Hopp til innhold

- - - - -

Monstertorsk tatt ved Lofoten

• Du kan ikke svare på denne tråden
9 svar i denne tråden

#1 Jakt&Fiske

Jakt & Fiske

• Medlem
  • 23 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig

Skrevet 04. Mar 2010 - 09:31

Flere tilfeller av deformert torsk er registrert utenfor Lofoten. De førstefiskene dukket opp allerede i januar da en fisker fikk flere torsk meduvanlig lite hode og kraftig nakke.

Dette innlegget har blitt endret av Jakt&Fiske: 04. Mar 2010 - 09:32

#2 Håvard Stubø

• Medlem
  • 125 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Røye og ørret

Skrevet 04. Mar 2010 - 10:19

Vis innleggJakt&Fiske, 04. Mar 2010 - 09:31, skrev:

Flere tilfeller av deformert torsk er registrert utenfor Lofoten. De førstefiskene dukket opp allerede i januar da en fisker fikk flere torsk meduvanlig lite hode og kraftig nakke.

Herregud! At myndighetene kan tillate oppdrettsnæringa å gamble med Norges desidert viktigste råvare etter olja, gjør meg skremt og sint.
Laksen har de jo stort sett kverka, og nå er det torsken sin tur.
Ufattelig at de cowboyene får holde på, det er jo plenty med vill torsk. I fjor hadde de vel trøbbel med å få omsatt all torsken under Lofotfisket. Hva i Guds navn er poenget med dette?
Følg bloggen på www.jazzandflyfishing.com

Koz og klemz fra Håvard Stubø

www.myspace.com/havardstubo

#3 knix

Lamar Flyfishing og Flue.no

• Medlem
  • 310 Innlegg:

Skrevet 04. Mar 2010 - 12:07

Vis innleggHåvard Stubø, 04. Mar 2010 - 10:19, skrev:

Herregud! At myndighetene kan tillate oppdrettsnæringa å gamble med Norges desidert viktigste råvare etter olja, gjør meg skremt og sint.
Laksen har de jo stort sett kverka, og nå er det torsken sin tur.
Ufattelig at de cowboyene får holde på, det er jo plenty med vill torsk. I fjor hadde de vel trøbbel med å få omsatt all torsken under Lofotfisket. Hva i Guds navn er poenget med dette?

Dette stiller jeg meg helt bak. Det er jo ikke tvil på hva dette er. Et genmanipuleringforsøk med fatale konekvenser. Torsken har som kjent større hode enn nødvendig i forhold til kjøtt mengden på hver fisk. Ja, da tar vi å manipulerer bort hodet som kun nå skal spise pellets slik at biomassen i anlegget ikke går bort i unødvendig kranievekt.

#4 Håvard Stubø

• Medlem
  • 125 Innlegg:
  • Favorittfiske:Røye og ørret

Skrevet 04. Mar 2010 - 23:07

Vis innleggknix, 04. Mar 2010 - 12:07, skrev:

Dette stiller jeg meg helt bak. Det er jo ikke tvil på hva dette er. Et genmanipuleringforsøk med fatale konekvenser. Torsken har som kjent større hode enn nødvendig i forhold til kjøtt mengden på hver fisk. Ja, da tar vi å manipulerer bort hodet som kun nå skal spise pellets slik at biomassen i anlegget ikke går bort i unødvendig kranievekt.

La ut en blogg om dette på J&FF nå (link nedenfor).
Følg bloggen på www.jazzandflyfishing.com

Koz og klemz fra Håvard Stubø

www.myspace.com/havardstubo

#5 salar

• Medlem
  • 537 Innlegg:

Skrevet 02. Apr 2010 - 21:10

Fangstrapportene og ressursøkningen i Barentshavet forteller at det er mer torsk i nord enn på lang tid. Det presser prisen på villtorsk nedover og kan det være med på å fjerne de siste torskeanleggene kan vi slippe å se mer av dette svineriet. Med enkle grep kan man også øke kysttorskbestandene kraftig. Det er bare politisk vilje som mangler.

Sportsfiskefjorden!!
En fisk på kroken er bedre enn..................

#6 Snipa

• Medlem
  • 58 Innlegg:
  • Favorittfiske:ørret +++++

Skrevet 02. Apr 2010 - 22:13

Vis innleggsalar, 02. Apr 2010 - 21:10, skrev:

Fangstrapportene og ressursøkningen i Barentshavet forteller at det er mer torsk i nord enn på lang tid. Det presser prisen på villtorsk nedover og kan det være med på å fjerne de siste torskeanleggene kan vi slippe å se mer av dette svineriet. Med enkle grep kan man også øke kysttorskbestandene kraftig. Det er bare politisk vilje som mangler.

Sportsfiskefjorden!!
Det er ting på gang for å bedre villkårene for kysttorsken. Bla vernesoner hvor det bare vil være lov med stang og håndholdt snøre.
Minstemål er det også kommet.

#7 salar

• Medlem
  • 537 Innlegg:

Skrevet 03. Apr 2010 - 10:53

Debatt om all type oppdrett er bra og etterhvert har det gått opp for fler og fler at medaljens bakside av det myndighetene ynder å kalle oppdrettseventyret er ganske tvilsom.Jo flere vi er som snakker og skriver om baksiden, jo vanskeligere blir det å skjule den.Hvis det med statlig støtte drives genmanipulering for å avle fram torsk med mindre hode er det skremmende.
Uten å avspore debatten om monstertorsken vil jeg bare si at det som skjer med vern av små områder langs kysten er bra men det går for sakte og områdene er for små.Jeg har i årevis forsøkt å spre ideen om et stort marint verneområde i oslofjorden. Det har ikke vært lett. Politikere,miljøvernere og sportsfiskere har ingen sans for å dele godene på en helt annen og etter min mening rettferdigere måte. Når det i tillegg er bedre økonomi og økologi skulle man tro det ville trigge, men her er tradisjoner og redselen for en bedre og langt enklere forvaltning større enn det å tenke nye tanker. Men som Snipa sier, det skjer ting..
Det er langt fram til Sportsfiskefjorden!! men jeg har tenkt å jobbe videe for den. Alternativet er, som jeg av fiskeerfaring vet, ikke mye å skryte av..

Sportsfiskefjorden!!

#8 Snipa

• Medlem
  • 58 Innlegg:
  • Favorittfiske:ørret +++++

Skrevet 03. Apr 2010 - 16:37

Jeg er enig med deg salar. Som jeg nevnte virker det som det heldigvis er en holdningsendring hos de som bestemmer dette.
Er nok ikke den enkleste oppgaven heller, det å sy i sammen et regelværk som er bærekraftig for den økologiske balansen samtidig som flest mulig skal bli tilfredstillt.

De har i alle fall uttalt at det ikke skal bli som i andre land, at kystfisken er borte. Det er vist ganske unikt for norge.

Vi får håpe og gjøre våres beste til å bidra.

#9 san miguel

• Medlem
  • 282 Innlegg:
  • Favorittfiske:Tørrfluefiske etter ørret.

Skrevet 03. Apr 2010 - 17:30

La oss begynne med å fjerne den fantastisk innhabile støgge fiskerimenisteren vi har. Sende henne ut av landet i en pappeske sammen med Krekar. Og få en fluefisker inn på Stortinget......
Hun må jo ha downs hvis hun tror hun gjør en god jobb.

#10 salar

• Medlem
  • 537 Innlegg:

Skrevet 03. Apr 2010 - 22:59

Hun er nok inhabil i endel saker, men la oss beholde henne. Etter at hun ble minister har det endelig skjedd noe positivt. Jeg tror de som løftet sjampisglassene da hun ble utnevnt har opplevd noe helt annet enn forventet. Med sin "tvilsomme" bakgrunn har hun, helt uforskyldt, satt igang debatter rundt oppdrett. Debatter som har vært fraværende i tiår. Jeg er enig med Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet når han sier "klor deg fast, Lisbeth". Han i likhet med mange vet at blir hun byttet ut er det mot en garva teflonpolitiker som Schøtt-Pedersen. Er det noe å ønske seg????????

Sportsfiskefjorden!!

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere