Hopp til innhold

- - - - -

Siste vals i Barduelva

• Du kan ikke svare på denne tråden
6 svar i denne tråden

#1 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske
  • Favorittfiske:Tørrfluefiske etter ørret

Skrevet 18. Sep 2010 - 09:18

Vegard Veberg har vært på fisketur til Barduelva i sommer.
Der opplevde han tilbakegangen i elva. Lite fisk, lite insekter og økt fiskepress.
Det er en god artikkel som jeg anbefaler dere og lese.

Her er et utdrag fra artikkelen.
15 år tilbake i tid:
Vi fikk fisk. Ikke mange store, men
det skyldtes ikke at de ikke var der.
Ansvaret den gang skyldtes manglende
erfaring. Flere steder så vi store røyer i
det klare vannet, lett gjenkjennelige på
de hvite finnekantene. Den største kroket
jeg ved tunnelutløpet på Strømsmo,
anslått til godt over tre kilo. Manglende
rutine, tynn fortom og stor fisk; det
gikk som det måtte gå. Men jeg minnes
den like godt som ørreten på 1,7 som
jeg fikk noen dager senere.

Sommeren 2010:
Nå reker jeg nedover i båt langs det
samme elvestrekket. Jeg ser ikke en
finne, ikke ett vak, ikke engang et lite
sipvak fra en undermåler. Det er noe
mygg samt en og annen døgnflue på
overflaten. Hvor er fisken? Det er
nesten alltid en eller annen tulling av
en fisksom vaker.
Elva er spritklar fra utløpet av
Strømsmo kraftverk ned til samløpet
med Sørdalselva. Hver stein avslører
seg på bunnen. Ikke så mye som et
fiskeskjell å se.

Vi ber dere tenke på følgende når dere er på fisketur i Barduelva.
Vassdraget er fullstendig blottet for forvaltning.
Det fiskes hele året, det er ikke unormalt at isfiskere drar med seg 4-5 bæreposer med fiske hjem, det er ikke fangstreistrering i elva, grunneierne fisker med garn, det er ikke maks mål, det er ikke bag-limit, dagens forvaltningplan er fra 1996, og oppå alt dette kommer statkraft og Troms kraft og om noen år x antall småkraftverk.

#2 Polkapung

• Medlem
  • 354 Innlegg:

Skrevet 18. Sep 2010 - 11:41

Har fylkesmannen reist sørover??

#3 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:

Skrevet 19. Sep 2010 - 10:21

Vis innleggPolkapung, 18. Sep 2010 - 11:41, skrev:

Har fylkesmannen reist sørover??

Godt spørsmål.
Forvaltning vil uansett være et felt vi vil skifte fokus til så fort revisjonen er på plass.
Men vi vil allerede nå i løpet av høsten begynne å legge inn noen følere hos grunneierne, for å se hvor de står i disse spørsmålene.

#4 Champ

• Medlem
  • 295 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske!

Skrevet 20. Sep 2010 - 12:09

Først ser man ikke noe fisk i det hele tatt sies det, så kommer isfiskerne og tar med seg ikke unormalt 4-5 bæreposer :unsure:

Klart det må innføres restriksjoner i elva, C&R må snart inn i fiskereglene.
Fiskerne er med på å gjøre seg selv en bjørnetjeneste, ja vi liker å gå i elva og slappe av og lete etter storfisken, men alt for mange lemper dem opp og kaster dem i fryseren. Den samme fiskeren står snart med skjegget i postkassa den dagen elva stenger pga det nesten ikke finnes fisk lengre, så begynner en 10 års lang kamp for å få fisken tilbake med uvisst resultat. Med C&R kan man fortsatt lokke fiskere til elva som betaler for seg samtidig som man ikke tar ut for mye fisk, Elva får penger, fiskerne får fiska og de fleste er glade...... utenom C&R motstanderne.

Isfisket...... hvordan reguleres dette andre steder? døgnkvote er vel eneste virkemiddel da gjennutsetting kan vanskeligjøres med tanke på fiskemetode, hvis dem faktisk drar med seg hjem bæreposer med fisk er det i mine øyne sinnsykt!

Garnfisket bør ende sine dager i barduelva ( og de fleste andre steder), tradisjon og matauk må vike for fiskestammen.

Selv bruker jeg barduelva, fikk faktisk en av mine fineste røyer der i år
http://iloapp.fisker...=1282895988.jpg
Denne feite kubben av en røye ga meg en opplevelse av de gode i barduelva, forhåpentligvis svømmer den enda rundt der den ble tatt, og sluppet ut igjen etter et kjapt bilde.
F.L.O.G på nett
www.fluefiskebloggen.net

#5 WiggoG

• Medlem
  • 7 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret og røye

Skrevet 20. Sep 2010 - 13:16

De aller fleste fluefiskerne jeg har fisket med, eller møtt, i elva driver et selvpålagt C&R-fiske. Det som bekymrer mest er i hovedsak garnfisket. Det er faktisk minstemål på maskevidden i Bardu! Nå husker jeg ikke i farta hva det målet var på, men det sikter seg inn på de større fiskene. Dette (vil jeg tro) er et "gufs" fra fortia da målet var å opprettholde størst mulig biomasse.
En annen sak er at det de siste årene har kommet en del tilreisende med egen båt på tilhenger, rigget på "Mjøsvis" med flere stangholdere osv, og dorget opp og ned de nedre deler av elva. Den første "Mjøsdorgeren" så vi allerede tidlig i mai i år. De bodde i en svær campingbil en ukes tid og fisket intensivt. Det er mulig jeg tar feil, men jeg mistenker at disse gutta ikke har tradisjon på å sette fisk uskadd tilbake...
Det er med andre ord ikke bare bag-limit og maksimumsmål å ta hensyn til ved en eventuell henvendelse til grunneierne.

#6 Champ

• Medlem
  • 295 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske!

Skrevet 20. Sep 2010 - 14:25

Joda er nok en del fluefiskere som driver C&R , men den andelen fluefiskere, slukfiskere,markfiskere og eventuelt andre som ikke gjør det blir undervurdert tror jeg.
F.L.O.G på nett
www.fluefiskebloggen.net

#7 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:

Skrevet 23. Sep 2010 - 17:53

Vis innleggWiggoG, 20. Sep 2010 - 13:16, skrev:

De aller fleste fluefiskerne jeg har fisket med, eller møtt, i elva driver et selvpålagt C&R-fiske. Det som bekymrer mest er i hovedsak garnfisket. Det er faktisk minstemål på maskevidden i Bardu! Nå husker jeg ikke i farta hva det målet var på, men det sikter seg inn på de større fiskene. Dette (vil jeg tro) er et "gufs" fra fortia da målet var å opprettholde størst mulig biomasse.
En annen sak er at det de siste årene har kommet en del tilreisende med egen båt på tilhenger, rigget på "Mjøsvis" med flere stangholdere osv, og dorget opp og ned de nedre deler av elva. Den første "Mjøsdorgeren" så vi allerede tidlig i mai i år. De bodde i en svær campingbil en ukes tid og fisket intensivt. Det er mulig jeg tar feil, men jeg mistenker at disse gutta ikke har tradisjon på å sette fisk uskadd tilbake...
Det er med andre ord ikke bare bag-limit og maksimumsmål å ta hensyn til ved en eventuell henvendelse til grunneierne.

Wow.
Dette var jeg ikke klar over, at folk fisker Mjøsastyle i Barduelva. Skremmende.
Jeg har hørt rykte om at grunneierne vurderer forbud mot fiske fra båt/flytemiddel, bortsett fra grunneierne selv. Jeg håper at dette blir innført.

Garnfiske, vel dette er "old school" synes nå jeg. Men å snu en trend, få grunneierne til å se lyset når det gjelder fornuftig forvaltning.Vel, jeg tror at det er enklere å få statkraft til å innrømme at de driver miljøvandalisme på høyt plan, beklage seg offentlig for dette og iverksette minstevannføring uten at myndighetene setter krav til det

Dessverre så kjenner man ikke til hva som tas ut, og hva som settes tilbake da fangstregg ikke eksisterer.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere