis innleggMattis!, 05. Mar 2010 - 19:05, skrev:

Det blir egenkomponert elggryte!!

Drar innover mot Breliflaka i morra!!

Bånn appetitt!! :msn-wink:

Blei matfysen nå ja.
Tipper elgen kan byttes ut med et stykke prima hvalkjøtt om det kniper :msn-wink: .

God tur!
A bad day fishing beats the hell out of an excellent day at work

#20 Hermansen

• Medlem
  • 3315 Innlegg:
  • Interesser:Piker, øl og sang
  • Favorittfiske:Sånne våte

Skrevet 20. Feb 2011 - 20:54

I fjor sommer kjøpte jeg 2 forskjellig Åpne Spis produkter. Ene var hjortegryte, den andre noe kyllinggreier.
Hjortegryta var ok, smakte middag faktisk. Fikk det ikke varmt nok, men det gikk ned. Problemet er jo at man er nesten like sulten etter å ha spist disse små posjonene.

Den andre kasta jeg i skauen, smakte rett og slett noe uspisbart.

Konseptet er vel greit, men ingen ting for lenger turer.
Hermansen.se - en blogg om fluefiske og annet moro.
Twitter - Fiskerapporter, føreforhold etc

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere