Hopp til innhold

- - - - -

Kasting med "lettere" tohåndsstenger

33 svar i denne tråden

#1 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 21. Apr 2011 - 10:20

Nylig gått til innkjøp av en 12,6 fot Stinger GLX klasse 7-8 (28 gram). Fått testet den så vidt og må si at jeg ikke var helt konfortabel. Mulig det var en kombinasjon av en lang vinter uten noe kastetrening og ny stang men det føltes så øøø lett! Fikk ikke farten på snøret opp selv om jeg følte stanga spente seg greit. Skal sies jeg sto litt høyt men klumpen føltes også kort til tross for sine 11,9 meter (29,5 gram). De vanlige stengene gikk det som bare det med så det må ha vært noe med det nye oppsettet :closedeyes:

Noen som har noen tips ifht å kaste med lettere stenger? Roligere bevegelser? Raskere?

Takk for svar

Marius

#2 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 21. Apr 2011 - 10:47

Jeg har en slik svart glx 12'6" i 8/9, der benytter jeg liner på 12meter og 32gram. Normalt lange fortommer til flyteline (ca 5m)
PT S1-2 8/9 11,8m 30 gram normal fortomslengde (4m) avhengig av flue. Syntes dette fungerer greit sammen med coated runningline 0,031"
Glatte skyteliner syntes jeg ikke fungerer godt. Dette er jo stenger for normalt sommerføre, så de helt store fluene benyttes jo ikke til dette oppsettet.
Kastelengder syntes jeg ikke står så mye tilbake for den 2,5' lengre, men påvirkes mer av vind og fluestørrelser.
Av kastebevegelse på denne stanga er det kun undre hånd som gjelder ikke noe brutalitet, kontant høyt stopp. Lagt til: Kastebeveglsene syntes jeg godt kan være rolige, her har man god tid til vinkling, gjerne 90 grader og mer i ett sleng ikke akkurat noe "spinnfiske" med den stanga jeg har i alle fall.

Jeg har kun flytig prøvet den grønne glx'n i 12,5', personlig syntes jeg den var betydelig kraftigere i toppen, fikk liksom ikke godfølesen "det dype gynget".

Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 21. Apr 2011 - 11:15

#3 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 21. Apr 2011 - 11:39

Tviler på at det er noe galt verken med det ene eller andre. Har ofte opplevd at når de korteste stengene tas fram, så må jeg liksom "kalibrere." Det er en overgang fra en tung 15 fots med lang klump til en 14.6 med vanlig klumplenge, og enda mer merkbart ved overgangen til 12.6 fots med 32 gr klump. Må liksom kaste 2-3 ganger før det igjen blir som det skal. Litt rart, men merker ikke disse overgangene på samme måte når kortere stenger brukes først. Tror nok at du bare må kaste litt og se hva du gjør, justere, så kommer det hele på noen kast.

#4 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:

Skrevet 21. Apr 2011 - 11:48

Vis innleggNobody, 21. Apr 2011 - 10:47, skrev:

Jeg har en slik svart glx 12'6" i 8/9, der benytter jeg liner på 12meter og 32gram. Normalt lange fortommer til flyteline (ca 5m)
PT S1-2 8/9 11,8m 30 gram normal fortomslengde (4m) avhengig av flue. Syntes dette fungerer greit sammen med coated runningline 0,031"
Glatte skyteliner syntes jeg ikke fungerer godt. Dette er jo stenger for normalt sommerføre, så de helt store fluene benyttes jo ikke til dette oppsettet.
Kastelengder syntes jeg ikke står så mye tilbake for den 2,5' lengre, men påvirkes mer av vind og fluestørrelser.
Av kastebevegelse på denne stanga er det kun undre hånd som gjelder ikke noe brutalitet, kontant høyt stopp. Lagt til: Kastebeveglsene syntes jeg godt kan være rolige, her har man god tid til vinkling, gjerne 90 grader og mer i ett sleng ikke akkurat noe "spinnfiske" med den stanga jeg har i alle fall.

Jeg har kun flytig prøvet den grønne glx'n i 12,5', personlig syntes jeg den var betydelig kraftigere i toppen, fikk liksom ikke godfølesen "det dype gynget".

Litt der jeg også er, kjentes ut som en kraftigere stang enn det det egentlig er... Men er kanskje en vanesak!

Flere som har innspill?

#5 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:

Skrevet 21. Apr 2011 - 11:51

Vis innleggsvensvik, 21. Apr 2011 - 11:39, skrev:

Tviler på at det er noe galt verken med det ene eller andre. Har ofte opplevd at når de korteste stengene tas fram, så må jeg liksom "kalibrere." Det er en overgang fra en tung 15 fots med lang klump til en 14.6 med vanlig klumplenge, og enda mer merkbart ved overgangen til 12.6 fots med 32 gr klump. Må liksom kaste 2-3 ganger før det igjen blir som det skal. Litt rart, men merker ikke disse overgangene på samme måte når kortere stenger brukes først. Tror nok at du bare må kaste litt og se hva du gjør, justere, så kommer det hele på noen kast.

Får satse på det! Kan tenke meg det er nice å kjøre fisk på en så lett stang, så håper jeg gir den nok tid til sommeren!

#6 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 21. Apr 2011 - 11:59

Vis innleggFlyfisher81, 21. Apr 2011 - 11:51, skrev:

Får satse på det! Kan tenke meg det er nice å kjøre fisk på en så lett stang, så håper jeg gir den nok tid til sommeren!

Den norske eller internasjonale befolkningen og du selv tar selvsagt ingen skade av at du også tester med en klump med litt mer lengde og vekt (som du helt sikkert har). F eks 32 gr og 12 - 13 m. Bare for å sjekke ut om dette er en underklassifisert stang. Da har du på en rask måte luket ut evt bekreftet en mulighet.

#7 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:

Skrevet 21. Apr 2011 - 12:31

Vis innleggsvensvik, 21. Apr 2011 - 11:59, skrev:

Den norske eller internasjonale befolkningen og du selv tar selvsagt ingen skade av at du også tester med en klump med litt mer lengde og vekt (som du helt sikkert har). F eks 32 gr og 12 - 13 m. Bare for å sjekke ut om dette er en underklassifisert stang. Da har du på en rask måte luket ut evt bekreftet en mulighet.

Veldig sant det du sier der! Skal teste noen av de andre klumpene som ligger i "skuffen" Har hatt flere stenger som ble helt "nye" ved å endre lengde og vekt på klump

#8 rseehuus

• Medlem
  • 210 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks, ørret

Skrevet 21. Apr 2011 - 15:33

GLX stinger 7/8 12.6 finnes i to versjoner, den nye (28 gram) som er firedelt og den gamle som er tre delt. G-loomis anbefaler (til rolig kasting) hhv 28-32 for den nye og 23-24 for den gamle. jeg har den eldre versjonen og har lagt meg på 25 gram for f/i - F/s3 og 23 for tyngre liner her, dette oppsettet fungerer godtStinger GLX 12'6" #7/822-23g23-24gStinger GLX 12'6" #7/822-23g23-24g

#9 Anne

Ansvarlig redaktør | Fluefiske.net

• Fluefiske.net
  • 8279 Innlegg:
  • Skype-ID:fruluckyfly
  • Kjønn:Kvinne
  • Interesser:Fluefiske og fluebinding.
    Foto og lokalhistorie.
  • Favorittfiske:LAKS, sjøørret i elv og ørret

Skrevet 22. Apr 2011 - 20:19

Det er da vel ingen forskjell i kastebevegelsene om stengene er lang eller korte, klassetunge eller klasselette. Bevegelsene, så lenge vi snakker om moderne stenger og moderne speykast/underhåndskast, er de samme. Forskjellen er at det er mye behageligere å gå med korte stenger. Hurtighet i bevegelsene styres av stangas aksjon.
Jeg er ikke tilhenger av lange stenger, ikke grove laksestenger på 15' g 14'6'', jeg eier ikke det. I 10 år har jeg fisket med 12'6'' #8 (:scared: av Boye kalt Donald-stanga mi), den grøvste stanga jeg da hadde. Så hadde jeg et par anfall av 14'6'' #10 på ei ukes fiske i et par år, men det synes jeg slettes ikke var mtt fluefiske. I dag er den lengste stanga 13'2'' og 12'6'' #9, fordi jeg bør ha ei reall laksestang tidlig på til store bustefluer, men det går fint å kaste store nok laksefluer med "Donald-stengene" mine, om man har line til det og korter ned fortommen for å få overslag. Snarest går jeg over til 12'- og 11'-ere, og kryper ned i klasser utover sommeren.

Har i påsken kastet med en Zpey 12'6 #7/8 til laksefiske i Skjern Å. Fortreffelig stang til dette fisket, men hadde grovlaksen tatt flua hadde det nok blitt litt moro. Jeg snuser på en Zpey 11' #8, evt. en Sage 11'6 #8, om den lar seg prøve.
Smålaksfiske ved skrinn elv i juli og august er Loop Peak 11' #3 – og det er moro!
Anne J. Backsæther – Fluefiske.net
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly

Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet

'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet

Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg

Laksens Gang

#10 Tube

• Medlem
  • 274 Innlegg:
  • Favorittfiske:Havørred og Laks ved kyst, å og elv

Skrevet 22. Apr 2011 - 22:07

Jeg har den pågældende Stinger GLX, 4-delt, 12`6 , 28g. Jeg synes 28g er i overkanten til denne stang. Jeg bruger GL Trippeltapere på 23-25g. F/H/I og H/I/s3.

/T
Det kan altid blive bedre...

#11 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 22. Apr 2011 - 22:13

Vis innleggTube, 22. Apr 2011 - 22:07, skrev:

Jeg har den pågældende Stinger GLX, 4-delt, 12`6 , 28g. Jeg synes 28g er i overkanten til denne stang. Jeg bruger GL Trippeltapere på 23-25g. F/H/I og H/I/s3.

/T

Med TD-linene fra Guideline bør en generelt legge seg 2-3 gram under anbefalt. Dette grunnet vektplasseringen i disse linene.

#12 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:

Skrevet 22. Apr 2011 - 23:35

Vis innleggAnne, 22. Apr 2011 - 20:19, skrev:

Det er da vel ingen forskjell i kastebevegelsene om stengene er lang eller korte, klassetunge eller klasselette. Bevegelsene, så lenge vi snakker om moderne stenger og moderne speykast/underhåndskast, er de samme. Forskjellen er at det er mye behageligere å gå med korte stenger. Hurtighet i bevegelsene styres av stangas aksjon.
Jeg er ikke tilhenger av lange stenger, ikke grove laksestenger på 15' g 14'6'', jeg eier ikke det. I 10 år har jeg fisket med 12'6'' #8 (:scared: av Boye kalt Donald-stanga mi), den grøvste stanga jeg da hadde. Så hadde jeg et par anfall av 14'6'' #10 på ei ukes fiske i et par år, men det synes jeg slettes ikke var mtt fluefiske. I dag er den lengste stanga 13'2'' og 12'6'' #9, fordi jeg bør ha ei reall laksestang tidlig på til store bustefluer, men det går fint å kaste store nok laksefluer med "Donald-stengene" mine, om man har line til det og korter ned fortommen for å få overslag. Snarest går jeg over til 12'- og 11'-ere, og kryper ned i klasser utover sommeren.

Har i påsken kastet med en Zpey 12'6 #7/8 til laksefiske i Skjern Å. Fortreffelig stang til dette fisket, men hadde grovlaksen tatt flua hadde det nok blitt litt moro. Jeg snuser på en Zpey 11' #8, evt. en Sage 11'6 #8, om den lar seg prøve.
Smålaksfiske ved skrinn elv i juli og august er Loop Peak 11' #3 – og det er moro!

Jeg syntes bevegelsene er annerledes med 12 - 12,5’ stenger i lette klasser sammenlignet med hva som for meg gjelder ved kast med stenger 15-18fot, i klasse 10-12. –slik grov redskap er du kanskje ikke vant med. På store elver, store fluer og grov laks duger det rett og slett ikke med 11 fotere i klasse 7/8. Spesielt ikke nå som vi må sette tilbake det meste av laksen. –da på en forsvarlig måte. Kaste spinnfiskeklumper med en liten lett stang jamnført med lette liner 7/8 med ei 17-18 fot speystang er to forskjellige verdener. Samme er det også for sinktip liner ofte T-14 eller T-17 spiss og store papegøyer med 12-15 cm vinge, det å kaste slike liner og fluer er en helt annen verden og krever en langt annen kaste teknikk enn flyteline og småfluer. Underhåndskast, ja jeg benytter dette også selv på lange liner, dette er ikke noe kast som kun fungerer på korte spinnklumper for de som trodde det. Fiske brede elvepartier med brutt vann er jo en nytelse med ei lang stang og lang lett intermediate line, her blir liksom 11 fotere og 8m spinnklumper litt feil i mine øyne. Det å fiske ”grillpølser” med liten lett stang og småfluer syntes jeg også kan være morsomt, da benytter jeg også liten lett redskap hvor jeg benytter en helt annen kasteteknikk ofte med oppstrøms vinkling, da selvfølgelig uten mellomlegg. Å leke med ei klasse 3 stang i ei lakseelv syntes jeg rett og slett er tull og uforsvarlig. Dette er nå mine synspunkter, men hva vet vel jeg.

Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 22. Apr 2011 - 23:36

#13 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:

Skrevet 23. Apr 2011 - 17:25

Brukte noen timer med stanga i går og da med en 31 g rio outbound flyte klump. Synes det rett og slett er vanskelig å bedømme hva denne stanga tåler og/eller hva den kaster best med. Stanga hadde mer enn nok kraft til denne klumpen men fikk ikke "go-følelsen" man måtte treffe veldig "riktig" for å få skikkelig fart på snøret samt trange bukter. Dette var lettere med loop snøret på 29 gram.

Sitat

/T

Skulle gjerne prøvd denne med enda lettere klumper og gjerne 3D snørene til GL. Kanskje det blir et slikt et i bursdagspresang til meg selv:)

Ellers måtte jeg legge om kastestilen relativt mye i fht tyngre stenger. Håndtaket er mye kortere som automatisk gjør at man må jobbe med kortere bevegelser, når man blir vant til stanga går dette helt greit men det tok sin tid. Helt uenig med de som mener det er liten forskjell å kaste med korte og lette stenger ifht lengre stenger. Må ha mye roligere bevegelser med sisse "spin"-stengene men er usikker på om det nødvendigvis er lengden eller vektklassen, heller litt mot det siste da 13,2 fotern i klasse 9 er en helt annen verden å kaste med - har kan man bruke mye mer kraft.

Morro å prøve noe nytt!

#14 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:

Skrevet 23. Apr 2011 - 17:30

Vis innleggsvensvik, 22. Apr 2011 - 22:13, skrev:

Med TD-linene fra Guideline bør en generelt legge seg 2-3 gram under anbefalt. Dette grunnet vektplasseringen i disse linene.

Dette vil jeg si er en sannhet med modifikasjoner, ville ihvertfall ikke brukt det som en tommelfingerregel. Har så og si hele serien av snørene og bruker akkurat samme vekten som de gamle snørene og det kjennes helt rett ut. Ville ikke kappet de på noen måte! Jeg vil faktisk gå så langt å si at disse snørene fungerer best ukappa. At snørene også kaster godt når de er noen gram lettere er jeg ikke i tvil om men bedre... Tja...

#15 Anne

• Fluefiske.net
  • 8279 Innlegg:
    Foto og lokalhistorie.

Skrevet 23. Apr 2011 - 18:11

Vis innleggNobody, 22. Apr 2011 - 23:35, skrev:

Jeg syntes bevegelsene er annerledes med 12 - 12,5’ stenger i lette klasser sammenlignet med hva som for meg gjelder ved kast med stenger 15-18fot, i klasse 10-12. –slik grov redskap er du kanskje ikke vant med.
Vel, jeg sa ikke at jeg ikke var vant med det, men jeg sa jeg ikke er spesielt glad i å bruke det. Jeg finner det heller ikke nødvendig der jeg fisker å bruke verken så tung eller lang redskap. Derfor har jeg valgt 13'2'' og 12'6'', begge klasse #9 til dette fisket.
Men bevegelsene, dvs. hvordan kastebevegelsen utføres, er ikke forskjellig. Hastigheten på bevegelsen kan variere fra noe senere til noe raskere, men formasjonen i kastebevegelsen er nå den samme. Med tyngre og lengre stenger må man ta i mer, bruke mer kraft, fordi det er tyngre saker man jobber med, men teknikken er dog den samme.

På store elver, store fluer og grov laks duger det rett og slett ikke med 11 fotere i klasse 7/8.
:msn-wink: Hvis du ser på innlegget mitt så tror jeg du forstår at jeg heller ikke sa at jeg brukte det til dette fisket, til vanlig. En påskedags fiske i Danmark gjorde jeg det, men det var heller ikke min stang. :scared: Med den lave vannstanden, lavrisiko for laks i det hele tatt, skulle jeg nok likevel ha kommet i havn med situasjonen om den store skjernlaksen skulle hilse på. Man har mindre å ta i med med en slik stang, men stanga er nok ikke problemet i det store og hele, og med grov fortom er rykrisikoen lav.

Kaste spinnfiskeklumper med en liten lett stang jamnført med lette liner 7/8 med ei 17-18 fot speystang er to forskjellige verdener.
Snakker vi da moderne speykast/underhåndskast? Slik jeg skjønner motsetningen sammenligner du MS/UH-kast med speykastet med langliner/helliner, noe som er helt riktig to forskjellige verdener. :thumbup: Jeg bruker ikke "heisekran" til laksefiske, fordi jeg synes ikke dette er moro fluefiske. Andre synes det og bruker det.
:huh: Hva mener du med spinnfiskeklumper i ditt ordforråd? Antar det er kortklumper du mener, men å kalle det spinnfiskeklumper er nå litt teit. Det brukes korte klumper, lengre klumper og lange klumper, avhengig av hva folk liker og finner hensiktsmessig til sitt fluefiske. :clapping:

Å leke med ei klasse 3 stang i ei lakseelv syntes jeg rett og slett er tull og uforsvarlig.
Nei, det er det så slettes ikke. Jeg nevnte vel at stanga var 11', og det er ei stang som har kraftig rygg med en toppdel som håndterer ei lett line. Den presenterer små fluer lett og vart, noe som er fint til sensommerfiske med lav vannstand og klart vann. :thumbup: Så den fanger vi sardiner opptil 5-7 kilo med.
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly

Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg

Laksens Gang

#16 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 23. Apr 2011 - 18:32

Vis innleggFlyfisher81, 23. Apr 2011 - 17:25, skrev:

Brukte noen timer med stanga i går og da med en 31 g rio outbound flyte klump. Synes det rett og slett er vanskelig å bedømme hva denne stanga tåler og/eller hva den kaster best med. Stanga hadde mer enn nok kraft til denne klumpen men fikk ikke "go-følelsen" man måtte treffe veldig "riktig" for å få skikkelig fart på snøret samt trange bukter. Dette var lettere med loop snøret på 29 gram.
Morro å prøve noe nytt!

Da har du allerede snevret dette mye inn. Jeg ville vel ha brukt liner fra samme produsent under utprøvingen. Tenker du har alt klart når du får prøvd en line lettere enn denne Loop-lina. Ellers er det bare vane som gjør at det føles annerledes å kaste med en slik kortere stang. Som allerede sagt, en trenger noen kast for å "kalibrere" seg. Ved å bruke stengene om hverandre ved ulike anledninger, synker dette behovet ned til 2-3-4 kast ved skifte. Det er særlig når en går ned i lengde at i alle fall jeg merker dette lille omstillingsbehehovet. Hva som konkret utløser dette, har jeg aldri tenkt over. Det er uansett små detaljer. Tenker du har alt på plass ved neste prøving - lykke til. (Og dette tipset om å gjøre TD-liner ørlite lettere enn andre tilsv. liner, mener jeg faktisk å ha hentet nettopp fra Gl).

#17 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:

Skrevet 23. Apr 2011 - 20:03

Vis innleggsvensvik, 23. Apr 2011 - 18:32, skrev:

Da har du allerede snevret dette mye inn. Jeg ville vel ha brukt liner fra samme produsent under utprøvingen. Tenker du har alt klart når du får prøvd en line lettere enn denne Loop-lina. Ellers er det bare vane som gjør at det føles annerledes å kaste med en slik kortere stang. Som allerede sagt, en trenger noen kast for å "kalibrere" seg. Ved å bruke stengene om hverandre ved ulike anledninger, synker dette behovet ned til 2-3-4 kast ved skifte. Det er særlig når en går ned i lengde at i alle fall jeg merker dette lille omstillingsbehehovet. Hva som konkret utløser dette, har jeg aldri tenkt over. Det er uansett små detaljer. Tenker du har alt på plass ved neste prøving - lykke til. (Og dette tipset om å gjøre TD-liner ørlite lettere enn andre tilsv. liner, mener jeg faktisk å ha hentet nettopp fra Gl).

Sant det, Outbond og Adapted er to helt forskjelige snører og vil oppføre seg ganske anderledes men får vel en feel alikevel... Ikke tvil om at denne stanga skal brukes når forholdene tilsier det i sommer, utrolig lett å håndtere!

Når det gjelder 3D snørene kan du sikkert ha rett men ville testa snørene i samme vekt før jeg kutta dem uansett:)

#18 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:

Skrevet 23. Apr 2011 - 21:33

Vis innleggAnne, 23. Apr 2011 - 18:11, skrev:

Vel, jeg sa ikke at jeg ikke var vant med det, men jeg sa jeg ikke er spesielt glad i å bruke det. Jeg finner det heller ikke nødvendig der jeg fisker å bruke verken så tung eller lang redskap. Derfor har jeg valgt 13'2'' og 12'6'', begge klasse #9 til dette fisket.
Men bevegelsene, dvs. hvordan kastebevegelsen utføres, er ikke forskjellig. Hastigheten på bevegelsen kan variere fra noe senere til noe raskere, men formasjonen i kastebevegelsen er nå den samme. Med tyngre og lengre stenger må man ta i mer, bruke mer kraft, fordi det er tyngre saker man jobber med, men teknikken er dog den samme.

:msn-wink: Hvis du ser på innlegget mitt så tror jeg du forstår at jeg heller ikke sa at jeg brukte det til dette fisket, til vanlig. En påskedags fiske i Danmark gjorde jeg det, men det var heller ikke min stang. :scared: Med den lave vannstanden, lavrisiko for laks i det hele tatt, skulle jeg nok likevel ha kommet i havn med situasjonen om den store skjernlaksen skulle hilse på. Man har mindre å ta i med med en slik stang, men stanga er nok ikke problemet i det store og hele, og med grov fortom er rykrisikoen lav.

Snakker vi da moderne speykast/underhåndskast? Slik jeg skjønner motsetningen sammenligner du MS/UH-kast med speykastet med langliner/helliner, noe som er helt riktig to forskjellige verdener. :thumbup: Jeg bruker ikke "heisekran" til laksefiske, fordi jeg synes ikke dette er moro fluefiske. Andre synes det og bruker det.
:huh: Hva mener du med spinnfiskeklumper i ditt ordforråd? Antar det er kortklumper du mener, men å kalle det spinnfiskeklumper er nå litt teit. Det brukes korte klumper, lengre klumper og lange klumper, avhengig av hva folk liker og finner hensiktsmessig til sitt fluefiske. :clapping:

Nei, det er det så slettes ikke. Jeg nevnte vel at stanga var 11', og det er ei stang som har kraftig rygg med en toppdel som håndterer ei lett line. Den presenterer små fluer lett og vart, noe som er fint til sensommerfiske med lav vannstand og klart vann. :thumbup: Så den fanger vi sardiner opptil 5-7 kilo med.

Nei fortsett du med ditt med dine Snoopy stenger for å fange "grillpølser". Jeg holder på med mitt som jeg alltid har gjort. Har aldri hatt problemer med å kaste liner som er flere klasser lettere enn hva aktuell stang er beregnet for. Ja spinnfiskeklumper mener jeg er korte tunge liner. Har selv mange av disse fra 6 meter og oppover, de blir liksom bare til ved gitt fiskesituasjon. Jeg rett og slett klipper til hva som passer ved aktuellt fiskesituasjon, gidder ikke å ta meg tiden å gå tilbake til bil eller hytte for å finne en passende. Om du lever i den overberbevisning om at bruddstyrken på din fortomspiss alene avgjør om du berger fangst eller ikke, så deler ikke jeg den. Kast med underhåndsteknikk, spey cast,- what ever. Jeg har for lengst parkert gamle stenger i garderoben. Noen av oss fisker i elver og på elvepartier hvor det er påkrevet med langt grøvre redskap enn 12-13 fot stang i klasse #8, dette av hensyn til hvilke monster som befinner seg ute i poolen en vårdag. Om 90 % av mitt fiske var lagt til juli august i småelver med smålaks, så hadde jeg nok hatt sammenfallende syn med deg. Mitt fiske er heller tvert om 90% tidligfiske, jeg fisker 3uker i juni, resten ca 2 uker i begynnelsen av august / månedskifte juli august,. Etter dette begynner laksen å bli "glatt", da gir jeg F. (svartlaks har jeg fisket nok av i min ungdom)
Lakse fiske med enhånds er vel et fiske jeg ikke skal bli beskyldt for å bedrive. -men Jeg har faktisk en en-hånds Loomis glx distanse 10' #6, men er desverre også innehaver av skuldre som ikke tillater denne type slenging. Hadde god tro på dette , men kanskje jeg burde kvitte meg med denne stanga med tilhørende snelle. Lykke til videre med dine "Snoopy stenger" :closedeyes:

Dette ble mitt inlegg nr 1000 til ære for deg og dine Soopy stenger.

Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 23. Apr 2011 - 22:26

#19 Anne

• Fluefiske.net
  • 8279 Innlegg:
    Foto og lokalhistorie.

Skrevet 23. Apr 2011 - 22:43

:clapping: Trangsynte mennesker har øynene vendt innover...

Det kommer liksom ikke så mye ut av å diskutere fluefiske med lette stenger med mennesker som deg kaller lette laksestenger for snoopystenger, underhåndsklumper for spinnfiskeklumper og smålaks for grillpølser. :msn-wink: Blir ikke noe klokere av det jeg.
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly

Laksens Gang

#20 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:

Skrevet 23. Apr 2011 - 22:53

Vis innleggAnne, 23. Apr 2011 - 22:43, skrev:

:clapping: Trangsynte mennesker har øynene vendt innover...

Det kommer liksom ikke så mye ut av å diskutere fluefiske med lette stenger med mennesker som deg kaller lette laksestenger for snoopystenger, underhåndsklumper for spinnfiskeklumper og smålaks for grillpølser. :msn-wink: Blir ikke noe klokere av det jeg.

Om enn så trangsynte du syntes andre er, så er vel poenget at du ikke kunne fatte at det er forskjell i kastestil mellom grovt og lett utstyr. Hadde du fisket med skikkelig grovt utstyr (lange stenger, tunge liner, store fluer) så hadde du vel kanskje hatt en mer relalistisk oppfatning at det er en viss forskjell. For all del fortsett å messe videre på ditt du.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere