Hopp til innhold

- - - - -

Sage z-axis vs Scott s4

3 svar i denne tråden

#1 Saatvedt

• Medlem
  • 281 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret på tørt-.

Skrevet 22. Aug 2010 - 21:45

Hei , har en stund vurdert å prøve sage.....

Alltid brukt scott stenger , og har en STS 5# som jeg vurderer å bytte ut , dermed sitter jeg å ser på Sage sine modeller , og ut fra teksten på de begge , finner jeg disse stengene interessante,.

Noen her inne som har prøvd begge i klasse 5# ?

4 delt er ett must ved nykjøp ,

Hvordan er z axis å spenne opp ved kortere kast ? har prøvd ett par Sage stenger tidligere , og de var meget gode å kaste med de , lette å kontrollere snøret med....

jeg må vel prøve de begge 2 før jeg bestemmer meg , men ble nysgjerrig , så fikk lyst til å høre om noen har noe erfaringer med disse 2 stengene....

Er det stor forskjell på Scottstengene nå og for 6 år siden når jeg kjøpte min STS mon tro ?

Mvh Espen

#2 Hoaas

• Medlem
  • 1241 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fiske og jakt med hund.
  • Favorittfiske:Ørret, sjøørret, røye, laks - i den rekkefølgen.

Skrevet 23. Aug 2010 - 08:29

Heisann!

Brukte Scott S3 og S4 for noen år siden. Bytta til Sage Z-axis for 2-3 år siden, og skal jeg sammeligne den med Scott stengene, så vil jeg si den er litt dypere, mer behagelig å kaste med, lettere å spenne opp og du har bedre linefølelse. Ikke minst er den bedre å kjøre fisk på :P Alle stengene var i #5. Dette er selvsagt min egen erfaring, og mange mener nok noe annet.

Det beste er nok å prøve stengene selv, så kan du gjøre deg opp egne meninger :)

#3 Mickey Finn

• Medlem
  • 478 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 15. Sep 2010 - 10:34

Enig med Hoaas.

Z-axis er noe dypere, om man sammenligner direkte med S4.

Z-axis kan du gå ut fra er korrekt klassifisert (i ERN-tråden kan du se målingene på mine to stenger). S4 derimot er hakket stivere og toppaksjonert. Ypperlig til kast med større fluer og framtunge snører som skal bankes gjennom vinden. En S4 i #7 har ingen problem med å håndtere det tunge GPX-snøret i #8. Selv med mye snøre ute.

Etter min erfaring: To flotte stenger, men til hvert sitt bruk. Z-axisen til tørt eller vått under ikke alt for ekstreme forhold. S4 når du skal dypt og langt, eller har mus eller andre store fluer på lina.

MF

Vis innleggHoaas, 23. Aug 2010 - 08:29, skrev:

Heisann!

Brukte Scott S3 og S4 for noen år siden. Bytta til Sage Z-axis for 2-3 år siden, og skal jeg sammeligne den med Scott stengene, så vil jeg si den er litt dypere, mer behagelig å kaste med, lettere å spenne opp og du har bedre linefølelse. Ikke minst er den bedre å kjøre fisk på :P Alle stengene var i #5. Dette er selvsagt min egen erfaring, og mange mener nok noe annet.

Det beste er nok å prøve stengene selv, så kan du gjøre deg opp egne meninger :)

Arter tatt på fluestang: Laks, brunørret, regnbueørret, sjøørret, bekkerøye, sockeye salmon, ishavsrøye, sei, lyr, horngjel, berggylt, torsk, makrell, bonefish, jack, skipjack, barracuda, snapper, chum salmon, pink salmon.

#4 Saatvedt

• Medlem
  • 281 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret på tørt-.

Skrevet 15. Sep 2010 - 18:51

Endte op med z-axis 9 ft 5# , er veldig fornøyd så langt......såapss fornøyd at jeg kjøte en brukt rpl+ i klasse 4# brukt.

Mvh Espen

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere