He,he,he...Ut å filme og måle.Hadde ikke akkurat tenkt meg det nå Anne.
Det er enkelt å finne farten til forskjellige saker og ting med et high speed kamera,blant annet fluesnøret.
Tallene jeg oppga er nok ganke riktige skal du se.(En kan selfølgelig gjøre det svært nøyaktig
noe jeg ikke jeg gjorde i mitt eksempel,men det var bare for å illustrere,og vise at farten fluesnøret har i et helt
vanlig fluekast i det snøre-enden farer forbi meg.(Dette er ikke peak speed verdien flua har,og heller ikke hva fortommen
uten flue gjør på slutten av kastet i det den slår over.Men for all del Anne,jeg skal
gjerne prøve akkurat det,både med og uten flue.) Se på klippene til Grunde.Han har merket lina,og vi vet at han brukte
500 fps. Man trenger heller ikke stoppeklokka.
Og det er ikke teorier Geir.
I mitt eksempel som er med 600fps. så vil hvert bilde tilsvare 1,66msek.( 0,00166sek.)
Da kan jeg plotte frem et og et bilde om jeg vil,og ser avstanden enden av snøret tilbakelegger i løpet av denne perioden.
Som jeg sa,ikke helt på mm i eksemplet,men det lar seg gjøre.
En annen ting å tenke på er at f.eks. en XP 590 blanks (den er kuttet bittelitte grann i toppen

) som spennes opp
(til halve sin lengde) har en fart på litt over 30m/sek. i det den retter seg ut.Ved å belaste stangtuppen med 15gram så
ble farten målt til litt over 3m/sek.Dette ble filmet,og i tillegg målt med to optiske sensorer,så det er nøyaktig nok skulle
jeg mene.
Jeg vet at jeg som vanlig sporer av Anne.Håper det går greit,det er jo tross alt snart nytt år og greier.
Tom.
You can never solve a problem on the level on which it was created.
Albert Einstein.