Saatvedt, 04. Mar 2011 - 14:46, skrev:
Hva med å innføre kun stangfiske og ikke teiner og annet svineri......., kanskje egene fluesoner også ?
Som det skrives i forrige innlegg , om reduseringene utgjør for stor trussel for inntektene til grunneierne , så blir det neppe en mindre trussel hvis fisket blir så dårlig at ingen gidder å løse kort lengere.
Eller det rett og slett ikke er noen grunn for å løse kort , fordi det ikke er fisk.....
Kjenner ikke til det berømte Kjerrafisket , men hørt at dette er matauk på høyt plan , noen som kan forklare nærmere hvordan det fiskes , i korte trekk.
Mvh Espen
Som det skrives i forrige innlegg , om reduseringene utgjør for stor trussel for inntektene til grunneierne , så blir det neppe en mindre trussel hvis fisket blir så dårlig at ingen gidder å løse kort lengere.
Eller det rett og slett ikke er noen grunn for å løse kort , fordi det ikke er fisk.....
Kjenner ikke til det berømte Kjerrafisket , men hørt at dette er matauk på høyt plan , noen som kan forklare nærmere hvordan det fiskes , i korte trekk.
Mvh Espen
I Numedalslågen er det langt flere særegne fiskemetoder enn fordekt næringsfiske, og det som i virkeligheten er kulturhistorisk fiske. Selv hva mange liker å betrakte som sportsfiske i denne elva er spesielt. Her bedrives et stående fiske med mark og reke, der det benyttes store søkker for å få agnet til å fiske fast stående på en plass. Stanga blir plassert i en bergsprekk eller lignende for det kan naturlig nok bli trøttende å sitte og holde i den gjennom en lang ”arbeidsdag”. Dette fisket bedrives også fra oppdregget båt, og foregår i oppgangshindrende høler. Det som er kulturhistorie syntes jeg vi skal ta vare på, men næringsfiske er ikke nødvendig for å bevare dette.
Når ikke engang rettighetshavere i de øvre deler av lakseførende del tar seg bryet med å ta et oppgjør med rettighetshaverne som bedriver næringsvirksomhet tror jeg faktisk ikke dette vassdraget med nåværende rettighetshavere er modne for endringer. Sportsfiskere oftest anført av fluefiskere har forsøkt å få gjennomslag for endringer gjennom flere tiår. Jeg har selv tidligere været engasjert for denne elva, men nå driter jeg rett og slett i hele greia når ikke engang fylkesmannen kan ta ansvar. De sirompa rettighetshaverne i denne elva får heller greie opp i dette på sin måte. (så lenge det varer)
Vi får sette vår lit til at DN i framtiden tar ansvar når fylkesmannen ikke evner. På dette tidspunkt får vi håpe at det er litt igjen av bestanden som er verd å bygge videre på.
En liten googling vil nok gi deg en del info om det fordekte næringsfisket i Numedalslågen. Det å sammenfatte dette i korte trekk syntes jeg blir vanskelig da det er snakk om så mange ulike redskaper som benyttes.
Motivet i avatarbildet mitt er fra Kjerrafisket, bildet tok jeg i 96
Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 04. Mar 2011 - 16:25