Do Fish Feel Pain
Nå vet jeg jo at det finnes en del mennesker som er helt overbvist om at fisk ikke føler smerte, eller ihvertfall ikke har muligheten til å oppleve smerte på samme måte som oss andre. Det snakkes om hjernedeler, hjerneoppbygging, om manglende nervefibre av rette slaget og generellt manglende sjelsevner når det kommer til å forholde seg til smerteoppplevelser
Greit, nok det.
Det hevdes også av enkelte at det ikke finnes hverken bevis, eller sågar indikasjoner på at fisk kan oppleve noe av dette.
Greit nok det også, forsåvidt, for det har vært tilfelle. Sånn inntil for en 8-10 års tid siden.
Siden da har faktisk svært mye arbeid vært gjort, og selv om man stadig ikke kan bevise hinsides enhver tvil hverken det ene eller det andre, så vil jeg absolutt si at det arbeidet som har blitt gjort sannsynligjør at fisken faktisk kan føle og oppleve smerte.
Og hvem angår dette? Oss sportsfiskere, yrkesfiskere eller oppdretterne?
Alle sammen, selvfølgelig. Å hive ut ei line som skal stå natta over, med fisk som er kroket i magen er ikke pent, ihvertfall ikke hvis vi tror fisken har et smertehelvete. Å tømme trålen ut på dekk, eller ned i lasterommet er sikkert like ille, og gudene vet hvor lang tid det tar for fisken å kveles eller presses ihjel. Sånn sett kommer sportsfisket noe bedre ut, da fangsten foregår relativt raskt, og skal man spise vill fisk må den fanges uansett, og da er poienget å minimere potensiell lidelse. Og dere som ikke mener det rimelig at fisk føler smerte, vil dere finne det naturlig å agne kveiteliner med levend sei? Med kroken satt i ryggen, foreksempel? OK, satt på spåissen, men enten føler fisken smerte eller så gjør den det ikke
Men oppdretterne da?
Hvis man virkelig tror at fisken ikke kan føle eller oppleve smerte, hva er da poenget med fiskevelferd? Annet enn for det estetiske, selvfølgelig
Vel, her tenker jeg ikke angripe noen, men vil bare poengtere at dette er et poeng alle som fanger eller avler fisk bør ta seg tid til å reflektere over. Uten nødvendigvis ta ut piggene, og gå i angrep.
Det er etisk viktige diskusjoner, og vi vil jo ikke havne i Hjernevask for å latterligjøre og benekte forskning som faktisk forekommer
Grunnen til at jeg nevner dette er at boka skal presenteres av forfatteren i Bergen på fredag, og jeg vi anbefale alle som kan å ta turen dit.
Olav