Har i sommer fisket litt med et synkesnøre i S1/S3 utførelse og har prøvd dette på to stenger. Snøret er 12 meter og veier 38 gram.
På min 14 fots Guideline LPX 9-10 gikk snøret relativt greit for å si det sånn men jeg merket meg at med den relativt raske aksjonen på LPX stanga så fikk man følelsen av at snøret liksom ble liggende for mye etter når man undehånds eller speykastet. Men andre ord, stanga gikk liksom for raskt i forhold til farten snøret kom seg opp av vannet på, og kraften i stanga var på en måte allerede i retur når snøret endelig kom opp i lufta og begynte sin ferd fremover.
Samme snøret ble så prøvd på min Nolimits 14'6" 10-11. Denne stanga virker noe langsommere sammenlignet med LPX stanga. Når jeg kastet med denne stanga så opplevde jeg en mye bedre harmoni mellom snøre og stang og energien i fremkastet virket til å passe atskillig bedre slik at den var på topp når snøret løftet fra vannet bak og begynte sin ferd fremover.
Ved flyteklump så virker begge stengene helt greit og takler flyteklump på 12,5 meter og 39 gram og her kjenner man tydelig at LPX stanga er i fase med snøret. Likeså med Nolimits stanga bare man tar det littegranne roligere så er timingen intet problem.
Er mine observasjoner riktige når jeg sier at speycasting med synkesnøre vil fungere bedre med en roligere og ikke fult så progresiv stang som f.eks en LPX..?
Ser frem til å høre andres synspunkter her.
Salaren
Synkesnørefiske og stangaksjon
Startet av Salaren, Sep 03 2010 22:35
7 svar i denne tråden
Skrevet 03. Sep 2010 - 22:35
Salaren
Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.
Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.
Skrevet 04. Sep 2010 - 01:14
Tror det er at snøret er for tungt til stanga, eller rett og slett din teknikk passer bedre med rolige stenger.
Tror veldig mange velger for tunge snører.
Tror veldig mange velger for tunge snører.
Skrevet 04. Sep 2010 - 13:03
Vanskelig å si noe til en verbal forklaring, altså uten å ha sett kastingen. En s3 må nødvendigvis synke en hel del etter at den er ferdig med den sterkeste strømmen og svinger inn. Du sier ingen ting om du ruller opp lina før du gjør nytt kast. Å trekke lina rett ut av vannet til innkast, er krevende.
Jeg kapper alle synkeliner fom s1/2 kortest mulig og lettest mulig. Dvs de blir rundt 10,5 - 11,5 m og til en 9'er-stang rundt 34 gr, 10'er rundt 38-40 (max) gr. Jeg bruker en Hardy Angel til alt tyngre enn s1/2 og f/s3. Den er helt sikkert mer tuppstiv og raskere enn en lpx. Til andre liner og vekter bruker jeg stenger som er noe mer toppmyke og roligere. Dette fungerer bra for meg.
Så håper jeg at jeg ikke har misforstått hva du ønsker kommentarer til.
Jeg kapper alle synkeliner fom s1/2 kortest mulig og lettest mulig. Dvs de blir rundt 10,5 - 11,5 m og til en 9'er-stang rundt 34 gr, 10'er rundt 38-40 (max) gr. Jeg bruker en Hardy Angel til alt tyngre enn s1/2 og f/s3. Den er helt sikkert mer tuppstiv og raskere enn en lpx. Til andre liner og vekter bruker jeg stenger som er noe mer toppmyke og roligere. Dette fungerer bra for meg.
Skrevet 04. Sep 2010 - 20:11
svensvik, 04. Sep 2010 - 13:03, skrev:
Vanskelig å si noe til en verbal forklaring, altså uten å ha sett kastingen. En s3 må nødvendigvis synke en hel del etter at den er ferdig med den sterkeste strømmen og svinger inn. Du sier ingen ting om du ruller opp lina før du gjør nytt kast. Å trekke lina rett ut av vannet til innkast, er krevende.
Heisann og takk for alle kommentarer
Jeg utrykte meg nok ikke særlig bra når jeg skrev dette. Joda du svarer da i aller høyeste grad på det som jeg egentlig prøver å si og utdyper med de andre faktorene som du nevner.
Før jeg trekker opp av elva så drar jeg klumpen nesten til topp, løfter stanga høyt for deretter å legge snøret bak meg og skyte forover i en operasjon på speyvis. Det er og da jeg mener å observere at Nolimits stanga gjør en atskillig bedre jobb sammenlignet med LPX'n. Men dette merker jeg kun ved synkeline. Muligens henger dette sammen med at synkesnøre krever bedre timing vedr. fremtrekket. Fisker man over tid og ikke bare en liten halvtime med hver stang så finner man sikkert rytmen og metoden som fungerer uansett. Men igjen det er krever mer energi og fiske med synkeliner merker jeg. Og ofte fullfører men ikke kasteoperasjonen uten mellomkast heller og mellomkastet krever jo og energi som kroppen må avgi.
Salaren
Skrevet 05. Sep 2010 - 10:50
Det er krevende å trekke en så lang og tung klump rett ut av vannet. Personlig gjør gjør jeg alltid et rullekast med synkeliner før opptrekk og innkast starter. Da blir det omtrent som å kaste med en flyteline. En kan vnkle slik en ønsker, mellomkast blir unødvendige og det hele krever mindre oksygen.
Skrevet 06. Sep 2010 - 11:38
Salaren, 03. Sep 2010 - 22:35, skrev:
Ved flyteklump så virker begge stengene helt greit og takler flyteklump på 12,5 meter og 39 gram og her kjenner man tydelig at LPX stanga er i fase med snøret. Likeså med Nolimits stanga bare man tar det littegranne roligere så er timingen intet problem.
Er mine observasjoner riktige når jeg sier at speycasting med synkesnøre vil fungere bedre med en roligere og ikke fult så progresiv stang som f.eks en LPX..?
Ser ikke noen grunn til å ikke stole på dine observasjoner i alle fall
Generelt er roligere stenger , etter min mening, enklere å fiske/kaste med.
Hastigheten på stanga kan man jo til dels forandre med linevekt/lengde og ikke minst kasteteknikk...osv, så jeg er liksom ikke helt overbevist om at en "roligere stang" alene er best til synkeliner.
Heller mere i den retning, at stenger med flat/tøff topp og dypere aksjon er mere fleksible/komfortable til synkeliner en de med topp/medium aksjon.Riktig nok regnes vel stenger med flat/tøff topp gjerne som roligere , men med dagens harde/raske karbon-materialer så er de ikke nødvendigvis det hvis du bruker litt lette og korte klumper.
Uansett!!!..er man i den situasjon at man behersker spey med synkeliner uten mellomkast, har man vel såpass god kasteteknikk at det blir i bunn og grunn mere et spørsmål om smak...ville jeg tro da..
Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 06. Sep 2010 - 11:47
Skrevet 06. Sep 2010 - 14:41
[quote name='Thormill' date='06. Sep 2010 - 12:38' timestamp='1283769514' post='235780']
Hvis du bruker samme flytline på begge og LPX-stanga er en klasse mindre(litt kortere) bekrefter det i alle fall det jeg har hørt om LPX-stanga, at den skal være en rimelig "hard pøk"
[u]Hei
[/u]LPX 14 Foteren er merket 9-10 men er heller en 11. Den går best og lader kun orntlig når man har klumper på 40-42 gram ivertfall som F/S2. Kappet ned en Guideline 45 grams klump til 12.5 meter og havnet på 42 gram. Intet problem for denne spikeren av en stang. Ser de nyere 14 'LPXE i 9-10 anbefales med 33-36 gram. Bruker jeg disse vektene på klumper for den eldre 14' LPX så blir det langtfra perfekt. Blir spennede og prøve da jeg snart får en 14'LPXE og gleder meg til å prøve denne med de anbefalte vektene.
Hvis du bruker samme flytline på begge og LPX-stanga er en klasse mindre(litt kortere) bekrefter det i alle fall det jeg har hørt om LPX-stanga, at den skal være en rimelig "hard pøk"
[u]Hei
[/u]LPX 14 Foteren er merket 9-10 men er heller en 11. Den går best og lader kun orntlig når man har klumper på 40-42 gram ivertfall som F/S2. Kappet ned en Guideline 45 grams klump til 12.5 meter og havnet på 42 gram. Intet problem for denne spikeren av en stang. Ser de nyere 14 'LPXE i 9-10 anbefales med 33-36 gram. Bruker jeg disse vektene på klumper for den eldre 14' LPX så blir det langtfra perfekt. Blir spennede og prøve da jeg snart får en 14'LPXE og gleder meg til å prøve denne med de anbefalte vektene.
Salaren
Skrevet 06. Sep 2010 - 21:41
Ville nok tro at LPXE,en er mere korrekt klassifisert..ja
...er riktig nok lenge siden jeg har prøvd 14-foteren og det er vel en antageligvis en nyere "oppgradert versjon" du skal ha, så jeg er ikke helt sikker her, men de fleste Guideline-stengene jeg har prøvd har da vært passe greit klassifisert.
Vi får vel en forhåpentligvis en rapport når du har fått testa LPXE,en litt.??.
Vi får vel en forhåpentligvis en rapport når du har fått testa LPXE,en litt.??.
Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 06. Sep 2010 - 21:49
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere