Fluefiske.net forum: Museimitasjon etter ørret & røye - Fluefiske.net forum

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte en ny tråd
  • Du kan ikke svare på denne tråden

Museimitasjon etter ørret & røye Tar ørreten mus? Gi stjerner til tråden: -----

#1 Brukeren er offline   Fossekalen 

• Gruppe: Medlem
  • Ble medlem: 20. May 2009
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Flue fiske etter Ørret & Røye
    Jakt på ryppe og skogsfugl
  • Favorittfiske:Ørret og Røye

Skrevet 09. Feb 2010 - 12:23

Hei

Jeg har stusset litt på dette med imitasjonsfiske etter ørret.
Og har som de fleste av oss fluefiskere holde meg til div døgnfluer, fjærmygg typer, vårfluer , klekkere og nymfer i alle varianter.
Men jeg har hørt ifra folk at fiske med Mus etter ørret og røye på flue kan være effektivt. Jeg har bundet et par men aldrig fisket med de.
Lurte på om det er noen der ute på den store verdens veen som har vært borti denne slags fiske? Og om de har noen tips til hvordan man fisker med de
og når på året det lønner seg og fiske med dette?

Snø lei fluefiske :)

Dette innlegget har blitt endret av Fossekalen: 09. Feb 2010 - 12:24

0

#2 Brukeren er offline   Fiskekongen1 

• Ble medlem: 09. Apr 2008
  • Interesser:Fiske, snowboard, trene, data ,fotografering og villmarksliv.

Skrevet 09. Feb 2010 - 12:48

Hei!

Jepp, dette har vi praktisert en del ganger og det er et utrolig spennende fiske! Fisken tar ofte musa brutalt og er det i kveldingen eller på natta, så skvetter man lett når det smeller i andre enden..hehe. Vi fisker mest med mus på høsten, men også til og fra hele året (har ikke prøvd om vinteren). Hvis du har studert en mus som krysser et vann eller en elv, så ser du at den svømmer for harde livet. Det vi gjør i hvert fall, er å kaste ut og stripe den inn i raskt tempo... Musa gir jo veldig bra siluett mot himmelen også og fisken kan ofte ikke motstå en slik godbit som striper over overflaten! Har aldri sett ørret ta den deaddrift, men sier ikke at det er umulig. Vi fisker den i hvert fall som nevnt over. Fikk ørret mellom 500g og 1,3kg i høst som gulpet opp mus... Minste vi har fått på mus er 300g, så ørreten er en virkelig "gjedde" av og til!

Lykke til i hvert fall!

Ps: I mellomtiden kan du se denne: http://www.vimeo.com/6743441
Fluefiske....lidenskap....vitenskap....galskap?
0

#3 Brukeren er offline   Fossekalen 

• Ble medlem: 20. May 2009
  • Interesser:Flue fiske etter Ørret & Røye
    Jakt på ryppe og skogsfugl

Skrevet 09. Feb 2010 - 12:56

View PostFiskekongen1, on 09. Feb 2010 - 12:48, said:

Hei!

Jepp, dette har vi praktisert en del ganger og det er et utrolig spennende fiske! Fisken tar ofte musa brutalt og er det i kveldingen eller på natta, så skvetter man lett når det smeller i andre enden..hehe. Vi fisker mest med mus på høsten, men også til og fra hele året (har ikke prøvd om vinteren). Hvis du har studert en mus som krysser et vann eller en elv, så ser du at den svømmer for harde livet. Det vi gjør i hvert fall, er å kaste ut og stripe den inn i raskt tempo... Musa gir jo veldig bra siluett mot himmelen også og fisken kan ofte ikke motstå en slik godbit som striper over overflaten! Har aldri sett ørret ta den deaddrift, men sier ikke at det er umulig. Vi fisker den i hvert fall som nevnt over. Fikk ørret mellom 500g og 1,3kg i høst som gulpet opp mus... Minste vi har fått på mus er 300g, så ørreten er en virkelig "gjedde" av og til!

Lykke til i hvert fall!

Høres bra ut, gleder meg til isen går og det er mulig og få prøvd noen kast med musa :)
Takk
0

#4 Brukeren er offline   juvis 

• Ble medlem: 17. Feb 2006
  • Interesser:Ørretfiske/til nød en Harr evt en sjøørret.
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 09. Feb 2010 - 17:26

View PostFiskekongen1, on 09. Feb 2010 - 12:48, said:

Hei!

Lykke til i hvert fall!

Sinnsykt det klippet der, dritbra!! Nesten ille, men gleder meg plutselig til høstkveld i det ene stryket jeg vet om...
0

#5 Brukeren er offline   Olagaard 

• Ble medlem: 09. Jan 2008
  • Favorittfiske:

Skrevet 09. Feb 2010 - 20:01

litt mer mens man venter.
0

#6 Brukeren er offline   palmer`n 

• Ble medlem: 15. Dec 2009
  • Skype-ID:palmer`n
  • Favorittfiske:brunørret,sjøørret

Skrevet 09. Feb 2010 - 20:19

prøvde dette i en elv i finnmark i sommer. Kun ett kraftig slag etter flua, men etter det var jeg lys våken hele natta Posted Image
0

#7 Brukeren er offline   Fluesmekker'n 

• Ble medlem: 08. Oct 2009
  • Skype-ID:Fluesmekker'n
  • Favorittfiske:Sjøørret, havabbor og ørret

Skrevet 15. Feb 2010 - 22:17

Angående dette må jeg bare spørre, hvilken krokstørrelse bruker man som regel når man binder musefluer?Postet bilde
0

#8 Brukeren er offline   EVOTEC 

• Ble medlem: 19. Dec 2005
  • Interesser:Fiske
  • Favorittfiske:Bonefish, Tarpon, SØ, Havabbor

Skrevet 16. Feb 2010 - 08:50

View PostFluesmekker, on 15. Feb 2010 - 22:17, said:

Angående dette må jeg bare spørre, hvilken krokstørrelse bruker man som regel når man binder musefluer?Posted Image

Museimitasoner blir fine på sk Stingerkrok, tror både Mustad og Tiemco fører disse.
Krokene har stort gap, og er forholdsvis lette. Jeg har brukt str 2, og disse gikk faktisk fint å lempe ut med 5'er stanga.
Lykke til.
MVH
Johan
0

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte en ny tråd
  • Du kan ikke svare på denne tråden

1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere