Hopp til innhold

- - - - -

Restriksjoner i Vangrøfta

9 svar i denne tråden

#1 Olav

• Medlem
  • 290 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 11. May 2010 - 20:41

Endelig har grunneierne fått opp øynene for å ta vare på elver og vann, gjøre det hele attraktivt for (flue)fiskere.

Dette ved å innføre restriksjoner på antall fiskere pr. dag, fluesoner, bag-limit og maksstørrelse på fisk som er lov å drepe.

Flott tiltak som forhåpentligvis vil gi flere og større fisker å fiske på.

Olav

#2 Tor Eilert

• Medlem
  • 3 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 12. May 2010 - 17:32

Ganske dyre kort. Er dette vanlig i en fluefiskesone?

#3 Hermansen

• Medlem
  • 3315 Innlegg:
  • Interesser:Piker, øl og sang
  • Favorittfiske:Sånne våte

Skrevet 12. May 2010 - 20:39

Nå kan man fiske mer mark i Vangrøfta så ikke bare for fluesoner :)
Hermansen.se - en blogg om fluefiske og annet moro.
Twitter - Fiskerapporter, føreforhold etc

#4 Hallvard

• Medlem
  • 1 Innlegg:

Skrevet 13. May 2010 - 21:21

Markfiske er heldigvis ikke noen dominerende rase der...
Tor Eilert: Det er naturlig at det koster litt, når det er såpass store begrensninger i antall fiskere per dag. Det finnes fluesoner i Norge uten kortbegrensning som er dyrere enn det. En god vare må man betale litt for. Sånn er det med det meste her i livet...

#5 espen_gunner

• Medlem
  • 210 Innlegg:

Skrevet 13. May 2010 - 22:58

Er det bra fiske der ? Har ikke hørt om plassen, men mener å ha lest om vanggrøtelva i ei bok som handler om å lese en ørretelv? Tror det var en bok av Tom Rosen...something. Artiklene var noe fornorsket tror jeg, fant boken på et bibliotek i Harstad for mange år siden.

#6 Tor Eilert

• Medlem
  • 3 Innlegg:

Skrevet 14. May 2010 - 19:36

Jeg vet ikke, men fant info på www.fishspot.no

#7 Hermansen

• Medlem
  • 3315 Innlegg:
  • Interesser:Piker, øl og sang
  • Favorittfiske:Sånne våte

Skrevet 14. May 2010 - 20:51

Fiske i elva har blitt dårligere og dårligere. Og det er det vel bare tre herrer som er ansvarlig for :)
Hermansen.se - en blogg om fluefiske og annet moro.
Twitter - Fiskerapporter, føreforhold etc

#8 Tor Eilert

• Medlem
  • 3 Innlegg:

Skrevet 14. May 2010 - 22:54

Det der spørsmålet er vel egentlig som å spørre Siv Jensen om regjeringen gjør en bra jobb Espen_Gunner. Du vet hva du får...

#9 espen_gunner

• Medlem
  • 210 Innlegg:

Skrevet 20. May 2010 - 13:00

LOL - måtte bare sjekke hvor åpent terrenget var.... Har kjent til elven en stund, men aldri besøkt stedet selv.

#10 thestig

• Medlem
  • 113 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørrett

Skrevet 05. Jul 2010 - 11:00

Kom hjem derfra i natt etter å ha vært der i to dager. Vi hadde sol og 24 grader på det varmeste, med ca 10 grader i vannet. På lørdagskvelden åpna himmelen seg og det kom lyn og torden attpåtil. Elva steg med en halvmeter på kort tid. Søndag var elva fortsatt litt over normalen men la seg tilbake til normalen iløpet av dagen, men fisket ble det samme. Så max 10 vakende fisk på de to døgnene + en spottekveld vi var der, men fisken er utrolig vanskelig å lure, faktisk så vanskelig at vi ikke fikk lurt i land en eneste pinne. Det lå et teppe med knott og mygg over elva begge dagene uten at fisken lot seg friste av de heller.
Langs elva så det enkelte steder nesten ut som at det var kjørt med plenklipper, så det har vært stor trafikk av fiskere der selv om det er relativt tidlig i sesongen der oppe.
Har vært der ved flere anledninger, men i år er den klart "dårligste" turen og tviler på at jeg gidder å kjøre 30 mil dit igjen på noen år.
I ren forbannelse stoppa vi i ei nærtliggende elv på vei hjem til barteland, og endte opp med 3 kjape harr, den største på 750g. Det ble da et plaster på såret for det skuffende resultatet fra Vangrøfta, siden vi ikke har fiska harr før.

For meg virker det som at Vangrøfta virkelig trenger restriksjoner for å bygge seg opp igjen, men om det holder med å begrense antall fiskere lurer på om ikke kan være nok, kanskje det hadde vært en ide å sette ut fisk for å hjelpe elva bygge seg opp igjen. Det er merket av "camp-plasser" på kart, men i praksis er dette et hjørne i et skogholt mellom maurtuer og på grasstuer. For 210kr pr døgn hadde jeg ihvertfall forventa at campene skulle være flate. Dette gjelder de to campene i sone to.

Nå har jeg ikke noen kjennskap til kultivering og de tiltak som er gjort eller kan gjøres, er kun en enkel fluefisker som synser og deler min erfaring fra elva. Jeg vil ikke anbefale noen jeg kjenner å ta turen dit på et par år ihvertfall.
There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot. -Steven Wright

http://spenstigfiske.wordpress.com

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere