Hopp til innhold

- - - - -

Vinterfiske

• Du kan ikke svare på denne tråden
8 svar i denne tråden

#1 Sondre.F

• Medlem
  • 6 Innlegg:

Skrevet 17. Dec 2010 - 21:14

Heisann, jeg sitter her hjemme og har ikke noe å gjøre. har utrolig lyst å stikke å fiske i helga. men tenkte på om hvor bør jeg fiske nå i snø og minus? tidlig om morningen?
bukter? hvilke farge på fluer? sterke lyse farger? er vel lyr eller noe som forsatt er ikke så langt fra overflaten?

Jeg har en scott X2S 7er stang med intermidiet skyteklump. har også synk 2.

#2 danielsen

• Medlem
  • 48 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks

Skrevet 18. Dec 2010 - 07:38

Er det sø i nærheten av deg så kan du prøve på den :) jeg pleier alltid og være på plassen ca midt på dagen og fiske utover ettermiddag/kveld, fisker mye store zonker fluer i lyse farger. men en rosa reke er heller ikke og forakte

#3 CHRIS_E

• Medlem
  • 44 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:I pluss grader

Skrevet 18. Dec 2010 - 11:05

Har også lyst til å ta meg en tur men mine hjemme modda arbeidshansker funker ikke i kulda, noen tips om gode hansker som er egnet til flue fiske.
har sett på endel jakt hansker men da er det bare avtrekker tipen som kan opnes.

#4 danielsen

• Medlem
  • 48 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks

Skrevet 18. Dec 2010 - 12:15

sims har gode hansker med avtagbare tupper. Vist du vill ha et rimeligere alternativ kan du se om det er et bøteri i nærheten, de har ofte såkalte bøtehansker men disse er vanlige strikkehansker så du må gjerne beregne et par skift i løpet av turen

#5 Ken Guru

• Medlem
  • 195 Innlegg:
  • Interesser:Liv og leven, folk og fisk!
  • Favorittfiske:Natriumhypokloritt skrått medstrøms!!!

Skrevet 20. Dec 2010 - 15:26

Vis innleggCHRIS_E, 18. Dec 2010 - 11:05, skrev:

Har også lyst til å ta meg en tur men mine hjemme modda arbeidshansker funker ikke i kulda, noen tips om gode hansker som er egnet til flue fiske.
har sett på endel jakt hansker men da er det bare avtrekker tipen som kan opnes.

-Bruker tynne -2 til 4mm neoprene tro jeg- "våthansker" fra Ron Thompson (med kappede fingre på tommel, peker og langefinger.) Ellers har jeg også noen tykkere ABU hansker på 5-7mm, hvor man kan åpne opp disse "strippefingrene".

Til jul er det mulig jeg får meg "Seal-skinz" det skal jo være vidunderlige greier.

PS! Går stort sett greit å fiske ned til rundt fem blå... Kan evt bruke litt ICE-Off pasta e.l. på stangringer og løpekanten på snella. (Begrenser isdannelsen noe)

#6 Erlend H

• Medlem
  • 230 Innlegg:
  • Favorittfiske:ørret, sjøørret++

Skrevet 20. Dec 2010 - 22:45

Fisker hele året og gjerne ned mot 6-7minus og bruker veldig sjelden hansker. Synes det hjelper veldig lite siden jeg stort sett må ha tommel og pekefinger fri. Til nøds om vinden blir for ille bruker jeg snowbee 1mm neoprenehansker. Disse er så tynne at du kan fiske med dem selv om de er hele.
Mitt tips er mye varm kaffe å varme fingrene på ;)

Ellers fungerer store lyse fiskeimitasjoner som nevnt tidligere, gjerne med innslag av rosa og rosa reke er nesten alltid riktig!

#7 Sondre.F

• Medlem
  • 6 Innlegg:

Skrevet 22. Dec 2010 - 14:05

Vis innleggKen Guru, 20. Dec 2010 - 15:26, skrev:

Til jul er det mulig jeg får meg "Seal-skinz" det skal jo være vidunderlige greier.

Jeg har noen Seal-skinz grip eller hva dem heter. er ganske tynne med bitte litt ull i. dem er ikke noe varme(viss det går ned mot 10-) men vanntette vertfall =)

Takker Danielsen for tips :)

Dette innlegget har blitt endret av Sondre.F: 22. Dec 2010 - 14:07

#8 Ken Guru

• Medlem
  • 195 Innlegg:
  • Interesser:Liv og leven, folk og fisk!
  • Favorittfiske:Natriumhypokloritt skrått medstrøms!!!

Skrevet 24. Dec 2010 - 02:29

....og flue ja. I oslofjorden hvor er eneste sted jeg har fått særlig salt fluefisk så har sort med litt grønt vært bra. (Tror kanskje jeg har fått mest på Dynamitt str. 8-14 (liten sortvinget streamer, med limegrønn haletust sølvkropp.), clousers, og buggere.

-Takk for info om Sealskinz Sondre. Holder meg vel til neoprene enn så lenge da. Er jo ganske så lett å modifisere (spleise, skjære, etc. til eksakt ønske, og koster rundt 100-lappen for et greit par.) Men hansker er jo egentlig ikke særlig ålreit fiskeutstyr, så skulle ønske jeg orket blågradsfisket uten. Men Osljofjorden ned mot minus 2grader i overflata er IKKE artig å leke barhendt med. Kan ikke måle seg med nudistfiske til fjells på sommeren i hvertfall! (Finker vel på Bygdøy og andre nudiststrender også...)

Postet bilde

-Synes det er bedre med én kald fingertupp i hånda enn to kalde hender som mister taket. Stort sett fisker jeg nemlig blindt når det er såpass kaldt og fisken ligger dypt, så jeg kaster og vader ganske mye og har endel i kontakt med vannet som gjør at jeg ikke får varmet meg ofte nok. Men når alt kommer til alt er vel mansjetter/pulsvarmere det aller viktigste for meg, og de i jakken min er for puslete Jeg fryser lett og blir stiv når håndleddet ligger ubeskyttet og forblåst i søkkvåt tilstand.... (Nå skal jeg jo innrømme at jeg ikke er all verdens vintersportsfyr lenger. Og strengt tatt ikke en sportsfyr i det hele tatt Postet bilde )

Skitt fiske da!

PS! Vet noen om åpent vann innen en time fra Oslo? Kystinfo-siden viser at alt sammen og t.o.m. Bunnefjorden er åpen og det stemmer ikke med mine observasjoner. (Må ha planen klar hvis mildere vær skulle besøke oss snart)

Dette innlegget har blitt endret av Ken Guru: 24. Dec 2010 - 02:41

#9 osasv1

• Medlem
  • 76 Innlegg:

Skrevet 26. Dec 2010 - 22:16

Hvit jiggy, juletre og rosa reke er i vinterboksen min.
Fisk på plasser som har dypt vann i kombinasjon med grunner, og fisk på den varmeste tiden av døgnet, gjerne solrike dager, da varmes vannet opp på grunnene. Ta et sveip med kystverkets kart-tjeneste så finner du mange spennende plasser i Oslofjorden :biggrin:

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere