Hopp til innhold

- - - - -

Mandalselva 2011

48 svar i denne tråden

#41 Rune A

• Medlem
  • 76 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:laks,sjøørrett,havabbor,røye og ørret

Skrevet 08. Oct 2011 - 16:36

Vis innleggbluebird, 06. Oct 2011 - 10:17, skrev:

8 tonn laks i år. Bedre enn de to lavsesongene 09 og 10.

Har litt blandede følelser for dette. Fint med mer fisk, men nå øker vel antallet turister igjen til neste år.

Sjøørreten er også på vei opp igjen. Ser ut som om fangsforbudet virker?

Alt i alt en bra sesong!

Nå står en lang vinter for døren som vi kan bruke til å bekymre oss for neste års sesong.
Kan nok plusse på et par tonn til tror jeg.....Fangstforbud? Hadde vært fangstforbud om det hadde vært gjeldene for hele elva! Så mye pen sjøørret med buken i været nederst i sone 3.....:-(

#42 bluebird

• Medlem
  • 432 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, Sjøørret, Tørrflueørret (prøver ihvertfall)

Skrevet 03. Jan 2012 - 07:14

Sjøørret fiske i Mandalselva igjen. + døgnkvoten økes til 2 laks i forslaget fra DN.
”..you end up remembering the great uncaught fish as vividly as you do the caught ones, - and just as fondly, too, because there’s a part of every fisherman that roots for the fish” John Gierach

#43 Rune A

• Medlem
  • 76 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:laks,sjøørrett,havabbor,røye og ørret

Skrevet 04. Jan 2012 - 11:33

Vis innleggbluebird, 03. Jan 2012 - 07:14, skrev:

Sjøørret fiske i Mandalselva igjen. + døgnkvoten økes til 2 laks i forslaget fra DN.
Høres bra ut. Trur man får "bukt" med endel problemer da...får ihvertfall håpe det.

#44 Ochiba

• Medlem
  • 3 Innlegg:
  • Favorittfiske:Orret

Skrevet 09. Jan 2012 - 23:43

beste laksefiskere,

Jeg skriver dette spørsmålet ved hjelp av Google Translate.
Unnskyldninger hvis norsk er ikke bra, men ellers har jeg å stille spørsmål på engelsk, og jeg vet ikke om dere svar.

Mitt navn er Cor, 46 år og jeg bor i Nederland.
Jeg flyr et par år for ørret og bass, men er ny til laksefiske.
Akkurat nå er jeg bruke et kurs lærer å tohåndstanga kast.
Ideen er at jeg i juni med en rekke fiskere fisker i bollen en uke Mandalselva.

Nå må jeg fluebinding og kjøpe ting for denne turen og lurte på om noen av dere kunne gi meg noen tips om hva fly jeg bør gjøre og hva slags fiskesnører og ledere jeg har.

Normalt Jeg prøver å finne ut alt selv, men på min første tur til Norge ville det ikke hjelpe om jeg er helt galt med fisk.

Jeg forstår at jullei ikke ønsker å gi alle dine hemmeligheter så hvis du ønsker råd av en personlig e-post som jeg også anbefalt.

Takk for dine kommentarer.

hilsener Cor

#45 bluebird

• Medlem
  • 432 Innlegg:

Skrevet 10. Jan 2012 - 16:55

First three weeks of June can be a bit cold, so either Intermediate or Sink (S2/S3) is worth a try. From approx 21 June - Floating lines will be fine. As for flies - almost anything will do, but Allys Shrimps (Normal/ cascade) is safe bets.

Remember to practice moving while fishing (one cast - then move one to two meter downstream) be courteous to other fishers and have a lot of fun.

Regards Bluebird

P.S. Ask at the LAksesenter - Laudal - they are always willing to help new fishers
”..you end up remembering the great uncaught fish as vividly as you do the caught ones, - and just as fondly, too, because there’s a part of every fisherman that roots for the fish” John Gierach

#46 Ochiba

• Medlem
  • 3 Innlegg:

Skrevet 10. Jan 2012 - 19:46

Kjære Bluebird,

Norsk laks til vår fisk-vennlig ikke-engelsktalende, vil jeg ikke gå glipp google translate svare

Takk for dine råd!
Det er faktisk den andre uken av juni så vær kul.
Jeg vil ta forskjellige linjer, spesielt Guidline skyteklumper i 8,9 og 10 klasser.
Hvis jeg bruker en stang løkke GreyLine 14ft # 9 og har som reserve Loop Blackline 9 / 10 # 14ft.
Hjul eller en kontroll Danielson 8 / 13 eller en legende 3500D

Når vi snakker om sikkerhetskopiering hva er minimum jeg trenger?
Stort sett bruker jeg 200/300 meter, og jeg kan / bør jeg gå langs elva.
Har du gi preferanse til et poly leder eller en enkelt leder konisk (trukket)?

Den Ally reker var på listen min å binde.
Så langt har jeg bundet i størrelser 6,8,10,12 nemlig Silver & Blue, Green Highlander og slanger Sunray skygger. Bindingen er min forventning :-)
Er dette riktig størrelse for denne perioden?

Jeg vil øve gå og fiske, med enhånds kast som fungerer dobbelt nyttig, men vil være annerledes igjen.

Beste hilsen, Cor

#47 bluebird

• Medlem
  • 432 Innlegg:

Skrevet 11. Jan 2012 - 14:17

Um... Google translate doesn't really do a good job with Norwegian (as it is a minor language), so I'll reply in English.

Second week in June; the main problem is finding the Salmon, fly selection is less important. Use something orange/black or green/black perhaps. Larger flies fished at some depth and not to fast.

Leader: whatever you prefer, probably doesn't have any impact on your chances whatever you choose.

Backing, again not important, I have never been more than 5 meter into the backing in Mandalselva. 100 meter will be more than sufficient.

Regards Bluebird

#48 Ochiba

• Medlem
  • 3 Innlegg:

Skrevet 11. Jan 2012 - 23:30

Bluebird,

I will do it in English.
Thought it would be helpfull to use google translate but maybe I wrote a lot of nonsens.

Thank you for your answers, it will give me an idea what to expect.
It's going to be my firts time and I reed on this forum that it is anoying if people don't walk so now I understand your first reply.

Do you use a heavy tipped or are you drilling with a lot of power?

I will keep in mind that spotting the fish is important.
I also have to learn this because river fishing is new for me.
Up to now fished at freswater and sea in the Netherlands, Caribean and some small trout rivers in Germany.

Look forward to this new type of fishing and I want to prepare myself as good as possible.
This forum is going to be a libary for me with tips&trucs.

best regards, Cor

Dette innlegget har blitt endret av Ochiba: 11. Jan 2012 - 23:31

#49 bluebird

• Medlem
  • 432 Innlegg:

Skrevet 12. Jan 2012 - 17:10

No so much spotting, as having luck and being where the fish is, at the same time as the fish :-)

Medium tippet, medium power in drilling. Very few places in Mandalselva
where you need to apply a lot of power, just take your time and it will be OK.

Regards Bluebird

Dette innlegget har blitt endret av bluebird: 12. Jan 2012 - 19:15

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere