ktautra, 04. Mar 2010 - 23:11, skrev:
Godt spørsmål. Jeg aner ikke om stengene slites eller ikke, men jeg vil tro det. For en god del år siden leste jeg om et forsøk som R.L. Winston hadde gjort. Jeg husker ikke detaljene helt, men de hadde laget en slags kastesimultor som de monterte stenger i. Simulatoren simulerte en kastebevegelse. Winston kjørte stenger gjennom 30.000 kastesykler. Målinger før og etter viste at stengene ble svekket. 10-12 % for karbonstenger og vesentlig mindre for canestenger.
Mvh knut
Svekkelse på 10-12% virker for meg å være mye etter bare 30.000 kastesykler. Hvis man tenker seg et snitt på 100 kastesykler pr. time ved fiske så tilsvarer 30.000 kastesykler rundt 300 timer med fisketid. For oss som trener en del med fluestenger så vil det gå betydelig kortere tid før 30.000 kastesykler nås
Fornemmelsen jeg har hatt med stenger som jeg har brukt mye er at de har blitt mykere og fått dårligere evne til å lade energi

Det ville vært interessant om noen kunne gjort CCS målinger på stenger de har brukt mye og sammenlignet verdiene med da stengene var nye. For de som driver på med konkurransekasting så har jeg en følelse av at de bør fokusere litt på slitasjevirkninger på stengene sine.
Om det er så at fluestenger svekkes betydelig etter kort tid så er det en del problemstillinger vi fluefiskere bør tenke over:
- Hvor lang brukstid er det fornuftig å ha på fluestenger?
- Hvilke stangmerker slites fortest?
- Bør vi bruke lettere snører på fluestengene våre når de er svekket?
- Bør vi tilstrebe en kastestil som ikke sliter ut stengene?
- Bør vi unngå å bruke fluesnører som belaster stengene mye?
- Gir det mer holdbarhet på tohåndsstenger ved å bruke skyteklumper enn langliner?