Hopp til innhold

- - - - -

Kasting med "lettere" tohåndsstenger

33 svar i denne tråden

#21 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 23. Apr 2011 - 23:06

Morsomt at slike diskusjoner som oftest ender i debatter om riktigheten av "ditt" og "datt":clapping:

For min del prøver jeg gjøre det så enkelt så mulig: 1. Utstyret skal passe til fiskesituasjon, dvs jeg skal nå fisken både lengde og dybde, stang/snøre skal håndtere ALLE fluer. 2. Jeg skal bruke så lite krefter på punkt nummer 1 som overhode mulig.

Tatt dette i betraktning bruker jeg sjelden enhånds (kun i sandvikselva de 3 gangene i året jeg fisker der) da jeg ikke synes det verken er behaglig samt at jeg er for dårlig kastemessig til å nå de flatene jeg føler jeg må nå i de mellomstore/store elvene våre. Men lettere 2hånds har jeg fått sansen for, gikk ned til 13,2 i fjor og vegrer meg for lenger stenger etter dette. Så i år skal 12,6 testes. At skåning av laks ved kjøring skal være et argument for valg av tyngre klasser kjøper jeg rett og slett ikke, bruk tykk nok fortom så kan kjøre 95% av all laks du får mer enn hardt nok.

MEN til synk 3 og nedover er fortsatt 15 fotern min "bestekompis":biggrin:

#22 Anne

Ansvarlig redaktør | Fluefiske.net

• Fluefiske.net
  • 8279 Innlegg:
  • Skype-ID:fruluckyfly
  • Kjønn:Kvinne
  • Interesser:Fluefiske og fluebinding.
    Foto og lokalhistorie.
  • Favorittfiske:LAKS, sjøørret i elv og ørret

Skrevet 23. Apr 2011 - 23:47

Vis innleggFlyfisher81, 23. Apr 2011 - 23:06, skrev:

2. Jeg skal bruke så lite krefter på punkt nummer 1 som overhode mulig.
:) Da kan du glede deg til 12'6''-er'n.
Anne J. Backsæther – Fluefiske.net
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly

Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet

'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet

Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg

Laksens Gang

#23 Speydork

• Medlem
  • 561 Innlegg:
  • Skype-ID:
  • Interesser:Fluefiske ,jakt mm.
  • Favorittfiske:

Skrevet 24. Apr 2011 - 00:07

Never argue with Idiots. They will bring you down to their level and beat you with experience
Speydork`s space...... SILENCE!...i`ll kill you!

#24 higgins

• Medlem
  • 2 Innlegg:
  • Favorittfiske:lax

Skrevet 24. Apr 2011 - 09:55

Postet bilde

#25 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 24. Apr 2011 - 12:54

Vis innleggFlyfisher81, 23. Apr 2011 - 23:06, skrev:

Morsomt at slike diskusjoner som oftest ender i debatter om riktigheten av "ditt" og "datt":clapping:

En av de gode sidene ved dette forumet er at det gjerne blir holdt så lenge "på sitt" at de bakenforliggende begrunnelsene begynner å kommer fram. Da kan en alltids lære noe, og ha noen leste referanser i hodet når en kommer opp i tilsvarende situasjoner. Ulempen kan kanskje være at enkelte kan komme til å lese slikt som fasitsvar som gjelder i alle situasjoner og ikke bare i de gitte bakgrunnene for de gitte personene.
Til sommeren blir et av mine forsøk å kaste med 15 fots stang og 18 m klump på lav og bratt vestlandsk sommerelv. Faren for at halve klumpen faller ned på andre bredden er reell. Men jeg vil altså teste ut om denne avstanden i seg selv kan virke inn på sky laks. Og jeg kommer nok fortsatt til å sette s3/4 på en 12.6 fots kl 9 når det synes fornuftig - vel vitende for at det rusler laks både på 10 og 15 kg rundt derute i vannet.

#26 Tres Bien

• Medlem
  • 3839 Innlegg:
  • Skype-ID:Koreasamen
  • Interesser:Fluefiske + trening
  • Favorittfiske:Monkey Fishing

Skrevet 24. Apr 2011 - 15:59

Hei

Jeg har øynene veldig vendt innover og er nok topp 10 trangsynst: nå er du advart

Stangen din er jo bamsemums (nevnte noen grillpølser i samband med denne?)
Bamsemums er godt, deilig sjokolade utenpå, overraskelsen kommer inne der den søte myke velgjorte skummet siver inn mellom tennene og jam jam jam.

Etter min erfaring med akkurat din stang ville jeg IKKE gått for lengre klumper enn 10.5 til 11 meter! Da mister du fart eller du må treffe sykt godt hver gang.
Kjøp #8/9 og kapp ned til nevnte meter og jeg er rimelig sikker på at du får en ny vår.
Ellers ville jeg heller ikke oversteget 28gram og maks 30 gram med mindre klumpen er ekstremt kort og du vil ha en "sluk".

Det er absolutt ikke noe galt med stangen, men jeg mener bestemt at JA kastebevegelsen er den samme for tunge og lette stenger, men akselerasjonen i utkast er annerledes.
Hvis du gyver på som med en 15 foter VIL du få griserumper med mindre klumpen er kort nok og da er kort nok 10 meter og maks 11 meter
Gå flatt inn i innkast, få opp farten på skiten, skyv rolig i starten til du kjenner vekten i utkastet, ikke rykk til, men øk jevnt til bråstopp, da vil tuppen IKKE gi seg. Dette blir mer kresent jo lettere tohånds du bruker.
Dette er jo standard teknikk, men med en lett kjepp kommer feilene i kraftbruk tydelig frem.

Med kortere klump vil du kjenne at skummet fra bamsemumsen siver ut mellom tennene, som er en sødmefylt opplevelse for livet.

Du kan og gå ned i vekt på denne sommerkjeppen uten problem.
Selv bruker jeg 28-30 gram på min #8 laget av en helt annen produsent.
Klumper som fungere VELDIG bra på min er:

Powertaper Hoover Int 29 gram 11 meter
Powertaper synk2/3 28 gram 10.5 meter
Powertaper flyt synk 3, 26 gram og 10.5 m, denne ble feilkappet, men fungerer fint med litt mindre vekt siden lengden er kort.
Hardy flyt synk 1 #9/10 kappet noe og med vekt 26 gram og 11 meter (litt lett, men fint presentasjon og ingen problem å hive ut)

Forøvrig er jeg ganske sikker på at Loop Otpi adapted (slowint belly)ferdig kappet vil passe stangen da disse er korte, fordelen er et fleksibelt system med utskiftbare tupper.

Lykke til
Hilsen innoverøyd koreasame!

Dette innlegget har blitt endret av Tres Bien: 24. Apr 2011 - 16:04

#27 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 24. Apr 2011 - 16:53

Vis innleggTres Bien, 24. Apr 2011 - 15:59, skrev:

Hei
Med kortere klump vil du kjenne at skummet fra bamsemumsen siver ut mellom tennene, som er en sødmefylt opplevelse for livet.

Lykke til
Hilsen innoverøyd koreasame!

Hos meg fungerer også inntil 12 m klumper, men jeg har ikke korte stenger i lavere kl enn 9. Og så bruker jeg oliver twist (tropical) da sjokolade er fetende, det kan være vesentlig. Tres er nok inne på helt sentrale elementer her, også i den diffuse forskjellen i kastingen mellom lengre og kortere stenger. Kraftbruk er ganske sikkert sentralt her.

Dette innlegget har blitt endret av svensvik: 24. Apr 2011 - 16:54

#28 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:

Skrevet 24. Apr 2011 - 17:08

En fryd å lese innlegget ditt Tres! Får virkelig lyst å komme meg ut å teste mer!

Har nå følgende klumper klar til testing til Stanga:

Rio Outbond ca 10 m og 27 gram fly (ny kutta i dag)

Loop adapted; Flyt belly 6,9 m 22 gr
Loop adapted; Slow/Fast Intermediate belly 6,9 m 22 gr

Loop adapted; Fast I Long front 7,5 gr 4,1m
Loop adapted; Sink 3 Long front 7,5 gr 4 m
Loop adapted; Sink 5 Vanlig front 7 gr (gammel type)

Alle vil da ende på rundt 11 m og 29 gram. Kan evt kutte en liten meter i bakkant hvis det viser seg at dette blir i tyngste laget men er ikke no fan av å kutte "ferdigsnører". Noen som har erfaring med det? I værste fall koster ikke en belly i klasse 7/8 mange kronene lenger!

Takk for tips Tres!

#29 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 24. Apr 2011 - 17:50

Vis innleggFlyfisher81, 24. Apr 2011 - 17:08, skrev:

Alle vil da ende på rundt 11 m og 29 gram. Kan evt kutte en liten meter i bakkant hvis det viser seg at dette blir i tyngste laget men er ikke no fan av å kutte "ferdigsnører". Noen som har erfaring med det? I værste fall koster ikke en belly i klasse 7/8 mange kronene lenger!

Takk for tips Tres!

Å kappe ferdigsnører er av og til helt nødvendig og ganske udramatisk, har flere småtilpassede "ready cut." Ellers må du regne med å ofre en line i det du holder på med nå. Det har du likevel rikelig igjen for når utstyret funker perfekt for deg. Og du har funnet ut av det selv med den kunnskapen det gir for senere tid.

#30 Tres Bien

• Medlem
  • 3839 Innlegg:
  • Skype-ID:Koreasamen
  • Interesser:Fluefiske + trening
  • Favorittfiske:Monkey Fishing

Skrevet 24. Apr 2011 - 18:49

Vis innleggFlyfisher81, 24. Apr 2011 - 17:08, skrev:

En fryd å lese innlegget ditt Tres! Får virkelig lyst å komme meg ut å teste mer!

Har nå følgende klumper klar til testing til Stanga:

Rio Outbond ca 10 m og 27 gram fly (ny kutta i dag)

Loop adapted; Flyt belly 6,9 m 22 gr
Loop adapted; Slow/Fast Intermediate belly 6,9 m 22 gr

Loop adapted; Fast I Long front 7,5 gr 4,1m
Loop adapted; Sink 3 Long front 7,5 gr 4 m
Loop adapted; Sink 5 Vanlig front 7 gr (gammel type)

Takk for tips Tres!
Jeg liker heller ikke kappe i ferdigsnører, men så har jeg veldig få av disse ready to go greiene.
Hadde forøvrig et somn jeg likte veldig godt som het Hoover Int ready to go, det var vel 12 meter og 31 gram, min mening er at skal du ha en lengre klump må vekten økes. Eks langline på 75 fot veier kanskje 60 gram, mens en klump på 12-13 meter til samme stang veier bare 45g. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men det er nå en gang sånn.
Samme forskjellen blir det på en 10 m klump på 27 gram og en 13 meter på 27 gram, det blir to helt forskjellig ting.

Skal vedde halve samedrakten på at den Outboundsaken VIL fungere og at Loop Adapted Slow int belly + FI front går så det griner, hvis ikke kan du jo og gå for den korte fronten. Adapted er kort og hissig, ikke verdens flotteste presentasjon eller utrulling, men den går nå ut der laksen er og fisker fortreffelig. Liker godt slow int sammen med synk 3 også på firerstanga mi :)

Får du tak i en Hoover Int, den gamle typen der du ser dacronet og som du kan kappe fritt i #8/9 og kapper til 10.5-11 meter så får du en helt sinnsykt klump til bamsemumsen din som forøvrig (som nesten alle Loomis) har en noe BLAUT tupp. Tror at Rajeff og de tror det skal være sånn, men det SKAL ikke det ifølge meg hihi.
Den nye NRX saken hadde akkurat samme blaut i bamsemumsen syndromet som de har nedarvet siden Classicen som forøvrig funker til det meste foruten lange liner og synkeliner. Løfteevne som meg og mine 70 kg i benkpress.
Heldigvis har du en kosestang og kosetupper, det kan man leve med, spesielt når de er så spretne og spenstige!

Når det er sagt har jeg prøvd synk 2/3 på 10-10.5 m #8/9 kappet ned, det gikk så det suste!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det blir sikkert din nye juni stang når du merker hvor SYKT kult det er å kjøre fisk på en slik kontra en 15 (skuter)

Dette innlegget har blitt endret av Tres Bien: 24. Apr 2011 - 18:53

#31 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 24. Apr 2011 - 20:22

Det kan være vel verdt å lese dette:
http://www.fedflyfis...ancevsStyle.pdf

Tom.

Dette innlegget har blitt endret av Tom Syversen: 24. Apr 2011 - 20:44

You can never solve a problem on the level on which it was created.
Albert Einstein.

#32 moby

• Medlem
  • 1904 Innlegg:

Skrevet 25. Apr 2011 - 08:18

Det anbefales ofte at nybegynnere ikke starter tohåndskarierren med de korteste tohåndsstengene.
Jeg tror det kan ha noe for seg spesielt ved læring av vannkast.
Som noen over nevner er lengden på håndtaket på de korte stengene sånn at det kan være vanskeligere å få feelingen med flexingen i stanga. Det må nødvendigvis også bli kortere bevegelser, men ikke dermed automatisk raskere. Alt blir liksom mere komprimert enn med en 14-15 foter.

Av det jeg kjenner av Loomis stenger så er vel de gamle GLX ene ikke av de enkleste å lære vannkast med pga av forholdsvis stiv bunndel og myk topp. Korriger meg hvis jeg tar feil.

Som alltid ender jeg opp med at det ikke er enten eller men både og :msn-wink: For meg er det like håpløst å fiske med 12,6 i stor flomelv med store tuber, som det er å stå i mellomstore elver/lav vannstand med en kraftig 14-15+ foter.
Jeg bruker samme grunnprinsipper enten jeg kaster med 12,6 eller 15, men med kortere bevegelser spesielt på "the upper hand" med 12,6. Spesielt tidlig i sesongen tar det litt tid å omstille seg fra kort til lang stang og vice versa.

Dette innlegget har blitt endret av moby: 25. Apr 2011 - 08:20

"The mind is like a parachute. It doesn't work unless it's open"

Når jeg har fått det jeg skal ha, og vel så det,
og du har fått det du skal ha, og knapt nok det,
da er jeg fornøyd.

Her slutter internett

#33 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:

Skrevet 25. Apr 2011 - 09:55

Vis innleggmoby, 25. Apr 2011 - 08:18, skrev:

Det anbefales ofte at nybegynnere ikke starter tohåndskarierren med de korteste tohåndsstengene.
Jeg tror det kan ha noe for seg spesielt ved læring av vannkast.
Som noen over nevner er lengden på håndtaket på de korte stengene sånn at det kan være vanskeligere å få feelingen med flexingen i stanga. Det må nødvendigvis også bli kortere bevegelser, men ikke dermed automatisk raskere. Alt blir liksom mere komprimert enn med en 14-15 foter.

Av det jeg kjenner av Loomis stenger så er vel de gamle GLX ene ikke av de enkleste å lære vannkast med pga av forholdsvis stiv bunndel og myk topp. Korriger meg hvis jeg tar feil.

Som alltid ender jeg opp med at det ikke er enten eller men både og :msn-wink: For meg er det like håpløst å fiske med 12,6 i stor flomelv med store tuber, som det er å stå i mellomstore elver/lav vannstand med en kraftig 14-15+ foter.
Jeg bruker samme grunnprinsipper enten jeg kaster med 12,6 eller 15, men med kortere bevegelser spesielt på "the upper hand" med 12,6. Spesielt tidlig i sesongen tar det litt tid å omstille seg fra kort til lang stang og vice versa.

Det er nok helt riktig, mye enklere å lære seg med kraftigere og lengre stenger. De er mer tilgivende i forhold til feil bruk av kraft, stoppunkter og bevegelsene. Dog tar det ikke lange tiden til man blir vant til det noe kortere håndtaket og mykere bevegelsene som må til.

Ellers helt enig med deg; alt til sitt bruk!

#34 sørlandslaks

• Medlem
  • 8 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks & sjøørret

Skrevet 28. Jul 2011 - 10:31

Jeg føler at jeg må "finsikte" kastet noe mere( enn med 12,5 eren, for ikke å snakke om 14/15 foterne med blyklumper til å spenne opp med) når jeg bruker min lett 11.5 foter i # 7som tohånds, og jeg spisser loopen mye mer (v-kast) for å få den til å dra skikkelig lengde, og er det vind er dette et must. Kan ikke kaste bare på reflex!

Dvs. jeg løfter bare omtrent 2/3 parter så høyt i bakkastet som normalt og er om mulig enda mere kontant i stoppen i fremkastet :-). Og ofest gir det spiss smal bue på lina og bra lengder og utrulling.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere