Hopp til innhold

- - - - -

Sjøørretkonkurransen i Tønsberg 2011

• Du kan ikke svare på denne tråden
Ingen svar i denne tråden

#1 mikur

• Medlem
  • 3 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret/sjøørret, laks og røye/ishavsrøye

Skrevet 13. Apr 2011 - 20:10

Sjøørretkonkurransen i Tønsberg 9-10 april 2011.

Da var det endelig på tide å starte fiskesesongen og som flere år før er sjøørretkonkurransen i Tønsberg en ypperlig måte å gjør det på. Far, sønn (meg), onkel/svoger og en god venn av familien var det som skulle til for å gjøre kvartetten komplett.

Far og sønn bor i vestfold mens de to andre reiste helt fra vestlandet for å ta del i denne konkurransen. Det skulle vise seg å bli en utfordring å få sjøørreter denne gangen skal vi tro fangstrapportene fra de om lag 235 personene som var påmeldt. Det ble ikke landet noen SØ på sprintfisket på fredagen men vi mistet ikke motivasjonen av den grunn. Vi valgte Sandefjord som vårt fiskeområde denne gangen og det skulle vise seg å være lurt?

Vedlagt fil  DSC02859.JPG   68.42K   32 Antall nedlasninger

Vi fikk riktignok ingen tur til Grønland noen av oss men totalt 16 fisker kom på land i løpet av lørdag kveld og søndag formiddag. Vi begynte å dyppe fluene sånn i 15.30 tiden men det tok noen timer før første fisken var på land. Tipper første fiskekontakten var i 18-19 tiden uten at jeg er helt sikker. Onkel fikk da noen småørreter på streamer tror jeg det var. Far fikk første fisken sin på en rosa Krafla tungsten ørretflue og den ble helgens største for vår del på 768gr (tror jeg det var) og 0.98 i K-faktor. Den vant for øvrig delinnveiing for åpen klasse og en flott kniv fra Helle var premien.

Vedlagt fil  DSC02863.JPG   67.31K   44 Antall nedlasninger

Vedlagt fil  DSC02869.JPG   88.97K   48 Antall nedlasninger Vedlagt fil  DSC02872.JPG   40.7K   47 Antall nedlasninger

Etter dette var det på tide å fyre opp pølsegrillen og slå opp teltet før det ble for mørkt.

Onkel fikk så en fin sjøørret som kun var 48gr mindre enn far sin og hadde K-faktor på hele 1.12 og den vant samme delinnveiing for flueklassen.

Vedlagt fil  IMG_0785.JPG   103.89K   45 Antall nedlasninger

Far og onkel fikk vel en sjøørret til hver som ikke var noe vits å veie inn i løpet av kvelden. Sønn og onkel sto grytidlig opp på søndagen men det var iskaldt i vannet så for min egen del hadde jeg større tanker om kroppstemperaturen min enn om ørretene som svømte rett utenfor kaste rekkevidde. Det var ikke før solen kom opp og ”familievennen som hadde blitt mobbet helt siden lørdag ettermiddag for smultring fangsten sin satt på en rosa krafla tungsten” at det ble noe action. Han fikk 5 sjøørreter på under en halvtime eller hva var det siste? En sild faktisk på ”noen” få hundre gram og ny art på flue for hans del.

Fiskekontakten og vakene roet seg litt utover formiddagen og når svanene i tillegg ble så nærgående og småbåtene kjørte i plan innenfor kastelengden vår så ble vi sikre på at alle sjøørreter var skremt vekk. Da takket vi for oss og dro til Furustrand camping igjen for å overvære premieutdelingen.

Vedlagt fil  IMG_0852.JPG   52.04K   50 Antall nedlasninger

Vinnerfisken i konkurransen var på rett over 1.5kg i flueklassen og rett under 1.5kg i åpen klasse.

Fangsten i antall kilo ble mager men 2 innveide premiefisker i konkurransen og en knallfin tur med godt selskap så var helgen fantastisk allikevel.

Far: 3 SØ (1 premiefisk), onkel: 6 SØ (1 premiefisk), sønn: 2 SØ og familievennen: 4 SØ og 1 SILDJ

Helgens vinner ble den rosa Krafla tungstenfluen som dro på land 8 sjøørreter og 1 sild.

Vedlagt fil  IMG_0792.JPG   49.56K   46 Antall nedlasninger

Dette innlegget har blitt endret av mikur: 13. Apr 2011 - 20:12

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere