Hopp til innhold

- - - - -

Berggylte og blåstål

• Du kan ikke svare på denne tråden
4 svar i denne tråden

#1 Pjakkur

• Medlem
  • 467 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Alt med fettfinne

Skrevet 29. Jul 2010 - 22:37

Var ute med junior på Vestfold-kysten i dag. Heiv uti ei reke på en liten krok og etter noen sekunder sto Snoopy´en i helspenn. Opp kom etter hvert ei flott Berggylte på 1 kg+. Det viste seg at det var Berggylte og Blåstål an mass på stedet og de hadde en helt annen størrelse enn jeg er vant med. Spreke var de også så dette var bra motivasjon for poden.

Leker nå med tanken på å ta med femmer´n neste gang vi skal dit. Er det noen som har fisket leppefisk med flue, og som har noen tips på hva som kan brukes? Ser for meg at reke- og krabbeimitasjoner kanskje kan være tingen?

Har hørt at gyltene også er god matfisk, så tilberedningstips tas også i mot med takk!

Terje

Dette innlegget har blitt endret av Pjakkur: 29. Jul 2010 - 22:37

A bad day fishing beats the hell out of an excellent day at work

#2 SyrDarya

• Medlem
  • 175 Innlegg:

Skrevet 11. Oct 2010 - 17:17

Bergylte er god matfisk, veldig god. Fast og fin i kjøttet som skifter farge fra grønt til hvitt når den tilberedes. Lag fileer og steik.Kok suppe på hue og finner og bein. Blåstål er pinnetørr

Dette innlegget har blitt endret av SyrDarya: 11. Oct 2010 - 17:17

#3 ford prefect

• Medlem
  • 1435 Innlegg:
  • Interesser:alt som tar fluer

Skrevet 11. Oct 2010 - 18:25

Gylte er knall å koke kraft på som nevnt ovenfor.

Prøv fluer i str.6-8 i reke\marflo-sjangeren, alt som minner om noe etandes i rett str, gjerne med et gullhode foran.

Det beste er seff om du spiser noen reker før du fisker og samtidig gnir flua godt mellom fingrene for hell og lykke :msn-wink:

Dette innlegget har blitt endret av ford prefect: 11. Oct 2010 - 18:26

" Å kaste sluk i ei nydelig elv er som å kaste stein på den fineste dama i klassen !"

#4 Spenolsen

• Medlem
  • 83 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 12. Oct 2010 - 01:00

Gullhodenymfer gjør jobben! Trenger noe som går ned, og som ikke er for stort for gyltekjeften.

#5 Cyclops

• Medlem
  • 77 Innlegg:
  • Skype-ID:Cyclops
  • Interesser:Fiske, løping, langrenn, sykkel og foto/film
  • Favorittfiske:ørret, laks, lyr ++

Skrevet 12. Oct 2010 - 07:58

Har fått en del gylter og blåstål om sommerene i Nordfjord.
Sist sommer prøvde jeg litt målretta for å se om det kunne gå an å lure noen store.
Noen rekorder ble det ikke, men det ble tydelig at det som fungerte best der var rekeimitasjoner.
Jeg laget noen små "pattegriser" (str 8 ) med blyfortynging. De slo an særlig blant blåstålen.
Det er spreke fisker å få på lett flueutstyr.

Dette innlegget har blitt endret av Cyclops: 12. Oct 2010 - 07:59

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere