Tross alt så hevder jo all fluefiskelitteratur (som jeg har lest i allefall) at dette er tilfelle.
For at ikke diskusjonen skal gå ut på viddene med ekstreme eksempler, så gjør jeg følgende forutsetninger.:
Vi sammenligner to moderne og lette karbonstenger, slik at ikke stengenes egenvekt er avgjørende.
Vi snakker om normale fiskekast, ikke casting/5’ercup/NM i fluekasting.
Stengene kastes av en erfaren fluekaster, som kan tilpasse kastingen etter utstyret han, eller hun, har i hendene.
Om du kaster med samme hastighet på kastehånden, blir selvfølgelig arbeidet tyngre med den lengste stangen. En erfaren fluekaster vil derimot tilpasse hastigheten på kastehånden slik at fluesnøret får samme hastighet med begge stengene. Dette er en tilpasning erfarne fluefiskere/fluekastere gjør uten å tenke over det. Hastighetene tilpasses slik at man ikke bruker mer krefter enn nødvendig og at bukten ruller ut og med nok hastighet til at den ikke faller ned i vannet/vegetasjonen i blindslengene. Hastigheten i rotasjonen med den lengste stangen vil da bli lavere med den lengste stangen (lavere akselerasjon = mindre kraft, i følge mine snublende og fragmentariske fysikkunnskaper).
Hva mener dere?