Hopp til innhold

- - - - -

Slitasje på fluestenger?

16 svar i denne tråden

#1 Eira

• Medlem
  • 37 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks og sjøaure.

Skrevet 04. Mar 2010 - 22:00

For noen år siden så skiftet jeg snellefeste og korkhåndtak på ei 10,5 fots #7 enhåndsstang som jeg hadde brukt mye. Da jeg fjernet den gamle korken så fikk jeg meg en overraskelse med at grafitten under håndtaket var svært oppsprukket og i veldig dårlig forfatning. Det endte med at jeg kuttet stanga ovenfor det oppsprukkede partiet og satte på nytt håndtak og snellefeste. I tillegg så ble stanga kuttet ca. 3cm i toppen for å få skiftet en toppring som ikke lot seg fjerne på vanlig måte. Etter denne brutale forandringen så fungerte stanga mye bedre :biggrin:

I ettertid så har jeg spekulert på om det er normalt at grafitten kan sprekke opp på denne måten. Spør derfor om det er andre som har sett tilsvarende slitasjesprekker på stengene sine? :unsure:

Etterhvert som jeg har brukt grafittstenger mye så har jeg fått en fornemmelse av at spenstes blir gradvis redusert i forhold til da de var nye. Har noen erfaringer med at det skjer endringer i CCS verdier (ERN/AA) når stenger har blitt brukt mye? :unsure:

#2 ktautra

• Medlem
  • 286 Innlegg:
  • Interesser:Litt av hvert, bl.a fiske, stangbygging, politikk, teknikk og vitenskap.

Skrevet 04. Mar 2010 - 23:11

Godt spørsmål. Jeg aner ikke om stengene slites eller ikke, men jeg vil tro det. For en god del år siden leste jeg om et forsøk som R.L. Winston hadde gjort. Jeg husker ikke detaljene helt, men de hadde laget en slags kastesimultor som de monterte stenger i. Simulatoren simulerte en kastebevegelse. Winston kjørte stenger gjennom 30.000 kastesykler. Målinger før og etter viste at stengene ble svekket. 10-12 % for karbonstenger og vesentlig mindre for canestenger.

Mvh knut
Knut Forseth Tautra

#3 Eira

• Medlem
  • 37 Innlegg:

Skrevet 05. Mar 2010 - 10:51

Vis innleggktautra, 04. Mar 2010 - 23:11, skrev:

Godt spørsmål. Jeg aner ikke om stengene slites eller ikke, men jeg vil tro det. For en god del år siden leste jeg om et forsøk som R.L. Winston hadde gjort. Jeg husker ikke detaljene helt, men de hadde laget en slags kastesimultor som de monterte stenger i. Simulatoren simulerte en kastebevegelse. Winston kjørte stenger gjennom 30.000 kastesykler. Målinger før og etter viste at stengene ble svekket. 10-12 % for karbonstenger og vesentlig mindre for canestenger.

Mvh knut

Svekkelse på 10-12% virker for meg å være mye etter bare 30.000 kastesykler. Hvis man tenker seg et snitt på 100 kastesykler pr. time ved fiske så tilsvarer 30.000 kastesykler rundt 300 timer med fisketid. For oss som trener en del med fluestenger så vil det gå betydelig kortere tid før 30.000 kastesykler nås :scared:

Fornemmelsen jeg har hatt med stenger som jeg har brukt mye er at de har blitt mykere og fått dårligere evne til å lade energi :scared: Det ville vært interessant om noen kunne gjort CCS målinger på stenger de har brukt mye og sammenlignet verdiene med da stengene var nye. For de som driver på med konkurransekasting så har jeg en følelse av at de bør fokusere litt på slitasjevirkninger på stengene sine.

Om det er så at fluestenger svekkes betydelig etter kort tid så er det en del problemstillinger vi fluefiskere bør tenke over:

- Hvor lang brukstid er det fornuftig å ha på fluestenger?
- Hvilke stangmerker slites fortest?
- Bør vi bruke lettere snører på fluestengene våre når de er svekket?
- Bør vi tilstrebe en kastestil som ikke sliter ut stengene?
- Bør vi unngå å bruke fluesnører som belaster stengene mye?
- Gir det mer holdbarhet på tohåndsstenger ved å bruke skyteklumper enn langliner?

#4 ESL

Salvelinist

• Medlem
  • 1282 Innlegg:
  • Favorittfiske:Røye og ørret

Skrevet 05. Mar 2010 - 11:00

Så vidt jeg vet svekkes sykkelrammer av karbon betraktelig over tid. Det er etter sigende resinet, limet som holder karbonet sammen, som blir svakere. At ikke noe lignende skulle skje med fluestenger ville være merkelig.

#5 Deetuben

• Medlem
  • 324 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 05. Mar 2010 - 11:20

Vis innleggESL, 05. Mar 2010 - 11:00, skrev:

Så vidt jeg vet svekkes sykkelrammer av karbon betraktelig over tid. Det er etter sigende resinet, limet som holder karbonet sammen, som blir svakere. At ikke noe lignende skulle skje med fluestenger ville være merkelig.

Er det bruken eller tiden som gjør at de svekkes?
En akevitt skal skylles ned med øl...

#6 ESL

Salvelinist

• Medlem
  • 1282 Innlegg:
  • Favorittfiske:Røye og ørret

Skrevet 05. Mar 2010 - 11:22

Vis innleggDeetuben, 05. Mar 2010 - 11:20, skrev:

Er det bruken eller tiden som gjør at de svekkes?
Hakke peiling :) Kanskje en blanding, avhengig av type resin/lim?

#7 Eira

• Medlem
  • 37 Innlegg:

Skrevet 05. Mar 2010 - 11:37

Vis innleggESL, 05. Mar 2010 - 11:00, skrev:

På stanga som jeg skiftet håndtak og snellefeste på så la jeg merke til at grafittfibrene stort sett lå ubrukket. For meg så virket det som at bindemiddelet ikke hadde tålt belastningene. Jeg regner med at det kan være store forskjeller i holdbarhet og kvalitet på bindemidler for ulike stangmerker. På hurtige stenger med mye spenst så er det nærliggende for meg å tro at det brukes bindemidler som er hardere og mindre seige enn på stenger med mindre spenst. Bindemidler som er harde har vel mindre strekklengde og er vel mer utsatt for krakelering??? :blink:

Dette innlegget har blitt endret av Eira: 05. Mar 2010 - 11:40

#8 talon

• Medlem
  • 848 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter laks, fluebinding (laksefluer), annet fluefiske, naturforvaltning, jakt, foto, natur, ski, fotball.
  • Favorittfiske:LAKS

Skrevet 05. Mar 2010 - 11:51

Jeg var HELT sikker på at en av mine tohåndsstenger var "utslitte".
Det er en stang jeg har likt veldig godt og brukt mye (og fått mye laks på), og jeg har bare brukt et bestemt snøre (klump) på den.
Da jeg i 2008 skulle bruke den igjen så funket det bare ikke. Stanga virket helt uten spenst og kraft, noe flere andre som prøvde den også mente. Jeg trodde da at stanga var ferdig.

En kompis ville kjøpe stanga av meg, noe jeg tenkte var en kjempeidë....

Men ettersom den andre stanga mi knakk og jeg måtte bruke den utslitte stanga igjen så funka den plutselig som før... jeg hadde brukt feil klump, en som så akkurat lik ut, den gangen den ikke funket!
Stanga selges ikke!

Dette var noe offtopic, og neppe noe hjelp til andre, og i verstefall en heller dårlig historie!
Work is for people who don`t know how to fish!

#9 speedy

• Medlem
  • 34 Innlegg:
  • Interesser:fluefiske fluefiske fluefiske
  • Favorittfiske:laks, sjøørret, ørret og røye

Skrevet 05. Mar 2010 - 12:33

eg har ei stang som eg ha lurt på om va "oppbrukt", dette er en stang som jeg primært fisker i sjøen med og i masse vind og kuldegrader, kan dette da gjøre at den blir fortere "slitt"?

dette er en #5er som nå er like stiv som #7eren min om ikke værre, men det har den ikke alltid vært....

tight lines
speedy

#10 tmags

• Medlem
  • 1887 Innlegg:

Skrevet 06. Mar 2010 - 00:21

Det er limet som slites ja. Det varierer veldig fra stang til stang. Temperatur og fuktighet spiller også inn (sjøørretfiske i kuldegrader sliter etter all sannsynlighet stenger mye raskere...). For ikke å glemme UV stråling, varme (f.eks. hvis den ligger og "koker" i bilen eller solsteika.
Samt hva slags resin som er brukt, hva slags kjerne stanga har osv. Mange av de nye stengene har karbonkjerne med kryssende fiber. Disse motvirker slitasjeeffekten. De nye termoplastiske limtypene som bl.a. Orvis bruker skal også være mer gunstige.
Tore M. Nilsen

#11 Snipa

• Medlem
  • 58 Innlegg:
  • Favorittfiske:ørret +++++

Skrevet 06. Mar 2010 - 03:53

Vis innleggtmags, 06. Mar 2010 - 00:21, skrev:

Det er limet som slites ja. Det varierer veldig fra stang til stang. Temperatur og fuktighet spiller også inn (sjøørretfiske i kuldegrader sliter etter all sannsynlighet stenger mye raskere...). For ikke å glemme UV stråling, varme (f.eks. hvis den ligger og "koker" i bilen eller solsteika.
Samt hva slags resin som er brukt, hva slags kjerne stanga har osv. Mange av de nye stengene har karbonkjerne med kryssende fiber. Disse motvirker slitasjeeffekten. De nye termoplastiske limtypene som bl.a. Orvis bruker skal også være mer gunstige.
'
Hmmmmm, er våres fremste forsvarsmekanismer også "utslitt" da? De er de samme resiner........................
HjelpPostet bilde

#12 Pjakkur

• Medlem
  • 467 Innlegg:
  • Favorittfiske:Alt med fettfinne

Skrevet 06. Mar 2010 - 12:21

Vis innleggEira, 04. Mar 2010 - 22:00, skrev:

For noen år siden så skiftet jeg snellefeste og korkhåndtak på ei 10,5 fots #7 enhåndsstang som jeg hadde brukt mye. Da jeg fjernet den gamle korken så fikk jeg meg en overraskelse med at grafitten under håndtaket var svært oppsprukket og i veldig dårlig forfatning. Det endte med at jeg kuttet stanga ovenfor det oppsprukkede partiet og satte på nytt håndtak og snellefeste. I tillegg så ble stanga kuttet ca. 3cm i toppen for å få skiftet en toppring som ikke lot seg fjerne på vanlig måte. Etter denne brutale forandringen så fungerte stanga mye bedre :biggrin:

I ettertid så har jeg spekulert på om det er normalt at grafitten kan sprekke opp på denne måten. Spør derfor om det er andre som har sett tilsvarende slitasjesprekker på stengene sine? :unsure:

Etterhvert som jeg har brukt grafittstenger mye så har jeg fått en fornemmelse av at spenstes blir gradvis redusert i forhold til da de var nye. Har noen erfaringer med at det skjer endringer i CCS verdier (ERN/AA) når stenger har blitt brukt mye? :unsure:

Slik du beskriver det høres det ut som om slitasjen (eller skaden) først og fremst hadde oppstått under håndtaket, der belastningen av klingen skal være minst (om ikke du er en av de som stadig kjører diger fisk da). Kan det ha noe med limet håndtaket var festet med (eller måten det var festet på) å gjøre? Er det slark mellom håndtak/snellefeste og stangemnet så går jeg ut fra at det vil bli slitasje etter en tid...
A bad day fishing beats the hell out of an excellent day at work

#13 tmags

• Medlem
  • 1887 Innlegg:

Skrevet 06. Mar 2010 - 12:56

Vis innleggSnipa, 06. Mar 2010 - 03:53, skrev:

'
Hmmmmm, er våres fremste forsvarsmekanismer også "utslitt" da? De er de samme resiner........................
HjelpPostet bilde

Hvilke forsvarsmekanismer snakker du om?
Tore M. Nilsen

#14 Eira

• Medlem
  • 37 Innlegg:

Skrevet 06. Mar 2010 - 13:51

Vis innleggPjakkur, 06. Mar 2010 - 12:21, skrev:

Slik du beskriver det høres det ut som om slitasjen (eller skaden) først og fremst hadde oppstått under håndtaket, der belastningen av klingen skal være minst (om ikke du er en av de som stadig kjører diger fisk da). Kan det ha noe med limet håndtaket var festet med (eller måten det var festet på) å gjøre? Er det slark mellom håndtak/snellefeste og stangemnet så går jeg ut fra at det vil bli slitasje etter en tid...

Slitasjen var kun under håndtaket på ei Superpuls stang som jeg kjøpte på Nordsport for mange år siden. Jeg skrellet korken forsiktig vekk med kniv da jeg oppdaget at svært mange av grafittfibrene hadde løsnet fra bindemiddelet i klingen. Det var helt utrolig og litt morsomt å se hvordan det så ut :lol: Stanga var kjempegod å kaste med, - men jeg syntest den ble temmelig slapp etterhvert.... Jeg brukte stanga veldig mye på lett sjøaurefiske og smålaksfiske i mindre elver og kastelengdene var vanligvis rundt 15-20m. Trolig så fikk jeg flere hundre fisk i størrelse 0,5-2,5kg på denne stanga.

For meg så er det pussig at det er lite fokus på slitasjer av fluestenger. Momentbelastninger på klinger er enorme i forhold til hvor lette og lange grafittstengene er. Kraftmomentet er alltid størst ved håndtaket så det er grunn til å tro at det kan bli betydelige svekkelser her. Mange fisker veldig mye med fluestengene sine og det er for meg veldig sannsynlig at stenger svekkes betydelig etter noen år. Det er ikke utenkelig at tester og erfaringer med nye fluestenger kan være av redusert verdi om vi ikke tar i betraktning slitasjeeffekter :mad2:

Det vil være jævlig interessant og moro om en gruppe med litt teknisk innsikt lager en kastesimulator for å finne ut hvor fort og hvor mye stenger svekkes. Endringer i bøyningskurver og CCS målinger er blant faktor som jeg tror vil være veldig interessant å følge med på :P Hvis slikt "forskningsarbeid" kommer med oppsiktsvekkende resultater så er jeg temmelig sikker på at det kan bli mye oppmerksomhet i fluefiskemiljøer internasjonalt.

Dette innlegget har blitt endret av Eira: 06. Mar 2010 - 14:27

#15 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 06. Mar 2010 - 18:19

Jeg husker at Lasse Karlsson hadde noen målinger på forandring av stivheten til en stang
etter lengre tids bruk.Stanga ble mykere etter lengre tids bruk.
Hva man måler,og hva man føler,er to vidt forskjellige ting.
Jeg tror ikke at vi er i stand til å merke forskjellen.
For noen år tilbake så hadde jeg 3 blanks spent opp utendørs for å se om temperaturen
hadde noen betydning for stivheten til blanksen.
Temperaturen har betydning,ingen tvil om det,men som jeg sa,jeg tviler på at du klarer
å føle det.

Tom.

Dette innlegget har blitt endret av Tom Syversen: 06. Mar 2010 - 19:30

You can never solve a problem on the level on which it was created.
Albert Einstein.

#16 Pjakkur

• Medlem
  • 467 Innlegg:
  • Favorittfiske:Alt med fettfinne

Skrevet 06. Mar 2010 - 18:59

Vis innleggEira, 06. Mar 2010 - 13:51, skrev:

For meg så er det pussig at det er lite fokus på slitasjer av fluestenger. Momentbelastninger på klinger er enorme i forhold til hvor lette og lange grafittstengene er. Kraftmomentet er alltid størst ved håndtaket så det er grunn til å tro at det kan bli betydelige svekkelser her. Mange fisker veldig mye med fluestengene sine og det er for meg veldig sannsynlig at stenger svekkes betydelig etter noen år. Det er ikke utenkelig at tester og erfaringer med nye fluestenger kan være av redusert verdi om vi ikke tar i betraktning slitasjeeffekter :mad2:

Men strekk og bøy i fibrene er vel langt større ute i stanga (?), og er det ikke litt merkelig at fibrene bare slapp under håndtaket der klingen er mest solid?

Tipper dette er noe stangprodusentene har god kunnskap om (bør være en del av kvalitetssikringa), men hvorfor det ikke er noe fokus på det kan en jo lure på. Enten er det ikke noe problem (som Syversen er inne på), eller så vil de av en eller annen grunn ikke at kundene skal bry seg med det. Mulig at en god del av de som ville lagt merke til en slik svekkelse har en stangturnover som gjør at det blir uinteressant?
A bad day fishing beats the hell out of an excellent day at work

#17 tmags

• Medlem
  • 1887 Innlegg:

Skrevet 06. Mar 2010 - 22:57

Det er ikke noe stort problem. I tillegg opererer mange produsenter med livstidsgaranti, noe som også er en bekreftelse på at det ikke er et generelt problem. Nå vet jeg ikke hvordan f.eks. Orvis hadde reagert hvis man hadde klaget på at en 25 år gammel karbonstang hadde blitt mykere, men det skulle vært artig og prøvd . :biggrin:
Det er definitivt en garanti sak vil jeg si.
Så jeg er helt enig med Tom her.

Jeg har "slaktet" utallige gamle (og nye) stenger i min tid, og ingen har hatt disse sporene av slitasje som du beskriver, Eira. Men det kan jo være at billigere stenger har større problemer i så måte. Det vet jeg ikke. Det er mange ting som vil virke inn her også, fuktighet osv.
Og belastningen er størst lengst ned i stanga, så det er ganske store krefter som virker mellom håndtak og klinge.

Dette innlegget har blitt endret av tmags: 06. Mar 2010 - 22:58

Tore M. Nilsen

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere