Hopp til innhold

- - - - -

"Billigfluer" på nett - kvalitet?

13 svar i denne tråden

#1 flyfisher84

• Medlem
  • 28 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske og skikjøring!
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 07. Sep 2010 - 12:36

Noen som har erfaring med disse? Ser at flue.no og div andre selger fluer til 7kr per stk osv. Har selv bestilt meg noen fra dem, men ikke mottatt dem enda så har ikke testet de ut, men hvordan er kvaliteten? Noen som har erfaring? Har hørt i et par butikker hvor jeg ofte handler fluene mine (da til 25-50kr pris) , de sier gjerne at fluer på disse butikkene til den prisen bare er tull og at de er laget av billige materialer og varer maks 1 fisketur, men tar det med en klype salt til jeg hører fra noen som faktisk har brukt de.
Jeg binder desverre ikke selv enda :( Må læres!

Så noen innspill?

Bare så det er sakt så handler jeg alt av annet "større" utstyr i butikk da jeg liker å støtte de lokale butikkene vi har, men kunne vært greit å spart litt inn på fluer fra tid til annen.

#2 Hoaas

• Medlem
  • 1198 Innlegg:
  • Interesser:Fiske og jakt med hund.
  • Favorittfiske:Ørret, sjøørret, røye, laks - i den rekkefølgen.

Skrevet 07. Sep 2010 - 13:23

Har kjøpt flere komplette fluebokser fra fiskefluer.com, siste jeg kjøpte var vel for 3 år siden, og de brukes enda. Noen fluer har selvsagt tatt kveld, men det er etter 10-15 fisk har fått slite og rive i de, i tillegg til litt buskekasting osv :P

#3 flyfisher84

• Medlem
  • 28 Innlegg:

Skrevet 07. Sep 2010 - 13:29

Ja normal slitasje skal man regne med, men godt å høre at fluene fortsatt holder.
Håper det da er tilnærmet lik kvalitet på alle fluene dems, og at de er laget av kvalitetsmaterialer, fikk ingen forsikring på det gjennom nettsiden slik jeg kunne se.

#4 Hoaas

• Medlem
  • 1198 Innlegg:

Skrevet 07. Sep 2010 - 13:47

Ja, jeg er i allefall fornøyd med mine. Har kjøpt en del hos flue.no også, men mest til bruk i sjøen. Er jo naturligvis mer slitasje på disse mtp saltvann og alt det medfører, men jevnt over fornøyd med de også. Mitt inntrykk er at disse holder bedre standard enn de jeg kjøper i den lokale sportsbutikken til 40-50kr stykket.

#5 flyfisher84

• Medlem
  • 28 Innlegg:

Skrevet 07. Sep 2010 - 15:06

Såpass ja, det er godt å høre.
Syns det blir for dumt å måtte punge ut med 40-50kr når du kan få de mellom 7-25kr på webshop.
Takk for input Hoaas.

#6 ErlendH

• Medlem
  • 85 Innlegg:
  • Favorittfiske:Fjellfiske

Skrevet 07. Sep 2010 - 17:17

Folka på de lokale sjappene dine farer med sprøyt, men de vet sikkert ikke bedre, noe som ikke er et spesielt uvanlig fenomen.

Mvh

Erlend

#7 Audun.

• Medlem
  • 44 Innlegg:
  • Interesser:Trial, Fluefiske og fotball
  • Favorittfiske:Ørret, harr og laks.

Skrevet 13. Sep 2010 - 13:13

Min erfaring er at fluene man kjøper, er finere enn dem man binder selv, men varer som regel ikke like lenge som egne bundet fluer, men det kommer jo an på hvordan man binder dem da selvfølgelig.
Man blir ikke voksen før man ser barnet i seg selv:)

#8 anton1

• Medlem
  • 48 Innlegg:
  • Favorittfiske:tohånds laksefiske

Skrevet 13. Sep 2010 - 14:03

View PostAudun., on 13. Sep 2010 - 13:13, said:

Min erfaring er at fluene man kjøper, er finere enn dem man binder selv, men varer som regel ikke like lenge som egne bundet fluer, men det kommer jo an på hvordan man binder dem da selvfølgelig.

Vel vel. Har ikke den erfaringen selv, snarere motsatt. Men så har jeg bundet noen år. Skal ikke mye trening til før du binder bedre enn de som kommer fra butikk, penere og. (Dette gjelder laksefluer for meg)

#9 Krok1

• Medlem
  • 21 Innlegg:

Skrevet 13. Sep 2010 - 18:40

ikke kjøpt mange fluer på nett, men kvaliteten på de jeg har kjøpt har vært av middels kvalitet. noen er veldig fine og noen er rett og slett ubrukelige. kun kjøpt på flue.no.
så egen konklusjon er å binde alle fluer selv. man kan sette sammen fluene akkurat sånn du ønsker dem selv og kvaliteten er bedre. kjøpte fluer jeg ikke mestret helt å binde selv, og impulskjøp av noen andre billige varianter. nå bruker jeg heller tid på å mestre alle fluer, enn å ta den lette utveien. det blir så mye morsomere å binde og å kun ha egne fluer i boksen.
hvem synes vel ikke det er mer givende å ha lurt fisken på en flue du har bundet selv?

Så Flyfisher84, mitt eneste gode råd er lær deg å binde fluer. det er gøy og får vinterkveldene til å virke mye kortere. og da kommer jo våren fortere. det kan vel alle like.

#10 Erlendw

• Medlem
  • 1459 Innlegg:

Skrevet 13. Sep 2010 - 22:50

Mitt inntrykk er at kvaliteten varierer en hel del, også fra samme nettbutikk. En venn av meg kjøpte et femtitalls ørretfluer fra en kjent norsk "fluenettbutikk", og tok de med seg til Kola i sommer. Dette fluepartiet bekreftet på mange måter inntrykket jeg satt med fra før. Noen mønstre var bindeteknisk bra, mens andre var rimelig slurvete surret sammen. Kvaliteten på krokene var også forskjellig. Noen var bra og fungerte like godt som mine egne fluer, mens andre knakk i møtet med stor fisk. Og nettopp krokene skiller nok mest fra de billigste til de dyreste leverandørene. TMC og Mustad krok er dyrere i innkjøp enn billige møkkakroker, og det påvirker utalgsprisen. Men det har ikke så mye å si at krokene er sprø hvis man hovedsaklig fisker hundregrammere.. Posted Image
www.utras.net

#11 josteink

• Medlem
  • 430 Innlegg:

Skrevet 14. Sep 2010 - 14:35

Kjøper mange fluer til sjøfiske på pro-fish.dk. Billeg og bra. Ettersom det vert nytta til sjøfiske så er slitasjen stor men er liten forskjell på mine og kjøpevarene. Tips til å forlenge levetid er å putte på litt lynlim på hovudet til flåga, det er det som oftest raknar på mine fluger.

#12 Hoaas

• Medlem
  • 1198 Innlegg:

Skrevet 14. Sep 2010 - 14:52

For min del så tror jeg kjerringa hadde kasta meg på dør om jeg skulle begynt å binde fluer også. Bruker vel mer enn nok tid på selve fisket, ifølge henne :msn-wink:
Derfor blir det for det meste fluer fra nettbutikker på meg. Har tatt 2 kilos ørret i elv på en liten caddis, kjøpt på fiskefluer.com, ikke antydning til at kroken ble bøyd tilbake.

Selvsagt, hadde jeg hatt tid og mulighet til å binde egne fluer, ville jeg nok gjort det. Gir nok en ekstra god følelse å få større fisk på egne fluer :P Selv om jeg nok neppe ville tenkt på det etter å ha berget en 2 kilos ørret.

Dette innlegget har blitt endret av Hoaas: 14. Sep 2010 - 14:53

#13 flyfisher84

• Medlem
  • 28 Innlegg:

Skrevet 14. Sep 2010 - 15:33

Takker for innspill folkens! Blir nok helt klar binding selv utover vinteren, ser jo gøy ut :)
Skal prøve meg på et lite parti fra flue.no vis jeg bare snart får de i posten. Tar sin tid tydligvis....

#14 zzzzap

• Medlem
  • 64 Innlegg:

Skrevet 16. Sep 2010 - 11:45

Har bare gode erfaringer fra flue.no. Tørrfluene er helt grei. SØ-fluene kan være av varierende kvalitet. Fikk noen deceiver i forskjellige farger. De var jeg ikke super fornøyd med. Litt dårlig epoxy-jobb rundt øya. Datt fort av. Men andre som f.eks. pattegrisen er jo suverene. Synest også flue.no er en bra og ryddig side. God og store bilder av fluene.
Hadde en episode der pakken med fluer aldri kom. Ble sendt som a-post pga lett vekt. Tok en telefon til Nico, hadde fluene i posten dagen etter uten noe form for ekstrautgifter. BRA!
Man fanger ikke fisk med tørre fingre.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere