Oppjustert Stinger GLX 15 fot - erfaringer?
Skrevet 08. Feb 2010 - 22:12
Skrevet 09. Feb 2010 - 10:22
Skrevet 09. Feb 2010 - 16:22
Skrevet 11. Feb 2010 - 18:48
willyrs, 08. Feb 2010 - 22:12, skrev:
Elbe Normark har lagt ut informasjon om stanga. Den er firedelt og 15,1 fot. Vekta er rundt 315 gram mener jeg å huske. Veiledende utsalgspris er kr 9999,00.
Jeg prøver ikke å selge deg LTS, men her er noen fakta:
Har veid den nye LTS 15,6 og den er 324 gram på min vekt. Den gamle LTS 15,6en jeg har fra 2005 veier 304 gram. Det som er mest interresant er at 16 av grammene er havnet i bunndelen, 3 i del to, 2 i del tre, mens toppdelen er lettet med 1 gram.
Ser også på nettet at det er mulig å få tak i ny LTS til under 5000 kroner, så jeg ville ha prøvd stengene mot hverandre før jeg la nye 4999 på på bordet.
Skrevet 12. Feb 2010 - 00:43
willyrs, 08. Feb 2010 - 22:12, skrev:
Oppdatert og oppjustert??? I sånn ordbruk kan det ikke ligge annen mening enn at man sikkert vet at de nye er bedre enn den tredelte serien mange av oss liker så godt. En sånn tilnærming blir litt tullete spør du meg.
Nei, det eneste sikre er at dette er ei ny stang, og så får en håpe at mange også bli tilfredse med denne.
Min 14fter Stinger GLX er ei knallstang etter min mening, og kommer til å være det i mange år framover, og den trenger ingen hverken oppdatering eller oppjustering.
"90% av det jeg tjener bruker jeg på fluefiske, resten sløser jeg bort!"
Skrevet 20. Feb 2010 - 20:04
Mattis!, 12. Feb 2010 - 00:43, skrev:
Nei, det eneste sikre er at dette er ei ny stang, og så får en håpe at mange også bli tilfredse med denne.
Min 14fter Stinger GLX er ei knallstang etter min mening, og kommer til å være det i mange år framover, og den trenger ingen hverken oppdatering eller oppjustering.
Helt kort: 1. Hvis dette er ei ny stang, hvorfor velger man da å kalle den det samme? Ligger det heller ikke at man under samme navnet markedsfører en stang med "oppjusteringer" og kall det gjerne "oppdateringer/forbedringer"?
2. Meningene om den tredelte Stinger-utgaven er heldigvis ikke udelt positive. Jeg oppfatter den som krevende og noe stiv - spesielt ned mot bunnen. Dette er ikke ei stang jeg kan tenke meg å gå hele dagen med - mange dager i strekk, sml tilgivelse ovenfor kastefeil.
3. Og så er det slik at det sannsynligvis er brukt samme materialene (karbonsammensetning etc)i de nyere stengene? Man har delt Stingern i fire deler? Hvilke konsekvenser har det fått? Har noen erfaringer med hvordan stanga fungerer i en ny drakt?
4. Ditt svar er sannsynligvis mer på jordet enn mitt spørsmål er, tenker jeg
Skrevet 11. Mar 2010 - 17:05
Jeg prøvde denne stangen i fjor.. Det er flere justeringer på denne stanga. Toppen er flatere, aksjonen er jevnere. På den gamle modellen var det et ubehagelig slag i midten, noe som gjorde stanga litt slapp. Stanga er også som nevnt 4 delt og bittelitt lengre, håndtaket er også litt forandret, litt mer profilert.
Det er STOR forskjell på den gamle og den nye modellen.... Den nye er mye tøffere og er kun laget for store kalde elver, store fluer og tunge synkeliner.. Skal man ha en allroundstang velger man ikke denne stanga, men den er fantastisk til å dra opp tunge synkeliner og vinkle ut kastet uten blindkast:)
Skrevet 11. Mar 2010 - 18:07
Jeg snakker om 14ftern, og da er det du skriver her tull og tøys!! Den tredelte 14 ft ern er tvert imot kjennetegnet av en ganske fast, jevn aksjon med relativ kort slaglengde optimal for laaaange kast!
Rask og presis! .....og så løfter den alt av liner, også de tyngste synk uten problemer!
Sammen med med min 12´6" Stinger Alta fisker jeg på alt fra kald, høy juni elv til mindre sommervannstander hvis det er forhold for tohånds!
Dette innlegget har blitt endret av Mattis!: 11. Mar 2010 - 18:09
"90% av det jeg tjener bruker jeg på fluefiske, resten sløser jeg bort!"
Skrevet 11. Mar 2010 - 19:34
Mattis!, 11. Mar 2010 - 18:07, skrev:
Jeg snakker om 14ftern, og da er det du skriver her tull og tøys!! Den tredelte 14 ft ern er tvert imot kjennetegnet av en ganske fast, jevn aksjon med relativ kort slaglengde optimal for laaaange kast!
Rask og presis! .....og så løfter den alt av liner, også de tyngste synk uten problemer!
Sammen med med min 12´6" Stinger Alta fisker jeg på alt fra kald, høy juni elv til mindre sommervannstander hvis det er forhold for tohånds!
Hvorfor trenger du en langtkastende stang
Skrevet 11. Mar 2010 - 19:51
Mattis!, 11. Mar 2010 - 18:07, skrev:
12,6 alta er også ei fin kosestang, jeg bruker også den en del, men jeg foretrekker den raskere glx`n:)
Skrevet 11. Mar 2010 - 21:52
Har så det holder med 4 stk av de matte sorte 3-delte, og ønsker slettes ingen av de grønne.
Her er i alle fall de nye modellene og anbefalt snørevekt.
Ps For de som liker fiskestenger, så er den gamle 15' classic gjenopptatt i sortimentet sammen med et par andre.
Vedlagt(e) fil(er)
Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 11. Mar 2010 - 21:55
Skrevet 11. Mar 2010 - 22:45
Nobody, 11. Mar 2010 - 21:52, skrev:
Har så det holder med 4 stk av de matte sorte 3-delte, og ønsker slettes ingen av de grønne.
Her er i alle fall de nye modellene og anbefalt snørevekt.
Ps For de som liker fiskestenger, så er den gamle 15' classic gjenopptatt i sortimentet sammen med et par andre.
Det stemmer forsåvidt, men de tredelte stengene blir ikke produsert lenger. De er med i sortementet denne sesongen, men det er nok siste gang.. Den gamle klassikeren har vært med hele veien og er fortsatt med. Forøvrig minner den nye 15 ft stinger mye om den klassiske glxen. Jeg vet at loomis har innrømt at de gikk feil på den første 15 stingern og derfor fikset på den slik at den er mer lik den gode gamle svarte..
Skrevet 12. Mar 2010 - 07:18
flying, 11. Mar 2010 - 22:45, skrev:
Jeg har hatt denne gamle 15'classic en del år, men jeg kan ikke på noe måte si at jeg likte RR stinger 15'. Jeg har ikke holdt i, og således ikke viftet med den nye 15'1" 4-delte stinger, men utifra hva som er blitt fortalt påstås den av mange å være litt vel tøff.
Dette framgår jo også av tabell for anbefalt snørevekt. Utifra denne kan jeg ikke påstå likheter med 15' classic, men da heller mye lik 15'6" classic som jeg også har.
Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 12. Mar 2010 - 07:19
Skrevet 12. Mar 2010 - 16:11
Nobody, 12. Mar 2010 - 07:18, skrev:
Dette framgår jo også av tabell for anbefalt snørevekt. Utifra denne kan jeg ikke påstå likheter med 15' classic, men da heller mye lik 15'6" classic som jeg også har.
Hei!
Jeg er enig med deg der, den minner mye om classic stanga i oppbygging og aksjon osv, men den nye 15,1 er mye tøffere ja.. 15,6 har jeg ikke prøvd. Jeg hadde stinger 15 ft, men var langt fra fornøyd med den, så jeg byttet den mot glx stinger 14 ft som er en mye bedre stang.. 15,1 stanga blir nok ikke blant mine stenger da jeg syns den er for tøff for mitt fiske.
Skrevet 12. Mar 2010 - 17:34
flying, 12. Mar 2010 - 16:11, skrev:
Jeg er enig med deg der, den minner mye om classic stanga i oppbygging og aksjon osv, men den nye 15,1 er mye tøffere ja.. 15,6 har jeg ikke prøvd. Jeg hadde stinger 15 ft, men var langt fra fornøyd med den, så jeg byttet den mot glx stinger 14 ft som er en mye bedre stang.. 15,1 stanga blir nok ikke blant mine stenger da jeg syns den er for tøff for mitt fiske.
Til denne trådens innhold: Interessant test i siste Trout & Salmon (marsnummeret) av relativt nye 15-fotere. Her står det at Stingeren virket litt tung å jobbe med og at den manglet "guts" i forhold til de beste i testen. Og de beste var Loop Opti Power Spey, Mackenzie DTX og Sage TCX blant de dyrere stengene. Testerne var litt skuffet over Stingern.
Skrevet 12. Mar 2010 - 19:31
willyrs, 12. Mar 2010 - 17:34, skrev:
Både Loop Opti Power Spey og Sage TCX 15-fot har snøreklasse 10, mens Stinger 15,1 er snøreklasse 10/11. Anbefalt klumpvekt er 45 gram, så mange vil vel også bruke snøreklasse 12. Så denne testen blir vel litt sammenlikning av epler og pærer, istedet for epler mot epler - vel???
Skrevet 13. Mar 2010 - 10:26
kaso, 12. Mar 2010 - 19:31, skrev:
Vil vel bestemt mene appelsiner og bananer er like gode alternativer for sammenligning.
Dette T&S magasine har jo også tidligere gjort noen skarvede forsøk i å teste G.Loomis stenger opp i mot "typisk engelsk". Dengang også med problemer med å kunne håndtere redskapen. Var det ikke dengang Partridge og Albright som var langt bedre stenger enn G.Loomis 15' glx classic?
Lite vet jeg hva de legger i begrepet snøreklasser, når de samme stenger (loomis) betegnes i salg som 10/11, når anbefalt snørevekt varierer mye 35 - 45gram. Som kjendt benytter mange langt tyngre liner enn hva som anbefales. 12 meter klump = 45gram er for meg uten tvil ei 12-er stang.
Skrevet 13. Mar 2010 - 13:09
Nobody, 13. Mar 2010 - 10:26, skrev:
Dette T&S magasine har jo også tidligere gjort noen skarvede forsøk i å teste G.Loomis stenger opp i mot "typisk engelsk". Dengang også med problemer med å kunne håndtere redskapen. Var det ikke dengang Partridge og Albright som var langt bedre stenger enn G.Loomis 15' glx classic?
Er det aprilnummeret i 2006 du har i tankene, Oscar? Tror ikke Albright 15' har blitt testet i T&S. Om de så hadde testet EXS-utgaven og funnet denne bedre enn classic GLX, så hadde ikke det vert så oppsiktsvekkende.
1. Fulling MIll Travel World Class Salmon -
2. Daiwa Wilderness
3. Slate AXP -
4. Hardy Gem Mk II
5. Guideline LeCie
6. Partridge lan Gordon
6. Shakespeare Invicta Spey
6. Thomas and Thomas DH1511
De andre merkene var:
Snowbee XSP Spey
Sharpe's Plus3
Loop Grey Line
Grey's GRXi
Loomis GLX
Daiwa Exceler
Distinction Moy Salmon Fly
Powerhead Developments PHD
Lureflash Highland Spirit
Orvis Spey Mid Flex 8.0
I 15' testen til T&S i septemberutgaven 2008 vant Loomis Stinger GLX.
Skrevet 13. Mar 2010 - 14:48
Tilbake til den nye 15'1" GLX og resten av den nye serien; det burde være et bra antall personer på dette forum som har prøvd disse. På tampen av fjordår sesongen var det jo et helt knippe av disse "testerne" i Orkla en helg. De har muligens fått munnkurv av Elbe Normark.
Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 13. Mar 2010 - 14:53
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere