BRENNPUNKT, NRK1 16.3.: Myten om villaksen
Skrevet 13. Mar 2010 - 00:18
Brennpunkt: Myten om villaksen
I fleire år har det vore ei godt etablert sanning at villaksen i Noreg er truga av utrydding. Men kvifor fortel då mange fiskarar om meir villaks i elvene enn på svært lenge?
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet
'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet
Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg
Laksens Gang
Skrevet 13. Mar 2010 - 13:22
Skrevet 13. Mar 2010 - 16:41
Skrevet 13. Mar 2010 - 20:37
Skrevet 13. Mar 2010 - 21:24
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Den tid en mann fisker, blir lagt til hans liv.
Egyptiske ordtak
Skrevet 14. Mar 2010 - 10:25
Desverre så er dumhet straffbart i Norge.
Lakselusen herjer
Dette kunne vært noe å laget et program om.
Dette innlegget har blitt endret av Fly-fish: 14. Mar 2010 - 10:32
... i lakselusen finnes sannheten
Skrevet 14. Mar 2010 - 11:27
De mest synlige bandittene (de har til og med ryggmerker!) henges ut, mens nettverkene med slips og skjorter sklir unna.
I "gamle dager" før 1980, var det laks nok til alle, kilnøter, drivgarn, sportsfiske. Nå er det meste av havfiske stengt, og laksebestandene i elv etter elv dør ut.
Kan noen seriøst påstå at villaksen ikke er truet og at oppdrettsnæringen ikke har skylden?
Men hvis de vrir det til at "en laks er en laks", som er en myte vi sliter med, så har vi en kraftig jobb å gjøre.
Kan vi her inne etablere en gruppe for villaksen?
Når jeg har fått det jeg skal ha, og vel så det,
og du har fått det du skal ha, og knapt nok det,
da er jeg fornøyd.
Her slutter internett
Skrevet 14. Mar 2010 - 14:10
moby, 14. Mar 2010 - 11:27, skrev:
Kan noen seriøst påstå at villaksen ikke er truet og at oppdrettsnæringen ikke har skylden?
Men hvis de vrir det til at "en laks er en laks", som er en myte vi sliter med, så har vi en kraftig jobb å gjøre.
Kan vi her inne etablere en gruppe for villaksen?
Blir jo interresant og se programmet og hvilken vinkling de viser på dette. Hvis det blir som antydet den vinkling jeg har fått oppfattelsen av så er mine første tanker at "HVIS" noen har en oppfatning om at laksen ikke er truet tross at enkelte elver i visse perioder har hatt bra fiske så kan det vitne om uvitenhet, enfoldighet eller inhabilitet. Vi får derimot se programmet først og konstatere etter det...
At laks er en laks avhenger nok av hvilken ståsted en har. Laksen har forskjellig betydning om man er notfisker, sportsfisker eller oppdretter.
Det har vel vært snakket om i flere år om og etablere en "gruppe". Utfordringen er nok og få en eller flere til og ta på seg "jobben", og administrere den slik at det gjøres på en måte som er skapende og troverdig, og ikke minst at en klarer og holde distansen ut. Dette er et engasjement som vil kreve stayerevne og disiplin for ikke og gå brenne kruttet. Hylekor har vi nok av, og det fører ikke frem i denne saken. Dette vil ta krefter og ta tid, dette er politikk. Dette er en kompleks situasjon med sterke motstridende interresser.
Min personlige tanke er og støtte opp om en gruppe mennesker som har ressurser og innflytelse som feks Redd Villaksen. De gjør en god jobb.
Kunne vi kanskje ha en gruppe på FFnet som arbeider opp mot dem?
Utfordringen for de fleste av oss er TID. Har selv noen tanker og ideer rundt dette, men lider av mangel på tid, og det tror jeg gjelder veldig mange av oss. Kanskje kan vi bruke dette året til og se om vi kan samle og organisere noe rundt dette? Det er flere virkelig oppegående medlemmer hos oss, så kanskje??
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Den tid en mann fisker, blir lagt til hans liv.
Egyptiske ordtak
Skrevet 14. Mar 2010 - 22:26
Sportsfiskere er villige til å bruke 36 timer på å fiske en helg, men ikke 36 minutter til å ivareta sine interesser på en vinterkveld. Vi vil heller diskutere sneller.
Da har vi vel ikke så mye å klage over?
Skrevet 16. Mar 2010 - 11:11
Noen som vet om en kan få lov til å betale NRK lisensen kontant? Hadde vært fint om alle eventuelt blir mektig provosert etter dagens Brennpunkt hadde møtt opp hos lisensinnkrevingen med hele lisens beløpet i 50 øringer
Dette innlegget har blitt endret av J.R: 16. Mar 2010 - 11:12
Skrevet 16. Mar 2010 - 11:54
Jeg kjenner jeg er provosert allerede, bare av å ha sett forhåndsomtalen.
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg
Laksens Gang
Skrevet 16. Mar 2010 - 13:36
SFTor, 14. Mar 2010 - 22:26, skrev:
Sportsfiskere er villige til å bruke 36 timer på å fiske en helg, men ikke 36 minutter til å ivareta sine interesser på en vinterkveld. Vi vil heller diskutere sneller.
Da har vi vel ikke så mye å klage over?
Ser slik ut, men på Vestlandet får vi god tid til å diskutere sneller. Nå er det ingen elver igjen i Hordaland og Sogn Og Fjordane...
Hot tips: Neste elv som stenger : Suldalslågen
... i lakselusen finnes sannheten
Skrevet 16. Mar 2010 - 21:40
- Det vart tatt opp berre 4729 kg laks og 3017 kg sjøaure i elvane i Hordaland i 2009. I tillegg vart
det fanga 583 kg laks og 343 kg sjøaure, som vart sett ut att. Dette er den lågaste elvefangst av laks
i Hordaland nokon gong, og mellom dei lågaste for sjøaure.
Tana endte på ca 28.8 tonn i år, for meg ser det ut som det er bunnrekord også. Tidligere år her:
http://www.tanasiden...ke/elvefisk.htm
Er vel bare Norske tall som er med her.
Men det man kanskje glemmer er at det er store forskjeller fra vassdrag til vassdrag.
At det kan ha blitt bedre i noen vassdrag, f.eks i Rogaland pga kalking, betyr ikke at det er
bedre generelt i Norge. Det er kritisk i langt over 100 av våre vassdrag.
- Aldri tatt mere laks i norske elver enn i dag...
Vel sjøfisket er jo redusert kraftig, så totalt ligger vi langt unna noe rekord.
Også mang en oppdrettslaks som går i norske elver, er de med i statistikken som villaks? Ja.
Og igjen, det er kritisk i mange norske elver pga lokale forhold f.eks lakselus pga oppdrettsvirksomhet i området.
Men bra med debatt så får man mulighet og diskutere hvertfall.
Skrevet 16. Mar 2010 - 21:58
Her la jeg spesielt merke til en liten kommentar, de filmet når en oppdrettslaks skulle gyte (holaks), og det ble framstilt som om oppdrettslaks rett og slett ikke har energi til å gyte i elvene. At selve gytingen ikke er vellykket pga at holaksen ikke klarer å grave ordentlige gytegroper osv.
Edit: Oppdaget nå at jeg har sett et helt annet program ;)
Dette innlegget har blitt endret av Hoaas: 16. Mar 2010 - 22:03
Skrevet 16. Mar 2010 - 22:11
Skrevet 16. Mar 2010 - 22:11
Deilig at "den vanlige nordmann" tror at villaksen har det bedre enn noen sinne nå etter dette programmet!
Propaganda sier jeg!
Skrevet 16. Mar 2010 - 22:15
Men synes programmet var kjempefint. Godt å se at jeg var ubegrunnet bekymret for laksen.
Ikke minst var det fint at de hadde så mye fokus på hordaland, og hvor mye laks det fanges der.
Ja, for ikke å snakke om hvor mye fjøslaks - Les: Fra klekkeri. - som slippes ut i rogaland.
De Gutta der har jo like store klekkeri som saue fjøs...
Mulig brennpungt mistet en liten stjerne på "seriøs" skalaen her ja....
Skrevet 16. Mar 2010 - 22:17
Erlendw, 16. Mar 2010 - 22:11, skrev:
Enig! Det oser lobbyvirksomhet fra oppdrtettsnæringen lang vei. Tendensiøst.
Som b22 nevner gikk de glatt forbi Hordaland mfl hvor det står kritisk til, og hvor oppdrettet står sterkest.
De leser statistikk som en viss leser bibelen.
De nevner ikke notoppkjøpet i Trondheimsfjorden.
De ser på villaksen som en stamme, mens det er hundrevis.
Nei dette var bare trist.
Og Brennpunkt har med dette tapt min respekt.
Når jeg har fått det jeg skal ha, og vel så det,
og du har fått det du skal ha, og knapt nok det,
da er jeg fornøyd.
Her slutter internett
Skrevet 16. Mar 2010 - 22:17
Ensidig vinkling, hvor Brennpunkt setter fokus på 5-6 elver som har vært døde, sure og forurenset for et par tiår siden, som nå blomstrer etter kalking og bedre stell; Bjerkreimselva, Otra, Nidelva, Nidelva... Idylljournalistikk!
Ikke ETT ord om en mangedoblet oppdrettsnæring, lakseluseksplosjonen, om Vestlandets elendige tilstand.
For å pynte på det hele slipper Janne Sollie til i 5 minutter på slutten mens journalisten ikke evner å være snev av kritisk - men forutinntatt på at alt er vel i moderlandet Norge når det gjelder villaksen - for det viser jo statistikken. En statistikk som er mangelfull, inntil de senere år hvor registreringene har blitt bedre.
NRK er jo Statskanalen og Staten vil ha all den oppdrett den kan få = penger. Norges sølvolje!
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Laksens Gang
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere