Hopp til innhold

* * * - - 2 Stemmer

Er lengre stenger egentlig tyngre å kaste med?

• Du kan ikke svare på denne tråden
13 svar i denne tråden

#1 Tom Larsen

• Medlem
  • 1352 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Team Loop Norge

Skrevet 08. Mar 2010 - 10:12

Dette høres umiddelbart ut som en skikkelig ”no brainer”!
Tross alt så hevder jo all fluefiskelitteratur (som jeg har lest i allefall) at dette er tilfelle.

For at ikke diskusjonen skal gå ut på viddene med ekstreme eksempler, så gjør jeg følgende forutsetninger.:
Vi sammenligner to moderne og lette karbonstenger, slik at ikke stengenes egenvekt er avgjørende.
Vi snakker om normale fiskekast, ikke casting/5’ercup/NM i fluekasting.
Stengene kastes av en erfaren fluekaster, som kan tilpasse kastingen etter utstyret han, eller hun, har i hendene.

Om du kaster med samme hastighet på kastehånden, blir selvfølgelig arbeidet tyngre med den lengste stangen. En erfaren fluekaster vil derimot tilpasse hastigheten på kastehånden slik at fluesnøret får samme hastighet med begge stengene. Dette er en tilpasning erfarne fluefiskere/fluekastere gjør uten å tenke over det. Hastighetene tilpasses slik at man ikke bruker mer krefter enn nødvendig og at bukten ruller ut og med nok hastighet til at den ikke faller ned i vannet/vegetasjonen i blindslengene. Hastigheten i rotasjonen med den lengste stangen vil da bli lavere med den lengste stangen (lavere akselerasjon = mindre kraft, i følge mine snublende og fragmentariske fysikkunnskaper).

Hva mener dere? :msn-wink:

#2 Myhre Fluefiske

Myhre Fluefiske

• Medlem
  • 211 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret, ørret

Skrevet 08. Mar 2010 - 14:37

Bruker en hele ditt scenario, mener jeg selv at forskjellene er ubetydelige.

Jan.

Instruktør og veileder
MYHRE fluefiske kasteakademiet - Vestby, Akershus

#3 gullfesken

• Støttemedlem
  • 211 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks,sjøørret

Skrevet 08. Mar 2010 - 21:53

Jeg er en sånn som har med meg nesten hele spektret av tohånds når jeg drar i elva,og jeg har også vinglet masse frem og tilbake mellom alt fra 11 fotere til attenfotere de siste tjue åra.
Men når det gjelder kastelengder med minimal kraftbruk,er jeg ikke lengre i tvil. Moderne lange stenger gir mere i forhold til krafta man bruker.Spesielt ved tyngre synkeline-fiske såklart,men også med flyt/interm.
og så absolutt med litt lengre liner(18-20m klumper)
Min taktikk er gjerne å gå over nærområdet på hølen med en tolv/tretten foter og flyteline,for så etterpå læmpe uti og fiske av andresia med en 15,6 eller 17foter. Koster ikke mere kalorier med lengre stenger.
Det er nå min mening da,finnes sikkert mange som har motforestillinger på dette også,som alt annet blant oss gærninger.

#4 Erlendw

• Medlem
  • 1459 Innlegg:

Skrevet 08. Mar 2010 - 21:55

Med en lang (enhånds) stang blir det tyngre å sette stoppen.. Dette er i hvertfall merkbart for oss med tynne håndledd. :)
www.utras.net

#5 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig

Skrevet 08. Mar 2010 - 23:10

Vis innleggErlendw, 08. Mar 2010 - 21:55, skrev:

Med en lang (enhånds) stang blir det tyngre å sette stoppen.. Dette er i hvertfall merkbart for oss med tynne håndledd. :)

helt klart...:blush:
Hr.Russlebiff med underarmer som hestelår vil nok ikke merke fullt så mye forskjell som ei pingle som meg.. :)

Tar man utgangspunkt i at stengene er produsert med samme moderne teknologi vil vel lengre stenger i praksis være mere topptunge.Selv om en kan løse mye av "problemet" med topptung stang ved å endre kasteteknikk, så oppfatter jeg fremdeles stanga som tyngre å jobbe med samme hvor godt jeg i utgangspunktet liker lengre stenger og roligere kastestil.

Når en kjenner forskjell på henholdsvis Topptunge og topplette stenger med samme lengde kan jeg ikke annet en trekke den konklusjon at lengre stenger er tyngre å kaste med.

lengre stenger kan også være mere ufølsomme å kaste med i frisk vind.mere vindmotstand i en lang klinge.

Eventuelle vinglete småfeil vil få større utslag på en lengre stang (rett linje sideveis.regner med de fleste har en eller annen form for småfeil i kastinga)

Tyngre å løfte snøret av vannet med lang stang.(vannkast)

Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 09. Mar 2010 - 13:42

#6 Mattis!

• Medlem
  • 1517 Innlegg:

Skrevet 09. Mar 2010 - 13:33

JA!!

For mange år siden eide jeg to 5ere. En 10ft Loomis IMX og en St Croix Legend 9ft. Loomisen var på alle måter tyngre.

I dag eier jeg en 10ft Gatti FRC og en Slate LW 8'6" begge klasse 4. Slaten er på alle måter lettere!

Dette innlegget har blitt endret av Mattis!: 10. Mar 2010 - 18:08

Mattis!

"90% av det jeg tjener bruker jeg på fluefiske, resten sløser jeg bort!"

#7 Robin O

• Medlem
  • 1675 Innlegg:

Skrevet 09. Mar 2010 - 14:53

Hei
Etter en skulderskade som endte i kirurgi så har jeg måtte gi opp å kaste med 15 og 16 fotere men jeg lever fortsatt godt med 14 foter!!!

#8 Myhre Fluefiske

Myhre Fluefiske

• Medlem
  • 211 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret, ørret

Skrevet 09. Mar 2010 - 15:27

Tror kanskje Tom trenger å definere litt nærmere hva vi skal holde oss innenfor her, av utstyr mener jeg Postet bilde

Gratulerer med ny 2-hånds forresten, Robin! Du vil ikke angre på det kjøpet.

Mvh. Jan.

Dette innlegget har blitt endret av Myhre Fluefiske: 09. Mar 2010 - 15:31

Instruktør og veileder
MYHRE fluefiske kasteakademiet - Vestby, Akershus

#9 Tom Larsen

• Medlem
  • 1352 Innlegg:

Skrevet 10. Mar 2010 - 09:27

Vis innleggMyhre Fluefiske, 09. Mar 2010 - 15:27, skrev:

Tror kanskje Tom trenger å definere litt nærmere hva vi skal holde oss innenfor her, av utstyr mener jeg Postet bilde

Folk må gjerne få diskutere akkurat det de vil, men det jeg hadde i tankene var f.eks. når du vurderer 9' mot 10' f.eks. en #5 etter ørreten eller en #7 etter SØ.

For et par år siden lånte vi 4 forskjellige G. Loomis Streamdance GLX HLS #5 (8'6", 9', 9'6" og 10') fra (den gang) Nordic Outdoor) for å sammenligne stenger av forskjellig lengde for se å om stanglengden hadde noe å si for kastelengden (artikkelen lå tidligere her på FF.net, men jeg klarer ikke å få åpnet den her lenger). Da jeg kastet disse opp mot hverandre med en SA XXD #5, opplevde jeg ikke de lengre stengene som tyngre - sannsynligvis p.g.a. at jeg kastet med en roligere kasterytme med disse. Min mening, etter noen få sammenligninger med "like" stenger med forskjellig lengde, er at de for meg ikke føles tyngre å kaste med. I litteraturen argumenteres det ofte med at lengre stang gir lengre vektarm, men det nevnes sjelden at lengre stenger kan kastes med roligere kasterytme uten at stangtoppen får lavere hastighet (kastehånden trenger ikke å akselerere like mye for å oppnå samme hastighet på stangtoppen - og dermed snøret).

Det er spennende om gutta med fysikkompetanse har noe å legge til, men jeg var i utgangspunktet ute etter den subjektive opplevelsen og der ser det ikke ut til at flertallet er enig med meg. :wink:

Edit: Artikkelen ligger her i beste velgående :blush: , det var nok bare den gamle programvaren jeg hadde for inntil en uke siden som spilte meg et puss: http://www.fluefiske...-vs-kastelengde Jeg ser at jeg der skrev at lengre stenger er tyngre å kaste med, men jeg har grublet litt over dette siden det! :msn-wink:

Dette innlegget har blitt endret av Tom Larsen: 10. Mar 2010 - 09:38

#10 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 10. Mar 2010 - 17:11

Hei Tom.
Hvis du ikke synes det blir for teknisk,så kan vi om du vil montere noen sensorer
på et knippe aktuelle stenger.
Nå er det riktignok mange som er i mot tekniske dubbeditter,men jeg tror vel egentlig ikke at
du er det da? :biggrin:
Uansett,så vil det etter min mening heller aldri ta i fra oss den subjektive opplevelsen/følelsen,
men vi kan tydlig se hva som skjer med hensyn til akselerasjonen/rotasjonen
til buttdelen av stanga.
Da kan vi også kunne sammenligne hva du/vi gjør i hvert enkelt tilfelle.
Med sensorene ser vi lett hvordan du/vi akselererer.Vi kan se på peak speed/top verdien/energien.

Tom.
You can never solve a problem on the level on which it was created.
Albert Einstein.

#11 Tom Larsen

• Medlem
  • 1352 Innlegg:

Skrevet 10. Mar 2010 - 22:33

Vis innleggTom Syversen, 10. Mar 2010 - 17:11, skrev:

Hei Tom.
Hvis du ikke synes det blir for teknisk,så kan vi om du vil montere noen sensorer
på et knippe aktuelle stenger.
Nå er det riktignok mange som er i mot tekniske dubbeditter,men jeg tror vel egentlig ikke at
du er det da? :biggrin:
Uansett,så vil det etter min mening heller aldri ta i fra oss den subjektive opplevelsen/følelsen,
men vi kan tydlig se hva som skjer med hensyn til akselerasjonen/rotasjonen
til buttdelen av stanga.
Da kan vi også kunne sammenligne hva du/vi gjør i hvert enkelt tilfelle.
Med sensorene ser vi lett hvordan du/vi akselererer.Vi kan se på peak speed/top verdien/energien.

Tom.

Jeg synes det høres veldig spennende ut! :thumbup:

Når det gjelder valg av utstyr for praktisk fiske, så vil vi alle velge ut fra våre subjektive opplevelser. Samtidig synes jeg det er spennende om vi kan måle litt og finne ut hva som faktisk skjer. Hvordan er min subjektive opplevelse av kastingen i forhold til det vi måler eller filmer.

#12 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 13. Mar 2010 - 16:15

Kult at du synes det er spennende Tom. :clapping:
Kanskje vi skulle finne på noe ved en passende anledning?

Tom.
Albert Einstein.

#13 Tom Larsen

• Medlem
  • 1352 Innlegg:

Skrevet 13. Mar 2010 - 18:33

Vis innleggTom Syversen, 13. Mar 2010 - 16:15, skrev:

Kult at du synes det er spennende Tom. :clapping:
Kanskje vi skulle finne på noe ved en passende anledning?

Tom.

Det er litt hektisk nå, men det kan kanskje være et glimrende prosjekt på Dammen til våren.
Kjempespennende å få noen tall på hastighet, akselerasjon og rotasjon her. Vi bør nesten finne en stangmodell vi har i flere stanglengder, evt. kanskje høre med en av leverandørene om vi kan få låne noen passende stenger.

#14 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 16. Mar 2010 - 17:47

Vis innleggTom Larsen, 13. Mar 2010 - 18:33, skrev:

Det er litt hektisk nå, men det kan kanskje være et glimrende prosjekt på Dammen til våren.
Kjempespennende å få noen tall på hastighet, akselerasjon og rotasjon her. Vi bør nesten finne en stangmodell vi har i flere stanglengder, evt. kanskje høre med en av leverandørene om vi kan få låne noen passende stenger.
Vi tar det når vi får lyst,og når har tid vi Tom. :biggrin:
Du har ikke sagt noe om trekket,men jeg tar det for gitt at vi ikke skal trekke?

Tom.
Albert Einstein.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere