Jeg ser at den diskusjonen som har foregått på "det andre forumet" nå er slettet. Da kan vi forhåpentligvis fortsette her, med et normalt saklighetsnivå. Etter å ha vært skyteskive for alt mulig slags grums de siste dagene, så er det godt å nullstille helt.
Først vil jeg gjenta et viktig poeng fra Dr.S. Vi som uttaler oss er privatpersoner. Selv om vi er medlemmer i BV, så representerer vi ikke nødvendigvis BVs syn. Det er det årsmøtet som gjør.
Jeg har sagt at jeg synes et treff, slik Bardutreffen legger opp til, er uheldig for elva.
Begrunnelsen er at jeg mener at et slikt treff sender et dårlig signal til omgivelsene. Det er allerede sagt nok om at det er en reell grunn til å være bekymret for fiskebestanden i elva. Moby skriver at BV bør forsøke å styre fiskepresset i elva. BV har ikke råderett over elva. Foreningen får komme med innspill overfor grunneierne, men foreløpig er foreningens påvirkningskraft svært begrenset.
Barduelvas Venner har følgende formål:
"Barduelvas venner skal være en nærings- og partipolitisk uavhengig organisasjon. Ved å ikke være tilknyttet NJFF eller grunneierforeninger ønsker foreningen å fremstå som en selvstendig interesseforening. Dette innebærer at foreningen i all hovedsak skal fokusere på de miljømessige utfordringene som Barduvassdraget står overfor, og ikke påta eller overta rollene til grunneierlag og NJFF.
Gjennom et nært samarbeid med alle aktører som har interesser i Barduelva, har foreningen til hensikt å øke elvas verdi som rekreasjonsområde, samt sikre en ansvarlig og bærekraftig forvaltning av elva. Dette skal gjøres ved følgende tiltak:.
1. Gjennom tilgjengelig kunnskap ønsker foreningen å ivareta vanlige brukeres mulighet for rekreasjon og tilgang til friluftsliv i og ved vassdraget. Dette innebærer blant annet bevaring av biologisk mangfold, bærekraftig innsekt/plante og dyreliv, vannstand og vannkvalitet, forsøpling og forurensing.
2. Gjennom opparbeidet og tilegnet kunnskap, skal foreningen være en relevant aktør når det gjelder spørsmål og problemstillinger rundt moderne miljømessig forvaltning av Barduvassdraget. "
Forslag til endring av fiskereglene har stått på agendaen på omtrent hvert eneste offisielle møte i BV, og like ofte når medlemmer møtes uformelt. Mange medlemmer ønsker kvoter, maksimumsmål og lignende tiltak. Jeg tror også at de fleste medlemmene i BV helst ser at garnfisket stopper opp i elva. Men så er det dette med å ta en kamp av gangen da. Rom ble ikke bygd på en dag, og man kan ikke reformere Barduelva på kort tid heller. Hadde BV kjørt på mot grunneierne for å fjerne garnrettene, og tvinge frem C&R, så ville vi aldri fått deres støtte mot Statkraft. Kanskje ville vi bidratt til å splitte grunneierlaget, og ende opp med private soner i elva. Og BV ville til slutt bestått av en liten gruppe fluefiskere fra Harstad og Tromsø, med et par støttemedlemmer på østlandet.
BV presser på, både direkte og gjennom media, for å få Statkraft til å innrømme at deres regime er skadelig for dyrelivet i elva. (Det innkluderer fisket.) Vi er alvorlig bekymret for bestanden i Østerdalsløpet, og vi undrer oss over at undersøkelser viser at røya er i tilbakegang i de nedre delene av elva. BV vil fortsette å presse på. Husk også at mye av kampen foregår i kulissene. Det gjøres en god jobb ute i lobbyen.
Og det bringer meg tilbake til treffet. På den ene siden klager BV sin nød over at fiskebestanden går åt skogen, og på den andre siden arrangeres det et landstreff der glade fluefiskere samles for ei ukes fiske. 40 fiskere som driver C&R skader helt sikkert ikke bestanden.
Men hva slags signaler sendes ut til omgivelsene?
For det første kan Statkraft hevde at situasjonen i elva er god, siden fluefiskere fra hele landet samles til treff og koser seg langs elva.
Lokalavisen kan skrive om "40 fluefiskere som leker med fisken", og konservative grunneiere kan diskuterer dette seg i mellom...
Det er mulig at jeg svartmaler situasjonen. Et treff med hovedfokus på elvas ve og vel, med god faglig tyngde og pressedekning, kunne kanskje gjort noe bra for elva. Men debatten som nå er slettet gjorde meg definitivt ikke trygg på at man legger opp til dette. Her var fokuset et sosialt treff med flere fluefiskerelaterte aktiviteter. Og hvis noen fra BV ville, så kunne de komme innom og fortelle om arbeidet foreningen gjør, til deltakerne på treffet. Det legges overhodet ikke opp til en dialog. Jeg kan ikke se at det er gjort forsøk på å hente inn foredragsholdere, utover at leder for BV er spurt om å delta. Ingenting er gjort overfor de fagfolk som har gjort undersøkelser i elva, grunneierlaget, det lokale næringslivet, eller regulantene. I tillegg skal man bo så og si gratis, og økonomisk vil det bare legges igjen knapper og glansbilder til lokalt næringsliv.
At debatten ble preget av beskyldninger mot både lokalbefolkningen som sådan (nordlendinger hater søringer), BV, Harstad- og Tromsøværinger, undertegnede og FlyAlf personlig, andre medlemmer i BV (som ikke deltok i diskusjonen en gang), i stedet for å svare på kritikken, gjorde ikke klimaet bedre. Han som tok initiativ til dette treffet var en gang en kilde til inspirasjon. Jeg har deltatt på flere av kursene hans, og hatt stort utbytte av det. Men det som har kommet fra den kanten i de siste dagene gjør at jeg aldri mer kan ha noe med mannen å gjøre. Hele saken er bare trist.
Selv er jeg en "fremmed" i Bardu, siden jeg kommer fra kysten. Jeg har aldri møtt negative holdninger langs elva. Enkelte lokalkjente fiskere holder tett om "sine" strekk og høler, men det tror jeg er universelt for fluefiskere flest. I juli er elva preget av tilreisende fra hele Skandinavia. Selv om det til tider er trangt om plassen er stemningen harmonisk. Hoje, jeg har fisket i Rena flere ganger, og fiskerne i Barduelva er minst like gjestfrie. "Myten" som ble skapt i løpet av to dager på ffs.forumet er ren løgn.
Dere 30-40 som hadde tenkt dere på Bardutreffen er hjertelig velkommen oppover. Men kan dere være så snill å gjøre det "uoffisielt"? Til det beste for elva.