Hopp til innhold

* * * * * 5 Stemmer

Advents-QUIZ – få Qvenilds bok om Fiske i Hedmark

• Du kan ikke svare på denne tråden
392 svar i denne tråden

#381 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 28. Dec 2010 - 09:16

Neida,jeg mener ikke det Anne.
Dette var kun et eksempel.I et annet tilfelle kunne det vært 150km/t.
Jeg gjetter på at mange mener og tror at snøret har større fart enn det
faktisk har.(Akkurat som noen mener at stenger er lynraske,og retter seg
ut med voldsom fart. :biggrin: )
På slutten av kastet går det fortere.
Tok du en titt på linkene Anne?

Tom.
You can never solve a problem on the level on which it was created.
Albert Einstein.

#382 Anne

Ansvarlig redaktør | Fluefiske.net

• Fluefiske.net
  • 8279 Innlegg:
  • Skype-ID:fruluckyfly
  • Kjønn:Kvinne
  • Interesser:Fluefiske og fluebinding.
    Foto og lokalhistorie.
  • Favorittfiske:LAKS, sjøørret i elv og ørret

Skrevet 30. Dec 2010 - 22:54

Ja, jeg så på linkene. DENNE får jeg ikke direkte ståpels av Postet bilde. Skjer liksom ikke all væla.

Tråden min fra 2006 ga mer meining. Husket ikke den diskusjonen, gitt. Men det må gå an å komme nærmere et svar. Jeg foreslår, Tom S (som den fysiskfluekasteren du er Postet bilde), at du tar med deg stang, et menneske med stoppeklokke, målebånd og går UT. Når du har noen facts i ei rute etter denne, sender jeg deg premien for 23. desember – for sterk innsats, iherdig tankeviksomhet og nevrotisk nysgjerrighet.

Vinner 23. desember: Tom S – sendes ut mer utfyllende svar Postet bilde
I luka lå ei BOK: Knut Syrstad; Dør jeg nå?

Vinner 24. desember: Foreløpig ingen – ligger klar

Og HER datt jeg helt klart av!

Anne J. Backsæther – Fluefiske.net
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly

Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet

'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet

Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg

Laksens Gang

#383 MicroMidas

• Medlem
  • 35 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Aure og Harr

Skrevet 30. Dec 2010 - 23:44

Sikkert et dumt forslag, men skitt au...
Hva med å bruke en kronograf slik en bruker til å måle kulehastighet ved skyting?

#384 Hermansen

• Medlem
  • 3315 Innlegg:
  • Interesser:Piker, øl og sang
  • Favorittfiske:Sånne våte

Skrevet 31. Dec 2010 - 09:16

Dette finns det vel egentlig bare teoretiske svar på vil jeg tro. Det er det fysikkgutta her inne som bør kunne svare på.

Om man hiver med ett fluesnøre uten flue kan man få det velkjente piskeslaget, da har vel fluesnøre akselerert på en fart under lydens hastighet (er vel over 340m/s) til over lydens hastighet.

Men uansett for å finne ut av slike ting må man finne verdens "raskeste" kaster, ett høyhastighetskamera, en kalkulator og store mengder nerdefakter :)

Så jeg tviler på at det finns noe svar på dette.
Hermansen.se - en blogg om fluefiske og annet moro.
Twitter - Fiskerapporter, føreforhold etc

#385 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 31. Dec 2010 - 12:13

He,he,he...Ut å filme og måle.Hadde ikke akkurat tenkt meg det nå Anne. :biggrin:
Det er enkelt å finne farten til forskjellige saker og ting med et high speed kamera,blant annet fluesnøret.
Tallene jeg oppga er nok ganke riktige skal du se.(En kan selfølgelig gjøre det svært nøyaktig
noe jeg ikke jeg gjorde i mitt eksempel,men det var bare for å illustrere,og vise at farten fluesnøret har i et helt
vanlig fluekast i det snøre-enden farer forbi meg.(Dette er ikke peak speed verdien flua har,og heller ikke hva fortommen
uten flue gjør på slutten av kastet i det den slår over.Men for all del Anne,jeg skal
gjerne prøve akkurat det,både med og uten flue.) Se på klippene til Grunde.Han har merket lina,og vi vet at han brukte
500 fps. Man trenger heller ikke stoppeklokka.
Og det er ikke teorier Geir. :biggrin:
I mitt eksempel som er med 600fps. så vil hvert bilde tilsvare 1,66msek.( 0,00166sek.)
Da kan jeg plotte frem et og et bilde om jeg vil,og ser avstanden enden av snøret tilbakelegger i løpet av denne perioden.
Som jeg sa,ikke helt på mm i eksemplet,men det lar seg gjøre.
En annen ting å tenke på er at f.eks. en XP 590 blanks (den er kuttet bittelitte grann i toppen :biggrin: ) som spennes opp
(til halve sin lengde) har en fart på litt over 30m/sek. i det den retter seg ut.Ved å belaste stangtuppen med 15gram så
ble farten målt til litt over 3m/sek.Dette ble filmet,og i tillegg målt med to optiske sensorer,så det er nøyaktig nok skulle
jeg mene. :)
Jeg vet at jeg som vanlig sporer av Anne.Håper det går greit,det er jo tross alt snart nytt år og greier. :biggrin:

Tom.
Albert Einstein.

#386 Hermansen

• Medlem
  • 3315 Innlegg:
  • Interesser:Piker, øl og sang
  • Favorittfiske:Sånne våte

Skrevet 31. Dec 2010 - 14:30

Neida Tom det er ikke teorier. Men jeg ser for meg at du og jeg klarer å generere forskjellig hastighet forskjellig stenger og snøreprofiler vil også generere forskjellig linehastighet. Også har vi en del forskjellige ting som vind, luftmotstand etc som også vil avgjøre fluas hastighet. Det var det jeg mente med teoretiske hastigheter.
Hermansen.se - en blogg om fluefiske og annet moro.
Twitter - Fiskerapporter, føreforhold etc

#387 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 31. Dec 2010 - 15:00

Oki Doki Geir.
Er med på den. :biggrin:

Tom.
Albert Einstein.

#388 lars p

• Medlem
  • 1148 Innlegg:
  • Interesser:Fisking , fotball og foto
  • Favorittfiske:Oppstrøms nymfe eller tørrflue på stor ørret/røye

Skrevet 31. Dec 2010 - 15:30

Vis innleggTom Syversen, 31. Dec 2010 - 12:13, skrev:

En annen ting å tenke på er at f.eks. en XP 590 blanks (den er kuttet bittelitte grann i toppen :biggrin: ) som spennes opp
(til halve sin lengde) har en fart på litt over 30m/sek. i det den retter seg ut.Ved å belaste stangtuppen med 15gram så
ble farten målt til litt over 3m/sek.Dette ble filmet,og i tillegg målt med to optiske sensorer,så det er nøyaktig nok skulle
jeg mene. :)
Jeg vet at jeg som vanlig sporer av Anne.Håper det går greit,det er jo tross alt snart nytt år og greier. :biggrin:

Tom.

Hva trur du 15 gram line i lufta utgjør av vekt på stangtuppen når den begynner å rette seg ut etter oppspenning da og når den er rettet ut ?? :huh:
og hva er hastigheten på stanga da ?
Lars P

Only an extraordinary person would risk being outsmarted by a creature often less than twelve inches long, over and over again

#389 gerri

• Medlem
  • 205 Innlegg:
  • Interesser:Mye fiske.mest laks og sjøørret men mye annet utenom sesong for laks.fiske i sjø
  • Favorittfiske:laksefiske og sjøørret

Skrevet 31. Dec 2010 - 17:07

Siden dette er en bra tråd til å stille spørsmål så har eg noe eg lurer på, ikkje om fart men vekt. Sitter å ser i en bok med bilder av to lakser fra 1907 den eine er en veldig stor han fisk og den andre liten i forhold, dette er fra tiden engelskmennene fisket mye på vestlandet.

Spørsmålet er hvilken vekt har denne fisken som veger 62 us og en liten på 13 us får ikkje dette til å stemme med ounce men mestsannsynlig med pound men "us" som det står bak 62 har eg ikkje funnet ut av, dette er en stor laks som ser ut som 20 pluss men gamle bilder kan jo lyve. Men med rett vekt omreknet burde dette være greit å finne ut. så hva er "us" i kg eller pound.

Enyone :blush:

#390 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 31. Dec 2010 - 18:10

Vis innlegglars p, 31. Dec 2010 - 15:30, skrev:

Hva trur du 15 gram line i lufta utgjør av vekt på stangtuppen når den begynner å rette seg ut etter oppspenning da og når den er rettet ut ?? :huh:
og hva er hastigheten på stanga da ?
Hei Lars.
Nå er jeg litt usikker på hva du egentlig spør om,men tenker du på at det bare er en liten del av lina som
stangtuppen må dra på da den retter seg ut?

Tom.
Albert Einstein.

#391 lars p

• Medlem
  • 1148 Innlegg:
  • Interesser:Fisking , fotball og foto
  • Favorittfiske:Oppstrøms nymfe eller tørrflue på stor ørret/røye

Skrevet 01. Jan 2011 - 08:10

Vis innleggTom Syversen, 31. Dec 2010 - 18:10, skrev:

Hei Lars.
Nå er jeg litt usikker på hva du egentlig spør om,men tenker du på at det bare er en liten del av lina som
stangtuppen må dra på da den retter seg ut?

Tom.
Derfor jeg stort sett holder meg unna kastefysikk, er elendig på å formidle dette skriftlig :closedeyes: .

Ja , det var det som var tanken min også . Når stanga retter seg ut så er jo også lina i bevegelse fremover og blir vel derfor "lettere".
Har dere nerdene :biggrin: regnet på hvor mye belastning feks 15 gram snøre kan komme opp i på det meste på ett kast ?
Lars P

Only an extraordinary person would risk being outsmarted by a creature often less than twelve inches long, over and over again

#392 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 01. Jan 2011 - 12:42

Hei Lars.
Lina blir vel egentlig ikke "lettere",men jeg skjønner hva du mener.
Jeg har ikke sett på krefter og akselerasjon i dette tilfellet.
Kanskje Grunde som er fysiker har gjort det?
Her er forøvrig den glimrende artikkelen til Grunde.
Der kan du blant annet lese litt om hastigheten til snøret og stangtuppen.
Her er den norske versjonen fra FN.Bildene mangler av en eller annen grunn.
http://www.fluefiske...d=249&Itemid=38
Her er versjonen fra SL med bildene:
http://www.sexyloops...s/rodcast.shtml

Tom.
Albert Einstein.

#393 Anne

Ansvarlig redaktør | Fluefiske.net

• Fluefiske.net
  • 8279 Innlegg:
  • Skype-ID:fruluckyfly
  • Kjønn:Kvinne
  • Interesser:Fluefiske og fluebinding.
    Foto og lokalhistorie.
  • Favorittfiske:LAKS, sjøørret i elv og ørret

Skrevet 06. Jan 2011 - 00:13

Syversen, svaret er godkjent under tvil, men siden det akkurat har vært jul, sender jeg deg boka. Da må dog du love å komme tilbake med en tråd om Hastighet på flua ved fluefiske. Deal?

Vinner 23. desember: Tom S

Vinner 24. desember: Espen_gunner for beste finger'n i lufta-gjetting

Jeg håper folket har hatt litt moro og litt nytte av denne tråden. Vi har i alle fall delt ut en bunke premier, for noen kroner og sponset Posten med en tusing. Vi håper å komme tilbake til mer "stunts" i løpet av 2011. Time will show.

En takk til sponsing av hovedpremier, Tun Forlag for Fiske i Hedmark!
De øvrige premiene er overskudd av anmeldereksemplarer (hender det kommer dobbelt og noen gir vi bare videre), det lille distribusjonsfirmaet for DVD-er, Lucky Fly media, familien har og Fluefiske.net, som har kjøpt DVDer og bøker.

Når det gjelder boka til Knut Syrstad, Dør jeg nå?, kommer vi tilbake litt utpå nyåret med sum for overskuddet av salget av bøkene i regi av Fluefiske.net, som da skal gå til Kreftsaken.

Takk folkens, for litt moro i nedtellingen til jul i julestria Postet bilde. Nå er vi over haugen, det går mot lysere tider og vår – sakte om senn.

Anne J. Backsæther – Fluefiske.net
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly

Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet

'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet

Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg

Laksens Gang

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere