Hopp til innhold

- - - - -

Vekt på Flyteklump kontra synkeklump

19 svar i denne tråden

#1 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 21. Aug 2010 - 20:58

Har ei 14,5 fots 10-11 stang som er merket med 38-42 gram på klingen. Denne har jeg nå fått til med en brukandes flyteklump på 12,5 meter med vekt på 40 gram. Det flyter fint utover og stanga ser ut til å bli godt ladet til å strekke dette snøret lettvint på oppimot 30 meter når jeg står uti elva. Men jeg har lyst til å anskaffe en ren synkeklump eller en slik synk1/synk2 eller en synk1/synk3. Så dere som sikkert har kappet atskillige klumper, veid, målt og testet disse, vet noen om en slik nevnt synkeklump bør være kortere og tyngre eller kanskje lettere enn 40 gram med referanse på den nevnte flyteklumpen..?

Spesifikke mål og vektforslag taes imot med takk.

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#2 MariusN

• Medlem
  • 911 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 22. Aug 2010 - 01:03

Vis innleggSalaren, 21. Aug 2010 - 20:58, skrev:

Har ei 14,5 fots 10-11 stang som er merket med 38-42 gram på klingen. Denne har jeg nå fått til med en brukandes flyteklump på 12,5 meter med vekt på 40 gram. Det flyter fint utover og stanga ser ut til å bli godt ladet til å strekke dette snøret lettvint på oppimot 30 meter når jeg står uti elva. Men jeg har lyst til å anskaffe en ren synkeklump eller en slik synk1/synk2 eller en synk1/synk3. Så dere som sikkert har kappet atskillige klumper, veid, målt og testet disse, vet noen om en slik nevnt synkeklump bør være kortere og tyngre eller kanskje lettere enn 40 gram med referanse på den nevnte flyteklumpen..?

Spesifikke mål og vektforslag taes imot med takk.

Salaren

Her er det mye smak og behag, noen liker å ha synkeklumpene noe tyngre en flyteklumpene andre kjører samme vekt på begge deler. De aller fleste vil ha synkeklumpen noe kortere enn en flyteklump. dette gjør det lettere å løfte den til et nytt kast.

Selv bruker jeg stortsett en vekt +/- 1 gram uansett synkegrad, samt at alle klumpene mine er rundt 13 meter. Bruker heller en lengre stang når jeg bruker tunge synkeklumper.

Skal du ha deg en synkeklump ville jeg kjøpt meg Triple D lina til GL i I/2/4 en super fiske line samtidig som den er god å kaste med.

#3 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig

Skrevet 22. Aug 2010 - 10:30

Er nok mye smak og behag ..ja. Jeg synes det er vesentlig at synkeklumpen er godt "vel-balansert" , noe mange av de nye klumpene er blitt med årene. Med en grei synkeklump holder jeg meg gjerne i samme vekt/lengde, om mulig, som flyt.Er ikke så fort frempå med saksa som før :biggrin: synes noen klumper blir for "rølpete" og mindre dynamiske når du klipper dem og da foretrekker jeg heller at de er litt "feil" på vekta.

#4 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering

Skrevet 22. Aug 2010 - 10:36

Hei og takk for svar
Kommer akkurat fra elva nå og riktignok ble det ettpar lakser på 1,5 og ca 3 kg på synkeline. Men du verden hvor dårlig det går vedr, kasting. Det er jo et slit og få greiene ut og når det går ut så er det neppe noe særlig mere en 20 meter hvis kastet treffer sånn noenlunde og jeg må oftest mellomkaste alikevel. Jeg merker meg at til tross for mellomkast så går det ikke noe lengre av den grun men det er jo greiere å få vinklet skikkelig med et mellomkast.Jeg bruker altså på nevnte stang da en 11 meters Loop løkkeklump som veier 37 gram da dette er det eneste jeg har for tiden. Snøret steiler og vingler noe aldeles utrolig og jeg tør ikke bruke lengre fortom en ca en meter i frykt for å få tubekroken i trynet. Enten er dette snøret fullstendig ubrukelig for denne stanga eller så krever synkesnørefiske en anderledes kasteteknikk sammenlignet med flytesnørefiske. Kaster jo som sagt en 12,5 meters flyteklump meget bra med denne stanga. Spekulerer på om det kan være en ide og sette på en synkespiss på 9 fot da jeg har noen av disse fra loop såvel men jeg bruker dem helst i kombinasjon med flytesnøret. Merker meg at flytesnørekasting ofte bli forbedret med en synkespiss da snøret da ankrer seg bedre i vannet før fremkast. Kan dette være løsningen for synkelinen og tror dere. Det er jo bare 11 meter langt og stanga er 14,5 fot..?

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#5 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 10:57

Må helt klart legge om kastestilen noe... ja, selv om du tar mellomkast. Med kort fortom (som jo ikke er uvanlig på synkeliner)og synkeliner må en være mere presis på nedlegget ...venter du for lenge med fremkastet setter for mye av synkelina seg og da er det kjørt.
Timinga er som regel et problem her....enten tar en fremkastet for tidlig eller for seint, og da begynner en bare og surre :blush:

Kjenner ikke noe til klumpen din , men bruker du nedstrøms mellomkast og hiver på en litt lengre fortom-polyleader..etc antar jeg at du får bedre/lettere feste i vannet og litt mere ro over timinga...???
Ser helt ikke bort i fra at klumpen din er litt lett. Lette (lettere en du er vant med) liner er ikke alltid det greieste når en sliter med kastinga.

GRATTIS med fangsten forresten... :thumbup:

Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 22. Aug 2010 - 10:59

#6 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 22. Aug 2010 - 11:11

Hei, du må gjerne forlenge denne klumpen hvis det fungerer bedre for deg. Sender kappetabellen for Power Taper som jeg syns illustrerer din problemstilling godt:
http://www.guideline...blicShow;ID=203
Hvis det hele fungerer best for deg med lange og litt tyngre liner, så er det bare å bruke det. Forutsetter at du har kondis til å hale og dra på disse lange og tunge synkelinene - ikke alle har det.
Men gitt at en må stå på land og med en elveforbygning i ryggen, er det også greit å kunne hente fram en line på 10-11 m. Gratulerer med dagens fangst og lykke til med utprøvingen.

#7 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 11:41

Ja det kan nok være riktige teorier dere kommer med. Prøvde nemlig med overhåndskast og klumpen virker ikke for tung når man får den i luften så det gikk greit nok men landingen og utstrekket bli jo ennå helt fryktelig. Men jeg får se videre på greiene.
Krever nesten litt ekstra dyp og hastig elv når man eksperimenterer med synkeline. Men flyteline kan man jo bruke innsjøer for den sags skyld selv om det jo føles mye riktigere å stå i rennendes vann til over knea.

Salaren
Salaren

#8 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 11:54

Beste hadde nok vært om du fikk prøve noen forskjellige synke-klumper :msn-wink: Ellers er vel synkeliner gjerne litt mere "urolige" å kaste med en flyteliner .
Lykke til videre!!

#9 MariusN

• Medlem
  • 911 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 12:56

Vis innleggSalaren, 22. Aug 2010 - 10:36, skrev:

Hei og takk for svar
Kommer akkurat fra elva nå og riktignok ble det ettpar lakser på 1,5 og ca 3 kg på synkeline. Men du verden hvor dårlig det går vedr, kasting. Det er jo et slit og få greiene ut og når det går ut så er det neppe noe særlig mere en 20 meter hvis kastet treffer sånn noenlunde og jeg må oftest mellomkaste alikevel. Jeg merker meg at til tross for mellomkast så går det ikke noe lengre av den grun men det er jo greiere å få vinklet skikkelig med et mellomkast.Jeg bruker altså på nevnte stang da en 11 meters Loop løkkeklump som veier 37 gram da dette er det eneste jeg har for tiden. Snøret steiler og vingler noe aldeles utrolig og jeg tør ikke bruke lengre fortom en ca en meter i frykt for å få tubekroken i trynet. Enten er dette snøret fullstendig ubrukelig for denne stanga eller så krever synkesnørefiske en anderledes kasteteknikk sammenlignet med flytesnørefiske. Kaster jo som sagt en 12,5 meters flyteklump meget bra med denne stanga. Spekulerer på om det kan være en ide og sette på en synkespiss på 9 fot da jeg har noen av disse fra loop såvel men jeg bruker dem helst i kombinasjon med flytesnøret. Merker meg at flytesnørekasting ofte bli forbedret med en synkespiss da snøret da ankrer seg bedre i vannet før fremkast. Kan dette være løsningen for synkelinen og tror dere. Det er jo bare 11 meter langt og stanga er 14,5 fot..?

Salaren
Først; grattis med fisk! Mitt mantra er drit i hvordan du får ut flue så lenge du fanger fisk! Mange som kaster mer enn de fisker.

Høres ut som du fisker med en LOOP adapted klump uten den siste delen. Køpe en spiss til denne som passer synkegraden gjerne en grad høyere (hvis snøret er synk 2 kjøper du en synk 3 spiss) Jeg ville ikke satt på en poly blir ikke like god kombinasjon som de spissen som hører til. disse 6-9 gram.

Synkesnøre fisket krever litt annen teknikk som det blir sagt her, litt mer timing mht ankringen av snøret. Sleit veldig med det i starten men når du begynner å treffe så går det fryktelig langt. Har alltid fisket mye med flyt/synk snører nettopp fordi de er enkla å få opp men synes synkesnører fisker bedre og fisker oftere og oftere med dette.

#10 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 13:13

Ja det stemmer det, snøret er av typen Loop adaptet men jeg har foreløpig ikke benyttet en Loop synkespiss. Tenker da en slik Loop spiss type fast sinking på 10fot kunne kanskje passe.

Mener du altså at disse Loop snørene er ment å fungere med med en Loop spiss og vil fungere dårlig ellers..?

Har nemlig en hel del av disse Loop adaptet snørene i 8-9 samt 9-10 samt det 10/11 synkesnøret som denne diskusjonen dreier seg om.

De andre nevnte Loop snørene er i Type Flyt/Intermediate, Flyt/Synk1, Ren flyt og et rent intermediate. Må bare få sagt at jeg sliter med alle sammen og de ligger i ei bøtte i garasjen. Eneste som gikk sånn noenlunde var når jeg på flytesnøret satte på en sinking spiss(Loop). Da ble det 11,7 meter + 9fot og men dette ble alikevel for lett for en Guideline LPXE 13'. Her veide altså kombinasjonen 30 gram men holdt ikke for å lade stangen. Lagte med derfor en Airflo flyteklump på 11 meter og 33 gram og når jeg bruker dette sammen med en Loop synkespiss så går LPXE stanga helt enormt vakkert og jeg kaster med utrolig lite energi både laaaangt og vakkert hver gang.

Men hva da med F/I eller F/s1 snørene eller Intermediaten..? Krever disse og en slik Loop spiss for å bli komplette..? Nevnte snører er jo 10,5 og 10,2 og 11 meter.

Kan noen svare på dette hadde jeg blitt fornøyd. Finner ikke noe om Loop adaptet line system i boksene helller
Salaren

#11 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 13:23

Er det dette du bruker?
http://www.looplts.n...rapper&Itemid=9

Sjekk under to-hånds liner og adapted heads.

#12 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 13:59

Det lignet ja, men snørene er allerede 3-4 år og ligger i orntlige esker med svarte spoler som kan åpnes. Skal studere nærmere mot kvelden. Ser ivertfall ut som at jeg har noe å sette meg inn i. Men en ting skal være sikkert. Klumpene eller det som nå ser ut til å være bodyer er veldig lette sammenlignet med snøreklassen de er merket med. Det er jo utrolig at Loop kan merke en klump(kanskje body) med klasse 9-10 og så veier den bare 29-30 gram enig..? Det skal jo veie mere for å spenne en tohånds fluestang ikke sant, eler er Loop stengene veldig lite stive sammenlignet mef f.eks. Guideline..?

Salaren
Salaren

#13 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 14:16

Skal ikke uttale meg om merkingen, jeg bruker lite loop liner. Derimot er jeg godt kjent med Loop stenger, og de aller fleste av disse er rett nok merket med klasse eller gram.
Alle disse adapted systemene som det har blitt veldig mange av, krever to deler satt sammen. Da vil de få vanlige vekter og lengder. Påsatt tip, kan de evt kappes i bakkant hvis ønsket. Vil tro at du må skaffe deg en lineforpart som er laget for de "hodene" du har. En polyleader kan neppe erstatte en slik.
Et godt alternativ er også å skaffe seg vanlige klumper i en lengde.

#14 MariusN

• Medlem
  • 911 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 14:38

Vis innleggSalaren, 22. Aug 2010 - 13:13, skrev:

Ja det stemmer det, snøret er av typen Loop adaptet men jeg har foreløpig ikke benyttet en Loop synkespiss. Tenker da en slik Loop spiss type fast sinking på 10fot kunne kanskje passe.

Mener du altså at disse Loop snørene er ment å fungere med med en Loop spiss og vil fungere dårlig ellers..?

Har nemlig en hel del av disse Loop adaptet snørene i 8-9 samt 9-10 samt det 10/11 synkesnøret som denne diskusjonen dreier seg om.

De andre nevnte Loop snørene er i Type Flyt/Intermediate, Flyt/Synk1, Ren flyt og et rent intermediate. Må bare få sagt at jeg sliter med alle sammen og de ligger i ei bøtte i garasjen. Eneste som gikk sånn noenlunde var når jeg på flytesnøret satte på en sinking spiss(Loop). Da ble det 11,7 meter + 9fot og men dette ble alikevel for lett for en Guideline LPXE 13'. Her veide altså kombinasjonen 30 gram men holdt ikke for å lade stangen. Lagte med derfor en Airflo flyteklump på 11 meter og 33 gram og når jeg bruker dette sammen med en Loop synkespiss så går LPXE stanga helt enormt vakkert og jeg kaster med utrolig lite energi både laaaangt og vakkert hver gang.

Men hva da med F/I eller F/s1 snørene eller Intermediaten..? Krever disse og en slik Loop spiss for å bli komplette..? Nevnte snører er jo 10,5 og 10,2 og 11 meter.

Kan noen svare på dette hadde jeg blitt fornøyd. Finner ikke noe om Loop adaptet line system i boksene helller

Da skjønner jeg du ikke bli "venn" med dem:) Som det ble sagt her så må det to deler til for at snøret er komplett (uansett synkegrad). Kastet mye med disse snørene i fjor, gode snører etter min mening!

Sett på en tupp så skal du se du får en helt ny feel! Gleder meg til å høre rapport!

Marius

Dette innlegget har blitt endret av Flyfisher81: 22. Aug 2010 - 14:40

#15 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 15:38

Hei igjen
Takker for fedback og god forklaring. Men unnskyld at jeg maserPostet bilde Hva med F/S eller F/I linene..? Disse er jo en flytbody men med synkende eller intermidiate front, skal disse og anvendes med Loops spiss for at greiene skal virke orntlig..? Virker jo litt rart å sette på en 9 eller 10 fots slow sink, sink eller fast sink spiss på at snøre som allerede er synkende i fronten. Men lengden er jo 10,1 eller 10,5 meter på nevnte line så det kreves kanskje noe mere..? Vet du noe om dette..? Vektene er forresten oppgitt til 30 gram på disse og klassifisert 9-10. Etter mitt hode burde en 9-10 line passendes til f.eks en Guideline LPXE veie oppimot 40 gram. Ser man på Gloomis sine snøreanbefalinger så bekrefter dette og at snører til typisk 14fots 9-10 stenger bør ha snører på 36-40 gram. Man kommer jo ikke opp i slike vekter med en Loop klump totalt sett da spissen neppe veier så mye som ett gram..

Salaren
Salaren

#16 MariusN

• Medlem
  • 911 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 16:03

Vis innleggSalaren, 22. Aug 2010 - 15:38, skrev:

Hei igjen
Takker for fedback og god forklaring. Men unnskyld at jeg maserPostet bilde Hva med F/S eller F/I linene..? Disse er jo en flytbody men med synkende eller intermidiate front, skal disse og anvendes med Loops spiss for at greiene skal virke orntlig..? Virker jo litt rart å sette på en 9 eller 10 fots slow sink, sink eller fast sink spiss på at snøre som allerede er synkende i fronten. Men lengden er jo 10,1 eller 10,5 meter på nevnte line så det kreves kanskje noe mere..? Vet du noe om dette..? Vektene er forresten oppgitt til 30 gram på disse og klassifisert 9-10. Etter mitt hode burde en 9-10 line passendes til f.eks en Guideline LPXE veie oppimot 40 gram. Ser man på Gloomis sine snøreanbefalinger så bekrefter dette og at snører til typisk 14fots 9-10 stenger bør ha snører på 36-40 gram. Man kommer jo ikke opp i slike vekter med en Loop klump totalt sett da spissen neppe veier så mye som ett gram..

Salaren

Hehe komplisert dette snøre styret!

Du skal alltid ha en tip på adaptet snøret. Derfor også vekten er så lav, du skal legge til tipene... så da får 30 gram + 7-8 gram tip og du får en klump på 13 m på 37 - 38 gram som er relativt riktig ifht klasse 9-10. Selv har jeg et GL connect snøre i klasse 9/10 der selve klumpen veier 30 gram og tipene veier 9-10 gram.

Du får teste, lover deg at snørene får en helt ny feel med tipene!

#17 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 16:46

Veide akkurat en Loop 10 fots Fast sink tip beregnet for 9-10 og dende veide 3 gram. Har ikke en tip til 10-11 men det kan være trolig at denne veier over 3 gram.

Da er jeg i mål og nå gjenstår det og teste fremover. synd jeg må på jobb noen uker men får ta det etterpå. Høsten er jo fin tid for kasting.
Kom til å lese litt på snørepakken til bodyene og ganske riktig, der står det jo rimelig godt forklart. Men som man vet, instruksjonsboken leser man først etter at man har brukt utstyret og etter at ting er gått galt...Postet bilde

Takker

Salaren
Salaren

#18 MariusN

• Medlem
  • 911 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 17:44

Vis innleggSalaren, 22. Aug 2010 - 16:46, skrev:

Veide akkurat en Loop 10 fots Fast sink tip beregnet for 9-10 og dende veide 3 gram. Har ikke en tip til 10-11 men det kan være trolig at denne veier over 3 gram.

Da er jeg i mål og nå gjenstår det og teste fremover. synd jeg må på jobb noen uker men får ta det etterpå. Høsten er jo fin tid for kasting.
Kom til å lese litt på snørepakken til bodyene og ganske riktig, der står det jo rimelig godt forklart. Men som man vet, instruksjonsboken leser man først etter at man har brukt utstyret og etter at ting er gått galt...Postet bilde

Takker

Salaren

Da tror jeg du har polyleadere og ikke tipene som hører til adapted lina, veide akkurat en tip jeg har i synk 5 klasse 8/9 og den veide 7 gram:)

http://www.baardsen....nt.php?pid=1933 eksempel her:)

#19 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 18:58

Da vet jeg enda mer. Så det forklarer mine problemer til de grader. Da blir det jo vekter som ligner på noe og som er "kompatible" med andre stangprodusenter såvel. Gikk akkurat over Loop bodyene og jeg har ikke midre enn 6 Stykker:

• Low Float 9-10 Rod 14-14' 6" fot 11,7m
  • Clear Intermediate 9-10 Rod 13'-13'6"
  • Slow synk 9-10 9-10 Rod 14-14'6"
  • Float/Intermediate 9-10 Rod 13-13'6"
  • Float/Intermediate 9-10 Rod 14-14'6"
  • Fast Sink 10-11 Rod 15-15'6"
Disse veier alle 6 29-30 gram untatt nr.6 som jegmener å huske veier 34 gram. Men jeg har altså ingen hoder til disse og bør vel kanskje skaffe noe så jeg får brukt dette til noe fornuftig De er jo så godt som ikke brukt og ligger pent på spolene sine.

Ikke rart kastingen gikk skeis i fjor og nå i år med synkeklumpen. Rart nok at jeg kom ut i det hele tatt. Jammen godt ikke laksene oppdaget dette før den tok flua..Postet bilde

Takker så meget for den assistanse du har gitt meg.
Salaren
Salaren

#20 MariusN

• Medlem
  • 911 Innlegg:

Skrevet 22. Aug 2010 - 20:00

Vis innleggSalaren, 22. Aug 2010 - 18:58, skrev:

Da vet jeg enda mer. Så det forklarer mine problemer til de grader. Da blir det jo vekter som ligner på noe og som er "kompatible" med andre stangprodusenter såvel. Gikk akkurat over Loop bodyene og jeg har ikke midre enn 6 Stykker:

• Low Float 9-10 Rod 14-14' 6" fot 11,7m
  • Clear Intermediate 9-10 Rod 13'-13'6"
  • Slow synk 9-10 9-10 Rod 14-14'6"
  • Float/Intermediate 9-10 Rod 13-13'6"
  • Float/Intermediate 9-10 Rod 14-14'6"
  • Fast Sink 10-11 Rod 15-15'6"
Disse veier alle 6 29-30 gram untatt nr.6 som jegmener å huske veier 34 gram. Men jeg har altså ingen hoder til disse og bør vel kanskje skaffe noe så jeg får brukt dette til noe fornuftig De er jo så godt som ikke brukt og ligger pent på spolene sine.

Ikke rart kastingen gikk skeis i fjor og nå i år med synkeklumpen. Rart nok at jeg kom ut i det hele tatt. Jammen godt ikke laksene oppdaget dette før den tok flua..Postet bilde

Takker så meget for den assistanse du har gitt meg.
Salaren

Bra du fikk klarhet i dette! Ser ut som du er godt dekka mht snører! Kan kanskje til og med legge ut noen for salg og finansiere noen nye tiper:)

Lykke til med fisket!

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere