Hopp til innhold

* * * * * 1 Stemmer

Numedalslågen 2010 - ytterligere nedkorting av fisket

• Du kan ikke svare på denne tråden
25 svar i denne tråden

#21 Nobody

• Medlem
  • 1256 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 04. Mar 2011 - 16:20

Vis innleggSaatvedt, 04. Mar 2011 - 14:46, skrev:

Hva med å innføre kun stangfiske og ikke teiner og annet svineri......., kanskje egene fluesoner også ?

Som det skrives i forrige innlegg , om reduseringene utgjør for stor trussel for inntektene til grunneierne , så blir det neppe en mindre trussel hvis fisket blir så dårlig at ingen gidder å løse kort lengere.

Eller det rett og slett ikke er noen grunn for å løse kort , fordi det ikke er fisk.....

Kjenner ikke til det berømte Kjerrafisket , men hørt at dette er matauk på høyt plan , noen som kan forklare nærmere hvordan det fiskes , i korte trekk.

Mvh Espen

I Numedalslågen er det langt flere særegne fiskemetoder enn fordekt næringsfiske, og det som i virkeligheten er kulturhistorisk fiske. Selv hva mange liker å betrakte som sportsfiske i denne elva er spesielt. Her bedrives et stående fiske med mark og reke, der det benyttes store søkker for å få agnet til å fiske fast stående på en plass. Stanga blir plassert i en bergsprekk eller lignende for det kan naturlig nok bli trøttende å sitte og holde i den gjennom en lang ”arbeidsdag”. Dette fisket bedrives også fra oppdregget båt, og foregår i oppgangshindrende høler. Det som er kulturhistorie syntes jeg vi skal ta vare på, men næringsfiske er ikke nødvendig for å bevare dette.

Når ikke engang rettighetshavere i de øvre deler av lakseførende del tar seg bryet med å ta et oppgjør med rettighetshaverne som bedriver næringsvirksomhet tror jeg faktisk ikke dette vassdraget med nåværende rettighetshavere er modne for endringer. Sportsfiskere oftest anført av fluefiskere har forsøkt å få gjennomslag for endringer gjennom flere tiår. Jeg har selv tidligere været engasjert for denne elva, men nå driter jeg rett og slett i hele greia når ikke engang fylkesmannen kan ta ansvar. De sirompa rettighetshaverne i denne elva får heller greie opp i dette på sin måte. (så lenge det varer)

Vi får sette vår lit til at DN i framtiden tar ansvar når fylkesmannen ikke evner. På dette tidspunkt får vi håpe at det er litt igjen av bestanden som er verd å bygge videre på.

En liten googling vil nok gi deg en del info om det fordekte næringsfisket i Numedalslågen. Det å sammenfatte dette i korte trekk syntes jeg blir vanskelig da det er snakk om så mange ulike redskaper som benyttes.
Motivet i avatarbildet mitt er fra Kjerrafisket, bildet tok jeg i 96

Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 04. Mar 2011 - 16:25

#22 Deetuben

• Medlem
  • 296 Innlegg:

Skrevet 19. May 2011 - 15:02

Ikke allverdens start på fisket i Lågen. Frem til i går hadde jeg hørt om 4 laks på land i Holmfoss.

Men jeg skulle tro at vi som fisker ovenfor, og ikke kan starte før 10 juni, ville hatt glede av å følge utviklingen
i fisket. Men, neida..! Finnes ingen oppegående børs hvor en kan følge med fangstene.... Forvaltningen har altså
ikke kommet lenger.....
En akevitt skal skylles ned med øl...

#23 MariusN

• Medlem
  • 752 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 19. May 2011 - 16:04

Vis innleggDeetuben, 19. May 2011 - 15:02, skrev:

Ikke allverdens start på fisket i Lågen. Frem til i går hadde jeg hørt om 4 laks på land i Holmfoss.

Men jeg skulle tro at vi som fisker ovenfor, og ikke kan starte før 10 juni, ville hatt glede av å følge utviklingen
i fisket. Men, neida..! Finnes ingen oppegående børs hvor en kan følge med fangstene.... Forvaltningen har altså
ikke kommet lenger.....

Hørte at nyheten om kvoter ble tatt dårlig imot blant noen av de "gode gamle kara" og lovnader om skogslaks hang løst, tror du dette kan ha en innvirkning på rapporteringen?

Dette innlegget har blitt endret av Flyfisher81: 19. May 2011 - 16:06

#24 Deetuben

• Medlem
  • 296 Innlegg:

Skrevet 19. May 2011 - 19:10

Tør ikke ha noen formening om det. Men det som må til blant fiskerene i lågen er en holdningsendring. Gammel vane er vond å vende.

#25 MariusN

• Medlem
  • 752 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 19. May 2011 - 20:07

Sant det, man skal ikke sitte å anta slike ting uten å ha hold i det men er på tide med en holdningsendring i denne elva som du sier

#26 Deetuben

• Medlem
  • 296 Innlegg:

Skrevet 22. May 2011 - 15:48

http://www.op.no/nyh...icle5613989.ece

Godt å se iallefall at det fortsatt finnes grei størrelse på noen....

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere