Hopp til innhold

- - - - -

Vil frede sjøørreten fra Vest-Agder til Nord-Trøndelag

• Du kan ikke svare på denne tråden
2 svar i denne tråden

#1 Jakt&Fiske

Jakt & Fiske

• Medlem
  • 23 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig

Skrevet 24. Mar 2010 - 11:20

Direktoratet for naturforvaltning går inn for en generell fredning av all sjøørret på strekningen fra 1. mars til 31. mai.

#2 Vetle Kjærstad

• Medlem
  • 26 Innlegg:
  • Skype-ID:v.kjaerstad
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Ørret, sjøørret og laks

Skrevet 24. Mar 2010 - 16:15

Vest-Agder trenger definitivt ikke noen fredning i sjøørretfisket, ifølge Flødevigen og andre sjøørretfiskere inkludert meg så er vi enige om at det har aldri vært så mye sjøørret langs Agder kysten på 100år. Var ute en tur her om dagen, fikk 1 og hadde etter 5-6, flere av de var rundt 1kg++

Det forskerne gjør er å skjekke tilstanden i de store elvene, og der er laksen svakt på vei opp igjen. Laksen utkonkurrerer sjøørreten på gyteplassene p.g.a størrelsen osv. Og vips så blir det lite sjøørret i elvene, da slår forskerne alarm og sier at sjøøreten må fredes. Men det forskerne har oversett er alle de små VIKTIGE gytebekkene langs kysten. For der er det helt ''stappa'' med sjøørret, og produktiviteten er meget høy. Og så er det den lakselusen, den er ikke noe problem her nede p.g.a det lave saltinnholdet i vannet, lakselusa er altså ikke noe problem. En bekjent av meg har fått det bekreftet at i det eneste lokale oppdrettsanlegget her, så er lakselus ikke noe problem på grunn av (som jeg tidligere skrev) det lave saltinnholdet.

Så NEI, VEST-AGDER TRENGER HELT KLART IKKE NOEN FREDNING!

Vetle

#3 Fly-fish

• Støttemedlem
  • 1030 Innlegg:
  • Skype-ID:Fly-fish
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 02. Apr 2010 - 10:50

Tror det ville vært bedre å frede fra 1 nov til 1 mai. Trist at det er blitt slik at slike tiltak må vurderes :cry:
In lepeophtherius salmonis veritas

... i lakselusen finnes sannheten

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere