Hopp til innhold

- - - - -

Sjøørret eller brunørret

10 svar i denne tråden

#1 Steven Mear

Mar Lodge

• Medlem
  • 1607 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske, bøker, internasjonal politikk, språk,
    Instruktør: er AAPGAI og FFF THCI sertifisert

Skrevet 30. Aug 2010 - 17:00

Det er på en måte en vinkling på mitt siste innlegg. Hvordan ser du forskjellen mellom en sjøørret som har stått litt i elven og en større brunørret?

Finnes det noen som har tenkt litt på dette?

mvh
Steven
Steven
(In pursuit of the Holy Grail)

#2 Hoaas

• Medlem
  • 1241 Innlegg:
  • Interesser:Fiske og jakt med hund.
  • Favorittfiske:Ørret, sjøørret, røye, laks - i den rekkefølgen.

Skrevet 30. Aug 2010 - 18:41

Kanskje at sjøørreten er feitere? Nei jeg vet ikke, for å være helt ærlig.
En sjøørret skal vel stå ganske lenge i elva før den blir like mørk som en brunørret?

#3 Fly-fish

• Støttemedlem
  • 1030 Innlegg:
  • Skype-ID:Fly-fish
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 31. Aug 2010 - 08:24

Det er jo samme "fisken" og etter en sundt i elven tror jeg at det ikke er mulig å se forskjell.
In lepeophtherius salmonis veritas

... i lakselusen finnes sannheten

#4 LJL

• Medlem
  • 104 Innlegg:
  • Favorittfiske:Anadrome slaksefisker

Skrevet 31. Aug 2010 - 09:14

En skjellprøve tror jeg er eneste måten og se det på, iallefall ser ikke jeg forskjell på sjøørret og ørret litt utpå sesongen..

#5 Hoaas

• Medlem
  • 1241 Innlegg:

Skrevet 31. Aug 2010 - 12:28

Har ikke sjøørret og brunørret identisk DNA da? Hvordan kan en skjellprøve avsløre om det er sjøørret eller brunørret da? En brunørret kan jo bare vandre ut i sjøen, så er det plutselig en sjøørret..og vice versa.

#6 Asbj.R.

• Medlem
  • 324 Innlegg:
  • Interesser:Gitarer og studio i tillegg til fluefiske
  • Favorittfiske:Sjørøye, sjøørret, laks

Skrevet 31. Aug 2010 - 17:25

Hørte på et foredrag for noen år siden, av forskere som hadde forsket på røye i Svalbardområdet, at de konkluderte med at av en viss populasjon røye (årskull-søsken) ville noen gå ut i sjøen og bli anadrome, mens andre ville stå igjen i vannet/elva. Dette var et ledd i å sikre artens/slektens overlevelse.

Dersom det samme gjelder for ørret (mye trolig) vil man altså finne søsken fra samme gyting som både er brunørret og sjøørret.

I et av "mine" vassdrag fisker vi sjøørret i ei elv som renner gjennom et brakkvannsbasseng (mye marflo og annen næringsrik fiskemat). Det er kort vei opp til et vann. Vi erfarer ofte at SØ følger floa opp og inn i vannet, og følger den ut igjen. Samtidig har vi også erfart (mener vi da) at brunørret fra vannet slipper seg ned når floa går ut for å beite marflo, og følger neste flo opp igjen. Denne ørreten er mørkere enn den vanlige SØ, men samtidig lysere enn brunørreten i vannet.

Kan det være slik at ørreten kan veksle mellom å være anadrom et år, og "brun" et annet år? Eller er det slik at fisken bare følger maten,og spiser der det er mest?
Johannes evangelium, 21. kapittel, 3. vers.
Simon Peter sier til dem: Jeg går avsted for å fiske. De sier til ham: Vi går også med deg. De gikk avsted og steg i båten; men den natt fikk de intet.
Etter inspirasjon av Izaak Walton, The Compleat Angler.

Asbj.R.

#7 LJL

• Medlem
  • 104 Innlegg:
  • Favorittfiske:Anadrome slaksefisker

Skrevet 31. Aug 2010 - 19:32

Vis innleggHoaas, 31. Aug 2010 - 12:28, skrev:

Har ikke sjøørret og brunørret identisk DNA da? Hvordan kan en skjellprøve avsløre om det er sjøørret eller brunørret da? En brunørret kan jo bare vandre ut i sjøen, så er det plutselig en sjøørret..og vice versa.

Det er genetisk samme art, imidlertid vil jeg anta vekstsesongen er forskjellig fra hav til ferskvann, dette burde vel en skjellprøve vise..

#8 Hoaas

• Medlem
  • 1241 Innlegg:

Skrevet 31. Aug 2010 - 20:22

Det er mye mulig..det har jeg ingen kunnskap om.

#9 cardinal

• Medlem
  • 433 Innlegg:
  • Favorittfiske:Anadromt fiske

Skrevet 31. Aug 2010 - 21:08

Vis innleggLJL, 31. Aug 2010 - 19:32, skrev:

Det er genetisk samme art, imidlertid vil jeg anta vekstsesongen er forskjellig fra hav til ferskvann, dette burde vel en skjellprøve vise..
Jepp, en ørret vokser mye fortere i havet enn i ferskvann. Mener å ha vært borti at vekstraten til en ørret gjenspeiler seg i skjellene og at man derigjennom kan se om den har vært i havet eller ikke. Nå er jeg absolutt ingen ekspert på området, så det er fullt mulig jeg er på viddene, men mener å ha lest dette en eller annen plass.

#10 Steven Mear

Mar Lodge

• Medlem
  • 1607 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, bøker, internasjonal politikk, språk,
    Instruktør: er AAPGAI og FFF THCI sertifisert

Skrevet 01. Sep 2010 - 06:19

Vi egentlig ser veldig få sjøørret i Bjerkreim nå, iallefall i følge fangstatistikkene. Her husker jeg foredrag som ble levert så lenge som 15 år siden. Jeg var i situasjonen én annen dag hvor jeg så at en venn landet en lysaktig fisk, som jeg tror var sjøørret - i forhold til den vanlig fargen av brunørret her oppe. Lenge nede på Fotlandsvann, hvor det er mye sandbunn, har jeg sett lysere brunørret: dette var for én del år siden og man kunne se disse små fiskene under båten.

Noen sier at SØ er sølvaktig med svarte prikker, men jeg kan fortelle om ett vann hvor brunørreten har (pleide å ha) den utseende.

Jeg spurte Atlantic Salmon Trust (AST)om dette én gang i tid. De mente at en elv kunne ha både sjøøret og laks, men av og til blé det slik at en elv gikk over til å være en rén lakseelv. Grunnen jeg tok kontakt var at fiskere spurte om ikke klekkeriet kunne bli brukt for å produsere sjøørret avkom. Men, som noen av Dere er inne på, ørret og sjøørret er samme art. Ifølge AST hva tid ingen garanti at avkom til én sjøøret ville senere reise ned til havs, og den eneste mulighet til å måle suksessen av prosjektet var å merke fisken på én eller én annen måte. Det finnes minst én elv i Wales som har gjort dette, takk til inherdig innsatsen av lokale folk: etter det jeg husker ble fetfinnen fjernet.

Som noen av Dere er inne på, én sjøøret av en viss vekt er sannsynligvis yngere enn en "ren" brunørret av sammen vekten? Hvis jeg husker riktig, for noen år siden fanget en lokal fisker en brunørret av 7kg i et vann i Bjerkreim. Folk trodde dette var laks, men det var ingen måte at den fisken kunne komme til havs.

Jeg har også sett stor brunørret i Bjerkreim, dvs. av 3,5 kg i vekt, men ikke i det siste. Hvorfor jeg tror at det var brunørret? Dette var kun fordi at det var mye parasitt i fisken - den som ser ut som mais.

Jeg synes å ha lest en gang i tid at sannsynlighet er at det er hunnfisk av brunørret som reiser til havs?
mvh
Steven
Steven
(In pursuit of the Holy Grail)

#11 ØyvindK

• Medlem
  • 164 Innlegg:
  • Favorittfiske:Tørrflue og nymfefiske etter sjøørret

Skrevet 01. Sep 2010 - 10:05

Vis innleggSteven Mear, 30. Aug 2010 - 17:00, skrev:

Det er på en måte en vinkling på mitt siste innlegg. Hvordan ser du forskjellen mellom en sjøørret som har stått litt i elven og en større brunørret?

Finnes det noen som har tenkt litt på dette?

mvh
Steven

En sikker indikasjon på om det er en sjøørret som har vært i havet og vandret opp i elva i år, er om den har enkelte svarte prikker (gjerne med hvit ring rundt)på bukskinnet og bukfinnene. Man kan sjekke bukfinnene ved å holde dem opp mot sola eller annen lyskilde. Dette er en liten rundorm som fisken kun får i havet. Om sjøørreten velger å ikke gå ut i havet en sesong vil de mangle disse prikkene, på samme måte som brunørret heller ikke har dem. Dette har jeg fra forskerhold, og jeg har undersøkt alle sjøørreter og sjørøyer jeg har fått de siste to årene. Eks har jeg fått flere anadrome fisk som ikke har vandret ut i havet en sesong, og de mangler disse prikkene fullstendig.
It`s not the fish you bring home, it`s the peace of mind.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere