bda, 20. May 2010 - 13:44, skrev:
Så siden du fisker en uke i året og ikke får 8 laks på uka så er ikke dette et problem for han som fisker 50 dager i året? At det ikke er et problem for deg det skjønner jeg. Hele poenget mitt var nettopp at disse reglene ikke er et problem for tilreisende fiskere, samt at dette er en bevisst politikk.
Mange lakseturister reiser en uke til Orkla, en uke til Gaula og en uke til Namsen i løpet av en sesong. uten ukesbegrensninger kan de da ta nesten hele sesongkvoten i elv etter elv. Blir det mer villaks av dette?
Det er lett å støtte regler som ikke gjelder en selv.
Disse reglene gjelder meg. Jeg får normalt mer enn 8 lakser på en sesong. Likevel støtter jeg reglene om kvoter. Det jeg har problemer med er et regelverk som favoriserer så til de grader eksklusivt fiske som de nåværende gjør. Det finns vald i både Orkla og Gaula hvor en laks pr. dag i deler av sesongen slett ikke er upåregnelig. Hvis disse valdene har anledning til å pumpe inn fiskere uten lokal forankring, nye fiskere hele tiden hvor stort blir da det totale uttaket? Sesongkvoten har ingen ting å si for vald som leier ut på ukesbasis og det totale uttaket fra disse valdene påvirkes overhodet ikke av sesongkvoten. Er det noen som tror at dette ikke er bevist.
I lys av dette, er det grunnlag for denne moralismen ovenfor lokale ildsjeler som legger ned masse tid og dugnad langs elvebreddene?
mvh
bda
<Så siden du fisker en uke i året og ikke får 8 laks på uka så er ikke dette et problem for han som fisker 50 dager i <året? At det ikke er et problem for deg det skjønner jeg. Hele poenget mitt var nettopp at disse reglene ikke er et <problem for tilreisende fiskere, samt at dette er en bevisst politikk.
Helt riktig, det er ikke et problem for han som fisker 50 dager i året eller noen andre, ingen av oss trenger denne laksen i fryseren for å overleve, surt ja. At det er en bevisst politikk er jo helt klart, tjenes mere penger på ekslusivt fiske på tilreisende som skal bo, fiske, spise etc etc og legge igjen så mye penger som mulig i tillegg til de lokale. Derfor er dem redd for å lage for strenge regler på ukesfiske, for å ikke skremme vekk turistfiskerne.
Mange lakseturister reiser en uke til Orkla, en uke til Gaula og en uke til Namsen i løpet av en sesong. uten ukesbegrensninger kan de da ta nesten hele sesongkvoten i elv etter elv. Blir det mer villaks av dette?
Nei det blir ikke mere fisk av det,
Skal det bli mere fisk må ALT bli strengere, og de lokale burde stille først i køen for å redde sin egen elv.
At enkelte fiskere reiser til forskjellige elver og fisker på ukesbasis var ikke et tema i det jeg snakket om. men har man tatt sin kvote i Orkla så har man tatt den, at man da tar turen til Gaula går i så fall ikke mere ut over orkla. Men hvis det er snakk om en sesongkvote som skal følge fiskeren feks i hele trøndelag eller landet snakker vi helt andre ting og metoder, jeg var oppsatt på kvoter pr elv :-)
Disse reglene gjelder meg. Jeg får normalt mer enn 8 lakser på en sesong. Likevel støtter jeg reglene om kvoter. Det jeg har problemer med er et regelverk som favoriserer så til de grader eksklusivt fiske som de nåværende gjør. Det finns vald i både Orkla og Gaula hvor en laks pr. dag i deler av sesongen slett ikke er upåregnelig. Hvis disse valdene har anledning til å pumpe inn fiskere uten lokal forankring, nye fiskere hele tiden hvor stort blir da det totale uttaket? Sesongkvoten har ingen ting å si for vald som leier ut på ukesbasis og det totale uttaket fra disse valdene påvirkes overhodet ikke av sesongkvoten. Er det noen som tror at dette ikke er bevist.
Selvfølgelig er det bevisst, det er ikke bare bevisst men også enkelt og forstå...... det er der pengene ligger, i ekslusivt fiske til utebygsboende, dem som betaler overpris for ukesfisket, overnatting, bespisning og alt som måtte følge med. Rettferdig? nei..... men man må huske at alt drives av penger, systemet er ikke laget for å bevare laksen, men økonomien. Men til slutt er det det totale uttaket som gjelder , og ikke den enkeltes fangst. Et problem jeg ser for meg med nye og strengere regler er underrapportering, som igjen vil føre til enda flere restriksjoner da det blir for lite rapportert fisk.
Jeg er helt enig med deg om at ting ikke er helt på greip slik det er nå, men jeg er også helt i mot at Lokale fiskere skal få for frie tøyler uansett elv, landsdel etc etc.