Hopp til innhold

- - - - -

Skagit...

• Du kan ikke svare på denne tråden
49 svar i denne tråden

#41 Deetuben

• Medlem
  • 324 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 03. Feb 2011 - 11:21

Vis innleggPolkapung, 03. Feb 2011 - 10:08, skrev:

Kanskje... Jeg er vel ikke så god på dette da, men jeg har et par gode fiske plasser hvor jeg må vade til livet - og fortsatt har
trær hengende over meg. Jeg må i tillegg stå "linx", og da er jeg egentlig kjørt. For venstrekasting får jeg bare ikke til uansett hvor mye jeg trener. Der fungerer blandt annet perry poke veldig bra for meg da jeg både må holde stanga lavt og veldig begrenset plass å bevege meg på. Det kule er at jeg får til å fiske av plassen - ingen andre gidder å stå der - og rundt 50 fisk ble observert stående på stigende elv i fjor... Akkurat der får jeg ikke til gode presentasjoner med annet enn skagit... Kanskje det er bare min begrensede kunnskap men...

Og det er vel ofte egentlig hele poenget.. Få flua ut, hvordan spiller egentlig ikke noen rolle.. Det blir mer et estetisk spørsmål..
En akevitt skal skylles ned med øl...

#42 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 03. Feb 2011 - 11:37

Vis innleggPolkapung, 03. Feb 2011 - 10:08, skrev:

Kanskje... Jeg er vel ikke så god på dette da, men jeg har et par gode fiske plasser hvor jeg må vade til livet - og fortsatt har
trær hengende over meg. Jeg må i tillegg stå "linx", og da er jeg egentlig kjørt. For venstrekasting får jeg bare ikke til uansett hvor mye jeg trener. Der fungerer blandt annet perry poke veldig bra for meg da jeg både må holde stanga lavt og veldig begrenset plass å bevege meg på. Det kule er at jeg får til å fiske av plassen - ingen andre gidder å stå der - og rundt 50 fisk ble observert stående på stigende elv i fjor... Akkurat der får jeg ikke til gode presentasjoner med annet enn skagit... Kanskje det er bare min begrensede kunnskap men...

Med tohånds kasting bruker det ikke å være noen stor greie å lære seg kaste "keivhendt", en helgs tvang og avståelse fra fristelsen å kaste retthendt gjør susen.
Det med å fiske dypvadet tett intil elvebredden med overheng og atpåtil feil side, har vært fiskeplasser jeg har fortrukket. Her får man være alene. :msn-wink:
Vinkling tilnærmet 90grader har ofte vært essensielt for meg på mange av disse plassene. Jeg løste dette ved å ankre flue og fortom lenger ute framfor meg, slik at D-bukta blir minimal bakom. Mye endres om man planlegger sitt ankringspunkt og lar kroppen gjøre bevegelsen (vridning). Andre momenter er mht. overheng, man har vel saktens ikke nødt å ha D-bukta stående? Jeg kastet med "flat" stang og liggende D-bukt, samt en nedstrøms bevegelse med stangtuppen for at flua ikke skulle hekte. Denne nedstrøms bevegelsen (vanskelig å forklare) gjorde også sitt til at snøret var ferdig nedstrøms mendet, optimalt for meg som liker rask tverstrøms avfiskning. Selv markfiskerne lot disse plassene være i fred pga sitt problem med å få slengt ut markfortommen uten å hekte i vegetasjonen. Største problemet var egentlig å lande fisk. :wink:

#43 Deetuben

• Medlem
  • 324 Innlegg:

Skrevet 03. Feb 2011 - 13:26

Vis innleggNobody, 03. Feb 2011 - 11:37, skrev:

Med tohånds kasting bruker det ikke å være noen stor greie å lære seg kaste "keivhendt", en helgs tvang og avståelse fra fristelsen å kaste retthendt gjør susen.
Det med å fiske dypvadet tett intil elvebredden med overheng og atpåtil feil side, har vært fiskeplasser jeg har fortrukket. Her får man være alene. :msn-wink:
Vinkling tilnærmet 90grader har ofte vært essensielt for meg på mange av disse plassene. Jeg løste dette ved å ankre flue og fortom lenger ute framfor meg, slik at D-bukta blir minimal bakom. Mye endres om man planlegger sitt ankringspunkt og lar kroppen gjøre bevegelsen (vridning). Andre momenter er mht. overheng, man har vel saktens ikke nødt å ha D-bukta stående? Jeg kastet med "flat" stang og liggende D-bukt, samt en nedstrøms bevegelse med stangtuppen for at flua ikke skulle hekte. Denne nedstrøms bevegelsen (vanskelig å forklare) gjorde også sitt til at snøret var ferdig nedstrøms mendet, optimalt for meg som liker rask tverstrøms avfiskning. Selv markfiskerne lot disse plassene være i fred pga sitt problem med å få slengt ut markfortommen uten å hekte i vegetasjonen. Største problemet var egentlig å lande fisk. :wink:

Studerer man Henrik Mortensen videoene så ser man at han ofte kaster med tilnærmet liggende stang og ankring langt ute.. akkurat slik Nobody forklarer...
En akevitt skal skylles ned med øl...

#44 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig

Skrevet 03. Feb 2011 - 15:46

Vis innleggTommy..., 29. Jan 2011 - 20:46, skrev:

Hi...
I fjor fikk jeg en innføring i skagit kasting av Tyler Kushnir og Greg Bencivenga, to kompiser jeg traff i Usa. Dette syntes jeg var jævlig tøft og har derfor brukt litt tid på å lære meg teknikken. Helt klare fordeler når det er trangt og oppbyggningen av snørene gjør at store fluer heller ikke er noe problem...Har prøvd med fronter fra flyt til synk 8 og det dundrer av gårde med halvstore kanarifugler i enden på fortommen. Det som kanskje overasket meg mest er rekkevidden. Blir spennede å prøve dette mer ut i kommende sesong.

Mange tror at disse kastene plasker og skremmer fisk, men JEG tror ikke dette vil påvirke fisket nevneverdig. Har fisket mye med flyt/synk snører og det har vært suksess for meg tidligere...

Tommy

Sjallabeis Tommy :msn-wink:
Bare lurte på om du har brukt typisk skagitliner til dette eller bruker du kasteteknikken generelt med alt mulig av utstyr.??

Kanskje det hadde vært noe med et Skagit-treff i elva til sommeren ,for entusiastene ...eller kanskje en egnet plass så snart våren setter in og isen er borte.. :msn-wink:

Vis innleggVickinge, 02. Feb 2011 - 15:54, skrev:

Denne diskusjonen minner meg mye om da V-stilen i hopping, og skøyting i langrenn dukket opp.

Farlige greier, og ikke trenger vi det. Burde forbys, da det plasker for mye. Norske speykastere plasker aldri.

hehe..bingo!

Når plaskefrie konservative spey-mestere baserer sine meninger ut fra noen få videoer nytter det neppe å forklare, langt mindre overbevise, dem om at Skagit har sine fordeler....det må prøves :)

Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 03. Feb 2011 - 15:56

#45 Tommy...

• Medlem
  • 487 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret og ørret...

Skrevet 03. Feb 2011 - 22:00

Hei Kim...

Jeg har brukt begge deler jeg, har også prøvd dette med langliner(bare for¨å prøve, lengste på 85 fot). Har brukt noen av teknikkene på enhåndsen også.

Begynte med "rævakastet"(Perry poke) for noen år siden, mest for morro i starten, men så prøvde jeg under praktisk fiske med mine flyt/synk klumper på rundt 15 meter og syntes det fungerte utmerket. Fisk fikk jeg også.

Har kastet en hel del med skagit oppsett det siste året og har vel funnet ut at dette er både gøy, pluss at jeg har litt trua på dette... Flyt/synk8 kan være en spennende kombo, både her og der :biggrin:

Jeg tror også at litt dypere stenger er å foretrekke, men det er vel en smaksak.

Jeg bruker klumper fra ca 15-16,5m til mitt normal fiske, langlina koser jeg meg også med når forholdene er rette. Skagit for meg er litt korte/dype 2-håndser på trange plasser. At du kan kaste tunge fluer er også bra synes jeg.

Når det er sagt synes jeg mange har gode argumenter for å bruke skandinaviske klumper for å løse "trange plasser". Tror også at dårlig skagit oppsett pluss dårlig teknikk kan plaske endel. :msn-wink:

Generelt vil vel dårlig teknikk uansett hvilke klump/snøre du kaster med, plaske for mye...

Hyggelig at så mange deler erfaringer i denne tråden, takk for det.

Tommy

Dette innlegget har blitt endret av Tommy...: 03. Feb 2011 - 22:10

#46 Myhre Fluefiske

Myhre Fluefiske

• Medlem
  • 211 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret, ørret

Skrevet 04. Feb 2011 - 18:17

Tommy,

det følger også med egne bukser til denne stilen... såkalte SAGGIT's. De trekker vann de også :)

Jaja, et forsøk på å være morsom på en fredagskveld.

Jan.
Instruktør og veileder
MYHRE fluefiske kasteakademiet - Vestby, Akershus

#47 Tommy...

• Medlem
  • 487 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret og ørret...

Skrevet 04. Feb 2011 - 20:24

Hi Jan...

Jeg kjører saggit stilen jeg... :blush:

Tommy

#48 Thormill

• Medlem
  • 3153 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig

Skrevet 05. Feb 2011 - 00:32

Tuddeluuu Tommy!
Høres ut som du har testa ut det meste uten de store negative opplevelsene?.Jeg har nemlig ikke prøvd skagit-kasting med lange liner.Så jeg var litt nygjerrig på det.

..Flyt/synk 8?? hvilken line er det(om det er lov å spørre :) )..skal vel ha meg noen liner etter hvert som går litt dypere en det jeg har til dags dato.
Foreløpig har jeg vel slått meg til ro med 13 foter.Tenkte jeg skulle satse på et bredt spekter av liner til den ene stanga.Har du noe å anbefale.

ellers.
mitt motto er at det er bedre å plaske litt med Skagit en å drite seg helt ut med spey :P ...ikke fordi i fjor ble det tatt to laks rett foran nesa på meg av en som plaska (spey) og knapt fikk kyla lina ut en snau klumplengde. Alt i en haug, så flua fiska vel neppe effektivt. Så hvorfor vi andre som kasta normalt pent..osv ikke får en dritt ,håper jeg det er noen som kan svare på :biggrin:

Dette innlegget har blitt endret av Thormill: 05. Feb 2011 - 00:35

#49 Speydork

• Medlem
  • 561 Innlegg:
  • Skype-ID:
  • Interesser:Fluefiske ,jakt mm.
  • Favorittfiske:

Skrevet 05. Feb 2011 - 00:54

Vis innleggThormill, 05. Feb 2011 - 00:32, skrev:

mitt motto er at det er bedre å plaske litt med Skagit en å drite seg helt ut med spey :P ...ikke fordi i fjor ble det tatt to laks rett foran nesa på meg av en som plaska (spey) og knapt fikk kyla lina ut en snau klumplengde. Alt i en haug, så flua fiska vel neppe effektivt. Så hvorfor vi andre som kasta normalt pent..osv ikke får en dritt ,håper jeg det er noen som kan svare på :biggrin:
At slike som kaster line ut i en haug får fisk når andre ikke får har jeg også opplevd,jævla irriterende :thumbup: Hadde de enda brukt det bevisst slik vi gjør nå vi skal ha nymfa dypt,for så å la den stige rett fremfor kjeften på ørreten,ja da hadde det vært greit :biggrin: .

Mitt motto: Det er bedre å la være å prøve seg på spey/skagit i andres påsyn og bli mistenkt for å være plaskemester,enn å kaste og fjerne all tvil. :clapping:
Speydork`s space...... SILENCE!...i`ll kill you!

#50 SFTor

• Medlem
  • 597 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret, laks, steelhead, bass

Skrevet 05. Feb 2011 - 06:50

Vis innleggVickinge, 02. Feb 2011 - 21:43, skrev:

Er det dette som plasker saa fryktelig?

Videoen viser skagit med flyteklump, mao ganske likt vanlig speykast. Jeg tror mye av plaskingen kommer fra bruk av synkeklumper.

inge

Det var så vidt mannen hadde snøre ute.
Forget the foolish belief that you and your fellow human beings were born evil.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere