Hopp til innhold

- - - - -

Flo eller fjære?

11 svar i denne tråden

#1 Dagger

• Medlem
  • 3 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske,Fluebinding, mm.
  • Favorittfiske:Salmo trutta

Skrevet 15. May 2010 - 11:20

Hei godt folk, Noen som kan si meg når det er "best"?
Er det på stigende flo? Eller synkende fjære?
Når på døgnet osv.

Har hørt "leopardbunn" i sydvendte bukter er stedet.
Var ute igår mellom 21-24. Fisket med brun børstemark. En fulgte etter men ganske dødt resten av kvelden....

Tar den børstemark nå? Har enkompis som har hatt god erfaring med knall rosa i sjøen.

Noen som har tips til en så vidt viderekommen i Tønsberg-distriktet?

#2 max_fishing

• Medlem
  • 322 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, SØ og Brunørret

Skrevet 15. May 2010 - 16:44

Fikk noen lyr fra 1-3 kg igår, den første gulpet opp børstemark så jeg satte på en imitasjon, og da tok de som bare det! Så det er nok en del børstiser i sjøen nå, ja.

Forøvrig liker jeg best fiske etter både SØ og annen saltvannsfisk et par timer før og frem mot flo. Når dette kommer samtidig som skumringen er det kremforhold ;)

Dette innlegget har blitt endret av max_fishing: 15. May 2010 - 16:45

#3 Erlend H

• Medlem
  • 230 Innlegg:
  • Favorittfiske:ørret, sjøørret++

Skrevet 15. May 2010 - 18:53

Her gjelder det å gjøre seg kjent med stedene du fisker på.
Det som er bra en plass kan være håpløst en annen plass. Strøm er som regel bra, men kan også dra fiskens mat bort fra deg og da vil det være negativt.
Sørvendte bukter er ikke så viktig nå lenger, som det er solrike dager midt på vinteren. Rekefluer fisker svært bra på rolige dager og gjerne sterke farger som rosa og orange. Blir fisken skikkelig selektiv kan det være at du må over på svært små fluer, lange fortommer og gode presentasjoner.
Ser også at klare flueliner fisker langt bedre enn fargede. Anbefaler Cortland clear camo fordi den har lite mine på kalde dager.

#4 salar

• Medlem
  • 537 Innlegg:

Skrevet 16. May 2010 - 23:26

Børstemarken er mest aktiv på våren men det er alltid individer som forflytter seg så det er uansett ikke feil å prøve når det ellers er dødt. Rosa reker er bra men på dagtid. På kveldstid er mørke fluer best. Noen som fører statistikk mener to timer på hver side av flo er best. Jeg er ikke uenig men fisker når jeg har tid. Var ute i kveld sammen med en fiskekamerat, Essostranda, og det var dødt. Ikke engang en plagsom horngjel.

Sportsfiskefjorden!!
En fisk på kroken er bedre enn..................

#5 Erlend H

• Medlem
  • 230 Innlegg:

Skrevet 17. May 2010 - 19:42

Vis innleggsalar, 16. May 2010 - 23:26, skrev:

Børstemarken er mest aktiv på våren men det er alltid individer som forflytter seg så det er uansett ikke feil å prøve når det ellers er dødt. Rosa reker er bra men på dagtid. På kveldstid er mørke fluer best. Noen som fører statistikk mener to timer på hver side av flo er best. Jeg er ikke uenig men fisker når jeg har tid. Var ute i kveld sammen med en fiskekamerat, Essostranda, og det var dødt. Ikke engang en plagsom horngjel.

Sportsfiskefjorden!!

Alt som er skrevet her om fluer er gode tips og stemmer. Når det gjelder det om flo, så er det en god grunnregel at det er best rundt flo, men det stemmer ikke nødvendigvis alle steder. Vet om steder der det bare er vits å fiske rundt lavvann og også steder som er best midt i mellom pga strøm.
Mitt beste råd er å gjøre seg godt kjent på de stedene du fisker og trekke egne konklusjoner, evt spørre fiskere som har erfaring fra stedet.

#6 Asbj.R.

• Medlem
  • 324 Innlegg:
  • Interesser:Gitarer og studio i tillegg til fluefiske
  • Favorittfiske:Sjørøye, sjøørret, laks

Skrevet 20. May 2010 - 16:06

Sjøørretfiske i mitt nærområde, rundt Tromsø, kan nesten bedrives nårsomhelst. Har god erfaring sånn midt mellom flo og fjære, både på veksende og fallende sjø, men med unntak av når sjøen snur på fjære sjø, anytime. Da fisker vi med marflo- eller krilletterligninger. Har liten erfaring med børstemark, men den beskrives jo å sverme på våren, så det blir kanskje utviklingsområdet fremover.
Johannes evangelium, 21. kapittel, 3. vers.
Simon Peter sier til dem: Jeg går avsted for å fiske. De sier til ham: Vi går også med deg. De gikk avsted og steg i båten; men den natt fikk de intet.
Etter inspirasjon av Izaak Walton, The Compleat Angler.

Asbj.R.

#7 Erlend H

• Medlem
  • 230 Innlegg:

Skrevet 20. May 2010 - 18:17

Vis innleggAsbj.R., 20. May 2010 - 16:06, skrev:

Sjøørretfiske i mitt nærområde, rundt Tromsø, kan nesten bedrives nårsomhelst. Har god erfaring sånn midt mellom flo og fjære, både på veksende og fallende sjø, men med unntak av når sjøen snur på fjære sjø, anytime. Da fisker vi med marflo- eller krilletterligninger. Har liten erfaring med børstemark, men den beskrives jo å sverme på våren, så det blir kanskje utviklingsområdet fremover.

Dette stemmer bra med mine erfaringer!

#8 Olagaard

• Medlem
  • 48 Innlegg:
  • Favorittfiske:SØ I SJØ

Skrevet 20. May 2010 - 22:00

Har også god erfaring når vannet strømmer, helst orientert rundt flo, dvs 3-1 timer før og 1-3 time etter flo. Men synes egentlig det bare er dødtid akkurat rundt fjære. Man fisker kanskje heller ikke grunne viker på synkende vann, men finner strømsatte områder med litt mer vann..

Jeg ville ikke brukt en kalori på å fiske med børstemark nå, ei heller på dagtid selv under svermingsperiodene i april. Stort sett er det raske/ rytmiske trekk med en stopp nå og da, som trigger hugg. Bruk gjerne reker eller "simple" streamere. Nå som det begynner å bli sommer, er det et partytriks å ta natta og grålysningen til hjelp. Streamere med relativt raske inntrekk funker også midt på natten.

Kanskje noe saktere enn "frenetisk", som på dagen. Når det er som mørkest, prøv gjerne en stripende flue som f.eks gurgler (jeg bruker marabouhale) og prøv å gå over til svarte, (smale, geithår, gullribb,gul undervinge, svart overvinge, rødt, lakkert hode) streamere så fort det blir lyst, selv om det er mørkt, hvis du skjønner hva jeg mener. Var ute forleden natt, og dro opp disse:

Postet bilde

Så fort det ble lyst, var det et evig mas med horngjel, og magien var borte..

Dette innlegget har blitt endret av Olagaard: 21. May 2010 - 01:02

#9 Hermansen

• Medlem
  • 3315 Innlegg:
  • Interesser:Piker, øl og sang
  • Favorittfiske:Sånne våte

Skrevet 01. Jun 2010 - 18:45

Min erfaring fra Oslofjorden er at man ofte får best fiske rundt flo eller fjære, altså 4 ganger i døgnet. Ellers så syns jeg sjøørretfiske i iskaldt vintervann ofte er best når det er minst vann i fjorden. (mulig saltkonsentrasjonen er lavere) ikke veit jeg. Men nå snakker vi -1 til 2 grader i vannet.

Om det er sebra, leopard eller hvordan bunn det er syns jeg ikke spiller noen rolle, får bra med fisk overalt, gjelder bare å fiske nok. Sjøørretfiske etter min erfaring (fra 1992 til 2010) tilsier at man får mest fisk om man fisker mye, uansett om det er rein sandbunn eller leopardbunn eller hva det er. Sjøørretfiske er særdeles enkelt, nesten banalt. fisk mye så får man mye fisk og man får stor fisk :)

Sikkert en del sjøørretfiskere her nå som mener jeg er en tosk med slike uttaleser, men jeg har nå min erfaring uansett.
Hermansen.se - en blogg om fluefiske og annet moro.
Twitter - Fiskerapporter, føreforhold etc

#10 Erlend H

• Medlem
  • 230 Innlegg:

Skrevet 05. Jun 2010 - 20:06

Man er vel heller en "tosk" hvis mye fisking ikke gir mye fiskPostet bilde

#11 Citrox

• Medlem
  • 5 Innlegg:
  • Skype-ID:evenmj
  • Favorittfiske:Ørret-fiske

Skrevet 08. Apr 2011 - 14:29

Jeg satte nylig pers på SØ i 70cm høyt vann, en og en halv time før fjære (Trondheimsfjorden). Har hørt derimot at fisken er mest på hugget når det flør, noe jeg også oftest har erfart.

#12 Erlend H

• Medlem
  • 230 Innlegg:

Skrevet 09. Apr 2011 - 07:44

På denne tida av året er det så mye næring i sjøen at jeg anbefaler fiske fra 06:00 til 21:00 Postet bilde
Eneste jeg kan si som jeg føler meg 100% sikker på er at fisket er dårligere når vannet står stille, men det er ikke umulig å få fisk da heller og det holder for meg. Må man ha en kaffe kan man vel ta den ved full fjære eller full floPostet bilde

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere