Så var det på'en igjen.
Nå skal snart en Guideline LPXe 15' #10-11 settes opp med snører.
Derfor tenkte jeg det kunne vært intresant å vite om det er andre her på forumet som har en slik stang og hvilke erfaringer man har vedr. klumlengder og vekter osv og totalinntrykket av stanga.
Vurderer sterkt å prøve en såkaldt helline eller veldig lang klump såvel til stanga og ønsker å vite fra andre brukere om denne stanga duger til slikt.
Som helline regner jeg vel med en ren flyt egner seg best med tanke på kastelengder og pen utførelse. Kanskje med påsatt polyleader i fast sink eller noe slikt.
Som ren klump ser jeg for meg Intermediate og/eller F/S3.
Har forøvrig en LTS Speedline #10 S1/S2 som er 13.8 meter og veier 52 gram totalt. Dette snøret høres for meg ut til å være for tungt og krever en runde med saks eller hva tror dere..?
Kan medele at jeg har LPXe 13' og LPXe 14' men har erfart at på nevnte stenger så synes jeg Guidelines snøreanbefalinger med tanke på vekt virker endel i letteste laget. Tipper derfor at LPXe 15' og krever vekter i det øvre segment med tanke på vekt.
Tanken bak oppsettet til 15 foteren er å få til grusomt laaaange kast men og at den skal bli ei grei og praktisk stang når elva går stor og gjerne er kald.
Ser frem til forslag og kommentarer
Salaren
Guideline LPXe 15' Helline og andre snøreanbefalinger
Startet av Salaren, Oct 13 2010 13:27
5 svar i denne tråden
Skrevet 13. Oct 2010 - 13:27
Salaren
Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.
Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.
Skrevet 22. Oct 2010 - 20:25
Da fikk jeg testet 15 foteren for første gang. Eneste snøret jeg hadde for hånd med noenlunde riktig vekt var en Guideline Powertaper F/S3 #10-11. Denne ble opprinnelig kuttet til en gammel GL LPX 14' og veier 42 gram/12,2 meter.
Joda, Stanga gikk greit den og den har endel mere rygg sammenlignt med LPXE 14' så de 42 grammene som jeg brukte var ivertfall ikke for tungt. Men 12,2 meter kjentes kanskje noe kort ut.
Derfor spør jeg om man får en brukbar kompensering ved å f.eks anvende en 10' Polyleader i fast sink i enden på dette snøret..? Er det noen som bruker en slik kombinasjon og har gode erfaringer med dette?
Salaren
Joda, Stanga gikk greit den og den har endel mere rygg sammenlignt med LPXE 14' så de 42 grammene som jeg brukte var ivertfall ikke for tungt. Men 12,2 meter kjentes kanskje noe kort ut.
Derfor spør jeg om man får en brukbar kompensering ved å f.eks anvende en 10' Polyleader i fast sink i enden på dette snøret..? Er det noen som bruker en slik kombinasjon og har gode erfaringer med dette?
Salaren
Salaren
Skrevet 06. Nov 2010 - 20:02
Forstår det kanskje ikke er helt rette årstiden å etterspørre snøreanbefalinger men prøver igjen.
Fikk nemlig tak i en ny men allikevel noen år gammel LTS Speedline Double hand #10-11 i S1/S2. Snøret er blitt kontrollveid og lengdemålt til hennholdsvis 52 gram og 13,85 meter. I følge snøreboksen så er dette og hva som står som oppgitte data for nettopp dette snøret.
Tung line til å være klassifisert 10-11 synes nå jeg men så er det vel og meningen og justere dette litt kortere. Og da kommer jo selfølgelig spørsmålet. Hvilken lengde kan anbefales til en 15 fots GL LPXe for nettopp nevnte snøre..?
Har samme lina til en 14 fots GL LPXe men i klasse 9 og dette snøret ble kappet til 11,5 meter og 40 gram. Det blir feil å si at jeg har meget erfaring med tungt synkelinefiske på tohåndstenger men 14 foteren gikk mye bedre enn noe annet synkesnøre jeg tidligere har prøvd og det gav og fangstresultat de få timene jeg fikk prøve denne kombinasjonen.
Av nevnte grunn så håpet jeg at 15 foteren og kunne trives med et slikt LTS snøre dog i en vektklasse høyere og lurer da på om man skulle ta sjansen på et klipp på 12,7 meter med beregnet vekt 47 gram eller vil dette bli for tungt og langt..?.
Setter stor pris på kommentarer før jeg går til verket med saksen, braidede loops og lim.
Salaren
Fikk nemlig tak i en ny men allikevel noen år gammel LTS Speedline Double hand #10-11 i S1/S2. Snøret er blitt kontrollveid og lengdemålt til hennholdsvis 52 gram og 13,85 meter. I følge snøreboksen så er dette og hva som står som oppgitte data for nettopp dette snøret.
Tung line til å være klassifisert 10-11 synes nå jeg men så er det vel og meningen og justere dette litt kortere. Og da kommer jo selfølgelig spørsmålet. Hvilken lengde kan anbefales til en 15 fots GL LPXe for nettopp nevnte snøre..?
Har samme lina til en 14 fots GL LPXe men i klasse 9 og dette snøret ble kappet til 11,5 meter og 40 gram. Det blir feil å si at jeg har meget erfaring med tungt synkelinefiske på tohåndstenger men 14 foteren gikk mye bedre enn noe annet synkesnøre jeg tidligere har prøvd og det gav og fangstresultat de få timene jeg fikk prøve denne kombinasjonen.
Av nevnte grunn så håpet jeg at 15 foteren og kunne trives med et slikt LTS snøre dog i en vektklasse høyere og lurer da på om man skulle ta sjansen på et klipp på 12,7 meter med beregnet vekt 47 gram eller vil dette bli for tungt og langt..?.
Setter stor pris på kommentarer før jeg går til verket med saksen, braidede loops og lim.
Salaren
Salaren
Skrevet 06. Nov 2010 - 20:24
Har selv en gl lpx 15´ #10/11 som blir brukt noen få dager i juni.Da med div. powertaper og shortcut klumper med vekter fra 41-42 gram uten at dette føles for lett.Tror ikke du skal være redd for at 47 gram blir for lett.Men det mulig at dette kosteskaftet av en stang takler 47 gram bra og at det blir en kombo som sender snøret over elva og langt inn på jordet på andre siden.
Skrevet 06. Nov 2010 - 20:33
HEHE
Kosteskaft ja. merker at stanga burde ha evne til å takle snørevekter. Har som sagt prøvd med 42 gram og 12,2 meter og en slik vekt måtte man og ha er min mening. Iflkge Guidelines snøretabeller så er og vekter omkring 42 gram det som 15 foteren anbefales med. Men jeg vet og av egen erfaring at tohånds LPXe stenger av typen 13 og 14 fots krever hennholdsvis 32-33 og 40-42 grams liner for å spenne de opp.Ut fra denne erfaringen så burde og 15 foteren få full utnyttelsegrad med snørevekter noen prosent over Guidelines anbefalinger.
Men hva tror du om lengde på et slikt synkenøre på 12,7 meter..?
Kosteskaft ja. merker at stanga burde ha evne til å takle snørevekter. Har som sagt prøvd med 42 gram og 12,2 meter og en slik vekt måtte man og ha er min mening. Iflkge Guidelines snøretabeller så er og vekter omkring 42 gram det som 15 foteren anbefales med. Men jeg vet og av egen erfaring at tohånds LPXe stenger av typen 13 og 14 fots krever hennholdsvis 32-33 og 40-42 grams liner for å spenne de opp.Ut fra denne erfaringen så burde og 15 foteren få full utnyttelsegrad med snørevekter noen prosent over Guidelines anbefalinger.
Men hva tror du om lengde på et slikt synkenøre på 12,7 meter..?
Salaren
Skrevet 07. Nov 2010 - 00:40
Har noen av disse LTS-linene, både s1/s2 og s2/s3. Det som er litt spesielt med disse linene, er at de er veldig lette å trekke ut av vannet. Jeg bruker mye s1/s2 utover sommeren, og det er sjelden at jeg trenger å gå veien om rullekast først. Jeg ville ha prøvd med den lengden du oppgir. Bruker du enkel løkke mens du prøvekaster etter første klipping, er det bare å kappe litt til hvis linen føltes litt lang.
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere