Hopp til innhold

- - - - -

Skagit...

49 svar i denne tråden

#1 Tommy...

• Medlem
  • 487 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret og ørret...

Skrevet 29. Jan 2011 - 20:46

Hi...

I fjor fikk jeg en innføring i skagit kasting av Tyler Kushnir og Greg Bencivenga, to kompiser jeg traff i Usa. Dette syntes jeg var jævlig tøft og har derfor brukt litt tid på å lære meg teknikken. Helt klare fordeler når det er trangt og oppbyggningen av snørene gjør at store fluer heller ikke er noe problem...Har prøvd med fronter fra flyt til synk 8 og det dundrer av gårde med halvstore kanarifugler i enden på fortommen. Det som kanskje overasket meg mest er rekkevidden. Blir spennede å prøve dette mer ut i kommende sesong.

Mange tror at disse kastene plasker og skremmer fisk, men JEG tror ikke dette vil påvirke fisket nevneverdig. Har fisket mye med flyt/synk snører og det har vært suksess for meg tidligere...

Noen andre som har prøvd?

Her hva jeg snakker om...

Tommy

#2 Polkapung

• Medlem
  • 354 Innlegg:

Skrevet 29. Jan 2011 - 21:25

Postet bilde Jeg bruker i alle fall snap t og circle spey en del... Neste sesong blir også enhands stangen rigget med et skagit snøre.
Det er en deilig rytme i de kastene og retnings kotrollen er stor Postet bilde

#3 Speydork

• Medlem
  • 561 Innlegg:
  • Skype-ID:
  • Interesser:Fluefiske ,jakt mm.
  • Favorittfiske:

Skrevet 29. Jan 2011 - 22:05

Når jeg ser den videoen ser jeg at jeg har kastet skagit i mange år:).
Speydork`s space...... SILENCE!...i`ll kill you!

#4 Tommy...

• Medlem
  • 487 Innlegg:

Skrevet 29. Jan 2011 - 23:25

Vis innlegggarden Fly, 29. Jan 2011 - 23:16, skrev:

Hei, Tommy.
Vet du hvilke forhandler som fører Rio Skagit snører?
Nei...

#5 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 30. Jan 2011 - 19:12

Ser det ligger endel på Ebay og frakten er ikke allverden heller

http://cgi.ebay.com/...b0#ht_500wt_922

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#6 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 30. Jan 2011 - 19:30

Vis innleggSalaren, 30. Jan 2011 - 19:12, skrev:

Ser det ligger endel på Ebay og frakten er ikke allverden heller

http://cgi.ebay.com/...b0#ht_500wt_922

Salaren

Ellers burde vel Fairpoint i Danmark vite dette, for de som ønsker å handle på en butikk: http://www.fairpoint.dk/contact/da

#7 Tommy...

• Medlem
  • 487 Innlegg:

Skrevet 30. Jan 2011 - 19:34

Noe innhabil, men... http://buy.scientifi...-multi-tip.html

Tommy

#8 gerri

• Medlem
  • 205 Innlegg:
  • Interesser:Mye fiske.mest laks og sjøørret men mye annet utenom sesong for laks.fiske i sjø
  • Favorittfiske:laksefiske og sjøørret

Skrevet 30. Jan 2011 - 20:37

Fikk kjøpt et hos Tundra for 2 år siden, men det var bare noen rester så det er vanskelig å vite om dei har noen igjen men verdt et forsøk.

#9 Polkapung

• Medlem
  • 354 Innlegg:

Skrevet 30. Jan 2011 - 20:40

ALLE sjappene i Usa har skagit snører, og med frakt, toll og gebyrer og frimerkeavgift, vekt avgift og farge avgift blir det billigere enn man får det i Norge... Bare en tanke og erfaring...

Dette innlegget har blitt endret av Polkapung: 30. Jan 2011 - 20:41

#10 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 30. Jan 2011 - 21:16

Vis innleggTommy..., 30. Jan 2011 - 19:34, skrev:

Noe innhabil, men... http://buy.scientifi...-multi-tip.html

Tommy

Har du knyttet deg til SA, trodde det var fortsatt Snøbien?

Garden Fly finner vel snart veien til det store handelstorget på ebay. (om han tør da, blandt alle kjelteringene ute i den store verden)

Litt artig å se den videosnutten med Skagit, høyre hånd over venstre skulder virker unektelig litt klønete. Ellers kast og utfisking syntes jeg var identisk med hvordan jeg fisker synkeline, her gjelder det å tenke mark og slukfiske (som man bedrev i sin ungdom). :biggrin:

Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 30. Jan 2011 - 21:17

#11 SFTor

• Medlem
  • 597 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret, laks, steelhead, bass

Skrevet 30. Jan 2011 - 22:39

Som trådstarter nevner plasker Skagit-kasting en god del.

Jeg vil anta at det er ganske stedsbestemt hvor dette er en brukbar metode. Ville for eksempel prøvd noe annet på Røttesmo i Bjøra, og de fleste steder i Numedalslågen.

Kunne være artig å høre om noen har meninger og erfaringer.
Forget the foolish belief that you and your fellow human beings were born evil.

#12 Hr Lucky Fly

Annonseansvarlig | Fluefiske.net

• Moderator
  • 716 Innlegg:
  • Skype-ID:boyeback
  • Interesser:Fluefiske etter laks og ørret.
    Harejakt med dunker!
  • Favorittfiske:LAKS, sjøørret og ørret

Skrevet 30. Jan 2011 - 22:58

Hmmm.

Har sett dette utført av en amerikaner på Holmendammen. Det som slo meg da, gjør de dette for at de ikke har lært seg underhånds eller spey?

Gøy og lære seg nye kast, men har litt problemer med å se fordeler kontra våre skandinaviske kast. Plasker mer, får mindre hastighet og ikke noe bedre presisjon...

EllerPostet bilde?
Boye
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Den tid en mann fisker, blir lagt til hans liv.
Egyptiske ordtak

#13 Polkapung

• Medlem
  • 354 Innlegg:

Skrevet 30. Jan 2011 - 23:03

Større retningsregister (for meg i alle fall) og lettere å levere tyngre eller større fluer på kortere distanse. Plasker javel, men gjør det mye enklere å avfiske "tight spots"... En roligere rytme i kastingen - som i seg selv kan være ganske behagelig...

Dette innlegget har blitt endret av Polkapung: 30. Jan 2011 - 23:07

#14 Speydork

• Medlem
  • 561 Innlegg:
  • Skype-ID:
  • Interesser:Fluefiske ,jakt mm.
  • Favorittfiske:

Skrevet 30. Jan 2011 - 23:26

Det jeg liker best er følelsen jeg får når jeg helt roooolig "vrir" lina i posisjon (uten at den forlater vannet)for fremkast og så DRAR TIL! Det kicket man får når fremkastet er satt,spennet bygget seg opp,og man kjenner bukta slipper vannet(nesten litt på etteskudd) så vassføyka står er bare rett og slett deilig.
At det plasker litt får man ta med et smil:).
Speydork`s space...... SILENCE!...i`ll kill you!

#15 anton1

• Medlem
  • 59 Innlegg:
  • Favorittfiske:tohånds laksefiske

Skrevet 31. Jan 2011 - 00:32

En i vår gruppe som vi fisker med hvert år dreiv med dette. Han fisket mye i utlandet blant annet Canada. Mye plask og styr. .Faktisk så mye at vi begynte, og trekke om hvem som skulle gå etter han i elva. Lånte han noen klumper og fikk konvertert han til vanlig singel skyteklumpspey. Han syntes selv at dette var jo mye enklere! Jeg kan ikke på noen måte forstå at dette er enklere enn vanlig singelspey. Er det trangt så er det bare og sette på en kortere klump. Nå var ikke denne karen noe kastefantom men, jeg har sett snutter på youtube hvor det er kapable kastere som utfører dette

#16 Polkapung

• Medlem
  • 354 Innlegg:

Skrevet 31. Jan 2011 - 00:48

Vis innlegganton1, 31. Jan 2011 - 00:32, skrev:

En i vår gruppe som vi fisker med hvert år dreiv med dette. Han fisket mye i utlandet blant annet Canada. Mye plask og styr. .Faktisk så mye at vi begynte, og trekke om hvem som skulle gå etter han i elva. Lånte han noen klumper og fikk konvertert han til vanlig singel skyteklumpspey. Han syntes selv at dette var jo mye enklere! Jeg kan ikke på noen måte forstå at dette er enklere enn vanlig singelspey. Er det trangt så er det bare og sette på en kortere klump. Nå var ikke denne karen noe kastefantom men, jeg har sett snutter på youtube hvor det er kapable kastere som utfører dette

Var dumt dere "omvendte" han! Hadde vært kult om han kunne begge deler..

Hadde jeg ikke syntes de var morro med variasjon hadde jeg fortsatt gravd etter mark.
I Gruppen? Plasker det ikke unødvendig mye å fiske i grupper?

Dette innlegget har blitt endret av Polkapung: 31. Jan 2011 - 01:27

#17 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 31. Jan 2011 - 09:31

Fant en skagitkaster på "tuben".
At det plasker er det ikke tvil om, plassbehovet til D-bukta til denne kasteren er heller ikke minimalt.
Dette minner mye om den forferdlige rivingen av vannflaten ved double spey (som forøvrig er et helt unødig kast)
Som man sikkert oppdager ser det ut som denne filmsnutten er replay på replay.

En normalt god tohåndskaster ville oppnå et langt mer elegant kast med et enkelt vinklet underhåndskast eller scandinavian style om man vil.

Håper det finnes bedre eksempler på utførelse av dette kast, men syntes denne var underholdende. (Spesielt personen til høyre)

Fant en annen fra Rio
kasteren er av et annet kaliber, men hadde jeg han en slik en foran meg i elva tror jeg nok jeg ville gitt uttrykk for hvor han burde fiske, dette i stedet for å ødelegge en hyggelig dag for de mange.

Her skummer det godt (her går det unna)

Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 31. Jan 2011 - 09:55

#18 Rypekongen

• Medlem
  • 704 Innlegg:
  • Interesser:Fiske og Jakt m fuglehund..også damer da selvfølgelig...:-)
  • Favorittfiske:Laks og anadrome arter, i startgropa m ørret

Skrevet 31. Jan 2011 - 09:47

Ser nytten i dette kastet hvis man er glad i synkefortommer, funker bra med det. Også bra med synkesnøre med tung tube i fortommen. Til flytesnører.... no go :biggrin:
Unum sed leonum

#19 Polkapung

• Medlem
  • 354 Innlegg:

Skrevet 31. Jan 2011 - 11:16

Etter hva jeg husker ble det nevnt i filmen zpey to z at denne teknikken ble utviklet for å kunne fiske store/tunge fluer med lett utstyr.
For egen del som bruker noen få kast, synes jeg snap t er et kjempe kast. Dette kastet sammen med snake roll gjør at jeg lett kan vinkle kast 90 grader og oppstrøms - uten blindkast. Jeg opplever ikke jeg river overflaten på samme måte som på noen av filmene dere viser her. For å være helt ærlig var det mye ræva kasting på de filmene du fant Nobody. Det er mye morsomt å hente fra skagit mener jeg - og igjen... Skjønner ikke hvorfor folk ikke vil ha et større reportoar i fisket sitt!?

Dette innlegget har blitt endret av Polkapung: 31. Jan 2011 - 11:16

#20 anton1

• Medlem
  • 59 Innlegg:
  • Favorittfiske:tohånds laksefiske

Skrevet 31. Jan 2011 - 11:18

Vis innleggPolkapung, 31. Jan 2011 - 00:48, skrev:

Var dumt dere "omvendte" han! Hadde vært kult om han kunne begge deler..

Hadde jeg ikke syntes de var morro med variasjon hadde jeg fortsatt gravd etter mark.
I Gruppen? Plasker det ikke unødvendig mye å fiske i grupper?

Vi er 4 fiskere som fisker i gruppe/team på et vald i 6 timer, deretter nytt vald i 6 timer osv. Dette gjør at vi er igjennom 4 vald i døgnet hvis vi ikke sover over et vald.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere