Hopp til innhold

* * * * * 1 Stemmer

Numedalslågen 2010 - ytterligere nedkorting av fisket

25 svar i denne tråden

#1 Pjakkur

• Medlem
  • 465 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Alt med fettfinne

Skrevet 23. Jul 2010 - 19:49

http://www.lagenlaks...av%20fisket.htm

Tragiske greier.

Skulle gjerne visst hvorfor brunlaks-fisket i øvre deler av elva ikke avkortes. Ligger det an til at gytebestandsmålet ikke nås bør jo det kulturhistoriske fisket avsluttes umiddelbart, det er jo det som er forutsetningen for at denne type fiske skal kunne drives ....

Dette innlegget har blitt endret av Pjakkur: 23. Jul 2010 - 19:52

A bad day fishing beats the hell out of an excellent day at work

#2 Thor

• Medlem
  • 502 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks og sjøørret.

Skrevet 23. Jul 2010 - 20:46

Vis innleggPjakkur, 23. Jul 2010 - 19:49, skrev:

Ligger det an til at gytebestandsmålet ikke nås bør jo det kulturhistoriske fisket avsluttes umiddelbart, det er jo det som er forutsetningen for at denne type fiske skal kunne drives ....
Det er det som er så tragisk med Lågen, at de lar den forhistoriske driten - såkalt kulturhistorisk fiske med flåter,garn,grip og anna drit, farge enhver regelforvaltning i Lågen. Hele kulturmøkka burde vært dradd på land forlenge siden.

#3 Pjakkur

• Medlem
  • 465 Innlegg:

Skrevet 23. Jul 2010 - 20:58

Vis innleggThor, 23. Jul 2010 - 20:46, skrev:

Det er det som er så tragisk med Lågen, at de lar den forhistoriske driten - såkalt kulturhistorisk fiske med flåter,garn,grip og anna drit, farge enhver regelforvaltning i Lågen. Hele kulturmøkka burde vært dradd på land forlenge siden.

Enig i det. Mener det står i dommen (indirekte eller direkte) der det tillates denne type fiske i Lågen at det forutsetter en bærekraftig bestand.
Men så lenge forvaltningen er marionetter for elveeierlaget så spiller det vel liten rolle...

#4 MariusN

• Medlem
  • 752 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 23. Jul 2010 - 22:32

Kommer fra Brufoss nå og hadde en prat med "Arne i bua" og synes han har en god holdning ifht forvaltning av elven men det er trist at han ikke blir hørt! For å være helt ærlig synes jeg det som har skjedd i Lågen denne sesongen er et steg i riktig rettning. Sier ikke at de er i mål men de er i gang med noe som ligner på forvaltning. Tror allikevel det aldri vil bli no fart på sakene så lenge de med størst interesser i "kulturfisket" sitter å bestemmer!

Personlig tror ikke jeg fisket i Brufoss og de øvre strekkene er problematisk ifht gjytemål, problemene ligger lenger ned, teiner, garn, flåter etc samt stygt fiske i både Kjerra og Holmsfoss. Mye av laksen som har blitt tatt i Brufoss i år har hatt "rykk" merker sansynligvis fra Kjerra. Dette fisket bør bare stoppes med en gang. Sett en 200 meters grense ved fosser etc slik det gjøres i andre elver.

Ellers var det trist å se at det nesten ikke er folk på Brufoss (fiskemessig passet det meg ypperlig), spørs hvor lenge stedet kan holde vedlike slik det blir idag hvis dette fortsetter! Det er fisk der oppe, det er tatt like mye fisk som i fjor på færre fiskere, meldes også om mer små laks enn på lenge! Kom igjen folkens ikke boikott elva pga idiotiske besluttninger, det finnes ildsjeler der oppe!

#5 Pjakkur

• Medlem
  • 465 Innlegg:

Skrevet 23. Jul 2010 - 22:51

Vis innleggFlyfisher81, 23. Jul 2010 - 22:32, skrev:

Kommer fra Brufoss nå og hadde en prat med "Arne i bua" og synes han har en god holdning ifht forvaltning av elven men det er trist at han ikke blir hørt! For å være helt ærlig synes jeg det som har skjedd i Lågen denne sesongen er et steg i riktig rettning. Sier ikke at de er i mål men de er i gang med noe som ligner på forvaltning. Tror allikevel det aldri vil bli no fart på sakene så lenge de med størst interesser i "kulturfisket" sitter å bestemmer!

Personlig tror ikke jeg fisket i Brufoss og de øvre strekkene er problematisk ifht gjytemål, problemene ligger lenger ned, teiner, garn, flåter etc samt stygt fiske i både Kjerra og Holmsfoss. Mye av laksen som har blitt tatt i Brufoss i år har hatt "rykk" merker sansynligvis fra Kjerra. Dette fisket bør bare stoppes med en gang. Sett en 200 meters grense ved fosser etc slik det gjøres i andre elver.

Ellers var det trist å se at det nesten ikke er folk på Brufoss (fiskemessig passet det meg ypperlig), spørs hvor lenge stedet kan holde vedlike slik det blir idag hvis dette fortsetter! Det er fisk der oppe, det er tatt like mye fisk som i fjor på færre fiskere, meldes også om mer små laks enn på lenge! Kom igjen folkens ikke boikott elva pga idiotiske besluttninger, det finnes ildsjeler der oppe!

Bra det er laks oppover.

Er enig i at det er et skritt i riktig retning, men ser ikke noen rasjonelle argumenter for å ikke innføre lik fisketid/nedkorting i hele elva. To og en halv ukes lengre fiske i de øvre delene har ingen biologisk forankring og er kun basert på fiskernes og kortselgernes behov. Fisker selv på Bommestad og har ingen problemer med å korte ned på sesongen selv om august er den beste tida, men synes det er merkelig at det skal være forskjell på over og under Holmsfoss.

#6 MariusN

• Medlem
  • 752 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 24. Jul 2010 - 15:38

Vis innleggPjakkur, 23. Jul 2010 - 22:51, skrev:

Bra det er laks oppover.

Er enig i at det er et skritt i riktig retning, men ser ikke noen rasjonelle argumenter for å ikke innføre lik fisketid/nedkorting i hele elva. To og en halv ukes lengre fiske i de øvre delene har ingen biologisk forankring og er kun basert på fiskernes og kortselgernes behov. Fisker selv på Bommestad og har ingen problemer med å korte ned på sesongen selv om august er den beste tida, men synes det er merkelig at det skal være forskjell på over og under Holmsfoss.

Du har nok rett i at det er en del økonomiske interesser bak å få beholde den ordinære fiske tiden lenger opp og det har jeg full forståelse for når 1. fisket starter 10 dager senere og 2 at av naturlige årsaker er det ikke noe (litt) fisk i brufoss og oppover før midten av juli. For deg som fisker på Bommestad vil jeg tro at fisket fint kan starte june (midten av mai før) og du har gode sjanser for fisk rundt denne tiden. Det anntallet som blir tatt i øvre del de siste 2 ukene tror jeg ikke er det som gjør at elva "dør" ut eller ikke. Men ser absolutt hva du mener ifht til "likt for alle".

Skal jo også være sagt at tiden på Brufoss allerede er kortet ned to uker ifht i fjor.

Marius

#7 Pjakkur

• Medlem
  • 465 Innlegg:

Skrevet 24. Jul 2010 - 20:09

Vis innleggFlyfisher81, 24. Jul 2010 - 15:38, skrev:

Du har nok rett i at det er en del økonomiske interesser bak å få beholde den ordinære fiske tiden lenger opp og det har jeg full forståelse for når 1. fisket starter 10 dager senere og 2 at av naturlige årsaker er det ikke noe (litt) fisk i brufoss og oppover før midten av juli. For deg som fisker på Bommestad vil jeg tro at fisket fint kan starte june (midten av mai før) og du har gode sjanser for fisk rundt denne tiden. Det anntallet som blir tatt i øvre del de siste 2 ukene tror jeg ikke er det som gjør at elva "dør" ut eller ikke. Men ser absolutt hva du mener ifht til "likt for alle".

Skal jo også være sagt at tiden på Brufoss allerede er kortet ned to uker ifht i fjor.

Marius

På Bommestad er det så lite fisk å få på sommeren (flue) at jeg sjelden er i elva før siste del av juli og august. I år tipper jeg at antall laks tatt på valdet i mai og juni kan telles på en hånd. Ser poenget ditt med at laksen kommer seinere i øvre deler av elva og tipper at store deler av fangsten på Brufoss gjøres nettop i august. Derfor synes jeg det er rart at det ikke kortes ned der også når poenget med tidligere fredning er å begrense beskatningen.

#8 leifa

• Medlem
  • 111 Innlegg:
  • Favorittfiske:ørret på tørt i elv

Skrevet 24. Jul 2010 - 21:04

Vis innleggPjakkur, 24. Jul 2010 - 20:09, skrev:

På Bommestad er det så lite fisk å få på sommeren (flue) at jeg sjelden er i elva før siste del av juli og august. I år tipper jeg at antall laks tatt på valdet i mai og juni kan telles på en hånd. Ser poenget ditt med at laksen kommer seinere i øvre deler av elva og tipper at store deler av fangsten på Brufoss gjøres nettop i august. Derfor synes jeg det er rart at det ikke kortes ned der også når poenget med tidligere fredning er å begrense beskatningen.

Det er tatt 19 fisk i Mai og Juni på Bommestad

#9 Pjakkur

• Medlem
  • 465 Innlegg:

Skrevet 25. Jul 2010 - 12:26

Vis innleggleifa, 24. Jul 2010 - 21:04, skrev:

Det er tatt 19 fisk i Mai og Juni på Bommestad

13 laks og 6 sjøørret for å være nøyaktig. Fire laks er tatt på flue.
Ikke akkurat noe å rope hurra for. Verken for bestanden eller for sportsfiskerne.

Uke 31 og utover (tom 37) ble det tatt 238 laks på Brufoss i fjor. Til sammenlikning, med forbehold om lengde på vald og fiskepress, ble det tatt 36 laks på Bommestad i uke 31-36.

#10 Deetuben

• Medlem
  • 296 Innlegg:

Skrevet 25. Jul 2010 - 19:01

Det første de burde få til i allefall er lik fisketid i hele elva. Start 1 juni og ut august. Deretter må det innføres kvoter for alle.
Slik det er nå, med det stygge kjærrafisket, så kan en der nappe opp 3 lakser pr. kort.

Kom nettopp hjem etter en helg der nede, med en smålaks som resultat. Mistet en solid bamse under landing...
En akevitt skal skylles ned med øl...

#11 mriks

• Medlem
  • 3 Innlegg:
  • Favorittfiske:Sjøørret

Skrevet 17. Aug 2010 - 17:53

Vis innleggDeetuben, 25. Jul 2010 - 19:01, skrev:

Det første de burde få til i allefall er lik fisketid i hele elva. Start 1 juni og ut august. Deretter må det innføres kvoter for alle.
Slik det er nå, med det stygge kjærrafisket, så kan en der nappe opp 3 lakser pr. kort.

Kom nettopp hjem etter en helg der nede, med en smålaks som resultat. Mistet en solid bamse under landing...

Ser at alle som fisker i øvre del av Lågen er veldig oppsatte på at fisket i nedre del av lågen skal starte 1 Juni. Hvorfor det?
Jo det kommer nok av at all storlaksen skal fiskes i Brufoss i slutten av august, brun tynn og gyteklar! Det spiller vel ingen rolle om den fisken blir fisket
opp 1 Mai eller i august? Bortsett fra at det er matfisk i mai da.
Dessuten blir mye storlaks fanget i Brufoss de siste ukene, og de fleste av disse er tidliglaks som kom på elva i April/mai. Det er ihvertfall ikke laks som kom i juli som de tar der oppe på 10 til 15 kg!!!

Tror nok forvaltningen i lågen bør se på gytebestandsmålene som er satt for elva og følge det, det blir ikke gjort nå for tiden. Gytebestandsmålet for lågen er satt til 13,5 tonn hunnlaks
på elva+ hannlaks. Kan garantere at det ikke ble nådd i fjor da det ble fanget litt over 8 tonn laks, fangst av laks i elv er minst 50% a den fisken som går på elva hvis jeg ikke husker helt feil.
Og sesongen barket i vei uten innskrenkninger enda alle så at dette ble tidenes dårligste sesong i lågen!:scared:

Med en slik forvaltning går det dessverre bare en vei med vår kjære Lågen.
Har selv sluttet å fiske i lågen, for slik det er i dag er ikke bestanden bærekraftig dessverre, rett og slett trist!
Fisker istedet i Lakselv ei uke på sommeren der forvaltningen av elva er et skoleeksempel på hvordan det skal gjøres for å værne bestanden!
Der kommer laksen foran pengene! :clapping:

#12 Deetuben

• Medlem
  • 296 Innlegg:

Skrevet 31. Aug 2010 - 13:52

En liten oppsummering fra årets sesong: For min del, den beste noensinne. 21 laks på land, 4 av disse ble satt ut igjen. Rogner på
3 kg. 3,5 kg, 4 kg. og 7 kg.
Av 21 lakser fikk jeg 18 på flue. Selv om jeg er storfornøyd, så er ikke dette et resultat av at det plutselig står bra til igjen
i Lågen. Jeg har tilbrakt sinnsykt mange timer langs elva, og med snøret i vannet så biter det en eller annen gang. Det er fortsatt
et stykke igjen til bestanden vi hadde på 90 tallet, og jeg er glad for at restriksjoner ble satt igang. Er vel ikke helt enig i hvordan
dette ble gjort, men de skal ha kreditt for tiltak iallefall. gledelig også at det er en del smålaks på elva igjen. Kvalitetet på denne er
litt ymse, men noen av de er riktig fine. Da tenker jeg spesielt på fisk mellom 1,6 - 1,9 som er den normale svelstørrelsen i elva. Vi har
dog fått en del mindre svel som har vært skrantne. Helt ned i 8 hg. faktisk!
Litt bekymringsaktig er det at jeg fikk 2 helt klare oppdrettsfisker. Den ene var ei rogne som jeg etter reglene satte ut igjen.. Noen
reaksjoner på dette..? Står nemlig ingenting om oppdrettsfisk i reglene...
Tipper at årets totalfangst vil bli noenlunde likt med fjoråret, og det gjenspeiler jo virkeligheten i elva. Men vi er helt klart på
rett vei igjen.. Og for neste års sesong er jeg faktisk superoptimist..! Det har jeg ikke vært på lenge..!

#13 Pjakkur

• Medlem
  • 465 Innlegg:

Skrevet 31. Aug 2010 - 21:35

Vis innleggDeetuben, 31. Aug 2010 - 13:52, skrev:

En liten oppsummering fra årets sesong: For min del, den beste noensinne. 21 laks på land, 4 av disse ble satt ut igjen. Rogner på
3 kg. 3,5 kg, 4 kg. og 7 kg.
Av 21 lakser fikk jeg 18 på flue. Selv om jeg er storfornøyd, så er ikke dette et resultat av at det plutselig står bra til igjen
i Lågen. Jeg har tilbrakt sinnsykt mange timer langs elva, og med snøret i vannet så biter det en eller annen gang. Det er fortsatt
et stykke igjen til bestanden vi hadde på 90 tallet, og jeg er glad for at restriksjoner ble satt igang. Er vel ikke helt enig i hvordan
dette ble gjort, men de skal ha kreditt for tiltak iallefall. gledelig også at det er en del smålaks på elva igjen. Kvalitetet på denne er
litt ymse, men noen av de er riktig fine. Da tenker jeg spesielt på fisk mellom 1,6 - 1,9 som er den normale svelstørrelsen i elva. Vi har
dog fått en del mindre svel som har vært skrantne. Helt ned i 8 hg. faktisk!
Litt bekymringsaktig er det at jeg fikk 2 helt klare oppdrettsfisker. Den ene var ei rogne som jeg etter reglene satte ut igjen.. Noen
reaksjoner på dette..? Står nemlig ingenting om oppdrettsfisk i reglene...
Tipper at årets totalfangst vil bli noenlunde likt med fjoråret, og det gjenspeiler jo virkeligheten i elva. Men vi er helt klart på
rett vei igjen.. Og for neste års sesong er jeg faktisk superoptimist..! Det har jeg ikke vært på lenge..!

Gratulerer med bra sesong!

Ut fra det jeg hører virker det som at fisket tok seg bra opp de siste ukene og det er positivt.
Mht oppdrettslaksen så er det vel gjengs oppfatning at den ikke hører hjemme i elva og skal opp uansett?

#14 Deetuben

• Medlem
  • 296 Innlegg:

Skrevet 03. Jan 2011 - 21:08

Skal bli artig å høre reaksjoner på dette..??

http://www.lagens-fr...nt01returnid=15

#15 Nobody

• Medlem
  • 1256 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 03. Jan 2011 - 21:54

Vis innleggDeetuben, 03. Jan 2011 - 21:08, skrev:

Skal bli artig å høre reaksjoner på dette..??

http://www.lagens-fr...nt01returnid=15

2 laks pr døgn og totalt 7 pr sesong er vel ikke dårligere betingelser enn ved mange av landets beste lakselver? Jeg syntes dette høres fornuftig ut.
Lågen har i alle tider væert ei elv hvor man bare høster uansett metode eller redskap.
At FM fortsatt kan gi disp til at det som er igjen av fisk kan fanges med faste redskaper, samt med "oppankret" mark og reketakkel er helt utrolig.

All honnør til gjengen i LF som i det hele tatt gidder å holde på med kultivering i denne elva. Det å legge ned så mye dugnadsarbeide og innsamlede midler i sitt arbeide med denne "prøverørs-laksen", syntes jeg framstår som mer og mer meningsløst.

#16 Deetuben

• Medlem
  • 296 Innlegg:

Skrevet 03. Jan 2011 - 22:02

Vis innleggNobody, 03. Jan 2011 - 21:54, skrev:

2 laks pr døgn og totalt 7 pr sesong er vel ikke dårligere betingelser enn ved mange av landets beste lakselver? Jeg syntes dette høres fornuftig ut.
Lågen har i alle tider væert ei elv hvor man bare høster uansett metode eller redskap.
At FM fortsatt kan gi disp til at det som er igjen av fisk kan fanges med faste redskaper, samt med "oppankret" mark og reketakkel er helt utrolig.

All honnør til gjengen i LF som i det hele tatt gidder å holde på med kultivering i denne elva. Det å legge ned så mye dugnadsarbeide og innsamlede midler i sitt arbeide med denne "prøverørs-laksen", syntes jeg framstår som mer og mer meningsløst.

Sportsfiskemessig så hadde jeg akseptert dette fullt ut. Men det er meningsløst at kulturfisket så å si ikke får begrensninger, og ikke engang kvoter..!

Og jeg kunne ønske meg en lik fiskestart i hele elva. 01 juni og ut august.

#17 Nobody

• Medlem
  • 1256 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 03. Jan 2011 - 22:06

Vis innleggDeetuben, 03. Jan 2011 - 22:02, skrev:

Sportsfiskemessig så hadde jeg akseptert dette fullt ut. Men det er meningsløst at kulturfisket så å si ikke får begrensninger, og ikke engang kvoter..!

Og jeg kunne ønske meg en lik fiskestart i hele elva. 01 juni og ut august.

Jeg antar at du også ga din stemme ved høringsuttalelsen i forrige runde.
Mange med deg ønsket det slik, men FM og fiskerne i Åby, Holmfoss og øvre deler som Brufoss ville det annerledes.

#18 Pjakkur

• Medlem
  • 465 Innlegg:

Skrevet 08. Jan 2011 - 12:52

"Det har allerede ved de siste reguleringene av fisket i vassdraget vært gjennomført betydelige innstramminger i fisketiden for Numedalslågen. Ut fra sosiøkonomiske årsaker vil det derfor være dramatisk for enkelte fiskeaktører å kutte mer i sesongens lengde. Det er derfor et sterkt ønske fra lokal forvaltning at ytterligere reduksjoner i fangsttrykket gjøres gjennom innføring av personlige kvoter. Dette på tross av at dette i utgangspunktet er et virkemiddel med begrenset effekt, siden en slik regulering vil virke mest i år med mye fisk, når den kanskje egentlig er unødvendig. Dette ble imidlertid avveid mot at en ytterligere innkorting i fisketid vil kunne påvirke økonomien for enkelte av fiskesalgsaktørene i Numedalslågen for mye."

Så man satser altså på en suboptimal løsning for fangstbegrensning da det man ser på som den "beste løsningen" vil redusere inntektene til kortselgerne for mye.
Logisk brist her? Får man ikke tilbake en bærekraftig bestand, så går det vel til helvete med kortsalget uansett?

#19 Deetuben

• Medlem
  • 296 Innlegg:

Skrevet 08. Jan 2011 - 13:51

Huff ja.... Jeg blir oppriktig lei meg når jeg ser hvordan denne elven skaltes og valtes med...

#20 Saatvedt

• Medlem
  • 279 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret på tørt-.

Skrevet 04. Mar 2011 - 14:46

Hva med å innføre kun stangfiske og ikke teiner og annet svineri......., kanskje egene fluesoner også ?

Som det skrives i forrige innlegg , om reduseringene utgjør for stor trussel for inntektene til grunneierne , så blir det neppe en mindre trussel hvis fisket blir så dårlig at ingen gidder å løse kort lengere.

Eller det rett og slett ikke er noen grunn for å løse kort , fordi det ikke er fisk.....

Kjenner ikke til det berømte Kjerrafisket , men hørt at dette er matauk på høyt plan , noen som kan forklare nærmere hvordan det fiskes , i korte trekk.

Mvh Espen

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere