Selvvarmende turmat
Skrevet 05. Feb 2010 - 00:05
"90% av det jeg tjener bruker jeg på fluefiske, resten sløser jeg bort!"
Skrevet 05. Feb 2010 - 00:14
Grei smak, det er tross alt høyforedlet mat. Ikke noe verre enn noen annen i den kategorien, heller ikke bedre. Nei, jeg synes ikke ei pakke var nok til middag alene, men med brød til, ja, den er grei. Men jeg er ingen storspiser, heller oftespiser.
Lettvint!
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet
'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet
Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg
Laksens Gang
Skrevet 05. Feb 2010 - 00:49
www.joakimandreassen.com
A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end.
- Maynard James Keenan
Skrevet 05. Feb 2010 - 00:57
Joakim, la meg ALDRI mer se deg nevne Adventure Food med tilnærmet positive ordelag! Selv bikkja nekta å spise jævelskapen!
Skrevet 05. Feb 2010 - 09:26
Det kan være verdt å tenke på miljøaspektene ved engangs pakkemat, høres ut som det blir mye avfall ....
Kjøp deg et "lår" Heng det i taket på gapahuken, skjer av et passende stykke å grill til middag. Billigere, bedre, renere, sunnere, osv
Lykke til med et bra prosjekt!
Yngve
Skrevet 05. Feb 2010 - 11:04
Helt ok dersom du er lei all den andre turmaten og ikke så veldig sulten. Ikke et alternativ til REAL hverken med tanke på vekt eller matmengde.
Skrevet 06. Feb 2010 - 13:31
Men, men.. var och en prioriterar ju olika.
Skrevet 06. Feb 2010 - 14:28
Men som en Skal vi ta en fisketur i ettermiddag-løsning synes jeg snabbmat og en termos varmt vann er ok nok. Enda bedre synes jeg derimot Rett i koppen og Rett i boksen er bedre, sammen med en pose nøtter, rosiner og en klase bananer.
Posematen inneholder mye kalorier (næring, vel...), men uten at jeg har lest vil jeg tro det er mye karbohydrater og kjapp energi, og blodsukkeret daler like fort som det kom. Dette er bare en følelse, mulig det er bortebom.
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg
Laksens Gang
Skrevet 06. Feb 2010 - 15:19
Tiden som er oppgitt på pakka blir noe snau i kaldere vær.
Fru Lucky Fly, 06. Feb 2010 - 14:28, skrev:
Bortebom i mine øyne
Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 06. Feb 2010 - 15:21
Skrevet 06. Feb 2010 - 15:35
Thormill, 06. Feb 2010 - 15:19, skrev:
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Laksens Gang
Skrevet 06. Feb 2010 - 16:08
Fru Lucky Fly, 06. Feb 2010 - 15:35, skrev:
Et tips for å øke "virkningen" av slike måltider er å ha med en eller ennen olje (utenom palmeolje som er ekstremt usunt), og bruke et par skjeer av dette oppi sammen med det kokende vannet.
Bon appetite:-)
www.joakimandreassen.com
A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end.
- Maynard James Keenan
Skrevet 07. Feb 2010 - 02:24
Skrevet 07. Feb 2010 - 16:43
Vegard PS, 07. Feb 2010 - 02:24, skrev:
Trondhjems preserving er topp!! Særlig lapskausen som i hvertfall i gamle dager inneholdt hvalkjøtt. Nedpå åttitallet jobba jeg en del for turistforeningen og hadde en sommer ansvaret for at et følge på sju amerikanere kom seg trygt gjennom Femundsmarka. På Marenvollen, ei selvbetjeningshytte 1 km opp for Femunden, serverte undetegnede trønderlapskausen på boks, og eneste grunn var at halve følget rusla rundt T-skjorter med flg. logo i store bokstaver: SAVE THE WHALES!
Skrevet 09. Feb 2010 - 08:25
Det som slo meg med åpnespis var at det smakte som ''ekte'' mat, store biter av kjøtt, grønnsaker osv. Ein kjente faktisk kva ein trykte i seg, i motsetning til diverse andre tørrfryste alternativer som både ser ut og smaker som hundemat
Eg syntes det fungerer optimalt for meg, til å være mann er eg truleg finspist, for eg har nok med ein porsjon. Vekta er eit minus samanlikna med andre alternativer, men for mitt bruk på dagsturer etter laksen eller kortare turer med 1 - 2 døgn i skauen er det ikkje noko problem.
Eg har brukt det som eit alternativ til tradisjonell niste, då ein får mykje meir energi og føler seg meir vell av og få varm mat i kroppen.
Og til personer som leser det som har blitt forfatta tidligare i tråden og ikkje har smakt åpnespis: ''prøv det''
Utalelser om smaken samanlikna med andre alternativer må være skildra når forfattarane har vert inne i ein periode med tung fiskefeber
Skrevet 09. Feb 2010 - 19:48
Flyfly, 06. Feb 2010 - 13:31, skrev:
Men, men.. var och en prioriterar ju olika.
Enig med svensken. Real o.l. synes jeg er slett mat. Greit nok at sult er den beste kokk, men det får være grenser. Svindyrt er det også.
Å lage ordentlig mat er ikke så vanskelig.
Skrevet 09. Feb 2010 - 21:53
Håvard Stubø, 09. Feb 2010 - 19:48, skrev:
Å lage ordentlig mat er ikke så vanskelig.
Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg dratt med Grandiosa på fjellturene, for å variere litt mellom fiskemåltidene
Winston Churchill: "Yes Mrs. Braddock, I am drunk. But you, Mrs. Braddock, are ugly and disgustingly fat. Tomorrow morning, I will be sober. But you, Mrs. Braddock, shall still be ugly."
Anders Rossland
Skrevet 05. Mar 2010 - 19:05
400g elgkjøtt i skjæres i biter og brunes.
Hiv oppi en passe stor grovhakka løk pluss to . tre hakka hvitløksfedd og to små pakker rosiner
Salt og pepper etter behov.
Etter ei stønn en kremfløte, noen skiver brun ost og 3dl ferdigkokt ris!
La dette surre ei stønn.
Ha alt over i en liten Trangiakjele og sett på et tett plastlokk.
Sett hele greia i kjøleskapet natta over. Da stivner det.
Før pakking av pulken taper du fast lokket og hiver kjelen oppi en plastpose for sikkehets skyld.
Ta med trangiahåndtaket og litt ståltråd så du kan surre håndtaket fast til en lengre kjepp så det er lettere å varme maten over bålet
Drar innover mot Breliflaka i morra!!
Bånn appetitt!!
Dette innlegget har blitt endret av Mattis!: 05. Mar 2010 - 19:21
Skrevet 05. Mar 2010 - 20:22
God tur Mattis
Skrevet 06. Mar 2010 - 12:38
Mattis!, 05. Mar 2010 - 19:05, skrev:
Drar innover mot Breliflaka i morra!!
Bånn appetitt!!
Blei matfysen nå ja.
Tipper elgen kan byttes ut med et stykke prima hvalkjøtt om det kniper
God tur!
Skrevet 20. Feb 2011 - 20:54
Hjortegryta var ok, smakte middag faktisk. Fikk det ikke varmt nok, men det gikk ned. Problemet er jo at man er nesten like sulten etter å ha spist disse små posjonene.
Den andre kasta jeg i skauen, smakte rett og slett noe uspisbart.
Konseptet er vel greit, men ingen ting for lenger turer.
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere