Hopp til innhold

- - - - -

Snørevekt til Orvis Helios Spey 15

• Du kan ikke svare på denne tråden
3 svar i denne tråden

#1 ronla

• Medlem
  • 9 Innlegg:

Skrevet 27. Apr 2011 - 22:14

Hei!
Jeg er en skikkelig amatør som har fått meg en ny tohånds Orvis Helios Spey 15' i #10.
Var ute å testet den med Power Taper flyt/synkt1 i #9-10, 45 g, 13m lengde, men fikk ikke de kastelengdene jeg hadde håpet på. Prøvde også noen av de gamle snørene (Hover)til en Hardy Gem 15' i #11-12, kappet til 53 g, men det var nok i drøyeste laget for stanga. Jeg håper derfor at det er noen der ute som har erfaring med denne stanga og kan ollyse om hvilke snørevekter-/lengder dere bruker.
Det meste skyldtes nok dårlig kasteteknikk, for jeg klarte ikke å få strukket snøret skikkelig ut uavhengig av snørevekt. De ytterste metrene på snøret hadde en tendens til å vinkle inn ca 70 grader på kasteretningen like før det landet. Likeledes synes jeg den ytterste delen av snøret landet vel sent i forhold til den innerste delen. Noen som føler for å gi en nybegynner noen gode råd når det gjelder speykasting?

#2 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 28. Apr 2011 - 06:39

Har aldri kastet med en slik stang, men en fluestang er oftest akkurat det.
Syns vel du har tatt på deg en krevende oppstartingsoppgave. Det du skriver om at linebunnen lander tidlig og spissen på tvers, vitner også om det. Anbefaler at du skaffer deg en helt flytende line. Denne kapper du maks 12 m lang - gjerne 11 m - og med en vekt på 40 gram. Du får uansett bruk for denne senere. Å lære seg å kaste med en (delvis) synkende line, er vanskelig.
Et kveldskurs er gjerne tingen. Hvis ikke slikt finnes i nærheten, er en kastevant kompis/kjenning god å ha. Søk også på youtube, f eks: Mel Krieger speycasting, eller bare speycasting. Det kan hjelpe litt å se på slikt.

#3 ronla

• Medlem
  • 9 Innlegg:

Skrevet 01. May 2011 - 21:13

Hei igjen og takk for gode råd!
Jeg prøvde meg med ren flyt som du anbefalte og da gikk det mye bedre.

Takk igjen!

#4 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 02. May 2011 - 10:43

Vis innleggronla, 01. May 2011 - 21:13, skrev:

Hei igjen og takk for gode råd!
Jeg prøvde meg med ren flyt som du anbefalte og da gikk det mye bedre.

Takk igjen!

Bra det da. Linevalget er normalt the viktigste når det går i vanlig praktisk kasting og fiske. Men stang (og snelle som oftest er det minst viktige) får gjerne det største fokuset.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere